آنچه که درباره‌ی تقویم گریگوریان باید بدانید

به خاطر 11 دقیقه اشتباهی که در تقویم ژولیان محاسبه شد و به دنبال آن، عید پاک به تعویق افتاد، منجر شد به این که تقویمی ابداع شود که ما امروزه به نام تقویم گریگوریان یا تقویم میلادی می‌شناسیم که در دنیا پذیرفته شده است. این
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه که درباره‌ی تقویم گریگوریان باید بدانید
آنچه که درباره‌ی تقویم گریگوریان باید بدانید

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 


 به خاطر 11 دقیقه اشتباهی که در تقویم ژولیان محاسبه شد و به دنبال آن، عید پاک به تعویق افتاد، منجر شد به این که تقویمی ابداع شود که ما امروزه به نام تقویم گریگوریان یا تقویم میلادی می‌شناسیم که در دنیا پذیرفته شده است. این مقاله در مورد اصلاحات این تقویم، اطلاعاتی به روز ارائه کرده است.
امروز که این مقاله را می‌خوانید چه روزی است؟ از زمان انتشار این مقاله چند روز گذشته است؟ چگونه اینها را محاسبه می‌کنید؟ خیلی ساده است وقتی که یک تقویم بردارید و روزها را بشمارید. با یک تقویم که یک چارت سازمان دهی شده از تاریخ، روز، ماه و سال است بدون هیچ گونه تلاشی می‌توانید مشخص کنید که زمان چقدر تغییر کرده است.
تقویم گریگوریان سیستم تاریخی و محاسبه‌ی زمانی، است که به صورت گسترده در دنیا پذیرفته شده است. حتماً شنیده‌اید که کشورهای مختلف چقدر از همدیگر تفاوت زمانی دارند که باعث تأخیر و عقب ماندگی زمان بین آنها می‌شود. فعالیت‌های تجاری نیز بر همین روند صورت می‌گیرند. حالا تصور کنید که شما ناگهان یک یا دو هفته از ماه کنونی، جلو بیفتید و حتی اگر بعضی روزها اصلاً وجود نداشته باشند رفتار شما چگونه می‌شود؟ این اتفاقی بود که به هنگام تغییر تقویم ژولیان به تقویم گریگوریان رخ داد.

آنچه که درباره‌ی تقویم گریگوریان باید بدانید

واقعیت‌های جالب در مورد تقویم گریگوریان :

معرفی تقویم گریگوریان باعث تغییر شدیدی در این شد که تاریخ و روزها در یک ماه چگونه خواهند بود. در زیر چند واقعیت جالب در مورد این تغییری که در اروپای شرقی آغاز شد آورده شده است.
این تقویم که به نام تقویم غربی یا تقویم مسیحی مشهور است در سال 1582 توسط پاپ گریگوری سیزدهم معرفی شد و به نام او نام گذاری شد.
تقویم گریگوریان که توسط سازمان کشیشان معرفی شده بود در 24 فوریه 1582 مورد بحث قرار گرفت.
سیستم قبلی تقویم ژولیان توسط تقویم گریگوریان اصلاح شد و طول سال با 0/002 % تصحیح شد.
تقویم گریگوریان یک تقویم خورشیدی است و شامل 365 روز است. در طول هر 400 سال، سه روز پرش اتفاق می‌افتد. در حالی که در تقویم ژولیان هر 4 سال، یک روز پرش اتفاق می‌افتد.
این اصلاح برای تنظیم تاریخ عید پاک انجام شد. تقویم ژولیان طول سال را با 11 دقیقه اشتباه محاسبه کرده بود. عید پاک که در 21 ام مارس جشن گرفته می‌شد به طور معمول بر نقطه اعتدالی فصل بهار واقع شده بود در نتیجه به خاطر این اشتباه هر ساله به تعویق می‌افتاد.
سازمان کشیشان می‌توانست این قانون را فقط برای کلیسای کاتولیکی و اداره‌ی پاپ و نه برای کشورهای دیگر وضع کند، چون آنها هیچ قدرتی برای تغییر تقویم کشوری نداشتند. برای این که این سیستم جدید تصویب می‌شد باید کشورهای دیگر نیز آن را می‌پذیرفتند.
در ابتدا کشورهای کاتولیکی اروپا این اصلاح را پذیرفتند. اما پروتستان‌ها و کشورهای شرقی دیگر از همان تقویم ژولیان استفاده کردند در نتیجه تجارت بین المللی آزاد بود. بنابراین مراسم عید پاک نیز که توسط کلیساها انجام می‌شد تغییر کرد.
پروتستان‌ها فکر می‌کردند که این اصلاح، نقشه‌ی کلیسای کاتولیکی برای لغو و ساکت کردن جنبش پروتستانی است.
کشورهای اسپانیا، پرتغال، قسمت اعظم ایتالیا، کشورهای مشترک المنافع لهستان – لیتونی و ادارات پاپی وقتی این تقویم را پذیرفتند شاهد یک پرش 10 روزه از روز سه شنبه چهارم اکتبر در تقویم ژولیان به روز جمعه 15 ام اکتبر در تقویم گریگوریان در سال 1582 بودند.
انگلستان (که امروزه همان امپراطوری انگلستان و آمریکای شرقی است) در سال 1752 و سوئد در سال 1753 از این تقویم پیروی کردند. کشورهای دیگری که متعاقباً این تقویم را پذیرفتند عبارتند از: ژاپن (1872)، چین (1912)، روسیه و اتحادیه جماهیر شوروی (1918). یونان آخرین کشوری بود که در سال 1923 شروع به پیروی از این تقویم جدید کرد.
تقویم گریگوریان هنوز از دوران تقویم قبلی یا سیستم روز شماری بهره می‌برد که به نام دوران پس از تولد مسیح مشهور است. دوران دیونسیان که از تاریخ تولد مسیح شمرده شده است اولین بار توسط دیونسیس اگزیگوس در قرن 6 ام  محاسبه شد.
دکتر آلویسیوس از جنوب ایتالیا، یک تغییر اساسی را در تقویم ژولیان پیشنهاد کرده است. این تصحیح واقعی یک نسخه‌ی اصلاحی از این پیشنهاد است.
این تغییر شامل دو قسمت بود: یکی اصلاح تقویم ژولیان و دیگری اصلاح چرخه‌ی قمری (که توسط کلیسا برای مشخص کردن تاریخ عید پاک ثبت می‌شود)
او هم چنین یک روش عملی برای تنظیم تأثیرات ماه ارائه کرد. این تأثیرات به تعداد روزهای اضافه شده در اول ژانویه اشاره می‌کند که در روش جدولی و فهرستی برای مشخص کردن تاریخ عید پاک شمرده می‌شود. این تفاوت 11 روزه به علت تفاوت سال خورشیدی (365 – 366 روز) با سال قمری (354 – 355 روز) رخ می‌دهد و یک مانع اساسی در اصلاح این تقویم است.
تفاوت بین سال محاسبه شده در تقویم گریگوریان با سال خورشیدی در حدود 26 ثانیه در یک سال است. کاهش 10 دقیقه و 48 ثانیه در هر سال نیز تأثیر گذار است که نیازمند تغییر در طول اصلی سال مثلاً از 365.25 روز (365 روز و 6 ساعت) به 365.2425 روز (365 روز، 49 دقیه و 12 ثانیه) است.
کشورهایی که از تقویم گریگوریان استفاده نمی‌کنند :
کشورهایی هستند که از این تقویم استفاده نمی‌کنند که شامل ایران، افغانستان، عربستان سعودی، اتیوپی و نپال هستند. کشورهایی مثل هند، پاکستان، بنگلادش، فلسطین و میانمار نیز از تقویم سنتی دیگر به همراه این تقویم استفاده می‌کنند. بعضی از کشورهای شرقی نیز مثل ژاپن، تایلند، تایوان و کره‌ی شمالی از نسخه‌ی اصلاح شده‌ی تقویم گریگوریان استفاده می‌کنند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.