توصیه شهدا به مردم برای حفظ انقلاب (1)

ما در زمانی به سر می‌بریم که از هر سوی، کفار و منافقین برای نابودی اسلام دست به دست هم داده اند و از هرگونه جنایتی دریغ ندارند و این وظیفه [ی] سنگین بر دوش ماست و اگر خدای ناکرده کمی غفلت کنیم به اسلام عزیز
پنجشنبه، 14 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
توصیه شهدا به مردم برای حفظ انقلاب (1)
 توصیه شهدا به مردم برای حفظ انقلاب (1)
 

تهیه و تنظیم: محمدعلی آقامیرزایی
 

ابراهیم حسینلو:

ما در زمانی به سر می‌بریم که از هر سوی، کفار و منافقین برای نابودی اسلام دست به دست هم داده اند و از هرگونه جنایتی دریغ ندارند و این وظیفه [ی] سنگین بر دوش ماست و اگر خدای ناکرده کمی غفلت کنیم به اسلام عزیز [و] انقلاب شکوهمند اسلامی که خون بهای هزاران شهید و هزاران مجروح و معلول می‌باشد، ضربه خواهند زد پس با هم متحد شده پیروی (1) از خط ولایت فقیه و حمایت از دولت انقلاب اسلامی عزیز را [سرلوحه‌ی کار خود قرار دهید] . (2)

سیدعیسی حسینیان:

درخت انقلاب که با خون جوان‌های مستضعف بارور شده و به وسیله [ی] خون‌های برادران خوب و مخلص عاشق تداوم بخشیده را پوینده باشید، نگذارید این خون‌ها پایمال گردد. بی تفاوت نباشید و نگذارید از بی تفاوتی و سادگی شما دشمن سوء استفاده کند. دشمنان این انقلاب منتظر فرصت هستند تا چوب لای [چرخ] این انقلاب اسلامی قرار دهند. دشمنان انقلاب منتظر هستند تا به روحانیون مبارز صدمه بزنند.

اکبر تولایی:

تا می‌توانی به مردم مستضعف و مسلمان کمک کن، خودت را کوچک‌تر ببین و مردم را بزرگ شمار و در جهت خدمت به انقلاب کوشا باش که خداوند بزرگ هم این راه را می‌پسندد.

علی حجار تهرانی:

روحانیت را حمایت کنید تا انقلاب اسلامی مان طریق هدایت را هم چنان بپیماید، چرا که روحانیون متعهد بازوان پرتوان ولی فقیه اند و امام عزیزمان نور دو چشمانمان و پیر طریق مان را با خونتان حمایت کنید و قلبتان با او باشد چرا که او نایب بقیه الله اعظم حجت بن الحسن مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و امید محرومان و مستضعفان و نور چشم [ماست] .

ایرج اهرون:

از شما می‌خواهم که پشتیبانی از انقلاب اسلامی بکنید و ادامه دهنده [ی] راه شهدای انقلاب اسلامی باشید و برای مردم دنیا با اخلاص خدمت کنید.

قدرت الله احمدی:

هیچ گاه امام عزیزمان پیرجماران را تنها نگذارید و در صحنه هایی که باعث پیشرفت انقلاب اسلامی [است مثل] صحنه [ی] جنگ و ... شرکت کنید مراسم نماز جمعه را فراموش نکنید.

قدرت الله افروز:

به پاس این همه فداکاری ها، پروردگار بر ما پیروزی‌های فراوانی ارزانی نمود که چشم جهانیان را به کشور مستضعف ایران کشانید و مستکبرین جهان را به لرزه انداخت، حال در نگهداری این الطاف خدایی بکوشید که مبادا خداوند لحظه ای بر این امت سخت گیرد.

خلیل پشم فروش:

[سوگند به] خون گرم جوشان عزیزان به هنگام وداع و سوگند بر نفس آخر عزیزان اسلام در میدان جنگ، هر که با این انقلاب ماند با امام زمان مانده است و بر سر اسلام؛ هرکه با اصالت این انقلاب دشمن شد و الله، از نظر من با خداوند رحمان دشمن است حال هر کس می‌خواهد باشد. این انقلاب صاحب دارد و توجه کنید که صاحب انقلاب چه می‌گوید و به سیل جمعیت پیوندید که خداوند با این جمعیت است.

احمدرضا پورمحمد:

از ملت غیور خواهانم که فقط خط الله و راه روح الله که همان راه سرور و جدمان امام حسین (علیه السلام) می‌باشد [را] ادامه دهند و از روحانیت مبارز و اصیل، که ادامه دهنده [ی] راه انبیاء می‌باشند و تکامل و حرکت دارند، از آنها جدا نشوند که تنها راه سعادت، فقط همین راه است و مبادا بعد از من کسی از انقلاب طلبکار باشد و حتی گفته باشد ما شهید دادیم.

احمد جوراب فروش:

برای طول عمر این رهبر گران قدر تا انقلاب جهانی مهدی باید دعا کرد و همچنین برای سایر علمای در خط امام و انقلاب باید دعا کرد و پیرو او باشید. دست از فعالیت در راه خدا بر ندارید و سختی‌ها را تحمل کنید مسجد را حفظ کنید [که] این انقلاب زمینه ساز حکومت آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و مخالفت خود را با شرق و غرب و ایادی آنان [اعلام] کنید.

احمد جامعه بزرگ:

انقلاب را تنها نگذارید و در مقابل مشکلات و سختی‌ها صبور باشید که خداوند با صابرین است و صابرین را دوست دارد چون این است وعده [ی] خداوند به بندگان خود.

محمد جورابچی:

تا پیروزی کامل و تا صدور انقلاب اسلامی به تمامی جهان، ایستاده ام و از پا نخواهیم نشست از شما ملت مبارز و ستمدیده می‌خواهم که تا آخرین قطره‌ی خونتان دست از مبارزه برندارید.

محمدرضا تصدیقی:

با استقامت و صبر و شکیبایی از انقلاب اسلامی دفاع کنید. پیام من و سایر شهدا را به گوش مردم برسانید که محتوای آن دل کندن از دنیای پوچ و بی وفاست و انقلاب درونی جهت رسیدن به لقاء الله است.

بهزاد امرایی:

امام را تنها نگذارید و نگذارید انقلابی را که با خون هزاران شهید گلگون کفن به دست آورده ایم، نهالش خشکیده شود و همواره در همه حال پیرو راستین بت شکن زمان خمینی کبیر باشید. آن زمان که اسلام و انقلاب در خطر هجوم کفار قرار دارد درنگ و تأمل جایز نیست.

بهمن آقازاده:

تنور جبهه را گرم نگهدارید و قدر رهبر کبیر انقلاب اسلامی را بدانید و همیشه گوش به فرمان ایشان باشید و مواظب باشید که روحانیت از شما گرفته نشود.

بهنام ابراهیم پور:

تا جایی که فرصت دارید و تا جایی که سایه [ی] این انقلاب بالای سر شما هست به (3) خود بیایید و اگر در صراط مستقیم هستید به فعالیت خود در راه انقلاب ادامه دهید و اگر گمراه هستید توصیه می‌کنم که به اسلام بگروید که ما هرچه داریم از اسلام داریم.

ابراهیم نوری کوهانی:

از مردم انقلابی و مسلمان می‌خواهم که همراه و پشت سر امام حرکت کرده و تا پیروزی کامل امام دست از مبارزه علیه کفر و نفاق برندارند.

ابراهیم وکیل زاده:

از شما می‌خواهم پرچم اسلام را در سراسر دنیا به اهتزاز در بیاورید و در تمام دنیا اسلام را پیاده کنید در این راه شما سختی‌های زیادی را تحمل کرده اید اما این انقلاب هنوز به هدف نهایی نرسیده است.

ابراهیم یوسف پوشندی:

در رساندن پیام خون شهدا و امدادهای الهی که همان انتقال فرهنگ پربار و اصیل انقلاب اسلامی است کوشا و پرتلاش باشید.

شهید ابراهیم یوسفی:

برای تمام خواهران و برادرانم التماس دعا دارم و از آنها می‌خواهم که هم چون گذشته پیرو خط امام و ولایت فقیه بوده و باشید و همچنین جامعه [ی] روحانیت را که برای این انقلاب رنج‌ها کشیدند به خاطر رضای خدا و اسلام حمایت کنید.

احد ولی پور:

مستضعفین جهان بدانید و آگاه باشید که پیروزی از ولایت فقیه است و ای مردم ایران یک لحظه غفلت ننمایید، تمام دشمنان اسلام برای (4) نابودی شما قدم برمی دارند مواظب رهبر [و] امام خود باشید چون زندگی مردم مستضعف وابسته به امام امت رهبر کبیر انقلاب امام خمینی می‌باشد.

احمد نونچی:

سعی کنید از عنوان خانواده شهید به نحوی استفاده کنید که تقویت اسلام و انقلاب اسلامی باشد و به جز موارد ضروری مشکلات خود را به مسئولین امر ارجاع ندهید.

احمد نویدی:

مبادا تصور کنید که با این شهادت و خون ناچیز دین خود را به انقلاب و اسلام ادا کرده اید بلکه ما تا آخرین نفس و قطره [ی] خون به اسلام و قرآن مدیون هستیم.

احمد نیک طره منفرد:

باید مواظب باشیم که به گذشته برنگردیم و خدای نکرده اسلام فراموش شود و از نور به ظلمت برگردیم لازمه [ی] این که انقلاب را حفظ کنیم وحدت و ایثار و از خودگذشتگی می‌باشد. ما باید سعی کنیم همیشه در خط امام که همان استمرار راه انبیاء است (5) به انحراف کشیده نشویم و گول متاع دنیا را نخوریم که همه [ی] آنها فانی است.

احمد هادی:

هرگونه گروه گرایی و یا سیاست بازی را رها کنید و تنها به حزب خدا [بپیوندید] و بدانید که این انقلاب اسلامی بود که ما جوانان را از راه فساد باز داشت و درس انسانیت را به ما آموخت و لباس رزم را به ما پوشانید و عزت و شرف و استقلال را به ما باز گردانید پس مبادا اجازه دهید که کسی بر علیه جمهوری اسلامی و یا برعلیه روحانیت مبارز صحبت بکند تا می‌توانید به این انقلاب تداوم ببخشید و تقدیم نسل‌های آینده بکنید.

احمدرضا واحد:

مانند پروانه به دور امام بگردید و لحظه ای از یاری او و انقلاب دست برندارید و برای فرج (مهد)ی در نماز جمعه و نماز جماعت دعا کنید ای کاش خدا بیشتر به من جان می‌داد تا نثار راه و یاری انقلاب مهدی زهرا و نایب بر حقش امام خمینی کنم، امیدوارم که خداوند این جان ناقابل را از من روسیاه و گناهکار قبول کند.

احمدرضا یوسف خواه:

بیاییم خود را خالص کنیم. بیاییم با وحدت مان به انقلاب اسلامی، روح تازه ای ببخشیم و بیاییم با وحدت مان به انقلاب اسلامی پشت سر امام عزیز حرکت کنیم.

اردشیر ولی پور:

سعی کنید در هر حال و همیشه [پشتیبان] انقلاب باشید. شما را به خدا لحظه ای از امام دست برندارید خداوند در این دنیا [ی] دو روزه این گونه ما را امتحان می‌کند، مبادا از این امتحان سرافکنده [بیرون] آییم. در دعای کمیل و دعای توسل و در نماز جمعه‌ها و در تشییع جنازه [ی] شهدا [شرکت] کنید و همواره در صحنه باشید.

اسماعیل خان احمدی:

برادران شما با نگه داشتن پشت جبهه و کوبیدن دشمنان داخلی بهترین خدمت را به انقلاب کرده اید و شما ای پدرها و مادرها با تربیت کردن فرزندانتان آینده [ی] انقلابمان را تأمین کنید و نیز اگر من لیاقت شهید [شدن را] داشتم و شهید شدم شما [با] قدم‌های استوار و قدمی برافراشته انقلاب اسلامی مان را به پیروزی نهایی برسانید.

اسماعیل هادیان:

استقامت، صبر و پایداری در مقابل حوادث، مصایب و کمبودها را داشته باشید و همچنین استقامت در فرمانبری و اطاعت از رهبر کبیر انقلاب اسلامی که ملاک عمل خاتمه آن است وحدت و یکپارچگی را حفظ نموده از تفرقه و پراکندگی پرهیز نمایید که تفرقه عامل،- خدای نکرده- سقوط انقلاب است.

اسماعیل یعقوبی:

از فرزندانم می‌خواهم تا آخرین نفس و تا آخرین قطره [ی] خون که در رگ دارند از امام امت خمینی بت شکن و از جمهوری اسلامی پشتیبانی نمایند و راه تمام شهدای انقلاب اسلامی را ادامه دهند.

اصغر وندایی:

همه [ی] شما را به تقوا و صبر و شکیبایی در رنج‌ها و مصیبت‌ها سفارش می‌کنم و همچنین خدا ترس باشید یعنی این که خدا را در تمامی اعمالتان یاد بیاورید تا شیطان را از خود رانده باشید بسیار بسیار دعا کنید، زیرا ما هرچه داریم از همین دعاست و اگر می‌بینید که این انقلاب هم تا الان دوام داشته می‌توانم با جرأت بگویم [به واسطه ی] همین دعاهای خالصانه [ی] شما امت شهیدپرور است.

اکبر یزدانی:

شرکت شما در تمام صحنه‌ها ضروری است زیرا تا شما باشید منافقان و کافران هرگز فرصت ضربه زدن به انقلاب را ندارد، همیشه پیرو امام خمینی باشید و از خط ولایت فقیه پشتیبانی نمایید [و برای حفظ] این انقلاب و اسلام تا سرحد جان بکوشید.

امان الله یزدانی رشوانلویی:

با منافقین کوردل و کافر و مزدور خیلی سخت مبارزه کنید، یاور اسلام و انقلاب و امام و یاران امام باشید. وظیفه [ی] همه است که از این انقلاب پاسداری کنند.

امیراحمد هاشمی جزیی:

پیرو اوامر امام بوده و همیشه یار وفادار روحانیت و اسلام باشید و انقلاب را یاری کرده و توان ضربه زدن از ضد انقلاب را بگیرید و آن چنان استوار جلوی آنان بایستید که جلوی شاه و اربابانش ایستادید. من فدایی اسلامم فدایی قرآنم و فدایی امام و انقلابم، وای برادران خوبم دوست دارم که در آینده پاسدار و نگهبان دستاوردهای انقلاب و حافظ خون پاک شهیدانمان باشید. (6)

یوسفی امین علی:

تا آخرین قطره [ی] خون خود از اسلام و میهن عزیزمان دفاع خواهیم کرد و آن را به تمام جهان نشان خواهیم داد.

بهروز واعظ کرونی:

بعضی‌ها این گونه مورد آزمایش قرار می‌گیرند و بعضی دیگر در پشت جبهه با کمک کردن به جبهه‌ها و پیروی از ولایت فقیه آزمایش خود را پس می‌دهند و باید سعی کنیم از کسانی نباشیم که وقتی با کمبودی مواجه می‌شویم شروع به بدنامی اسلام و انقلاب اسلامی کنیم و شاید همان کمبود هم امتحان خداوند است که برای ما قرار داده است و باید با صبر تمام در مقابل مشکلات ایستادگی کنیم.

بهزاد نیک پرور:

پشتیبان انقلاب اسلامی و رهبر و هر کسی که در خط اوست باشید.

بهمن هاشمی شهرکی:

از امت شهیدپرور تقاضا دارم که اتحاد خود را حفظ کنند و حافظ انقلاب اسلامی باشند.

پرویز یوسفی:

پدر ارجمندم با استقامت و صبر و شکیبایی از انقلاب اسلامی دفاع کن. همه [ی] مردم در صحنه، هر کدام تا می‌توانید، فعالیت کنید تا این انقلاب را به پیروزی کامل برسانید که مقدمه ای برای انقلاب جهانی حضرت بقیه الله اعظم (ارواحنا الفدا) می‌باشد و در این راه از هیچ کس نهراسید.

توفیق یوری:

جلوی افراد ضد انقلاب و بی حجاب را گرفته و آنها را افشا کنید چون دیگر ساکت ماندن با این همه شهید حرام است. برماست که روحانیت خط امام را تنها نگذاریم. در خط اسلام و انقلاب حرکت کنید خدا کند که برخلاف انقلاب اسلامی حرکت نکنید. اگر شهید شدم راهم را ادامه دهید و درس تان را بخوانید و فرد مفید برای انقلاب اسلامی [و] کشورمان باشید.

جواد هادی طحان:

از تفرقه اندازی در جامعه اسلامی جلوگیری کنید و نگذارید امام جمعه عزیزمان و بسیج، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، حزب جمهوری اسلامی و دیگر ارگان‌های انقلابی را تضعیف کنند. پشتیبانی خود از روحانیون معتقد به ولایت فقیه را اعلام دارید.

جواد هرمزپور:

ما انقلاب نکردیم برای شکم، منظورم این است که اگر کمبودی باشد از نظر اقتصادی تحمل کنید، دولت را تضعیف نکنید. تضعیف دولت تضعیف امام امت، تضعیف امام، تضعیف اسلام است. نگذارید که دشمنان داخلی و خارجی بین شما نفوذ کنند. روز به روز وحدت خودتان را حفظ کنید که ما پیروزیم.

نوشادی جهانزیر:

وظیفه [ی] هر فرد مسلمان است که در مقابل تجاوزات بیگانه که به میهن و دینش شده است دفاع کند. من برای حفظ اسلام و مسلمین و پایداری ولایت فقیه و حکومت جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی این راه را سعادت همه [ی] انسان‌های روی زمین می‌دانم و یک وظیفه [ی] شرعی می‌دانم و داوطلبانه می‌پذیرم.

حبیب الله یزدانی فضل آبادی:

[از شما] می‌خواهم که با ایثار خود بار دیگر دهان دشمن را خرد و خمیر کنند و اعمالی انجام ندهند که دشمنان اسلام و قرآن سوء استفاده کنند.

حسن نوزنگ:

و از شما خواهران حزب الهی تقاضا می‌کنم که حجاب خود را کاملاً حفظ نمایید که همین حجاب و عفت شماست که پشت دشمنان اسلام را به لرزه در می‌آورد و شمایید که با حجاب خود انقلاب اسلامی را تداوم می‌بخشید.

حسین یوسفی:

امت شهیدپرور انقلاب با اتحاد شما به پیروزی رسید، به کوشش و فعالیت خود همان طور که امام می‌گوید، این وحدت را در بین خود نگاه دارید. پدران و مادران شما با ایثار فرزندان خود به اسلام چنان افتخاری نصیب مکتب سرخ اسلام کردید که جهانیان را به تعجب واداشته است.

اسلام حسین نوریان:

امام را تنها نگذارید بدانید اگر وحدت و همبستگی شما مردم نبود هرگز این انقلاب به این پیروزی عظیم دست نمی یافت. این وحدت شما سرمشقی شده برای کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی [و] فهمیده اید اگر همه با هم نباشند نمی توانند به اهداف خود دست یابند. هوشیار هستید هوشیارتر باشید.

حسین همتیان:

همیشه در صحنه [ی] انقلاب اسلامی باشید. امیدوارم این انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی این اسوه [ی] حقیقی خدا، به انقلاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متصل گردد. در خط امام حرکت کنید و مواظب باشید که کاری نکنید که امام عزیز از دست شما ناراحت باشد.

حسین یعقوبی:

و اما مردم حزب الله شما که با ایثار جان و مال خود از این انقلاب دفاع می‌کنید و تا به حال از این انقلاب به خوبی محافظت کرده اید، باز بکوشید و این انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متصل کرده و ریسمان این انقلاب را به دست صاحب اصلی آن بدهید و اشخاص بی غیرت و شرور را در این زمان ادب کنید و مگذارید که ضربه ای به این انقلاب بزنند.

حسین یوسفی:

از شما مردم می‌خواهم دست از امام و روحانیت اصیل و مبارز برندارید و پیروزی انقلاب و اسلام در گروه وحدت و اتحاد و حمایت از امام و روحانیت اصیل می‌باشد.

حسین یونسی:

پشتیبان اسلام و انقلاب اسلامی باشید و همیشه گوش به فرمان امام عزیز دهید و نگذارید که صحنه [ی] انقلاب خالی بماند.

حمید وصالی بهرام:

قدر این امام و انقلاب را بدانید که این یک رحمت الهی است شکرگزار باشیم که مبادا خداوند این نعمت را از دست ما بگیرد. [در] نماز جمعه‌ها شرکت کنید تا چشم منافقین را بیشتر کور کنید تا ضد انقلاب داخلی و خارجی مهلت نفس کشیدن را نداشته باشند.

حیدرعلی نیکفر:

برای این که اصالت انقلاب حفظ شود و در درازمدت خط اصیل انقلاب منحرف نگردد باید تحت نظارت مستمر ولایت فقیه و امام خمینی مبارزه کرد و لذا همه [ی] مردم باید گوش به فرمان ولی فقیه خود امام خمینی باشند شعارهای انقلاب را که با خون شهیدان انقلاب اسلامی تبلور یافت باید حفظ کرد و بدین جهت باید برای صدور انقلاب هرچه بیشتر اقدام نمود.

خسرو هفتانی:

تا آخرین قطره [ی] خون خود از انقلاب اسلامی پاسداری کنید، انقلابی که خون بهای هزاران شهید و معلول و اسیر است انقلابی که به رهبری زعیم عالی قدر امام امت خمینی بت شکن به پیروزی رسید و اکنون بر من و توست که تا آخرین نفس با کفار بجنگیم.

خیراله وکیلی سهروفیروزانی:

شما خواهران عزیز همه [ی] شماها را می‌گویم حجاب اسلامی را پیشه [ی] خود کنید و زینب گونه عمل کنید که سیاهی حجاب شما خواهران انقلابی و مومن بهتر از سرخی خون همه [ی] شهدا و ما می‌باشد.

داود شفیعی:

وصیت من به مردم مسلمان و ایثارگر ایران این است که تا آخرین لحظه و آخرین نفس، رهبرمان را تنها نگذارید و یار ایشان و حامی مستضعفین جهان باشید و به دشمن داخلی و خارجی هیچ فرصت توطئه بر علیه اسلام و انقلابمان ندهید.

داود نوروزی دین:

اسلام و انقلاب اسلامی را دست کم نگیرید. این انقلاب خون بهای هزاران، هزار شهید است که باید از آن پاسداری شود. اگر لحظه ای غافل شوید، به خون شهدا بی اعتنایی کرده اید.

رحیم وکیلی:

ای ملت شهیدپرور از شما می‌خواهم که تا خون در رگتان هست انقلاب را نگه دارید.

رضا نوروزیان:

از مسئولین مملکت پشتیبانی کنید، در نماز جمعه‌ها شرکت کنید که پشت کافران و دشمنان انقلاب را می‌لرزاند.

رضا وشوشادی:

همیشه پشتیبان انقلاب بوده و اجازه ندهید علیه انقلاب و جمهوری اسلامی و امام امت بدگویی کنند. از برادرانم یکایک می‌خواهم که پشتیبان انقلاب باشند و تا حدی که می‌توانند مردم را با انقلاب آشنا کنند. هیچ موقع مسجد را رها نکنید که اما فرمودند مسجد سنگر است برادران هر جا مجلسی بود شرکت کنید مخصوصاً اگر دسترسی به جلسه [ی] قرآن داشتید حتماً شرکت کنید.

رضا هاشمی:

شما وظیفه دارید فعالیت کنید و نگذارید دشمنان اسلام برای خود جای پا باز کنند چرا که [شما] جوانان حزب الله هستید که باید از اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کنید و بنا به گفته [ی] رهبر عزیز مساجد را خالی نگذارید که دشمن در کمین است.

رمضان یزدانی:

باید همیشه از ولایت فقیه و روحانیت مبارز و متعهدی که برای اسلام و انقلاب اسلامی کار می‌کنند پشتیبانی کنیم.

زین العابدین همتی:

با امام باشید و پیرو و مطیع اوامر الهی اش و به هیچ وجه تنهایش نگذارید که در این صورت خودتان تنها خواهید ماند و من به شما توصیه می‌نمایم که این بزرگ مرد الهی را بهتر بشناسید. اوست تنها نایب بر حق ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شما با اسلام و انقلاب اسلامی باشید تا این رهبر و امام عزیزمان این نهضت را به صاحب اصلی اش به طور صحیح و سالم تحویل بدهند.

سعید یوسفی:

شما راهی دیگر ندارید جز این که این انقلاب اسلامی را بشناسید و به تمامی جهان صادر کنید.

سلطانعلی وندایی باصری:

اگر می‌خواهید رستگار شوید راه امام را ادامه دهید و از خون صدها هزار شهید حفاظت کنید.

سیدابوالقاسم هاشمی:

تا قطره ای خون در بدن دارید از انقلاب اسلامی پاسداری نمایید.

سید اسدالله هاشمی پور شیخ شبانی:

سعی کنید پشتیبان امام و انقلاب و روحانیت و مسئولین جمهوری اسلامی باشید. اگر در این انقلاب ملت ایران به پیروزی رسید لطف خداوند و تلاش روحانیت آگاه که در رأس همه رهبریت امام و ایثار و فداکاری امت حزب الله- بود، پس باید تلاش کرد تا انقلاب را صادر کرد چرا که تمام مستضعفین جهان به امام و انقلاب اسلامی ایران چشم دوخته اند.

سیدرحیم هاشمی:

با تمام وجود اسلام را یاری کرد زیرا امروز تمامی کفر جهانی علیه اسلام برخواسته [اند] .

سیدعلی هاشمی:

جنگ امروز ما جنگ بین کفر و اسلام است. دشمنان اسلام برای از بین بردن آرمان انقلاب اسلامی ما این جنگ را بر ما تحمیل کردند. اما باید بدانند که انقلاب ما با خون هزاران شهید آبیاری شده و هرگز شکست نخواهد خورد ملت ما برای خدا و برقرای احکام الهی و قوانین و سنن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) قیام کرد. خدا هم ما را یاری خواهد کرد. اگر با خدا باشیم خدا هم با [ماست] .

سیدعلی یحیی زاده:

قدر انقلاب و قدر رهبریت انقلابتان را بدانید قدر نعمت آزادی و استقلال را بدانید. ای جوانان مبادا در غفلت بمیرید که حسین (علیه السلام) در میدان جنگ شهید شد و مبادا بی هدف بمیرید که علی اکبر حسین (علیه السلام) در راه حسین و با هدف شهید شد.

سیدغفور هزاوه ای:

با مفاسد جامعه و با زهد فروشان دروغین که بیشترین ضربه را به انقلاب وارد می‌کنند. با شدت مقابل کنید و از عزلت خودداری کنید.

سید فرج الله هاشمی:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها و بهترین ارگان است که تاکنون محبوبیت خود را حفظ کرده و در خط اصیل اسلام حرکت کرده است.

شهید سیدمحمد یاجدی:

ارگان‌های انقلابی را تقویت کنید و همکاری صمیمی خود را نسبت به آنها ابراز دارید. بسیج را پاس بدارید و سپاه را نگهبان باشید و در امور جهاد فعال بوده و این ارگان مقدس را پشتیبان باشید. دادگاه‌های انقلاب اسلامی را مطرود نشمرده و قضات آن را گوش به فرمان باشید، در جمع تقاضای من به شما ملت عزیزم فقط همکاری لازم با ارگان‌های انقلابی می‌باشد.

سیدمحمد یزدانی:

برای به ثمر رسیدن ارزش‌های والای انقلاب خود را یک فرد خدمتگزار برای انقلاب و مردم رنج دیده به حساب آورید.

سیف الله خانیانی:

ای امت شهیدپرور در این راه باید ایثار کرد باید زحمت کشید تا این که مراد دل حاصل (7) گردد و باید مادران عزیز همچون زینب سلام الله علیه عزیزان خودشان را تقدیم اسلام نمایند انقلاب ما انقلابی است که با خون رشد کرده و باید با خون به رشد خود تا پیروزی نهایی ادامه بدهد.

محمدرضا (شاهپور) هاشمیان:

امام را تنها نگذارید راه امام را بروید حرف هایش را با دل و جان گوش دهید. روحانیت مبارز مکتبی را حمایت کنید.

شعبان وحید:

خدا با شماست. ای زحمت کشان دین قرآن، حرف «قولو لا اله الا الله» را از یاد نبرید که این برای شما خیلی اهمیت دارد.

شکراله همتی:

از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگیری [ننمایید] که فردا در محضر خدا نمی توانید جواب زینب را بدهید که تحمل 72 شهید را نمود. برادران عزیزم کوشش را جهت فراگیری مسایل علوم اسلامی و انسانی مبذول دارید آخر ما آمده ایم با خون هایمان جلوی تجاوز دشمن را بگیریم تا شما در سایه [ی] نعمت و امنیت به فراگیری علوم مختلف بپردازید.

صفر حبشی خویی:

این حامی مستضعفان، این ابراهیم و موسی، بت شکن زمان این نایب به حق امام زمان، دقت بیشتر کنید. راهش را با شناخت و با آگاهی طی نمایید. ارجش نهید که تاریخ بشریت چون او رهبری را ندیده. برای این نعمت الهی شکر بیشتر به جا آورید که چون نجات انسان‌ها و از همه بالاتر و برتر نجات و شرف از دست رفته [ی] دین خداوند را به ارمغان آورده است. روحانیت این سنگر آزادی و عدالت حامی مستضعفان و این سد الهی که امام زمان حامی آن است [را] حمایت کنید و از هرگونه تفرقه که فقط سود آن نصیب دشمنان قسم خورده [ی] ما می‌شود بپرهیزید و پیرو مکتب اسلام فقاهت و خط رهبر باشید.

صفر علی جعفرزاده:

صحنه را ترک نکنید خدای ناکرده دشمنان اسلام و انقلاب سوء استفاده می‌نمایند و بر پیکر اسلام و انقلاب ضربه وارد می‌نمایند.

صمد تقی زاده:

از شما می‌خواهم که همیشه به فرامین پیغمبرگونه امام توجه کنید و یک لحظه از دعای خیر به او غافل نباشید، هم او که تمام هستی انقلابمان تاکنون به وجود این ذات پربرکت بوده است. به وصایای شهدا عمل کنید. برای ظهور حضرت حجت دعا کنید. طول عمر امام امت و همه [ی] خدمتگزاران به اسلام و انقلاب و میهن اسلامی را از خدا بخواهید.

جاهد الوار علیا صمد:

زندگی سراسر عقیده و جهاد است و برای هر مسلمان واجب است که در راه آرمان‌های انسان ساز مکتب اسلام تا آخرین قطره [ی] خون خود با استعمارگران و کافران مبارزه کند و هرگز از پای ننشیند. من از ملت مسلمان و قهرمان ایران عاجزان می‌خواهم با حاضر بودن خود در صحنه، تمام توطئه‌های داخلی و خارجی را خنثی کنند و همواره یار و یاور امام عزیزمان خمینی باشند.

جاودان ضربعلی:

بدانید که هر لحظه مسئول هستید، مسئولید تا زمانی که پیام خون شهیدان را به تمام جهان برسانید و قوانین عالیه [ی] اسلام را عملا به مرحله [ی] اجرا در بیاورید. اخوت و محبت‌های گذشته را فراموش نکرده و با روحیه ای آگاهانه از دستاوردهای این انقلاب پاسداری کنید.

عارف حضرتقلی وند:

بیشتر مدافع انقلاب باشید و از ارزش‌های والای اسلامی و انسانی پیروی کنید تنها به خدا توکل کنید و مبادا امام را چون اهل کوفه که امام حسین را بی یاور گذاشتند تنها بگذارید.

عالی پهلوزاده:

جان شما و جان رهبر عظیم الشان امام خمینی که با یاری خدا حق پیروز است و جانب حق باشید و حافظ انقلاب.

عباس پراور:

همیشه به یاد خدا همچنان در سنگرهای عبادی، سیاسی، انقلاب شرکت داشته باشید.

عباس پناهی:

انتظاری که از ملت غیور ایران داریم این است که ضد انقلاب را در هر لباس و در هر مقامی که هستند شناخته و با آنها به مبارزه پرداخته و نگذارند که حرکت‌های آنها خدای نکرده باعث کندی در صدور انقلاب باشد و دیگر این که قدر این رهبر عزیز را بدانید و فرموده هایش را عمل نمایید. پس حرف‌های او را مو به مو اجرا کنید تا به یاری خدا حکومت اسلامی در ایران زمینه ای باشد برای قیام و انقلاب جهانی مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف).

عباس پورقاسمی:

[از] خواهرانم می‌خواهم همچون زینب در مصیبت برادرانش حسین و عباس صابر باشند و با حجاب و عفت خود دین خود را به اسلام ادا نمایند و این پیام خون شهیدان را تا آنجا که می‌توانند به خواهران دینی خود برسانند که شهیدان کشته [ی] اسلامند. یکی از بزرگترین دستاوردهای اسلام و قرآن و انقلاب اسلامی ایران رعایت حجاب است که در دامن مادران با حجاب این شهید، پرورش می‌یابد.

عباس جعفری:

ملت مسلمان و شهیدپرور ایران با تمام حرکت‌های انحرافی دشمنان داخلی و خارجی که دست نشاندگان غرب و شرق هستند مبارزه کنید و آنها را با تمام قدرت سرکوب نمایید. از تمامی خواهران و برادران دینی خود می‌خواهم که آگاهی سیاسی عقیدتی و فرهنگی خود را با فرهنگ اسلامی آشنا کنند و انقلاب اسلامی مان را از این لحاظ غنی و خودکفا سازند.

عباس جعفری:

از تمامی خواهران و برادران دینی خود می‌خواهم که آگاهی سیاسی عقیدتی و فرهنگی خود را با فرهنگ اسلامی آشنا کنند و انقلاب اسلامی مان را از این لحاظ غنی و خودکفا سازند.

عباس جعفریان:

از شایعه پراکنان که دشمنان انقلاب اسلامی هستند دوری کنید و به تبلیغ و نشر اسلام بپردازید و با این کارتان خدا را کمک خواهید کرد که «ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم».

عباس جلالیان:

برادران و خواهران حزب الله شما چشم به حریم خدا بدوزید و قدم در صراط او بگذارید، با هادی زمان حرکت کنید و از وسوسه‌های ظاهری و فریبنده [ی] دنیا دست بردارید قدر این انقلاب و امام را بدانید. او (امام) ما را از ظلمت و طاغوت و فساد به نور حقیقت و آزادی آورد و نوید لقا [ی] خدا را در گوشمان زمزمه و قلب‌های مرده [ی] ما را به برکت اسلام زنده کرد.

عباس جهانگیری:

تا در توان دارید در راه پیشبرد این انقلاب اسلامی بکوشید.

عباس چاکرالحسینی:

سپاه نیروی مسلح و بازوی امام است ما باید مراکز سپاه [را] پر کنیم. ضدانقلاب از سپاه و بسیج و ارتش می‌هراسد چون آنها هستند که به ضد انقلاب ضربه می‌زنند. مسجدها را خالی نگذاریم. ضد انقلاب از مسجد می‌ترسد. امریکا و امثال آن از وحدت کلمه می‌ترسند که امام تأکید زیادی بر آن دارند. سخنان امام را گوش دهید و عمل کنید. در کارهایتان نظم داشته باشید. باید هوشیار باشیم.

عباس چراغی:

بیشتر اسلام و انقلاب و ولایت فقیه را یاری کنید که این یک نعمت الهی است. جمهوری اسلامی را حفظ کنید.

عباس حاجی زاده:

تا عمر داریم و تا خون در رگمان هست وفادار به اسلام و یار رهبر باشیم و محکم و استوار در مقابل دشمنان داخلی و خارجی اسلام و انقلاب اسلامی ایران بایستیم و اما ابرقدرت‌های جنایتکار و نوکرانش و منافقین بدانند که با قدرتی روبه رو هستند که نیروهایش شهادت را از مولایشان امام حسین (علیه السلام) آموختند و با این شهادت‌ها محکم‌تر خواهند شد و انقلابشان بهتر پیش خواهد رفت و مرگ در راه خدا را افتخار می‌دانند مرگ با عزت را بهتر از زندگی با ذلت می‌خواهند.

عباس حسنی:

امیدوارم که بیش از پیش احساس مسئولیت بکنید و نگذارید که دشمنان از حرکات شما سوء استفاده بکنند.

عباس حسین زاده:

ای جوانان، مبادا در غفلت بمیرید که حضرت علی (علیه السلام) در محراب عبادت شهید شد و مبادا در حال بی تفاوتی بمرید که علی اکبر امام حسین (علیه السلام) در راه امام حسین (علیه السلام) و با هدف شهید شد.

عباس علی جمور:

امام و یارانش را تا پای جان یاری کنید و نماز و روزه را به پا دارید و پشتیبان انقلاب اسلامی باشید و منافقین را همیشه ذلیل بدانید.

عباسعلی چیت بندی:

پیرو خط امام [باشید] و از انقلاب اسلامی دفاع [کنید] .

عباسعلی حقیقی:

قدر این انقلاب اسلامی را بدانید که با ریختن خون جوانان زیادی به دست آمده و ای دوستانم همیشه انقلابی باشید و از انقلاب اسلامی حمایت کنید؛ «هیهات من الذله».

عباس نوروزی:

من وصیت می‌کنم که این انقلاب را نگه دارید و همیشه پیرو (8) شهیدان انقلاب باشید.

عباس ولی نژاد:

سعی کنید بیشتر درس بخوانید تا به مراحل عالیه برسید و بدانید که انقلاب نیاز به افراد متخصص، متعهد و مکتبی دارد تا بتوانیم خودکفا بشویم و انقلاب را در سراسر جهان توسعه دهیم. فقط دلتان برای اسلام بسوزد که در این دنیای پر از کفر تنهاست.

عباس یوسفی مهد:

از شما می‌خواهم که پشتیبان ولایت فقیه و امام و انقلاب باشید. می‌خواهم که از غیبت و تهمت دوری کنید و افراد گمراه را ارشاد کرده و مبادا با زخم زبان‌های خود [دیگران] را نسبت به اسلام و انقلاب بدبین کنید که در روز قیامت بازخواست خواهید شد.

عباس علی پروینی:

در اجرای فرامین امام که اولین مرحله [ی] پیروزی انقلاب اسلامی است سستی به خود راه (9) نداده و وحدت خود را حفظ کرده زیرا که وحدت مسلمین ضامن پیروزی آن هاست.

عباس علی جنتی منظری:

به منافقین بگویید که دست از حرکات مذبوحانه [ی] خود بردارید و به این امام حقیقی متصل شده تا عاقبت به خیر گردید.

عبدالحسین پیشگرنوساله:

همچون زینب (سلام الله علیها) صبور باشید و از (10) مسیر انقلاب تخطی ننمایید.

عبدالحسین ثقفیان:

بایستی دین خود را در راه شهدا ادا کنیم و به جبهه‌های حق علیه باطل بشتابیم و با مزدوران بعث و نوکران امریکا که می‌خواهند ضربه به انقلاب اسلامی ما وارد کنند بجنگیم تا نتوانند کوچکترین ضربه ای به انقلاب اسلامی ما وارد کنند.

عبدالحسین حیدری خلیلی:

توکل بر خدا داشته باشید، نعمات الهی را شکرگزار باشید که یکی از نعمت‌های بزرگ انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب است.

عبدالحسین نوروزی نژاد:

با یکدیگر با تفاهم باشید و با همکاری سعی کنید وظایف خود را که در جامعه و در قبال انقلاب و اسلام دارید به درستی انجام دهید و در مقابل مشکلات مقاوم باشید و توکل به خدا کنید.

عبدالحمید چروم زاده:

بیشتر راجع به انقلاب اسلامی فکر کنند تا این فرصت خدادادی را مفت و بیهوده از دست ندهند و قدر و منزلت این رهبر عظیم الشأن را بیشتر درک کنند و ولایت فقیه، استمرار حرکت پیامبران را موهبت الهی بدانند که بعد از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت علی (علیه السلام) توسط امام خمینی (رحمة الله علیه) در کشور ما ایجاد شد.

عبدالحمید حسنی:

مگذارید خون جوانان وطن پایمال گردد و همیشه گوش به فرمان ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی باشید و در همه حال پشت انقلاب و حامی رهبر باشید و او را تنها مگذارید.

عبدالرضا جیزانی:

افرادی صالح و نیکوکار برای اسلام و میهن اسلامی خود باشید. اجازه ندهید که کشور و دینمان به دست دشمنان اسلام بیفتد و همیشه و در همه حال پیرو خط امام باشید.

عبدالرضا نیسی:

همیشه به امام لبیک بگویید و همیشه از این انقلاب اسلامی دفاع کنید و هر کاری که می‌کنید در راه رضای خداوند متعال باشد.

عبدالعلی ولی زاده بروجنی:

هرگز امام امت را تنها نگذارید و همیشه پشتیبان انقلاب اسلامی باشید و هرگز آن را رها نکنید.

عبدالکاظم نویری:

و تو ای خواهرم، تو هم مانند زینب این را که راه اسلام واقعی است را ادامه داده و به گوش تمام جهانیان برسان و از هر کمکی در راه اسلام دریغ نکن و از اسلام و انقلاب اسلامی مان دفاع کن.

عبدالکریم همایون:

سعی بکنید که در نماز جماعت و جمعه شرکت کنید و همیشه گوش به فرمان امام عزیزمان خمینی بت شکن و روحانیت در خط امام باشید و گول افراد منافق و ضد انقلاب را نخورید که آنان جز نابودی اسلام و انقلاب اسلامی، چیز دیگری نمی خواهند و امیدوارم که نگذارید سلاح من بر زمین بماند.

عبدالمحمد جوکار بندبالی:

ای مردم، به تبلیغات منفی (11) ضد انقلاب و دشمنان قسم خورده [ی] انقلاب گوش ندهید شما یک تکلیف دارید و آن هم اطاعت از امام خمینی است. نماز را به پا دارید و قرآن بخوانید، آگاهی سیاسی- دینی خود را روز به روز بالا ببرید و هر روز قدمی بزرگ در راه خودسازی بردارید حق الله و حق الناس را رعایت کنید.

عبدالمهدی ورشوساز:

از این انقلاب تا سر حد شهادت پاسداری کنید که این انقلاب دستاورد خون عزیزان ماست که در این راه جان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کردند تا شاید بتوانند [به] عهدی که با خدای خویش بسته اند وفا کنند.

عبداله پورات:

برای پیشبرد تداوم انقلاب اسلامی یعنی برای تمام مسلمین جهان و به فرد فرد ما یک وظیفه [ی] الهی و تکلیف شرعی است که از این انقلاب الهی و نهضت حسینی به یاری الله و به رهبری خمینی بت شکن زمان و به کمک شما ملت شهیدپرور ایران و به جان نثاری جوانان با ایمان و پاکدامن محافظت بکنیم.

عبدالله پهلوان:

برای انقلاب افتخار باشید و در برابر مصایب انقلاب و جنگ چنان پایداری و مقاومت نشان دهید که دشمنان نظام جهموری اسلامی مأیوس شوند و برای رسیدن به مرحله [ی] نهایی پیوستن به انقلاب مهدی کار زیاد است در چنین مرحله [ی] حساسی که انقلاب ما قرار گرفته محتاج به افراد متخصص مکتبی دارد که فرزندان شما باید رهروان این راه عظیم انقلاب باشند که فرزندان شماها امید امام و این امت هستند.

عبدالله نوروزی قالهری:

در صدور انقلاب اسلامی کوشا باشید و از این انقلاب پربرکت الهی پاسداری کنید.

عبدالعلی نوروزی اصل:

از شما مسلمانان می‌خواهم که امام را تنها نگذارید و امام و اسلام و رزمندگان را دعا کنید. در نمازهای جماعت شرکت کنید.

عزت الله بیغم:

رهبر انقلاب امام خمینی و روحانیت اصیل را رها نکنید و پشتیبان انقلاب اسلامی باشید. در غم و شادی خدا را فراموش نکنید.

عزت الله حدادی:

عاجزانه می‌خواهم که در حفظ اسلام و انقلاب باشید و فکر آخرت باشید. برای لحظه ای روحانیت مبارز را تنها مگذارید که روحانیون نمایندگان پیامبر اکرم و ائمه [ی] اطهار هستند. نگذارید که خود فروختگان و ابر جنایتکاران روحانیون را کنار بزنند و شما را از این نعمت الهی محروم سازند که تمام قدرت و عظمت ما در گرو وجود [و] حضور فعال [آنها] در تمامی صحنه‌های اجتماعی و سیاسی است.

علی اصغر ترابی:

برادران و خواهران تا می‌توانید امام عزیز را یاری کنید و در صحنه حضور فعال داشته باشید و دست از دامن روحانیت برندارید چرا که ما هرچه دار [یم] از زحمات روحانیت در خط امام بوده است و تا آخرین نفس از انقلاب اسلامی دفاع کنیم.

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت‌نامه «پیروزی» آمده است.
2- در اصل وصیت‌نامه «هرچه بیشتر یاری نمائیم» آمده است.
3- در اصل وصیت‌نامه «بر» آمده است.
4- در اصل وصیت‌نامه «جهت» آمده است.
5- در اصل وصیت‌نامه «می‌باشد» آمده است.
6- در اصل وصیت‌نامه «باشی» آمده است.
7- در اصل وصیت‌نامه «محصول» آمده است.
8- در اصل وصیت‌نامه «پیشرو» آمده است.
9- در اصل وصیت‌نامه «خرج» آمده است.
10- در اصل وصیت‌نامه «در» آمده است.
11- در اصل وصیت‌نامه «سوء» آمده است.

منبع مقاله :
آقامیرزایی، محمدعلی؛ (1392) گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا (13)، تهران: نشر شاهد، چاپ اول


 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
play_arrow
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال