اصلاحات سیاسى از دیدگاه مقام معظم رهبرى (1)
اصـلاح و اصـلاحـات دو واژه اى هـستند که پس از دوم خرداد 1376 در جامعه اسلامى ایران فـراوان اسـتـعمال مى شود. مقام معظم رهبرى در سالهاى اخیر بیانات...
چهارشنبه، 14 بهمن 1388
فقه سیاسى از دیدگاه رهبرى (4)
فـقـه (سـیـاسـى ) شـیـعـه در طـول ادوار گـذشـتـه و بـا تـطـور زمـان و تـحـول زمـانـه بـر بـالنـدگى خود افزوده و هرچه که از زمان تأسیس خود فاصله...
چهارشنبه، 7 بهمن 1388
فقه سیاسى از دیدگاه رهبرى (3)
1. اصول و قواعدى که در هر یک از شاخه هاى علوم و یا در میان پیروان یک آیین مورد تصدیق و اعتبار باشد. 2. مجموعه اى از عقائد که دستگاهى از نظریات...
سه‌شنبه، 6 بهمن 1388
فقه سیاسى از دیدگاه رهبرى (2)
واژه گـفـتـمـان 310 بـنـابـر تـعـریـف اصـطـلاحى ، به معناى پدیده ، مقوله یا جریانى اجـتـمـاعـى اسـت . بـه بیان دیگر، جریان و بسترى است که داراى...
دوشنبه، 5 بهمن 1388
مبانى فلسفه سیاسى اسلام از ديد رهبرى (3)
از برجسته ترین مبانى و اصول فلسفه سیاسى اسلام و سنگر نشینان اسلام ناب آن است که گر چه انسان با قوه خرد و عقل هم در ادراک و معرفت، هم در گرایش...
يکشنبه، 4 بهمن 1388
فقه سیاسى از دیدگاه رهبرى (1)
فـقه سیاسى که رشته اى تازه بنیاد است و در سالهاى اخیر، مخصوصا در زمان هاى پس از انقلاب بسیار از آن یاد مى شود، به مسائل سیاسى مى پردازد و طبیعتا...
شنبه، 3 بهمن 1388
کلام سیاسى در اندیشه رهبرى (2)
در کلام سیاسى شیعه ، نبوت از دریچه رویکردى اجتماعى ـ سیاسى نگریسته شده است . مـتـکـلمـان شـیـعـى بـا گـزیـنـش مـشـرب عـقـلى و پـذیـرش حـجـیـت...
پنجشنبه، 1 بهمن 1388
کلام سیاسى در اندیشه رهبرى (3)
عدالت یکى از آرمانهاى بنیادین تفکر اسلامى است . برخلاف دیگر مذاهب اسلامى ، عدالت در کـانـون تـفـکـر شـیـعـى قـرار گـرفـتـه اسـت . اتـخـاذ عـدل...
پنجشنبه، 1 بهمن 1388
کلام سیاسى در اندیشه رهبرى (1)
کـلام سـیـاسـى یـکـى از حـوزه هاى مهم اندیشه سیاسى اسلامى است . اندیشمندان سیاسى مـسـلمـان غالبا در عرصه مباحث کلام سیاسى نیز دیدگاههاى خاص خود...
پنجشنبه، 1 بهمن 1388
مبانى فلسفه سیاسى اسلام از ديد رهبرى (2)
دومین اصل از مبانى سیاست اسلامى که حضرت آیة اللّه خامنه اى نسبت به آن تأکید و اصرار زیادى دارند، اساسى ترین اصل و محور همه معارف اسلامى یعنى...
چهارشنبه، 30 دی 1388
مبانى فلسفه سیاسى اسلام از ديد رهبرى (1)
از امتیازات مکتب سیاسى اسلام، مبانى نظرى و فلسفه سیاسى آن مکتب است که زیر ساز همه ابعاد حکومت و نهادهاى آن است و بدان جهت مى دهد. بى تردید بدون...
چهارشنبه، 30 دی 1388
تمدن تمتع
همه اتوپياها يا آرمان شهرهايي که پس از افلاطون و در طول قرن ها از سوي انسان ها تصوير شده اند، در جست و جوي لامکان و لازماني هستند که در آنجا...
دوشنبه، 28 دی 1388
قواعد فهم سيره سياسى امير مؤمنان ( ع ) ( 2 )
ترديدى نيست كه در پسِ احكام شرعى و قوانين و مقرّرات, اهداف و مقاصدى نهفته است كه جوهر و جان شريعت به شمار مى روند و تمامى احكام و قالب هاى ظاهرى,...
يکشنبه، 29 آذر 1388
قواعد فهم سيره سياسى اميرمؤمنان (ع) (1)
انسان هاى بزرگ, به جهت بسط وجودى, عرصه هاى زندگى شان بسيار متنوّع و گسترده است. اينان, به سبب احاطه علمى بر زواياى تاريك و ناپيداى انسان و جهان,...
يکشنبه، 29 آذر 1388
اسلام و دموكراسى
تاریخ اسلام به دو بخش تقسیم مى شود: دوره تكوین و دوره تأسیس دولت و تشریع. در دوره تكوین كه در مكه از نزول وحى آغاز شد, پیامبر اسلام به دستور...
دوشنبه، 18 آبان 1388
روش شناسى اسلامى در علم سياست (2)
يكى از معانى ضمنى روش شناسى كه قبلا ذكر شد, آن است كه علم سياست نمى تواند به تنهايى بر واقعيت هاى خارجى بنا شود; زيرا واقعيت هاى رفتار بشرى بى...
شنبه، 9 آبان 1388
روش شناسى اسلامى در علم سياست (1)
(*) دانش اسلامى كه زمانى به تمدن و جامعه اسلامى زندگى و حركت بخشيد; هم اكنون در ديوارهاى مدارس قديمى و كتب قطور كلاسيك زندانى شده است. برخى روشنفكران...
شنبه، 9 آبان 1388
قانون گذارى در حكومت اسلامى (2)
(سمت هاى مهم فقیه جامع الشرایط عبارت اند از افتا, قضا و ولاء)24 و سایر شئون به نحوى به همین سه شأن برمى گردند. براساس آن كه فقیه مفتى است حق...
شنبه، 9 آبان 1388
قانون گذارى در حكومت اسلامى (1)
از آن جا كه (قانون) در جوامعى كه صرفاً به وسیله افراد جامعه اعتبار و مشروعیت مى یابد (جوامع با حاكمیت غیردینى) با (قانون) در جوامعى كه بر مبناى...
شنبه، 9 آبان 1388
اشتراوس و روش شناسى فهم فلسفه سیاسى اسلامى (2)
كشف پدیده «پنهان‏نگارى» اشتراوس را به سمت تفسیر دقیق متون سیاسى كلاسیك كشاند. اساساً فهم انديشه و تفكر گذشته همواره از دغدغه‏هاى مهم اشتراوس...
شنبه، 9 آبان 1388