پول يا زمان؛ مساله هر دوست!

خريد کردن نه تنها راهي براي به دست آوردن وسايل مورد نياز و برطرف کردن نيازهاي مختلف ماست بلکه يک لذت و تفريح است. اما بايد مراقب باشيم آنقدر در لذت بردن از خريد غرق نشويم که خيلي نکته ها به ويژه زمان و هزينه را فراموش کنيم.
دوشنبه، 18 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پول يا زمان؛ مساله هر دوست!
پول يا زمان؛ مساله هر دوست!

 

نويسنده: مريم پيمان




 

خريد کردن نه تنها راهي براي به دست آوردن وسايل مورد نياز و برطرف کردن نيازهاي مختلف ماست بلکه يک لذت و تفريح است. اما بايد مراقب باشيم آنقدر در لذت بردن از خريد غرق نشويم که خيلي نکته ها به ويژه زمان و هزينه را فراموش کنيم.
گاهي براي برخي اولويت در خريد کردن از دست ندادن پول بيشتر و گاهي هم براي بعضي از دست ندادن زمان به شمار مي آيد. براي هر دو دسته از افرادي که مي خواهند در خريد کردن در زمان و هزينه مالي شان صرفه جويي کنند توصيه هايي وجود دارد که در ادامه مي خوانيد:

چگونه هنگام خريد در زمان صرفه جويي کنيم

صرفه جويي در زمان يکي از مهم ترين مسائل زندگي امروز بشر است و خريد کردن هم از اين امر مستثني نيست. اين روزها خانم هاي شاغل کمتر فرصت گشتن و خريدن را دارند و مي خواهند از زمان خود بيشترين استفاده را بکنند. شما هم مي توانيد با رعايت نکاتي ساده، سريع تر وسايل مورد نياز خود را خريداري کنيد از جمله:
* اگر فرصت داريد، به تنهايي خريد کنيد. خريد کردن با دوستان لذت بخش است اما نه زماني که وقت زيادي نداريد. اگر شما تنها باشيد بهتر مي توانيد از زمان خود استفاده کنيد.
* شايد براي بسياري از ما اين عدد يک عادت باشد که برايخريد و لوازم و نيازهاي روزمره خود چندين بار به خريد برويم. سعي کنيد تمامي لوازم مورد نياز خود را در يک زمان بخريد. براي اين کار به فروشگاه هاي بزرگي برويد که تقريباً بيشتر کالاهاي مورد نياز شما را دارند. در اين زمان شما مي توانيد مواد خوراکي، شوينده و حتي بخشي از البسه يا ساير لوازم مورد نياز منزل را در يک مکان و يک بازه زماني که کوتاه خريداري و در حقيقت در زمان صرفه جويي کنيد.
* در سال هاي اخير خدمات الکترونيکي بانک ها و امکان خريد آنلاين مهيا شده و روز به روز هم در حال افزايش است. مي توانيد از طريق اينترنت با داشتن رمز دوم عابر بانک خودتان به فروشگاه هاي اينترنتي مورد نظرتان سر بزنيد و خريد کنيد. بليط سينما، تئاتر، کنسرت هاي موسيقي، فروشگاه هاي زنجيره اي معروف و... اين امکان را به شما مي دهند تا آنلاين خريد کنيد و بدون هزينه وسايلتان را در منزل تحويل بگيريد. علاوه بر اين با داشتن رمز دوم، قبض هايتان را هم مي توانيد پرداخت کنيد و زمان خود را در صف بانک ها از دست ندهيد. به صف هاي طولاني بانک ها، ترافيک و سوخت مصرفي را هم اضافه کنيد. سايت هايي هم وجود دارند که به فروشگاه هاي اينترنتي معروف هستند و از شير مرغ تا جان آدميزاد در آنها پيدا مي شود. و براي تشويق خريداران تخفيف هاي قابل توجهي را هم در نظر مي گيرند. اگر يک بار اين نوع خريد را تجربه کنيد شايد کمتر راهي خريد از مراکزي که هميشه به سراغشان مي رويد بشويد.
اما اگر علاقه اي به خريد اينترنتي نداريد حداقل مي توانيد قبض هاي خود را با تلفن بانک پرداخت کنيد و با داشتن رمز پرداخت تلفني، قبض هايتان را پرداخت کنيد و از سفرهاي غير ضروري در سطح شهر خودداري کرده و زمانتان را هدر ندهيد.
* اگر قصد خريد و بيرون رفتن از خانه داريد، يک فهرست از نيازهايتان تهيه کنيد تا چيزي از قلم نيفتد و به دليل عجله شما و شلوغي بازار دست خالي برنگرديد.

چگونه هنگام خريد در مصرف پول صرفه جويي کنيم؟

بله باور کنيد که شدني است و مي توانيد هم خريد کنيد و هم کمترين هزينه ها را بپردازيد و در مصرف بي حساب و بيش از حد پولتان صرفه جويي کنيد. رعايت نکات کوچک هنگام خريد يا توجه بيشتر به ميزان خريدي که مورد نيازمان باشد هم باعث مي شود که هم درست خرج کنيم و هم اين که باعث صرفه جويي در زندگي خواهد شد. تنها لازم است چند نکته را جدي بگيريد:
* هزينه ها را پيش بيني کنيد. ببينيد خريدهاي ضروري تان چه چيزهايي هستند و فهرستي از آنها تهيه کنيد و مبلغ احتمالي آن را تخمين بزنيد. براي درست خرج کردن مبلغي که در نظر گرفته ايد، اولويت هايتان را مشخص کنيد تا درصورت بالاتر شدن قيمت کالاها بتوانيد برخي را که مهم نيستند از فهرست خارج کنيد.
* پولتان را از دسترس خارج کنيد. ممکن است درآمدتان کم نباشد اما هميشه به آخر ماه که مي رسد کم مي آوريد زيرا شما بيشتر از درآمدتان خرج مي کنيد. براي اينکه بتوانيد جلوي اين کار را بگيريد، روزي که حقوق مي گيريد، مبلغي از آن را به حسابي جداگانه انتقال دهيد. تا دست نخورده باقي بماند و در صورت نياز به آن حساب مراجعه کنيد.
* ويژگي هاي يک خريد خوب، دقت کنيد براي خريد کردن بايد ويژگي هاي مختلفي را در نظر گرفت، بهتر است براي صرفه جويي در هزينه ها به همه چيز توجه کنيد. کالايي که قيمت کمتري دارد شايد در زمان کوتاه تري از کار بيفتد و مجبور باشيد دوباره وقت و هزينه زيادي براي تعمير آن صرف کنيد يا حتي دوباره مجبور به خريد يکي ديگر شويد. مي توانيد به کالاهايي که قيمت نسبتاً بيشتر اما کيفيت بالاتري دارند هم توجه کنيد تا پولتان در بلندمدت از بين نرود. براي خريدهاي جزئي هم مي توانيد به حراجي ها توجه کنيد.
* بدون فهرست به مرکز خريد نرويد. براي خريد هميشه فهرستي از مايحتاج خود تهيه کنيد. اين کار باعث مي شود هم نظم و ترتيب بهتري به خريد بدهيد و هم اينکه از خريد کالاهاي غير ضروري پرهيز کنيد. البته مهم است که شما از داشته هايتان در منزل هم آگاه باشيد تا اگر با حراج و قيمت مناسبي رو به رو شديد به درستي تصميم بگيريد.
* کارت اعتباري هميشه هم خوب نيست بر اساس آزمايشي که روانشناسان دانشگاه استنفورد انجام دادند. افراد وقتي از کارت اعتباري استفاده مي کنند احساس خرج کردن پول کمتري نسبت به زماني دارند که اسکناس هايشان را خرج مي کنند. کارت هاي اعتباري معمولاً ميزان پول بيشتري را در اختيار شما قرار مي دهند و باعث مي شوند که بيشتر خريد کنيد اما پول نقد به يک اندازه براي خريد در نظر گرفته مي شود و هر چقدر که از آن استفاده مي کنيد پولتان در برابر چشمانتان کمتر مي شود و آگاهي داريد که چه ميزان از پول برايتان باقي مانده است.
* زمان بندي شده خريد کنيد. سعي کنيد به صورت هفتگي يا ماهيانه خريد کنيد. ممکن است در طول روز شما به کالايي نياز داشته باشيد و برنامه ريزيتان تغيير کند اما خريد هفتگي يا ماهيانه با بودجه بندي مناسب و با برنامه ريزي خيلي اقتصادي تر خواهد بود.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.