همه چيز درباره نور و روشنايي در يک خانه ايده آل

اگر دردکوراسيون و هنر چيدمان چهار اصل اساسي وجود داشته باشد، حتماً يکي از آنها هنر نور پردازي است. نور انعطاف پذير است و استفاده درست از تکنيک هاي نورپردازي به جذابيت بصري فضاهاي مختلف که يکي از آنها ممکن است خانه شما باشد، کمک مي کند. بازي با نور در معماري داخلي فرصتي براي اصلاح اشکالات احتمالي خانه شماست. بايد
سه‌شنبه، 23 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چيز درباره نور و روشنايي در يک خانه ايده آل

همه چيز درباره نور و روشنايي در يک خانه ايده آل
همه چيز درباره نور و روشنايي در يک خانه ايده آل


 





 
اگر دردکوراسيون و هنر چيدمان چهار اصل اساسي وجود داشته باشد، حتماً يکي از آنها هنر نور پردازي است. نور انعطاف پذير است و استفاده درست از تکنيک هاي نورپردازي به جذابيت بصري فضاهاي مختلف که يکي از آنها ممکن است خانه شما باشد، کمک مي کند. بازي با نور در معماري داخلي فرصتي براي اصلاح اشکالات احتمالي خانه شماست. بايد بدانيد چگونگي استفاده از نور در فضاهاي بسته با حالات روحي افرادي که در آن محيط حضور دارند ارتباط مستقيم دارد و ممکن است نحوه استفاده از نور در يک محيط بسته استرس زا يا آرامش دهنده باشد. تحقيقات نشان داده است 6 درصد از مردمي که در مناطق شمالي کره زمين زندگي مي کنند و از نور خورشيد به ميزان کافي و طولاني مدت بهره مند نيستند. از ناراحتي هاي روحي شبيه به افسردگي رنج مي برند. دانشمندان ثابت کرده اند تغييرات تابش نور که در نتيجه تغييرات فصلي به وجود مي آيند نيز بر روحيه افراد تاثير مي گذارند که شناخته شده ترين آنها از افسردگي هاي فصلي است. در معماري داخلي هر خانه اي نورها دو گروه اصلي دارند: يا نور طبيعي هستند که از طريق پنجره ها و نورگيرها تامين مي شوند يا نور مصنوعي. اگر به خانه اي راحت، زيبا و آرامش بخش فکر مي کنيد مهم است بدانيد انواع روشنايي ها چه کاربردي دارند و مهم تر اينکه چگونه مي توان از نور به گونه اي استفاده کرد که خانه هاي کوچک بزرگتر و دلبازتر باشد. آنچه در پرونده نور اين شماره «زندگي ايراني» مي خوانيد پاسخي به اين پرسش ها به اضافه ايده هايي براي استفاده از نسل جديد چراغ ها در خانه ايراني شماست.
استفاده از چراغ هاي سقفي روي اين آشپزخانه از ارتفاع فضاي باز آن مي کاهد و زاويه ديد افراد بيرون از آشپزخانه به درون آن محدود مي شود.
امکان ديگر، نصب منبع نور روي سقف است که به صورت مرکزي بر همه سطوح بتابد.
نورپردازي تاثير بسيار چشميگيري در وضعيت هر فضا به وجود مي آورد و لازم است که تمامي سطوح مورد استفاده در آشپزخانه همچون روي اجاق خوراک پزي، سينک و پيشخوان از نور مناسبي برخوردار باشند.
نور يکي از اصلي ترين اجزاي اتاق خواب است. يک نور بسيار ملايم براي شب ها باعث مي شود تا شما به راحتي خوابتان ببرد و يک خواب راحت و آسوده داشته باشيد. همچنين يک نور قوي باعث مي شود شما صبح ها دچار مشکل بالا نشويد و براي پوشيدن لباس لازم نباشد اتاق خوابتان را ترک کنيد.
مهم ترين چراغ و نور در اتاق خواب شما چراغ هايي است که در کنار تختخواب است. اين چراغ ها براي زماني کارايي دارند که يکي از شما مي خواهيد کتاب بخوانيد يا تلويزيون تماشا کنيد و فرد ديگري مي خواهد بخوابد.
شما مي توانيد چراغ را روي ديوار پشت تخت نصب کنيد. دقيقاً مشابه چراغ هايي که در هتل ها و بالاي تخت از آنها استفاده مي شود. براي اين کار از يک ديوار کاذب هم مي شود استفاده کرد.
براي صميمي و گرم تر به نظر رسيدن يک فضا از آباژورهاي روميزي متعدد به جاي چراغ هاي سقفي استفاده کنيد و کلاهک آباژورها را از رنگ هاي گرم انتخاب کنيد تا نوري گرم به فضا بپاشد.
علاوه بر نور سقفي، بالا و دو طرف آينه نيز بايد داراي منبع نور باشند. به ياد داشته باشيد استفاده از نور فلورسنت در حمام ايده جالبي نيست.
براي ايجاد حس راحتي و آرامش بيشتر، مي توانيد چند شمع خوشبو(عطري) در اطراف وان قرار دهيد. مزيت ديگر نور اين شمع ها، تغيير ظاهري هر چيز بد منظر است.
کاسه دستشويي و محل اصلاح صورت نيز بايد داراي منبع نوري جداگانه باشد.
نورپردازي در حمام به دليل لزوم جلوگيري از تماس آب با برق(منبع نور) از حساسيت خاصي برخوردار است. براي داخل حمام بايد از کليد و پريزهاي مخصوص استفاده کرد، در غير اين صورت بايد آنها را در خارج از حمام نصب کنيد.
منبع: زندگي ايراني،شماره3



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط