توصیه شهدا به مردم برای حفظ انقلاب (3)

محمدجعفر پوراکبری: ارگان‌های انقلابی خصوصاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دوست و عزیز بدارید چرا که اینان جوشیده ای از این انقلاب خونبار می‌باشند. جعفر والی دخت کتیرایی: برای درهم کوبیدن دشمنان انقلاب اسلامی
پنجشنبه، 14 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
توصیه شهدا به مردم برای حفظ انقلاب (3)
 توصیه شهدا به مردم برای حفظ انقلاب (3)
 

تهیه و تنظیم: محمدعلی آقامیرزایی
 

محمدجعفر پوراکبری:

ارگان‌های انقلابی خصوصاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دوست و عزیز بدارید چرا که اینان جوشیده ای از این انقلاب خونبار می‌باشند.

جعفر والی دخت کتیرایی:

برای درهم کوبیدن دشمنان انقلاب اسلامی مان و برای حفظ و احیای اسلام، همواره بایستی سختی‌ها و رنج‌ها را تحمل کنیم.

محمدحسین پورغلامی رکن آبادی:

هیچ گاه یاری به رهبر انقلاب را فراموش نکنید. حجابتان را کامل‌تر و بهتر کنید که این خود مشت محکمی است بر دهان ضد انقلاب.

محمدحسین پاکدین:

خواهرانم، حجاب، حجاب، حجاب را حفظ کنید که زیرا این حجاب بود که انقلاب اسلامی را حفظ فرمود و حجاب تو کوبنده‌تر از خون من است.

حسین تقوایی:

تمام سعی شما در پیشبرد انقلاب اسلامی باشد که با خون شهیدان بارور گردیده است.

محمدحسین جعفری نسب:

حجاب شما تداوم انقلاب اسلامی است و شما نشان می‌دهید که ما برای اسلام و قرآن انقلاب کرده ایم، جوانان به خاطر انقلاب خون داده اند.

محمدحسین چاووشی:

از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کنید و شهادت من تأثیری در روحیه [ی] انقلابی شما عزیزان نگذارد و با گامهای استوار به شرق و غرب بفهمانید که اسلام تنها مکتب شهادت طلبی در راه خداست.

محمدحسین حسن زاده:

محکم و استوار از انقلاب اسلامی حمایت نمایی و [قدر] این نعمت بزرگ که خدا به ما داده است را بدانیم و تا آخرین قطره‌های خون از حریم اسلام به رهبری رهبر عظیم الشأن نایب الامام، خمینی [کبیر] دفاع نمایید.

محمدحسین نیکدل:

باید انقلاب اسلامی مان را به سراسر جهان صار نماییم و با خون خود انقلابمان را که از هر طرف مورد هجوم جهان خواران قرار گرفته است [را] پاسداری کنیم.

محمدحسین یاوری:

در سنگر مدرسه باقی بمانید و با دشمنان فرهنگ انقلاب اسلامی مبارزه کنید.

محمدرضا بی غم:

گریه بر من نکنید، بر علی اکبر حسین و یتیمان و پدر از دست داده‌های این انقلاب گریه کنید. تقاضا دارم که این امام امت، خمینی کبیر و این انقلاب اسلامی که خون بهای هزاران شهید و معلول است، تنها نگذارید که اسلام امانتی است که به شما سپرده اند.

محمدرضا پاینده:

بیدار باشید و مستکبران و مستکبرین جامعه را نابود کنید علیه حکومت‌های طاغوتی جهان قیام کنید تا بتوانید هرچه زودتر انقلابتان را صادر کنید و برای کمک به مستضعفین جهان بکوشید.

محمدرضا پرهیزگار:

به دانش آموزان هم سنگرم که از سنگر مدرسه برای پیشبرد انقلاب اسلامی استفاده می‌کنند سفارش می‌کنم که این سنگر را محکم نگهداری کنند، چرا که ما به فرهنگی غنی نیاز داریم.

محمدرضا پور پیرعلی:

دخترانم امیدوارم که حجاب اسلامی را کاملاً رعایت کنید و در انجام عبادت و واجبات کوشش کنید و درس هایتان را خوب بخوانید و به این انقلاب خدمت کنید.

محمدرضا ترابی سفیدآبی:

دور امام را خالی نکنید چون این انقلاب با خون هزاران شهید به دست ما رسیده، نکند خدای ناکرده ذره ای برخلاف نظر امام قدم بردارید که در آن دنیا شهیدان جلوی ما را می‌گیرند و می‌گویند چرا خون ما را به هدر دادید.

محمدرضا ترک زاده:

برادرانم از شما می‌خواهم که تا آخرین نفس سنگرتان را نگهدارید پاسداری از اسلام و پاسداری از امام و انقلاب بر گردن شماست.

محمدرضا تولایی:

تأکید می‌کنم همواره از یاد خدا غافل نباشید و حامی و یاور امام و انقلاب اسلامی باشید.

محمدرضا تهامی:

با سلاح ایمان از این انقلاب و دستاوردهای آن حفاظت نمایند و تا متصل شدن آن به انقلاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از پای ننشینید.

محمدرضا جوهر:

منافقان را فرصت توطئه ندهید و نگذارید که قلب امام را به درد بیاورند و با حضور همیشه خود در صحنه [ی] انقلاب مشت‌های کوبنده [ی] خود را نثار آنها کنید.

محمدرضا حقیقی:

توصیه من این است که غیر از خط امام- که خط اسلام فقاهت بوده- نرفته و از روحانیت مبارز این سنگر دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی دفاع نمایید تا به مقصد اصلی خود که همان اسلام راستین و پاسداری از خون شهداست برسید.

محمدرضا حیدرهایی:

همچون خانواده [ی] شهدا و مردم خوب حزب ا... انقلاب اسلامی و رهبر و امام عزیزمان را یاری کنید. خداوندا عمر طولانی، عزت و احترام فراوان، سلامتی کامل قوت قلب و رستگاری به امام امت و روحانیت متعهد و مسئول در خط رهبر و انقلاب عنایت فرما.

محمدرضا نوروزی:

فرزندان خود را خوب تربیت کنید (1) تا به انقلاب اسلامی و انقلاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کمک کنند. مشت محکمی به دهن ضد انقلاب بزنید (2) و هرچه بیشتر در راه انقلاب کوشش کنید و نگذارید (3) که وابستگان شرق و غرب در ایران فتنه ایجاد کنند.

محمدرضا نیازی:

پسرانم را در مسیر انقلاب و خط امام راهنمایی و در کارهایشان تشویق نمایید چون آنها امیدهای آینده [ی] انقلاب هستند و در این زمینه نباید خونسرد باشند.

محمدرضا ولی دوتپه سفلی:

شما در پشت جبهه، خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی را انجام دهید. در یاری به انقلاب ساکت نباشید و در جبهه و در پشت جبهه خدمت به انقلاب نمایید.

محمدرضا یگانه:

تو ای برادرم بدان که شرکت تو در کلیه [ی] صحنه‌های انقلاب و شرکت پی درپی تو در صحنه [ی] جنگ و مسایل اجتماعی و نظامی در پیشبرد انقلاب نقش فراوانی دارد.

محمدرضا یوسف پور:

از شما پدر و مادر می‌خواهم دو برادر کوچک ترم را حسین گونه تربیت کنید تا در آینده بتوانند راه شهیدان را ادامه داده و برای اسلام و انقلاب اسلامی مفید واقع شوند.

محمدرضا یوسف نیا:

از خط انقلاب اسلامی ایران که همان خط اسلام راستین است خارج نشوید و سعی کنید که در افشای خط ضد انقلابیون و منافقین حتی اگر از اقوام خودمان هم باشند کوشا باشید.

محمدزمان چلچلایی:

به دشمنان اسلام و امام و انقلاب بفهمانید که گرچه ما بسیار شهید دادیم و می‌دهیم ولی این خونها، عاقبت کاخ‌های ظلم و ستم و نفاق شما را ویران خواهد کرد.

محمدشفیع جعفری:

فرهنگ غنی و اصیل اسلام را در مدارس به فرزندان اسلام آموزش دهید. آینده سازان این انقلاب را شما بایستی تربیت کنید.

آیت الله جانثاری:

راستی مردم اگر در روز قیامت بچه‌های شهدا جلوی ما را گرفتند و از ما پرسیدند در قبال خون پدران ما چه خدمتی به اسلام و انقلاب اسلامی ایران کردید چه جوابی داریم بدهیم؟

آیت الله جانثاری:

من که لیاقت وصیت به آنها [مردم] را ندارم اما باز به آنان توصیه می‌کنم که همواره در خط ولایت فقیه و خط انقلاب باشند.

اباسعد حنیفه ای نیک آبادی:

از ولایت فقیه پیروی کنید منافق‌ها را به شدت سرکوب کنید چون آنها هستند که قلب امام عزیز را درد می‌آورند، قدر این نعمت را بدانید، به امید این که این انقلاب زمینه ساز انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام) باشد و به امید هرچه زودتر ظهور قایم آل محمد، و جهانی شدن انقلاب اسلامی.

ابراهیم بیگری مکوندی:

قدر این انقلاب اسلامی و این امام کبیر را بدانید و پشتیبانی [کنید] به آنها که خدا پشتیبان همه است. مردم شهیدپرور از شما می‌خواهم برای امام و این انقلاب دعا کنید.

ابراهیم جعفری:

تا آخرین نفس با این دشمن زبون بجنگید و انتقام شهدا را از این ظالمان بگیرید و دل خانواده [ی] شهدا را تسلی دهید و تا آخرین لحظه [ی] زندگی چه با شعار و چه با عمل پشتیبان این انقلاب و امام باشید.

ابراهیم جلالی حق پرست:

همیشه پشتیبان تمامی ارگان‌ها و نهادهای انقلابی از قبیل سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و انجمن اسلامی و تمام ارگان‌ها باشید. پشتیبان ولایت فقیه باشید و از آن مواظبت کنید همان طور که امام خمینی هم اکنون ولایت فقیه را به عهده دارد.

ابراهیم چوپانی:

امام را تنها نگذارند که خون شهدا [ی] اسلام، از ما شکایت خواهند کرد و ما موظفیم این انقلاب اسلامی مان را به انقلاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متصل نماییم.

ابراهیم حاتمی بلداجی:

و یک پیام به دوستان دارم که امیدوارم همه هوشیار باشند و از انقلاب خوب پاسداری کنند و ضد انقلاب را با مشت‌های گره کرده [ی] خود نابود سازید.

ابوالفضل حیدریان فردویی:

برادرانم باید همگی یک به یک به جبهه بیایند و خدمت خود را به اسلام و انقلاب اسلامی بکنند و سلام بر خواهرانم که باید زینب وار جلوی ستون پنجم را بگیرند و تمامیشان را از بین ببرند وصیت می‌کنم که تمامی امت اسلامی ایران دعا به جان رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی را فراموش نکنند. امت اسلامی که جوانان خود را در راه انقلاب فدا می‌کنید باید علی وار در برابر ناملایمات و سختی‌ها و کمبودها مبارزه کنید.

احمد تلخابی:

به ریسمان خدا چنگ بزنید و متفرق نشوید و به داد تمام مظلومان جهان برسید و ابرقدرت‌ها را نابود کنید و تا زمانی که قدرت در بدن دارید به هدر ندهید. از امام و رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی پشتیبانی کنید و راه این شهیدان را تا انقلاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادامه دهید.

احمد ثابتی بایگی:

شما را وصیت می‌کنم به تقوا، پرهیزکاری، اطاعت و دستورات الهی، اخلاق خوب و حسنه. گوش به فرمان رهبر انقلاب و در خط ولایت فقیه و انقلاب اسلامی ایران باشید.

احمد جامعه بزرگ:

با شناختی که از امام عزیز و انقلاب داشتم این راه مقدس را انتخاب نمودم و خدا را شکر می‌کنم که ما را از پیروان واقعی اسلام و انقلاب اسلامی قرار داد که با نثار جان خود در این را ه به وظیفه [ی] شرعی خود جامه [ی] عمل پوشیدم.

احمد جباری:

من از مردم مسلمان و انقلابی ایران می‌خواهم که بی تابی و غفلت نکنید و باید بسیار شاکر خداوند منان باشید که در چنین مقطعی از زمان واقع شده اید و در زمانی که اولی الامر وقت حضرت امام خمینی [ره] عطا فرموده بدانند و از آنها تقدیر کنید.

احمد حجازی موغاری:

شما برادران و خواهران بعد از شهادت رسیدن من هرگز نگذارید اسلحه [ی] من تنها بر زمین بماند و بردارید آن را و دشمن متجاوز مخصوصاً امریکا [ی] خون خوار [را] از خاک ایران عزیز بیرون برانید اما شما دوستان همیشه در هر حال از روحانیت پشتیبانی کنید و پشتیبان ولایت فقیه باشد زیرا انقلاب ما در گروه حمایت از روحانیت می‌باشد.

احمدرضا حسین زاده:

امروز انقلاب ما بیش از هر چیز احتیاج به نیرو دارد البته نیروی فکری و رزمی با هم چون اگر اینها با هم باشند می‌توانیم ریشه [ی] تمام ابرقدرت‌ها را نابود کنیم.

احمدعلی جمشیدی:

ای پدر مرا حلال کن و با استقامت صبر و شکیبایی از انقلاب اسلامی دفاع کن مبادا روحیه [ی] خود را ببازی و گریه کنی چون گریه تو باعث ناراحتی من است و دعاگو به خیل پاسداران و رزمندگان اسلام در هر کجای جهان باش.

اسدالله بیگلری:

با پیروی از خط ولایت فقیه و حمایت از این دولت انقلابی اسلام عزیز [را] یاری کنیم برادران و خواهران عزیز به (4) همه توصیه می‌کنم امام عزیزم را تنها نگذارید اگر چنین شود به خون تمام شهیدان خیانت کرده اید. مبادا انقلاب اسلامی مان صادر نشود، مبادا قدس آزاد نگردد، بنده اعتقاد بر این [دارم] که کلید فتح قدس در کربلاست.

اسکندر بیستونی:

با جان و دل پشتیبان جبهه باشید و یکی از رسالت‌های عمده [ی] انقلاب اسلامی صدور انقلاب اسلامی به جهان می‌باشد و طبیعی است که باید منتظر هجوم همه جانبه [ی] استکبار جهانی علیه انقلاب خونبار اسلامی مان باشیم.

اسکندر حقگو:

وفاداری خود را نسبت به این رسالت و انقلاب اسلامی و امام عزیز خود را همواره حفظ کنید تا بلکه این اتحاد و انجام مسلمین جهان بتواند ریشه [ی] کفر جهانی را بخشکاند و نهایتاً با ظهور انقلاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دادگری جهان را فراگیرد.

جبار اسماعیل:

از این انقلاب به خوبی پیروی کنید که این انقلاب مقدمه ای است برای پابرجایی انقلاب حضرت حجت ابن الحسن العسگری که آن وقت است که امریکایی باقی نخواهد ماند و خونی به ناحق ریخته نخواهد شد.

اسماعیل چوپانی:

برادران شما هم دنبال علم و دانش بروید ناامید نشوید قدر رهبر و گردانندگان جمهوری اسلامی ایران را همیشه بدانید.

اسماعیل حبیبی:

برادر جان امیدوارم که در هدف و راهی که در پیش گرفته ای بتوانی ساخته و پرداخته‌تر شوی تا بتوانی وظیفه ای را که نسبت به مردم و انقلاب داری تا حد ایثار ادامه دهی و در این جا یک وصیت به تو دارم و آن این که اگر می‌خواهی اسیر ظالم نباشی بخوان، بخوان [و] بخوان.

اصغر پرنده:

جهاد را فراموش نکنید که خدا جهادگران را دوست دارد صبر را پیشه کنید که از صفات مسلمانان است. انقلاب اسلامی را فراموش نکنید که احتیاج به پشتیبانی شما امت حزب الله دارد و بالاخره از اسلام عزیز دور نشوید که همه چیز شما در گرو آن است.

اصغر جعفری:

برادران و دوستانم شما باید ادامه دهنده [ی] راه تمامی شهیدان باشید شما باید با آمدن به جبهه و با ریختن خون این جناب پیشگان چون صدام و گروه‌های وابسته، درخت نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری نمایید. (5)

اصغر حسن زاده رستمی:

اطاعت از امام را سرلوحه [ی] امور خویش و در تمامی مسیر زندگی خویش بر همه چیز مقدم بدارید و آگاه باشید که دشمنان قسم خورده [ی] انقلاب و اسلام هر روز در لباسی قصد ضربه زدن دارند و امروز در لباس مقدس با تفسیر کلام امام به نفع خویش قصد ضربه زدن و انحراف انقلاب [را] دارند.

اصغر حسین پور ازغندی:

هوشیار و آگاه باشید که امروز بی اعتنایی کردن به جبهه و جنگ پایمال نمودن تمام ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

اکبر ترابیان:

فاطمه و زینب (س) بانوان مصیبت کشده [ی] اسلام [را] الگوی خودتان قرار دهید و همچون کوه در مقابل گرگان دنیا و دشمنان این انقلاب اسلامی مقاوم و استوار باشید.

اکبر ترک:

همیشه دعاگوی امام رهبر عزیز و این انقلاب اسلامی باشید و از این ناراحت نباشید که برادرتان را از دست داده اید و هیچ ضعفی به خود راه ندهید و خوشحال باشید و همیشه پشتیبان جنگ و اسلام باشید.

اکبر تولایی:

دوست ندارم از خونم دسته یا گروهی سوء استفاده نمایند آنهایی در تشیع جنازه [ی] من و در مراسمی که به خاطر من برگزار می‌شود شرکت کنند که در طول 7 سال انقلاب اسلامی چه در عمل و یا گفتارشان به انقلاب ضربه نزده و جلو [ی] انقلاب و حرکت امام نایستاده باشند.

اکبر چاجی:

از شما می‌خواهم که برای اسلام و انقلاب اسلامی تبلیغات زیادی بکنید تا ندای اسلام و اسلام طلبی به اقصی نقاط جهان برسد و در اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی تلاش لازم را بنمایید و از هیچ کوشش و تلاشی دریغ ننمایید و همیشه گوش به فرمان امام امت و مسئولین کشور باشید.

امیر پریشان شیدا:

به منافقین و محتکران و گران فروشان و کلیه [ی] کسانی که به طریقی مانعی از پیشرفت انقلاب اسلامی می‌شوند بگویید که آخر خط مرگ است و بعد از مرگ عذاب اخروی، بگویید که شهیدان در آن دنیا جلوی شما را می‌گیرند و شما را مسئول خون شهدا می‌دانند.

امیر تقوی طلب:

همیشه و همه جا و در همه حال پشتیبان امام و انقلاب و اسلام باشید تا انقلاب به تمام جهان صادر شود، پشت سر امام و مسئولین و دولت و انقلاب حرف‌های ناجور نزنید همین‌ها باعث معصیت و قساوت قلب می‌شود.

امیر چماچم:

از شما می‌خواهم که امام را تنها نگذارید و همواره گوش به فرمان او و یاران او باشید و با پیروی کردن از او مشت محکمی بر دهان یاوه گویان چون منافقین بزنید.

پاپی امیری:

حتماً راه شهدا را [پی] بگیرند تا انشاء الله این انقلاب که با ریختن خون هزاران شهید و مجروح به دست آمده به پیروزی نهایی برسد.

اولیا جمالی فشمی:

همیشه از طرفداران حزب الله بوده و با مشت محکم به دهان یاوه گویان و ضدانقلاب داخلی و خارجی بزنید. امام خمینی بت شکن را تنها نگذارید. شهدا به گردن شما حق دارند نکند که آنان را فراموش کنید.

ایرج تورشیری:

از خدا می‌خواهم که اگر خون ناقابل من می‌تواند در پیشبرد انقلاب کاری انجام دهم مرا به درجه [ی] شهادت برساند که در جنگ اسلام و کفر امام می‌فرماید اگر کشته شوید پیروزید و اگر بکشید باز هم پیروزید. امیدوارم که افراد محل و دوستان حزب ا... در کنار شعارهایشان عمل هم داشته باشند مساجد را خالی نگذارند، با شرکت در بسیج محل پشت این انقلاب را محکم کنند آن چنان که محکم است زیرا که اراده [ی] خدایی بر جامعه [ی] اسلامی ما حکمفرماست.

ایوب پورخوش سعادت:

خود را وقف انقلاب اسلامی کنید و آماده [ی] سربازی در هر یک از سنگرهای خالی این انقلاب باشید. عزیزان دانش آموز را به بلندهمتی و تلاش بی وقفه در جهت خودسازی علمی، اخلاقی و اجتماعی سفارش می‌کنم، شما باید پیام رسان آرمان شهیدان برای تمامی تشنگان روی زمین باشید. باید بار غم همه [ی] مستضعفان را بر دوش خود احساس کنید، بازوی اسلام و انقلاب اسلامی و رهبر عزیزمان باشید.

برزو جعفری:

در این راه چیزی جز جان ناقابل خود ندارم که هدیه [ی] امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمایم و ای کاش من هم یکی از پذیرفته شدگان مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌شدم تا بتوانم با اهدا [ی] خون خود نهال پرثمر انقلاب را آبیاری کنم و اینک نیز در این سفر پیامم به (6) برادران و خواهران و خویشان خود این است که همواره یاور امام و پشتیبان انقلاب و سرباز اسلام باشند و به دنیا کمتر بنگرند و ایمان خود را استوارتر کنند.

بهرام جعفری:

پدر و مادرم به خاطر رضای خدا و سرکوش دشمن اصلاً گریه نکنند و لباس سیاه به تن نپوشند و همیشه به رهنمودهای پیامبرگونه [ی] زمان امام خمینی گوش فرا داده و در مسیر انقلاب اسلامی حرکت نمایند.

بهروز تلکو:

تمام سعی شما ملت قهرمان بر این باشد که انقلاب اسلامی را به پیش ببرید که با خون هزاران شهید بارور گردیده است.

بهروز جهانی فر:

ای مردم این جوانانی که به جبهه می‌روند و به شهادت می‌رسند، به خاطر خدا و برای حفظ اسلام و قرآن و ناموس خود به شهادت می‌رسند ولی وای به حال شما اگر از انقلاب اسلامی و از خون هزاران هزار شهید در طول تاریخ حمایت نکنید.

بهنام جلالیان:

و ای ملت دلاور به عنوان یک شهید گواهی بر صدق فی سبیله ا... با شما سخنی دارم. امام را تنها نگذارید در نمازهایتان امام را دعا کنید و زمینه را برای انقلاب مهدی فراهم سازید و وحدتتان را حفظ کنید.

پرویز اسکندری:

و شما ای برادران و خواهران عزیزم، به وجود شما نیز افتخار می‌کنم زیرا که هر کدام از شما (7) به نوبه [ی] خود نقش موثری در انقلاب اسلامی مان داشته اید و همواره در راه اسلام کوشا بوده اید و این که مشوق من در رفتن به جبهه بوده اید.

پرویز حاجیوندزاده:

از شما می‌خواهم که تحت رهبری امام امت و پشتیبانی از ولایت فقیه و روحانیت از این انقلاب به خوبی پاسداری بکنید تا بتوانید نگهبان و حافظ خوبی برای شهیدان باشید.

پرویز حاجی زاده:

از شما تقاضا دارم دست از امام امت برنداشته و پیرو خط او باشید و انقلاب شکوهمند اسلامی را حفظ کنید، حفظ انقلاب اسلامی حفاظت از خون پاک شهیدان است. با پیروی کردن از حضرت امام، انقلاب اسلامی خود را حفظ کنید.

پنجعلی احمدزاده:

برادران گرامی پیرو اوامر (8) رهبر کبیر انقلاب اسلامی باشید و سنگرها را خالی نگذارید و سلام مرا به رهبر عزیزم برسانید و بگویید تا آخرین قطره [ی] خونم، سنگر اسلام رها نخواهم کرد تا هنگامی که همه [ی] احکام اسلام در زیر پرچم اسلامی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به اجرا در آید و یا به درجه [ی] رفیع شهادت نایل گردم.

تقی آقابابایی:

ای برادر و خواهر محصل با درس خواندن خود و بارور کردن اقتصاد کشور ضربه ای بزرگ به ابرقدرت‌ها بزنید، درس را فراموش نکنید زیرا اگر شما درس را ول کنید ضد انقلاب درس می‌خوانند و پست و مقام کشور به دست آنها می‌افتد و شما معلمین، عزیز فرزندان این
انقلاب خون بار را درس بدهید و آنان را تربیت کنید تا انشاء الله بتواند وارث زمین شوند.

تقی احسن زاده:

سنگر مسجد را رها نکنید امام را دعا کنید و یار و یاور امام باشید مبادا به خاطر از دست دادن من متنی بر کسی بگذارید و از انقلاب انتظاری داشته باشید.

تمر جرنده:

برادران و خواهرانم نگران نباشید چون با نگرانی شما دشمنان اسلام شاد می‌شوند امام و جبهه و اسلام و انقلاب را فراموش نکنید و هم از نظر مالی و هم از نظر جانی در جبهه [ی] اسلام و ایران و امام و انقلاب و میهن را یاری و کمک کنید.

تیمور پورحاجی:

با رهبری رهبر زمانمان خمینی بت شکن و با وحدت کلمه و از خود گذشتگی، رهروی شهدای اسلام و انقلاب باشید و عقیده و راه آنها را هیچ گاه رها نکنید.

تاج الدین بیگی:

می خواهم خون خود را فدای اسلام عزیز کنم و خودم که نتوانستم خدمتی برای اسلام بکنم شاید با مرگم توانسته باشم خدمتی برای اسلام کنم و سهمی داشته باشم ولی شما را به جان مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قسم می‌دهم تا آنجا که می‌توانید به این انقلاب خدمت کنید.

تراب بدوی دیزجی:

همیشه از روحانیت حمایت کنید زیرا اینها هستند که با سرد و گرم این انقلاب ساخته و همین‌ها پیشتازان انقلاب اسلامی بودند و همیشه خواهند بود و تنها هدفشان اسلام است.

ترابعلی تاران:

با استقامت، صبر و شکیبایی از انقلاب اسلامی دفاع کن. مبادا روحیه خود را ببازی. دعاگوی تمام پاسداران و امام و رزمندگان اسلام باش.

جان بابا جوادی فرد:

از دوستان می‌خواهم که کسانی که با این رهبری و این انقلاب مخالفند در تشییع جنازه یا ختم من شرکت نکنند. بنگرید و اندیشه کنید از فرمایشات رهبر انقلاب پیروی نمایید و اسلام را تأیید نمایید.

جعفر بیات:

در انتظار نصرت الهی باشید زیرا نصرت الهی نزدیک است. کسانی که در این انقلاب سهمی ندارند و حتی بر مخالفت با این انقلاب الهی کار می‌کنند باید بدانند وقتی نصرت فرا رسید دیگر جایی در بین مردم و خانواده‌های شهدا ندارند مگر این که توبه کنند و خود را وقف این انقلاب و اسلام نمایند.

جعفر حبیبی:

پدرجان اگر من شهید شدم دعا کنید تا رزمندگان عزیز در جبهه انشاء الله به پیروزی نهایی برسند و پرچم انقلاب اسلامی را بر همه جای دنیا سربلند سازند.

جمشید امدادی:

و اما فرزندانم می‌خواهم همچون پدرتان تا خون در رگ دارید یک قدم از قافله عقب نمانید و همچون سرورتان حسین (علیه السلام) چنان از حیثیت انقلاب و دین حفاظت نمایید که جرأت تجاوز و از بین بردن انقلاب به چشم دشمنان نیاید.

امیری فیوج جمشید:

راه همه [ی] شهدا را ادامه داده و دست از پشتیبانی امام و اسلام عزیز برندارید و تا آخرین لحظه در کنار امام عزیزمان باشید و با هرگونه توطئه و نفاق مبارزه کنید و نگذارید که دشمنان اسلام ضربه [به] انقلاب بزنند و بدانید که شکست انقلاب اسلامی ایران خدای ناکرده شکست اسلام در منطقه [است] و در تمام صحنه‌ها حضور داشته باشید.

جمشید بهرامی فارسانی:

ای جوانان و ای دوستان و ای پدران و مادران در جایی که مردم تونس و لبنان و مراکش به واسطه [ی] انقلاب اسلامی ایران بیدار می‌شوند برای ما ننگ است که در خواب یا بی تفاوت باشیم؛ امروز جهان اسلام چشم به ایران دوخته که ما برویم و به داد آنها برسیم و آنها را آزاد کنیم.

جواد ابراهیمی:

چون انقلاب اسلامی می‌رود تا در سراسر گیتی سایه افکند و تمام کفار و مشرکین را از سر راه خود بردارد، وظیفه [ی] شرعی هر مسلمانی است که به این موج خروشان بپیوندد.

علی اشرف:

همیشه سعی در تقویت انقلاب اسلامی داشته باشید و با همه [ی] مشکلات مبارزه کنید که انشاء الله پیروز بوده و هستید و خواهید شد.

حاجعلی حسنی:

از خواهرانم می‌خواهم که جلوی دشمنان اسلام را بگیرند زیرا که اسلام دین حقانیت است، دین مساوات و برادری است و همیشه برای انقلاب اسلامی تا آنجا که می‌توانید تبلیغ کنید زیرا که این انقلاب باید به دست صاحب اصلیش برگردد.

حامد توکلی:

من راهم راه حسین بود و از شما هم می‌خواهم در راه پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تا آنجا که در توان دارید بکوشید.

حبیب آرامش:

امید است که بعد از من هیچ گونه احساس ناراحتی و ضعف ننمایید و برایم گریه و زاری نکنید که روحم در عذاب باشد بلکه خدا را شکر [کنید] و آسوده و آرام باشید و با انجام کارهای خیر و [خدا] پسندانه تان انقلاب و اسلام را حمایت نمایید.

حبیب الله آقایی:

سلام بر شهیدان راه حق و حقیقت، ای ملت ایران این انقلاب اسلامی یک نعمت الهی است که نصیب ما شده است و ما باید در حفظ آن بکوشیم و آن را به تمام جهان صادر کنیم.

حبیب الله بخشی:

ای مردم شریف ایران قسم به خون حسین (علیه السلام) قلب امام را به درد نیاورید. نگذارید منافقان دست به آشوب و اخلال گری بزنند. شما پیش خدا مسئول هستید، آنها را شناسایی کنید و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل دهید، تا به کیفر و عذاب الهی برسند.

حبیب الله بنی بیات:

هرگز امام را تنها نگذارید و گول متجاوزین کافر را نخورید و همیشه دستورات و فرمایشات امام را گوش داده و برای رضای خداوند متعال به آنها عمل کنید تا خداوند تمام خیر و برکاتش را به شما امت با ایمان و انقلابی افزوده نماید.

حبیب حیدری:

در همه [ی] لحظه‌های زندگی خود، قرآن و دستورات اسلام و زندگانی ائمه [ی] اطهار و شهدا را الگو و سرمشق زندگی خود قرار دهید و یک لحظه امام خمینی رهبر آگاه و بیدار انقلاب اسلامی را تنها نگذارید، دست از روحانیت اصیل و مبارز برندارید و این اصل را فراموش نکنید که آنها بودند که به ما آگاهی و حرکت در همه [ی] مسایل دادند.

حجت اله ابوفاضلی:

به قول امام نگویید انقلاب برای ما چه کرده بگویید ما برای انقلاب چه کرده ایم، ای مردم دست از دنیا بکشید که دنیا هیچ فایده ای برای شما ندارد به فکر آخریت باشید به فکر توشه و آذوقه باشید. توشه و آذوقه برای سفر ابدی که بعد از مرگ پشیمان نشوید.

حجت الله بیگی هرچگانی:

شما ای امت عزیز سعی کنید که در تمام مراحل زندگی از یاد خدا غافل نباشید و زندگی دنیوی خود را بر پایه [ی] سه اصل پیروزی بخش انقلابمان یعنی ایمان به خدا، رهبری و وحدت کلمه استوار سازید.

حسن آقایی:

به پدرم بگویید که دیگر پیش جدمان سرشکسته نیستیم، چون پسرش راهی را رفت که حسین و سلاله اش رفته اند. پدرجان وصیتم این است که راه مرا ادامه دهید. خود بهتر می‌دانی که من از اوایل پا گرفتن انقلاب و در تمامی موارد می‌خواستم سهمی داشته باشم.

حسن آقابابایی:

همه [ی] شما را به پیروی از خط امام و انقلاب اسلامی توصیه می‌کنم که صلاح انسان در این است. به امید پیروزی اسلام و سلامتی رهبر انقلاب و متصل شدن این انقلاب به انقلاب آقا امام زمان.

حسن ابوالقاسمی:

از شما خالصانه خواهش می‌کنم به وصیتنامه‌های شهدا عمل کنید و راه آنها را تا انقلاب آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادامه دهید.

حسن اتفاقی:

از شما عزیزان می‌خواهم تا وقتی خون در رگتان است نگذارید دشمنان به انقلاب اسلامی ضربه بزنند تا خون شهدای عزیز پایمال نشود.

حسین علی امامی:

از ملت مسلمان ایران می‌خواهم که در این راهی که می‌روند ثابت قدم باشند و دست از پشتیبانی خود از انقلاب اسلامی و امام خمینی برندارند و با مال و جان و قلم خود تا آنجا جهاد کنند که پرچم «لا اله الا الله» در تمام جهان به اهتزاز در آید.

حسینعلی ثانی حیدری:

مگر شما خدا را قبول ندارید مگر شما نبودید که رژیم طاغوت را برهم زدید شما که انقلاب کردید شما که با خون خود بازی کرده اید و انقلاب را به ثمر رسانده اید، بیایید به جبهه و [با] جهادتان و با رزمتان هم امام و هم امت شهید پرور را خوشحال کنید. (9)

حسینعلی حسن پور حسکویی:

برای فرزندانم هم پدر باش و هم مادر و آنها را در خط انقلاب اسلامی عزیز که خط اسلام و خط امام است قرار بده (10) که [این] بزرگترین جهاد است.

حشمت الله چترایی:

همیشه پشتوانه [ی] این انقلاب و جنگ و امام باشید. مبادا که خدای نکرده بگذارید که دشمنان اسلام قد علم کنند.

سید حمزه ارجمندی:

اکنون که تمامی ابرقدرت‌ها با تمام امکانات و تجهیزات بر علیه انقلاب و جمهوری اسلامی بسیج شدند و در برابر، این نظام صف کشیدند جوانان انقلابی و حزب الهی باید به پا خیزند و از اسلام و انقلاب و ایران پاسداری کنند.

حمزه انصاری:

همانند کوه استوار بمانید چون مرگ در راه حق نه تنها ناراحتی ندارد بلکه افتخار و شادی هم دارد از شما می‌خواهم که بعد از شهادتم برادران دیگر را هم در راه خدا به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هدیه کنید و با استقامت تمام در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی ایستادگی کنید.

حمزه علی پیرمحمدی:

امام کاری بس عظیم کرد. وی باعث شد، دنیا از خواب بیدار، انسانیت را دوباره یاد آورد و قلبم روشن است که اسلام پیروز می‌شود. پس در راه پیروزیش کوشش کنید و امیدوارم این انقلاب زمینه ساز انقلاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.

حمید ابراهیمی:

دلتان برای من نسوزد برای اسلام بسوزد، اگر خواستید برایم گریه کنید گریه کردنتان دشمن را شاد نکند زیرا ضربه [ی] بزرگی به انقلاب است.

حمید احمدی:

پیرو قرآن کریم باشد و ادامه دهنده [ی] راه شهدا باشید و ای پدران و مادران عزیز و همیشه در صحنه [ی] انقلاب فرزندانتان را به جبهه‌ها بفرستید و به آنها بگویید تا پیروز نشدند برنگردند و خودتان هم در پشت جبهه از مال و جان خودتان از اسلام و از قرآن دفاع کنید.

حمید بنایی پور:

[به] حرف‌های این روحانیون عمل کنید به خدا اگر با روحانیون باشید هرگز انقلاب شما شکست نخواهد خورد و برای همیشه از زیر بار ظلم بیرون می‌آیید و امیدوارم که با امام در صحنه و با روحانیون هم قدم و مقلد ولایت فقیه باشید.

حمید تشکری:

ای خواهر گرامی با عمل خودت به خواهران دیگر نشان بده که انقلاب اسلامی خون می‌خواهد، خون حسین‌ها و رساندن پیام آنها که به دوش شما زینب‌های زمان است.

حمید تقی توتونی دولابی:

از هر کس که در مقابل جمهوری اسلامی احساس مسئولیت می‌کند می‌خواهم که ادامه دهنده‌ی راه تمام شهدای این انقلاب اسلامی باشند.

حمید جعفری:

به شما سفارش می‌کنم که نگذارید شرق و غرب و آمریکای جنایتکار اسلام و انقلاب اسلامی مان را از ما بگیرد. از شما می‌خواهم با دشمنان اسلام و امام عزیزمان به شدت مبارزه کنید و نگذارید اماممان تنها بماند و همیشه یار و مددکار امام باشید.

حمید حکمت پور:

این انقلاب حق است و با خون خیلی از یاران و فرزندان سلحشور این امت که بر زمین ریخته، آبیاری شده؛ شما هم خود را هم آهنگ انقلاب کنید تا از این فیض عظیم بی نصیب نشوند.

خان علی تیزچنگ نوشهر:

اگر می‌خواهید خداوند یاری شما باشد استقامت داشته باشید استقامتی همراه با اخلاص، و امیدوارم فرزندانمان را تربیت کنید که ادامه دهنده [ی] راه شیهدان انقلاب اسلامی باشند.

خداداد حسنوند:

از برادرم می‌خواهم که راه مرا با قرآن خواندن و احکام اسلامی ادامه دهد و از دین و ناموس دفاع کند و راه اسلام را در پیش گیرد و از سرزمین انقلاب اسلامی دفاع کند و راه حق را در پیش گیرد.

خداوردی ترزبان:

تا زنده اید پشتیبان انقلاب اسلامی باشید و دعاگوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی جهان.

خسرو ارژنگی مهربان:

امت قهرمان هستی و نیستی خود را فدای انقلاب اسلامی و اهداف آن کرده و می‌کنند. به فکر پیروزی انقلاب اسلامی و نجات محرومان باشید.
خسرو ایازی:
امروز همه [ی] ما وظیفه داریم انقلاب اسلامی را کمک کنیم و به گفته [ی] امام عزیز هر کس که می‌تواند باید به جبهه برود و هر کس که نمی تواند باید در پشت جبهه کمک کند. و بالاخره همه [ی] ما در برابر انقلاب مسئول هستیم و باید به هر صروت در هر کجا انقلاب را یاری کنیم.

خلیل حیدری خویی:

ما مثل مردم کوفه نباشیم که کم کم از انقلاب اسلامی دلسرد شویم. اگرچه آنهایی که از اول امیدی داشتند و با نیت الهی وارد جریان انقلاب اسلامی شدند، هنوز هم بر سر جای خود محکم هستند.

خیراله پرواز:

این انقلاب را با تمام وجود حافظ باشید و بکوشید برای تداوم انقلاب اسلامی ایران گامی بردارید. به این انقلاب نق (11) نزنید. ما هرچه برای این انقلاب کار کنیم باید خود را [بدهکار] (12) بدانیم.

داود پوازی:

برادرانم خدا از شما راضی نباشد اگر که بگذارید خون بهشتی‌ها و رجایی‌ها و باهنرها پایمال شود و خدا از شما راضی نباشد اگر که در راه اسلام و در راه کمک به انقلاب اسلامی سستی کنید.

داود اسماعیلی:

همان طوری که از اول انقلاب، پشتیبان انقلاب و رهبری بودید تا آخر عمرتان آن عزیز را تنها نگذارید که نمی گذارید و همیشه و در همه [ی] دوران پشتیبان ولی فقیه باشید.

حسین دلدار:

برادران عزیز، شما که پاسدار خون شهیدان هستید علی وار، حسین گونه بر همه [ی] دشمنان خارجی و داخلی اسلام به این انقلاب بخروشید و این انقلاب را به سراسر گیتی برسانید. چون هم اکنون ما پرچم دار اسلام هستیم و برای نگهداری این انقلاب حتی جان ناقابلمان را باید هدیه کنیم.

دوست علی بگ زاده:

نگذارند این انقلاب که با خون سرخ هزاران شهید آبیاری شده به دست ابرقدرت هایی چون آمریکا افتد. وصیت من به تمام دوستان و آشنایان این است که فقط راه امام و راه شهیدان در پیش بگیرند.

رجب حق شناس:

بنابراین اگر می‌خواهید خداوند یاری شما باشد استقامت داشته باشید استقامتی همراه با اخلاص و امیدوارم فرزندانمان را تربیت کنید که ادامه دهنده [ی] راه شهیدان انقلاب اسلامی باشید.

رجب علی جعفری یزدآبادی:

ادامه دهنده [ی] راه شهدا و پیام رسان خون آنان بوده و همیشه در سنگر انقلاب حضور فعال داشته باشید تا بدین وسیله قلب مستضعفین جهان را که به امید انقلاب اسلامی می‌طپد خوشحال کرده و باعث ناامیدی و نابودی دشمنان اسلام گردید. امروز هر کس که ندای مستضعفین را بشنود و ساکت بنشیند بزرگ ترین خیانت را به اسلام و مسلمین کرده و فردا باید جوابگو باشیم.
رحمان الوانی ایلخچی:
امیدوارم که با رفتن من شما محکم از انقلاب پاسداری نمایید و دعاگوی امام و رزمندگان باشید و خدا نکند تبلیغات و دسیسه‌های دشمنان اسلام شما را گمراه کرده و از انقلاب و امام دور شوید.

رحمان بیات:

برای دفاع از اسلام و حیثیت انقلاب اسلامی و دفاع از مملکت اسلامی به فرمان رهبر ملت مسلمان جهان و مرجع عالی قدرم حضرت آیت الله امام خمینی به جبهه حق علیه باطل شتافتم و امیدوارم که خون ما نهال نوپای انقلاب اسلامی را بارور کند.

رحمن ثابت:

پیرو خط امام و ولایت فقیه باشید و از تفرقه و نفاق بپرهیزید و ادامه دهنده [ی] راه شهیدان و حافظ انقلاب باشید زیرا این انقلاب به آسانی به دست ما نرسیده است بلکه با خون هزاران شهید و معلول و زندانی کشیده به دست آمده است و اگر شما از آن پاسداری نکنید خدای ناکرده انقلابمان پایه هایش سست می‌شود و شما در قبال خون شهیدان مسئول هستید.

رحمت الله جعفری:

همیشه در خط امام و روحانیت مبارز باشند و حمایت از روحانیت مبارز کنند که به قول امام اینها بودنند که اسلام را تا به حال زنده نگه داشته اند در برابر سختی‌ها و مشکلات صابر و مقاوم بوده و از هیچ چیز خوف و هراس نداشته باشند.

رحمت اله جمالی:

ای شمایی که انقلاب را یاری کرده اید، ای مستضعفین، ای شمایی که انقلاب را دوست دارید و برای هر شهیدی که خونش بر زمین می‌ریزد و ندا می‌دهد اشک می‌ریزید، ای شماهایی که روحانیت را دوست دارید و از امام امت و امام زمان پیروی می‌کنید بدانید که ما از ضد انقلاب ضربه‌های زیادی خورده ایم، خوب حواستان را جمع کنید.

رحیم اسال:

هدف من فقط و فقط پایداری اسلام عزیز می‌باشد، اگر من به شهادت نایل آمدم توصیه من به جوانان این است که برای (13) امام امت پشتیبان باشند.

رستم ابراهیمی:

به جبهه بروید و انقلاب را صادر کنید. خواهرانم، عزیزانم از شما می‌خواهم که زینب وار زندگی کنید که خداوند از شما راضی باشد. حجابتان را رعایت فرمایید که منافقین سوء استفاده نکنند و به انقلاب ضربه نزنند.

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت‌نامه «کنند» آمده است.
2- در اصل وصیت‌نامه «بزنند» آمده است.
3- در اصل وصیت‌نامه «نگذارند» آمده است.
4- در اصل وصیت‌نامه «با» آمده است.
5- در اصل وصیت‌نامه «نمایی» آمده است.
6- در اصل وصیت‌نامه «بر» آمده است.
7- در اصل وصیت‌نامه «مشا» آمده است.
8- در اصل وصیت‌نامه «وامر» آمده است.
9- در اصل وصیت‌نامه «کن» آمده است.
10- در اصل وصیت‌نامه «بکوش» آمده است.
11- در اصل وصیت‌نامه «نفی» آمده است.
12- در اصل وصیت‌نامه «مقعر» آمده است.
13- در اصل وصیت‌نامه «به» آمده است.

منبع مقاله :
آقامیرزایی، محمدعلی؛ (1392) گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا (13)، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
play_arrow
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال