منزلت شهادت در آینه ی کلام شهیدان (1)

آیت الله جانثاری: خدای [من] تو می‌دانی که من رسالت و مسئولیتی حس نموده بودم و در راه الله و پاسداری و حراست از انقلاب کبیر اسلامی که خون بهای هزاران کشته و مجروح است به جبهه اعزام شدم و به جنگ علیه کفر پرداختم.
چهارشنبه، 13 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منزلت شهادت در آینه ی کلام شهیدان (1)
 منزلت شهادت در آینه ی کلام شهیدان (1)

 

تهیه و تنظیم: محمدعلی آقامیرزایی




 

ابراهیم امیر عباسی:

درخت انقلاب خون می‌خواهد. می‌روم تا تشنگی آن (1) را فرونشانم، انشاء الله به توفیق و فضل خداوند.

آیت الله جانثاری:

خدای [من] تو می‌دانی که من رسالت و مسئولیتی حس نموده بودم و در راه الله و پاسداری و حراست از انقلاب کبیر اسلامی که خون بهای هزاران کشته و مجروح است به جبهه اعزام شدم و به جنگ علیه کفر پرداختم.

اکبر پروانه پور:

امروز کربلای انقلابمان خون می‌خواهد و من می‌روم تا شاید نینوایی بیابم و در عاشورای دوران هدیه [ی] ناقابلی در راه پیروزی حق بر باطل و اسلام بر کفر در پیشگاه مولایم مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تقدیم نمایم و به پروانگان جاوید شمع ولایت بپیوندم.

محمدحسین تفکری:

درخت تنومند انقلاب اسلامی ایران خون می‌خواهد، امیدوارم که با این قطره‌ی خون خود، گامی در به ثمر رسیدن انقلاب برداشته باشم.

محمدحسن یزدانی همت آبادی:

خداوندا مرا شهید بمیران، شاید خون ناچیز من کمکی باشد برای تداوم انقلاب اسلامی.

غلامرضا نوریان:

خدایا این دنیا زندان است مرا از این زندان‌ها رها کن و اما امروز هم چنان که انقلاب اسلامی ابعاد گسترده تری به خود می‌گیرد و گسترش می‌یابد درخت انقلاب نیز هر روز نیازمند به خونی تازه است (2) تا بدان وسیله آبیاری شود.

علی پناهی:

جامعه ای که انقلاب کرده به خون و شهیدان احتیاج دارد تا [رویش] درخت انقلاب را تداوم بخشد. مکتب ما سراسر مبارزه است؛ مبارزه حق علیه باطل؛ این مبارزه از اول دنیا بوده تاکنون، پس چه بهتر انسان قدمی در راه خدا بردارد و برای آخرت خود توشه ای تهیه کند.

جواد ولی سلطانی:

ما که وارث راه حسینیم نباید مرگ را با خواری انتخاب کنیم. اکنون هنگام نبرد و پیروزی و شهادت است و خداوند به وسیله [ی] این انقلاب ما را امتحان می‌کند.

امان الله یزدانی رشوانلویی:

این انقلاب اسلامی ثمره [ی] خون پاک هزاران شهید به خون خفته است، آخر در این راه امام بزرگوارمان چندین سال تبعید و رنج کشیده اند، در راه این قیام مصطفی ها، مطهری ها، مفتح ها، عراقی ها، شریعتی‌ها را از دست داده ایم، در این راه بدن مظلوم و معصوم بهشتی‌ها و رجایی ها، باهنرها و دستغیب ها، مدنی‌ها و هاشمی‌ها پاره پاره شده، این انقلاب با (3) خون آبیاری شد، و باید با خون نیز زنده بماند.

ابوالقاسم یونسی:

از خون پاک حضرت علی (علیه السلام) گرفته تا خون پاک فرزند سیدالشهداء و تمامی شهدای راستین صدر اسلام و خون شهدای اخیر انقلاب اسلامی، همه و همه به پای درخت اسلام ریخته شده است. اسلامی که نجات بخش تمامی مستضعفان از دست مستکبران است.

احمدرضا یزدانی:

در قاموس شهادت واژه [ی] وحشت معنی ندارد راهی است که باید پیمود و سفری است که باید رفت، چه بهتر که در حال خدمت به رضای خدا و اسلام و ملت شریف شربت شهادت بنوشم و سرافراز به لقا [ی] الله بروم و این همان است که اولیا آرزوی آن را داشتند (4) و از خدای بزرگ در مناجات خود طلب می‌کردند. گوارا باد شربت شهادت بر شهدای انقلاب اسلامی.

اسمعلی خانبابایی:

امیدوارم این قطره [ی] خون بی ارزش برای باروری انقلاب اسلامی مورد پذیرش ولی عصر (علیه السلام) و نایب او امام خمینی [ره] قرار گیرد.

اکبر نیکویی:

امیدوارم پروردگار بزرگوار این توفیق را به من عنایت بفرماید که خون و جان ناقابل و بی ارزش خویش را هدیه [ی] این انقلاب اسلامی نموده تا بلکه از این راه وجدان خود را راحت سازم.

اکبر یارمحمدی:

اگر روزی شنیدید که این خون ناقابل من در راه اسلام و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ریخته شد آن روز را جشن قبولی قربانی خود بدانید.

ایوب جمشیدی:

[آرزو] (5) کنید خداوند مرا شهید بمیراند شاید خون ناچیز من کمکی باشد برای تداوم این انقلاب اسلامی که شکست ناپذیر است.

جواد ابوالقاسمی:

درود به تمامی شهدای انقلاب اسلامی ایران. به خدا اگر تمام ملت ایران در راه اسلام و برای اسلام کشته شوند کم است.

حسینعلی نیکنام:

خدایا شهدا یاوران امام بودند. چگونه شما باید از یاد ببرید، سیاهی شب به سرخی خون آنها شکافته شد؟ آنها بازوان پرتوان انقلاب بودند، سرمایه [ی] قیام بودند.

حسین نوری:

همین شهیدان بودند که دین خود را به این انقلاب و اسلام و قرآن ادا نمودند و ما هم بیاییم پیرو این شهیدان و پیرو سالار شهیدان حسین (علیه السلام) باشیم و ببینیم که این شهیدان چطور در مقابل دشمنان اسلام ایستادند و ایستادگی کردند و از هیچ چیز حتی از جان خودشان هم دریغ ننمودند.

سیدحسن هاشمی:

درخت انقلاب اسلامی، برای سیراب شدن احتیاج به خون دارد.

عباس هوشنگ:

یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران نقش حساس شهادت در پیروزی و تداوم آن است و این بعدی است که تاکنون برای ابرقدرت‌ها و دشمنان انقلاب اسلامی ما مجهول مانده [است و آنها از] شناخت واقعیات جهان معنوی آن عاجزند، شهادت میراث ائمه [ی] اطهار و اولیای خداست که به امت مسلمان رسیده و برای انسان مرحله ای از فوز و کمال وجود است.

عبدالله واعظی:

امروز، کربلای انقلابمان، خون می‌خواهد و من می‌روم تا به یزید و یزیدان، بفهمانم که شهادت بالاترین آرزوی ماست. می‌روم، شاید نینوایی بیابم و در عاشورای دوران، هدیه [ی] ناقابلی در راه پیروزی حق بر باطل و اسلام بر کفر در پیشگاه مولایم، مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تقدیم نمایم و امیدوارم این قطره [ی] خون بی ارزش من، برای باروری انقلاب اسلامی مورد پذیرش آقای ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نایب او امام خمینی، قرار گیرد.

علی اصغر چایچی:

بدانید که من آگاهانه در این راه قدم نهاده ام که با نثار خون ناقابل خود در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی وظیفه [ی] انسانی و اسلامی خود را انجام داده باشم مگر نه این که پایان هر زندگی و انتهای هر حرکت زنده ای منزلگاه مرگ است و رخت بر بستن از این دنیا و گام نهادن به عالم برزخ، پس چه مرگی برتر و بالاتر از مرگ در راه الله.

علی اکبر یعقوبی:

انشاء الله با [اهدای خونم] (6) برای اسلام سربلندی و پیروزی و برای شاید پدر و مادرم افتخار، و برای ملتم راهی [باز کنم] (7) که باعث تداوم بخشیدن انقلاب اسلامی ایران باشد.

علی چنار:

اگر با خون ناقابل من درخت نونهال انقلاب اسلامی آبیاری می‌شود، [ای] تیرها بر بدنم فرود آیید. شهادت آخرین و بزرگترین اتمام حجت یک مجاهد است که برای روندگان راهش بعد از خود می‌گذارد و این رسالت را شهید بر دوش دیگر برادران خویش می‌گذارد.

علی حسن یوسفی:

اگر می‌دانستم که در هنگام کشتنم هزار تکه ام خواهند کرد و هر تکه ام را در آتش خواهند سوزانید و بعد خاکستر مرا به باد سوزان جنوب و بادهای روی برف غرب خواهند داد و بعد خانواده ام را به اسارت خواهند برد باز هم از صراط مستقیم که خدایم مرا به آن هدایت فرموده و پیمانی که با رهبر انقلاب خود بسته ام برنمی گشتم؛ (8) که تا آخرین لحظه [ی] زندگیم به این انقلاب و امام عزیز وفادار بوده و با کافران و مشرکان اسلامی ایران همدل نمی شوم و امیدوارم امت انقلابی و اسلامی ایران نیز چنین باشند.

علی رضا حمزه ای:

به خاطر تحکیم اسلام محمدی وتداوم انقلاب اسلامی و خط اسلام اصیل و خط امام به جهاد فی سبیل الله روانه شدم تا پرچم اسلام بر بزرگ ترین قله [ی] این جهان برافراشته شود اگر (9)چه خونم به زمین ریخته شود چون این خون در مقابل اسلام و قرآن هیچ ارزشی ندارد.

علینی توکلی:

خون من از خون دیگران رنگین‌تر نیست و امروز انقلاب اسلامی ما برای تداوم خود به این خون‌ها احتیاج دارد.

علی نوروزی:

این انقلاب پربرکت را فراموش نکنید چون این انقلاب از خون شهیدان آبیاری شده است شما در برابر این انقلاب مسئول هستید.

علی هدایتی:

تا آخرین قطره [ی] خونمان از حاصل خون شما یعنی درخت انقلاب اسلامی حفاظت می‌کنیم.

علی همواراه جهرمی:

تا آخرین قطره [ی] خونم برای رضای خالق محبوبم از دستاوردهای این انقلاب خونبار اسلامی و این سلاله [ی] پاک رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و این قلب تپنده [ی] مستضعفان جهان و این نایب به حق صاحب الزمان (امام خمینی) پاسداری می‌کنم. (10)

علی یغمایی:

ما جوان‌ها و اشخاص زیادی را در راه اهداف بزرگ انسانی و اسلامی خویش تقدیم انقلاب اسلامی کرده ایم و خون من در برابر ایثار و فداکاری‌های آنها چه ارزشی دارد که نریزد، همه [ی] ما بایستی خون بدهیم تا ذخیره [ی] عظیمی برای آینده [ی] اسلام گردد.

محمدعلی یگانه:

[شهدای] انقلاب‌های اسلامی در سرتاسر گیتی به خصوص انقلاب اسلامی ایران از خرداد 42 تا هفده شهریور و 57 و شهدای عزیز دفتر مرکزی حزب جمهوری خصوصاً بهشتی مظلوم و رجایی و باهنر و شهدای گمنام کربلاهای جنوب و غرب ایران، با نثار خون پاکشان نهال نوپای اسلام عزیز و انقلاب اسلامی را بارور نموده و درس فداکاری و شهامت و شهادت را در طول تاریخ به بشریت آموختند و می‌آموزند.

علی افتاده:

فرزندان نزد والدین امانتی بیش نیستند اکنون این امانت در راه انقلاب حسینی به رهبری خمینی قرار گرفته اگر سعادت شهادت نصیبم شود خون پاکم نهاد انقلاب اسلامی را آبیاری خواهد کرد.

عوض حمزه پور:

انقلاب امروز باید با خون ما جوانان صیقل داده شود. آری ایران فرزندی دگر آورد که جمهوری اسلامی نام دارد و شیر این نوزاد، خون سرخ ماست و اگر خون نباشد استقلال نیست، آزادی نیست، جمهوری اسلامی هم نیست. امید که از لاله‌های بر دمیده از خونمان جمهوری اسلامی ایران گلستان گردد.

غلام جعفرزاده:

در راه خدا و نجات تمام مستضعفین جهان می‌جنگیم. یا این که راه کربلا باز کنیم و یا با خون خود، زمین را رنگین کنیم و نهال انقلاب [را] با خون خود آبیاری کنیم. امیدواریم که با جاری کردن خونم در روی زمین و در راه انقلاب و اسلام عزیز بتوانم شما را در پیش حضرت زینب (سلام الله علیها) خشنود کنم.

غلامحسین حاج عبادی امیری:

شهیدان گرانقدر انقلاب اسلامی، با اهدا [ی] خون پاکشان راه را بر ما هموار کردند و نشان دادند که بایدمردانه جنگید و مردانه کشته شد و این کشته شدن‌ها اگر برای خدا نباشد هیچ ارزشی ندارد.

غلامرضا جعفرپور:

اگر پیروز شویم اسلام و انقلاب را نجات داده ایم و اگر شهید شویم در راه اسلام فدا شدیم.

غلامرضا حریمی:

امروز کربلای انقلابمان خون می‌خواهد و من می‌روم تا به یزیدیان زمان بفهمانم که شهادت مرا آرزوست و در عاشورای دوران [خون من] هدیه [ی] ناقابلی در راه پیروزی مولایم برای باروری انقلاب اسلامی [است که امیدوارم] ، مورد پذیرش آقایم، ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نایب او، امام خمینی، قرار گیرد. شهادت مرا افتخار است و آرزوست.

غلامرضا حسنی:

در این انقلاب خون‌های زیادی را نثار کردیم و این نثار خون را از امام حسین (علیه السلام) یاد گرفتیم از امام امت که فرزند عزیزش سید مصطفی را داد و از سید الشهدا که 72 تن یارانش را فدای اسلام کرد.

غلامرضا پیرجمالی نیسانی:

امیدوارم مرگم که آگاهانه آن را انتخاب کرده ام (شهادت) اثری در راه پیشبرد انقلاب اسلامی داشته باشد.

قاسم هادی پور:

ما عزیزتر از آنهایی نیستیم که جان خود را نثار اسلام و انقلاب کردند.

قاسم وکیلی:

اگر روزی اسلام احتیاج به خون داشت دریغ نکنید که درخت انقلاب اسلامی با خون آبیاری شده است.

قربان حسن زاده:

مادرجان دعا بر شهدای انقلاب اسلامی از یادت نرود و با دعاها [ی] خودتان، روح آنان را شاد کنید که با رنج فراوان، این آب و خاک را آزاد [کردند] . (11)

قربانعلی یوسفی:

پیرو حضرت علی اکبر حسین (علیه السلام) باشید زیرا پیروی از ایشان پیروی از پیامبران است که باعث تداوم انقلاب اسلامی مان می‌باشد و [بدانید] (12) که اهدا [ی] خون برای آنان هدر نمی رود.

ماشاء الله نوروزی فروشانی:

مجروحین و معلولین انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، با گرو گذاشتن اندام خود نهال اسلام را آبیاری کردند.

مجتبی چقازردی:

بدانید که شهدای عظیم انقلاب اسلامی هر لحظه نظاره گر اعمال شما هستند و انتظار دارند که در راه آنها قدم بردارید.

مجتبی حسین زاده ملکی:

شهید تحول آفرین است و با خونش نهال نوپای انقلاب اسلامی را بارورتر می‌کند.

مجتبی حنیفه زاده:

شهدای جنگ با نثار خون پاک خود نهال انقلاب اسلامی را آبیاری کردند.

مجید همرنگ:

امروز هر شهیدی که بر زمین می‌افتد و قطره‌ی خونش به زمین می‌چکد مسئولیتی به مسئولیت ما اضافه می‌گردد و باید تا آخرین قطره‌ی خون این مسئولیت‌ها را بر دوش گرفته و انجامش داد و چرخ عظیم انقلاب اسلامی را چرخاند.

محمد توسلی:

انقلاب اسلامی ایران هر روز به رشد و نمو خود ادامه می‌دهد و با سرعت هرچه تمامتر به پیش می‌رود و مانند درخت تناور به رشد و بارورشدن خودش ادامه می‌دهد. آنچه موجب رشد سریع انقلاب اسلامی و بارور شدن و تداوم و حرکت آن شده و خواهد شد خون شهید بوده است. پس شهید را بهتر بشناسید شهید قطرات خونش را پای درخت انقلاب می‌ریزد تا این درخت هرچه پربارتر شود.

محمد حمامی:

شهادت هاست که باعث پیشرفت اسلام و احکام اسلام و انقلاب اسلامی می‌شود.

سیدمحمدانور حسینی:

درود بر شهدای گران قدر که با خون خویش در پای نهال انقلاب اسلامی آن چنان استحکام و قوامی بدان بخشیدند که هیچ قدرت شیطانی را یاری مقابله با آن نیست.

محمدرضا توکلی:

به یاد تمامی شهیدانمان، شهیدان بی مزارمان، شهیدانی که با قلب کوچک خود مردانه در برابر خصم مقاومت نمودند و بی هیچ ادعا خون سرخ خود را در راه تداوم انقلاب اسلامی به پای درخت انقلاب نثار نمودند.

ابراهیم بیگری مکوندی:

مبادا خون این شهیدان را پایمال کنید؛ راهم را ادامه بدهید و ما را سرافراز کنید تا انقلاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند.

ابراهیم پزشکی نجف آبادی:

زندگیم که برای اسلام ثمری نداشت امیدوارم خونم بتواند نهال انقلاب اسلامی را [آبیاری کند] . (13)

ابراهیم پولادی:

این افتخار بزرگ را به شما تبریک عرض می‌کنم آفرین بر شما، ای پدر بزرگوارم که با زحمات چند ساله ات توانستی دین خود را برای انقلاب اسلامی ادا نمایی افتخار تو برای شهادت من کوبنده‌تر از مسلسل است که بر سر دشمن گلوله بریزد.

ابراهیم جعفری سنجانی:

پدر با استقامت و صبر و شکیبایی از انقلاب اسلامی دفاع کن مبادا روحیه [ی] خود را ببازی و گریه کنی چون گریه [ی] تو باعث ناراحتی من و خوشحالی دشمنان اسلام است.

ابراهیم جمعه نژاد:

از شما می‌خواهم که اگر من افتخار شهادت نصیبم شد، برای مـن گریه نکنید و خوشحال باشید که شما هم فرزندی به این انقلاب و اسلام هدیه کرده اید و سفارش می‌کنم که راه مرا ادامه بدهید.

سیدابوالفضل تولیت:

شهیدان گلگون کفن پاسدار و سرباز، این حامیان دودمان حسین (علیه السلام) مانند او غریبانه می‌جنگند و به سان او شهید می‌شوند و نهال انقلاب را آبیاری می‌کنند.

ابوالفضل جعفریان:

و تو ای مادر همچون مادران شهدای صدر اسلام و انقلاب عزیزمان باش و بدان که پسرت را در راهی قدم نهاده که آن را افتخاری بس عظیم برای خود می‌داند خوشحال باش که توانستی چنین فرزندانی تربیت کنی.

ابوالفضل حاجی رضایی حلوایی:

تنها آرزویم این است که مرگم برای اسلام سربلندی و برای شما (پدر و مادرم) افتخار، برای ملتم درس باشد و انشاء الله مرگ من باعث تداوم بخشیدن هرچه بیشتر [به] انقلاب اسلامی ایران باشد.

ابوالفضل حسن میری:

من با (14) احساس مسئولیتی که نموده ام در راه الله و برای پاسداری و حراست از انقلاب اسلامی که خون بهای شهیدان است به جبهه [ی] مقدس جنگ می‌روم.

ابوالقاسم بیگی:

این نبرد بزرگ احتیاج به خون دارد و برای قوام آن ما در راه، شاهد جانفشانی عزیزان بسیاری از این کشور بوده ایم، جوانانی که امید آینده [ی] این انقلاب بودند، خلاصه این‌ها را دشمن از ما گرفت و آنها را به شهادت رساند.

ابوالقاسم پروین آشتیانی:

پدر و مادر عزیزم، من که در زندگی کاری برای شما نکرده ام و دردی بر شما دوا ننموده ام، امیدوارم که لااقل با شهادتم افتخاری برای شما به جای گذارم و اگر جنازه [ی] من به دست شما رسید آن را در بهشت زهرا در جوار دیگر شهدای انقلاب اسلامی ایران به خاک بسپارید.

ابوالقاسم ترابی:

در صورتی که در زمره [ی] شهدا قرار گرفتن مسلم بدانید همه کسانی را که به نحوی به انقلاب اسلامی و رهبری عظیم الشان آن کمک کرده اند شفاعت خواهیم کرد زیرا شهدا به اذن الله حق شفاعت را دارند.

ابوالقاسم جریده:

خون شهیدان گلگون کفن تداوم بخش انقلاب اسلامی ایران است و برای پیروزی نهایی در انقلاب، شهادت را فراموش نکنید که به حق فلسفه [ی] شهادت پس از 1400 سال ملت ایران را زنده کرد.

احد حامدی اصل:

ای خدای متعال اگر زنده بودنم نتوانست برای اسلام مفید باشد خون مرا بر (15) روی زمین برای پیشرفت اسلام عزیز و پیروزی قطعی انقلاب اسلامی جاری بفرما.

احمد تازش:

خون این شهیدان هرگز نخواهد گذاشت این انقلاب اسلامی شکست بخورد.

احمد تدین:

این انقلاب و اسلام جهت به ثمر رسیدن خون می‌خواهد، پس بگذار آن قدر خون بریزیم تا دین عزیزمان پایدار بماند.

احمد جوادی:

ملت شهیدپرور و همیشه در صحنه [ی] انقلاب اسلامی ایران می‌دانید که ما را خدا آفریده و بازگشت، به سوی اوست و چه بهتر که در راه انقلاب به درجه [ی] شهادت نایل گردیم.

احمد چراغی ولوجردی:

شما فکر می‌کنید که با شهادت بهشتی کارها تمام شد خیر بلکه خون بهشتی و بهشتی‌ها پیکره [ی] انقلاب اسلامی را از رسوبات به جای مانده [ی] غربی و شرقی شست [و] شو داد. خون بهشتی و بهشتیان یاران وفادار امام را از هاله [ی] ابهامی که در اثر تبلیغات دشمنان اسلام دور آنها را گرفته بود بیرون آورد. خون بهشتی سبب شد مردم جریان‌های انحرافی را که می‌خواستند در انقلاب اسلامی نفوذ کنند به خوبی بشناسند خون بهشتی سبب شد دادگاه‌های انقلاب به کمک مردم تصمیم به ریشه کن ساختن ضد انقلاب بگیرند.

احمدرضا پزشکی:

خدایا مرا از تمام وابستگی‌ها جز وابستگی به خودت و از تمام عشق‌ها جز عشق به خودت رها ساز خدایا شهادت در راه خودت را به ما عنایت کن، باشد که خونمان نهال انقلاب را آبیاری و انسان را آزاد نماید.

احمدرضا پورمحمد:

هم اکنون که سعادت آن را یافتم تا بتوانم به یاری پروردگار، در کنار سایر برادران در سنگر جهاد، برای پیکار با دشمنان اسلام و انسانیت به نبرد بپردازم و دینی را که در قبال انقلاب اسلامی بر دوش داشتم، بتوانم به نحو احسن ادا نمایم، ای کاش می‌توانستم صد بار به دست دشمن خدا کشته شوم و دوباره زنده می‌شدم، تا با دشمنان اسلام مبارزه کنم.

اسدالله حبیبی:

انقلاب ما از خون جوانان عزیزی جان گرفته است پس مواظب باشید که مبادا قدمی اشتباه کنید.

اسماعیل ترابی پور:

پدر و مادر عزیزم من وظیفه [ی] فرزندی خودم را انجام ندادم ولی مادر جان و پدر عزیزم فکر می‌کنم با شهید شدنم شما را نزد خانواده [ی] رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) رو سفید کرده باشم، شما را توصیه به صبر می‌کنم، اگر خواستید برای امام حسین (علیه السلام) گریه کنید که زنده نگه داشتن عاشورا و خون حسین، تداوم دهنده [ی] انقلاب است.

اسماعیل جمال:

شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی که با شهادت خود روشنی آفریدند و چهره [ی] تاریک و ظلمانی شب را با سرخی خونشان برای ما روشن ساختند و با تقدیم جانشان هدف را برای ما روشن نمودند.

اسماعیل حمدالله زاده:

من با چشم هایی باز و گوشی شنوا و با قلبی پاک این راه را انتخاب کردم چون این راه، راه انبیا و ائمه [ی] اطهار می‌باشد که من رفتم، درست است که من نتوانستم آن قدر که باید در راه پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایران کوشا و فعال باشم [اما] (16) امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی از گناهان من بگذرد و با ریخته شدن خون ناقابلم حداقل بتوانم خدمتی به اسلام و قرآن انجام داده باشم.

سیداصغر تحویلیان:

شهدا هم آرزو داشتند ولی با این حال رفتند و با نثار خون خود انقلاب را بیمه کردند.

عباسعلی اصغر حبیب الهی:

انشاء الله که با خون این شهیدان درخت اسلام بارور شود و ما باید با همه [ی] کمبودها و سختی‌ها صبر کنیم. و دعایمان این باشد که خدا امام عزیزمان را حفظ کند و به ایشان طول عمر عنایت فرماید و به ما توفیق دهد که از این امام اطاعت کامل کنیم و رهنمودهای انقلابی و رهایی بخش امام امت را مو به مو به مرحله [ی] اجرا بگذاریم.

اصغر حق شناس:

امیدوارم که خون شهیدان ما با شهدای صدر اسلام، خون شهدای خرمشهر با بدر و آبادان با احد و هویزه با کربلا، سوسنگرد با خندق یکی شوند و سیل عظیمی ایجاد کنند (17) که ریشه [ی] کفر و نفاق را براندازد.

اصغر حیدری مقدم آرانی:

همه می‌دانیم و شکی نیست که پیروزی حق، خود به خود صورت نمی گیرد بلکه به حمایت افراد نیاز دارد. در تاریخ دیده نشده که جنگی بدون سختی و ریختن خون به پیروزی برسد انقلاب اسلامی را مشاهده کنید که با کشتن هزاران پیر و جوان و زن و مرد به پیروزی رسید.

اکبر پشت کوهی:

این جمهوری اسلامی ثمره [ی] خون هزاران شهید است، برادر رجایی، دکتر بهشتی و باهنر و دستغیب‌ها بودند که با خون خود درخت مملکت اسلامی را آبیاری کردند برای این امانت و تداوم راه آنها که صدر انقلاب اسلامی است بکوشیم و مستضعفین جهان را از دست جنایتکاران بین‌المللی نجات دهیم و قدر این جمهوری اسلامی و رهبری امام را بدانید از قافله عقب نمانید که عزم کربلا داریم.

اکبر تورجی زاده:

ملت مسلمان ایران شهیدان و معلولین و رزمندگان راه خود را یافتند و این راه که حفظ اسلام به رهبری امام خمینی کبیر است ادامه یافت ملت قهرمان ایران به تلاش پرشکوه خود در راه انقلاب ادامه دهید که این انقلاب با خون فرزندان شما آبیاری گشته است و سال‌های دیگر ملت ما نیز احتیاج به ایثار و فداکاری فرزندان شما دارد.

اکبر چاجی:

خدای بزرگ تنها با کشته شدن من اسلام و انقلاب اسلامی سرتاسر جهان را فرا می‌گیرد پس ای تیربارها، خمپاره‌ها و توپ‌ها مرا در بر گیرید.

اکبر چشمی:

بدانید آن روز که این لباس سبز را تنم نمودم، دانستم که با دستانم کفن خویش را به تن نموده ام و برای من افتخار بزرگی بود که خداوند متعال بر من این چنین منتی نهاده و افتخار پاسداری از اسلام عزیز را داده بود و دانستم که این سعادتی ست بزرگ و امیدوارم توانسته باشم گوشه ای از دین خود را نسبت به میهن عزیز و انقلاب اسلامی ادا کرده باشم.

اکبر حسینقلی پور:

زندگی ام که به اسلام و انقلاب اسلامی ثمری نرساند شاید خونم، خون این بنده [ی] حقیر خدا در عین بی ارزشی اش، خدمتی به انقلاب و جامعه اسلامی بنماید.

اکبر خادمی:

این انقلاب اسلامی با خون شهیدان بزگواری مانند: شهید بهشتی و مطهری و مفتح و دستغیب و مدنی و هزاران شهید گمنام دیگر به دست آمده و اکنون هم وظیفه امت مسلمان قهرمان ایران می‌باشد که آن را حفظ کنند. (18)

امید حسینی:

می دانید که انقلاب اسلامی به جوانان شهادت طلب احتیاج دارد، اگر شهادت که نهایت آرزوی من است نصیبم شد، امیدوارم اسلحه ام را بردارید و به میدان آیید.

امیر چماچم:

نگذارید که خون شهیدان خشک شود چون درخت اسلام با خون رشد کرده است و احتیاج به خون دارد و با کمک‌های مالی و معنوی از کشور و اسلام و انقلاب اسلامی دفاع نمایید و با آغوش باز به استقبال شهادت بروید.

امیرحسین خانی:

سلام من بر تو که بالاخره بر احساس مادرانه ات پیروز شدی و فرزندت را روانه میدان نبرد با کفار مسلمین کردی و گفتی که تو را در راه خدا هدیه [ی] انقلاب اسلامی می‌کنم.

پاپی امیری:

سلام و درود بر روح پرفتوح شهدای انقلاب اسلامی ایران و تمام شهدای جهان از صدر اسلام گرفته تاکنون.

ایرج حسینی چگنی:

و اما پدر و مادر و برادران عزیزم، امیدوارم بعد از شهادت من ادامه دهندگان راه شهیدان و من باشید و با اعمال خوب خود تیر سیاهی بر قلب منافقین و دشمنان کور دل انقلاب اسلامی بنشانید.

ایرج حوری آباد صبور:

شهادت یک امر الهی است شهادت در جبهه اتفاقی نیست و شهادت لیاقتی و نعمتی است که خداوند به بندگان خاصش هدیه می‌نماید. [در] همه حال و با تمام توان پشتیبان امام و انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی باشید و راه شهیدان را که همان راه حسین است ادامه دهید.

بختیار جمور:

از وقتی که انقلاب خونبار ایران با اهدا [ی] خون‌های ارزشمند، نهالش آبیاری شده و به ثمر نشست همیشه در وجودم احساس می‌نمودم که باید خود را و تمام چیزهای با ارزشم را فدای اسلام عزیز کنیم.
براتعلی جمالی:
جنت از درون پاک انسانی و ایثارگر برخاسته و هر کسی را توان بیان این سخن نیست و فقط آنان که انقلاب اسلامی را درک کرده و راه مرجع بزرگوارمان امام خمینی را طی کرده اند آن را می‌فهمند.

برزو جعفری:

این افتخار بزرگی است که شما هم می‌توانید با دادن یک شهید خدمتی به اسلام و انقلاب اسلامی بنمایید و امیدوارم که ضمن بخشیدن من آن چنان روحیه داشته باشید که برای دیگران سرمشق باشد. درود بر روان پاک شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی و جان برکفان سلحشور.

بمانعلی جعفری ندوشن:

من به خاطر رضای خدا و حفظ قرآن و تداوم انقلاب اسلامی برای جهاد حرکت نموده و به عنوان یک شخص حقیر مسئولیتی [را] که در مقابل ملتم داشتم [ادا کردم] .

بهرام جامه بزرگ:

به راستی دین اسلام تنها راه نجات بشریت است تنها راه آزادی و آزادگی است و خون شهدای این مملکت در تاریخ شاهد حماسه‌ها و جانبازی‌ها و شهادت‌ها بوده است هم چنان که خون امام حسین (علیه السلام) انقلاب حسین را به وجود آورده امیدوارم خون ناقابل من نیز تداوم بخش انقلاب اسلامی ایران باشد.

بهرام حیدرپور:

ملت قهرمان و با ایمان و شجاع و شهیدپرور ایران [تاکنون] با قریب 70 هزار شهید این انقلاب اسلامی را تا این جا رساندند.

بهروز جعفری:

از خدا بخواهید که این انقلاب را که با خون هزاران هزار شهید به دست آمده، به پیروزی نهایی برساند.

پاشا جعفری:

برادرانم قدر این انقلاب اسلامی را بدانید چون این انقلاب به سادگی به دست ما نرسیده. درخت این انقلاب با خون هزاران شهید آبیاری شده است.

پرویز ابکار اصفهانی:

خداوندا، حمد و ثنایم را بپذیر. هدایتم فرما، گناهانم را ببخش، دریچه [ی] مغفرت را به رویم باز کن و مرا در جوار رحمت خود به سوی بهشت راه نمای، خداوندا، مرا شهید بمیران، شاید خون من کمک باشد برای تداوم انقلاب اسلامی.

پرویز باقری:

به فرمان رهبرم آن پیر فرزانه که بهترین فرزند خود را برای اسلام و انقلاب تقدیم نمود به جبهه‌های حق علیه باطل آمده ام، خود را به خدای واحد رحمان سپرده ام و از خدا می‌خواهم که مرا عفو کند و پیکر ناقابلم را در راه خدا و احیا [ی] اسلام پذیرا باشد تا هم دینم را به رهبر عزیزم، پدر مهربانم امام خمینی کبیر ادا نماییم و از طرف دیگر قطره ای باشم از خیل پویندگان راه حقیقت. از خدا می‌خواهم که توفیق شهادت و قربت و نزدیکی جوار رحمتش عطا فرماید تا بدین وسیله با قطرات خون ناقابلم درخت انقلاب اسلامی را آبیاری نمایم.

پرویز بزرگ ابراهیمی:

امت حزب ا... و رزمنده و شهیدپرور ایران بار تنومند نهال انقلاب اسلامی را به دوش می‌کشند و بی مهابا بر شیاطین غربی و شرقی می‌تازند. درود به روان پاک شهیدان اسلام به خصوص شهدای انقلاب اسلامی و این جنگ تحمیلی.

پرویز پرویزپور:

و در این موقعیت زمانی کشورمان عازم نبرد با کفر شدم تا این که این درخت جوان انقلاب اسلامی را بارورتر سازم و حالا می‌فهمم لذت شهید شدن را که چه عشقی در ما به وجود می‌آورد. مبادا در این مورد بدگویی به انقلاب شود، با جاری شدن خونمان است که حکومتمان تغییر می‌کند و به حکومت عدل الهی آخر زمان متصل می‌شود.

پرویز حاجیوندزاده:

و به مادرم می‌گویم اگر من شهید شدم در سوگ من ننشیند و لباس سیاه نپوشد و به این انقلاب اسلامی دلگرم باشند، و ندای خمینی کبیر فریادگر زمان را، لبیک گویند.

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت‌نامه «او» آمده است.
2- در اصل وصیت‌نامه «هست» آمده است.
3- در اصل وصیت‌نامه «از» آمده است.
4- در اصل وصیت‌نامه «می‌کردند» آمده است.
5- در اصل وصیت‌نامه «توصیه» آمده است.
6- در اصل وصیت‌نامه «خون ریختن من» آمده است.
7- در اصل وصیت‌نامه «باشد» آمده است.
8- در اصل وصیت‌نامه «برنگشته ام» آمده است.
9- در اصل وصیت‌نامه «گر» آمده است.
10- در اصل وصیت‌نامه «دهم» آمده است.
11- در اصل وصیت‌نامه «کرده» آمده است.
12- در اصل وصیت‌نامه «بدان» آمده است.
13- در اصل وصیت‌نامه «آبی تازه ببخشد» آمده است.
14- در اصل وصیت‌نامه «بر» آمده است.
15- در اصل وصیت‌نامه «در» آمده است.
16- در اصل وصیت‌نامه «نبودم» آمده است.
17- در اصل وصیت‌نامه «کند» آمده است.
18- در اصل وصیت‌نامه «کنید» آمده است.

منبع مقاله :
آقامیرزایی، محمدعلی؛ (1392) گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا (13)، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.