برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

نقش دشمن در انحراف از مسائل اصلی

شما اگر صدر اسلام را ملاحظه کنید، می‌بینید که اسلام از زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حکومت تشکیل داده است، قوای نظامی و انتظامی داشته است. در سیاستها دخالت می‌کرده است و مسجدالنبی مرکز سیاست اسلامی بوده
دوشنبه، 19 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش دشمن در انحراف از مسائل اصلی
نقش دشمن در انحراف از مسائل اصلی

 

گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

1- دشمن در کمین است

شما اگر صدر اسلام را ملاحظه کنید، می‌بینید که اسلام از زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حکومت تشکیل داده است، قوای نظامی و انتظامی داشته است. در سیاستها دخالت می‌کرده است و مسجدالنبی مرکز سیاست اسلامی بوده است و ثقل قدرت اسلامی. دستهای ناپاک و عقلهای ضعیف موجب این شد که بعد از رسول الله و صدر اسلام کم‌کم مردم را از آن مسائل اصلی که در نظر اسلام بوده است، منحرف کنند و مردم را متوجه به فقط یک مسائل جزئی بکنند و در مسائل عمومی کلی، که کشورهای اسلامی به آن احتیاج دارند بی‌طرف باشند و احیاناً هم مخالف باشند. این یک نقشه شیطانی بوده است که از زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس طرح‌ریزی شده است و بعد از آن هم هر حکومتی که آمده است، تأیید این امر را کرده است. (1)
دشمن در کمین است و در توطئه. می‌خواهند اذهان شما را از طریقی که دارید و از راهی که برای نجات اسلام است و دارید طی می‌کنید منحرف کنند. می‌خواهند نهضت را از طریق خودش منحرف کنند، می‌خواهند شما را سرگرم کنند به مسائل دیگری غیر از مسائل اساسی. در این چند روز من می‌بینم که گروههای مختلفی می‌آیند و شکایات مختلفی دارند، این را من، مِن‌باب اتفاق نمی‌دانم. اهانت به بعض احکام اسلام و اهانت به من و شکایت متعدد از اموری که در کشور می‌گذرد مِن باب اتفاق نیست، نقشه است، توطئه است. نقشه برای این‌که شما را از راه مستقیمی که دارید، از این نهضتی که دارید، منحرف کنند و به امور دیگر غیر از امر مهم منصرف کنند. ملت ایران باید با هوشیاری این توطئه‌ها را خنثی کنند. در این روزها اجتماعاتی می‌شود. از طرق مختلفه می‌خواهند ایجاد نفاق کنند؛ ایجاد هیاهو کنند. ملت باید با کمال خونسردی این توطئه‌ها را و این شیطنتها را خنثی کند. اگر شما سرگرم کارهای دیگر بشوید، اگر راجع به مسائل جزئی، راجع به مسائل تفرقه‌افکن، توجه کنید از مسائل اصلی باز می‌مانید. (2)

راهبرد تصریحی:

1- سرگرم شدن به مسائل جزئی و فرعی، من‌باب اتفاق نیست، بلکه نقشه‌ی دشمن برای انحراف اذهان از مسائل اصلی است.

2- تاکتیک دشمن، اختلاف بر سر مسائل جزئی

الآن توجه به مسائل فرعی، که باید دنبال اساس مسائل طرح بشود این الآن صلاح نیست. بلکه من در این چند روزی که صحبت قانون اساسی است اینها می‌بینیم که اشخاص مختلف، گروههای مختلف، می‌آیند و شکایاتی دارند از همه اطراف؛ و بعد یک مسائل دیگری در روزنامه‌ها و در مجلات و اینها طرح می‌شود، که همه اینها به نظر من می‌آید که یک توطئه‌ای در کار باشد که بخواهند اذهان ملت را منحرف کنند و توجه‌شان را از قانون اساسی - که اساس است - منصرف کنند به جاهای دیگر - چه حق باشد و چه باطل - منصرف کنند به جاهای دیگر و آنها نتیجه بگیرند؛ و ماها مشغول بشویم به یک مسائل اختلافاتی که خودشان ایجاد می‌کنند. و یک مسائل جزئی و یک احتیاجات محلی، و ذهنمان از اصل قانون اساسی، از انتخاب خبرگان، و بعد هم از مجلس شورای ملی - که بعد باید تعیین بشود - و رئیس جمهور - که باید تعیین بشود - که اینها اساس مملکت هستند که اگر غفلت از اینها بشود، ممکن است که ما دوباره برگردیم به یک حالتی که امیدواریم برنگردیم. بنابراین، من الآن از همه شماها، که مسائل‌تان هم صحیح است، حق است، از همه شما من خواهش می‌کنم که یک قدری صبر کنید در این امور و مهلت بدهید در این امور؛ و الآن تمام ذهنتان را تمام قوایتان را، متوجه به این مسائل اصلی کنید. (3)
آن دردی که دچارش هستیم الآن این است در این حالی‌که قانون اساسی دارد، طرح شده است و می‌خواهد تصویب بشود تا مراحل نهایی‌اش، در این حال من می‌بینم که قشرهای مختلفی می‌آیند و یک مسائل دیگری طرح می‌کنند و گاهی هم یک مسائلی که دنبال آن ممکن است که برخوردها باشد. و در روزنامه‌ها و مجلات هم بعضی مطالب را می‌نویسند که این مطالب محرک است، تحریک‌آمیز است. و این روی یک - آن‌طور که به نظر آدم می‌رسد - روی یک نقشه و حسابی است. یک توطئه‌ای است که الآن ماها را یا متوجه کنند به یک مسائلی غیر از این مسائل اصلی که ما داریم، یا منحرفمان کنند به طوری که تا آخر منحرف بشویم از مسائل، یا به جان هم بیندازند، دعوامان بیندازند که آن هم اسباب انحراف است و آنها نگذارند که ما این مراحلی که الآن داریم؛ یکی بررسی قانون اساسی، یکی انتخابات خبرگان، دنبالش مجلس شورای ملی، دنبالش یا همراه او رئیس جمهور، که اینها اساس یک مملکت است که باید این اساس درست بشود، بعد که این اساس درست شد، روی آن مسائل دیگر باید حل بشود. (4)

راهبرد تصریحی:

1- تمرکز دشمن روی مسائل اختلافی و بزرگ کردن آنها و دعواهای این چنینی، توطئه‌ی حساب شده برای جلوگیری از حل مسائل اساسی در کشور است.

3- هر زمان، مسأله‌ی اصلی خود را دارد

یک سری مسائل امروز مطرح است که عمده اینها هستند؛ و آن، قانون اساسی، انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان و انتخاب رئیس جمهوری است. به اینها توجه کنید. من در این ملاقاتهایی که هفته گذشته با گروههای مختلف داشته می‌بینم که یک توطئه در کار است، و اینها می‌خواهند ما را از هدف اصلی باز دارند. (5)
پیام من به مردم کرمان این است که در مورد قانون اساسی مطالعه کنند و نظر دهند. و نمایندگان مجلس خبرگان را کسانی انتخاب کنند که از بین علمای محل باشند؛ نه چپی باشند و نه راستی، و نه مخالف اسلام که بتوانند قانون اساسی اسلام‌پسند را تهیه کنند. مسائل اصلی اینها هستند؛ مسائل دیگر فرعی هستند. (6)

راهبرد تصریحی:

1- در هر زمان مسائل اصلی وجود دارد که بایستی هدف اصلی همگان در کشور باشد.

4- هر روز یک غائله برای سرگرمی و غفلت

اینها نمی‌خواهند یک انسان پیدا بشود، کوشش دارند که دانشگاه این قدر مورد توجه‌شان است و مورد هجومشان هست؛ و تا بتوانند نمی‌گذارند... هر روز یک غائله درست می‌کنند؛ یک بساط درست می‌کنند، غائله‌هایی ایجاد می‌کنند که جوانهای ما سرگرم بشوند. در محیط ماها هم همین‌طور، غائله درست می‌کنند، می‌کردند، هر روز یک غائله‌ای درست می‌کردند، یک بساطی درست می‌کردند، که همه را سرگرم به او بکنند و از مسائل اصلی و انسانی، ما دور باشیم. (7)
شما بدانید این را که از هر اجتماعی که امروز بشود، و اجتماعی باشد که تویش یک تشنجی باشد حتی برای یک مطلب حقی، باید دست برداریم و برویم سراغ آن مسأله اصلی. اگر این‌طور نکنیم این به نفع آنهاست. آنها ازش استفاده می‌کنند. شیاطین‌اند آنها. (8)
آمریکا از این وحدت کلمه ملت ما و از این‌که ملت ما به این‌جا رسیده است که جوانهای غیور ما کفن‌پوش شدند، شهادت می‌خواهند، از این وحشتناک است. و از شکست سیاسی هم وحشتناک است. و آن تابع این است که ما هم مهلت پیدا کنیم که جرایم آمریکا را و رؤسای جمهوری امریکا را، و خصوص این رئیس جمهوری فعلی را،‌ برملا کنیم. اینها از این مطلب وحشتناک‌اند، وحشتزده شدند اینها. لکن می‌خواهند یک کاری بکنند که ما را مشغول کنند به یک امور دیگری در داخل. می‌خواهند این نهضت را از داخل بپوسانند. می‌خواهند این نهضت را در داخل خودش اختلاف ایجاد کنند. غائله آذربایجان برای این مقصد است. و شواهد برایش هست که برای همین مقصد است که ملت ایران را مشغول به خودش بکنند و از امریکا و از دشمنهای اصلی منحرف کنند. (9)

راهبرد تصریحی:

1- ایجاد غائله و آشوب در نقاط مختلف کشور، برای سرگرم شدن مردم به امور فرعی و غفلت از مسائل اصلی و حل آنهاست.

5- فریب عوامل دشمن را نخورید

باید همه قشرهای ملت بیدار بشوند متوجه باشند که گول این اشخاصی که فریاد می‌زنند که ما طرفدار خلق هستیم، و ما فدایی خلق هستیم، و آن اشخاصی که رفتند و تلویزیون تبریز را گرفته بودند، و ادارات دولتی را گرفته بودند، اینها اشخاصی هستند که می‌خواهند شما را، ملت را از آن مقصد اصلی بازدارند از آن مطلبی که ما الآن می‌خواهیم امریکا را در تمام دنیا، رؤسای جمهوری امریکا را در تمام دنیا، آن کارهایی را که کردند، فاش بکنیم. این یک مطلبی است که برای آنها بسیار ناگوار است. و ناچارند که [دائماً] قشرها را وادارند در مقابل هم. و بریزند به جان هم و بازی درست کنند. غائله درست کنند تا این‌که مجال ندهند به این‌که که آن کار انجام بگیرد. و ما باید هوشیار باشیم. (10)

راهبرد تصریحی:

1- گروهها و اشخاص به ظاهر اسلامی، با تحریک آمریکا آشوب می‌آفرینند تا کشور نتواند اساس را درست کند.

6- رمز پیروزی نهضت را می‌خواهند بگیرند

تکلیف ما در امروز چیست؟ تکلیف ما این است که این رمز را محکم نگه داریم. الان به فکر این‌که یک نابسامانی هست در اداره و در کذا و در کذا، این نابسامانی از آن ناحیه است، آن ناحیه را تقویت بکنید. همه شکایات را امروز باید کنار گذاشت. همه چیزهایی که برای ما ناراحت کننده است و فرعی است کنار گذاشت، و این امر اصلی که الآن ما مبتلا به آن هستیم، یعنی می‌خواهند اصل نهضت را از بین ببرند. این مرحله اول که عبارت از این است که این نهضتی که با آن ما پیروز شدیم باید مثل یک بچه‌ای روزبه‌روز جلویش ببریم و تربیتش کنیم و بزرگش کنیم، این را می‌خواهند از دست ما بگیرند. اگر خدای نخواسته این معنا از دست ما گرفته شد، ما اساس را از دست دادیم. دیگر همه دیوارها فرو می‌ریزد. ما اگر چنانچه در این انقلاب با همان‌طوری که جلو آمدیم پیش نرویم با همان قدرتی که آمدیم پیش نرویم و پوسیدگی، کرم‌خوردگی در ما پیدا بشود، مثل یک خربزه‌ای که ظاهرش چه است، آب هم به آن می‌دهند، همه چیزها، ولی وقتی که می‌بینند، در باطن کرم‌زاده است. (11)
الآن اگر ما سرگرم بشویم به مسائل دیگر، از این مسأله بازمی مانیم. این‌که من به شما آقایان تذکر می‌دهم و از آقایان می‌خواهم که بلادشان که رفتند، در محلشان که رفتند به مردم تذکر بدهند، آن این است که، توطئه این است که ما سرگرم به بعض مسائل بکنند. آن مسائل اصلی را ما غفلت از آن بکنیم. اگر ما از آن مسائل اصلی غفلت بکنیم، مثلاً فرض کنید اگر برای رئیس جمهوری ما موفق نشویم که یک رئیس جمهوری یک آرای زیادی، مثلاً ملت موفق نشود که چه بشود، خوب، این منعکس می‌شود در خارج که مملکت ایران جوری است که نمی‌تواند رئیس جمهورش را هم تعیین کند. چنانچه اگر موفق نشده بودیم به این‌که قانون اساسی را رأی به آن بدهیم و ملت رأی به آن بدهند، باز این یک چیزی می‌شد که مملکت ایران باز نرسیده به آن حدی که برای خودش یک نظمی تهیه کند. توجه داشته باشید که مبادا ما را در خارج از کشورمان متهم کنند به این‌که اینها رشد ندارند. این یک مطلبی بسیار مهم است. آنها دارند کوشش می‌کنند به این‌که، یعنی آن تفاله‌های رژیم سابق، آن اشخاصی که وابسته به خارج هستند، کوشش می‌کنند که این‌جا به هم بزنند اوضاع را. آنهایی که در خارج نشسته‌اند و می‌خواهند مسائل را آن طوری که دلشان می‌خواست منعکس کنند. (12)
آن وقتی که شما مملکت‌تان را مستقرش کردید، آن وقت باید برویم سراغ این‌که زراعتمان چطور است. خانه‌مان چه جور است - عرض می‌کنم - کشتمان چه جور هست، رئیس مثلاً کذامان چه جور هست. آن وقت باید تمام قواتان را این‌جا بیاورید. آنها هم البته در درجه دوم، آنها هم باید گفته بشود. آنها هم باید اصلاح بشود. اما غفلت از این نکنید که یک وقت شما را بدون این‌که توجه داشته باشید، از آن مسلک اصلی و مقصد اصلی باز دارند و متوجه کنند به یک مقصد دیگری. از آن راهی که می‌خواستید بروید، شما را برگردانند به یک راه دیگری. این یک مسأله بسیار مهمی است که اگر ما این غفلت را بکنیم و از آن راه برگردیم به یک راه معوجی، اساس مطلب از دست ما می‌رود. یک وقت اساس مطلب در معرض خطر است، یعنی اساس کشور در معرض خطر است، یک وقت اساس نه، اما خوب حکومت کجا غلط است. فلان مثلاً کجا چه می‌ شود. اینها بعد از استقرار اساس مطلب و مستحکم شدن اساس کشور، آنها آسان است. (13)

راهبرد تصریحی:

1- رمز پیروزی انقلاب اسلامی، در بی‌توجهی همگان به مسائل شخصی بود، این رمز را دشمن می‌خواهد با بزرگ کردن امور جزئی، از دست ملت بگیرد.

7- می‌خواهند ملت را بد جلوه بدهند

خوب، شما انصاف می‌دهید که یک مملکتی که خونش را داده و شما را به مسند نشانده، سرمسند جنگ بکنید؟ دعوت بکنید؟ هر روز صحبت بکنید؟ هر روز انتقاد بکنید؟ روزنامه‌ها هر روز انتقاد بکنند؟ هم را بکوبند؟ به هم تهمت بزنند؟ به هم افترا بزنند؟ آخر این انصاف است؟ پیش خدا چه می‌خواهد شد این؟ پیش ملت چه انعکاسی دارد؟ خارجیها چه استفاده از آن می‌کنند؟ آنها همه دلشان می‌خواهد که شما [توی] سر و کله هم بزنید و از مصالح مملکت غافل باشید و آنها یک وقتی کار خودشان را، ضربه خودشان را بزنند. آنها در طول تاریخ و خصوصاً در این پنجاه سال، کوشش کردند که جوانهای ما و ملت ما را غافل کنند و احیاناً به جان هم بریزند و خدا خواست که آن خدعه آنها تا این حد باشد و از بین بروند و رفتند. اگر حالا همان مسائل را ما تکرار کنیم، یعنی مسائلی که امریکا برای ما پیش می‌آورد که ما را از مسائل اصلی غافل کند، به مسائل دیگر متوجه کند، به هروئین متوجه کند، به فحشا متوجه کند؛ برای این‌که از آن راهی که [انسان] باید برود منحرف بشود، برود دنبال عشرتخانه‌ها. (14)

راهبردهای تصریحی:

1- از صدر اسلام تاکنون دستهای ناپاک دشمنان درصدد انحراف اذهان عمومی از مسائل اصلی به فرعی است.
2- اصلی‌ترین مسأله، حفظ نظام است که دشمن می‌خواهد افکار عمومی را از آن به سمت مسائل حاشیه‌ای منحرف کند.
3- عقلهای ضعیف (بی‌بصیرت) فریب دشمن را خورده و به مسائل فرعی مشغول می‌شوند.
4- هر زمان، مسأله اصلی مربوط به خود را دارد که باید تمام توجهات به آن معطوف باشد.

نکات استنباطی:

1- ایجاد انحراف از مسائل اصلی از سوی آمریکا و عوامل وابسته، به خاطر جلوگیری از تحقق کامل و منسجم ساختارها و شکل گرفتن محتوای نظام جمهوری اسلامی و خدمت و کارآمدی آن به مردم است.
2- ایجاد و اشاعه‌ی فساد، تباهی، اغتشاش، آشوب، طرح مسائل جزیی و شخصی در جامعه نوعی انحراف در مسیر جامعه از مسائل اصلی و اساسی و ضربه زدن به نظام اسلامی است.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 16، ص 388.
2. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 9، صص 66 و 67.
3. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 9، ص 92.
4. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 9، ص 103.
5. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 9، ص 114.
6. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 9، ص 114.
7. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 9، ص 203.
8. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 11، ص 118.
9. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 11، ص 211-212.
10. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 11، صص 212 و 213.
11. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 11، ص 442.
12. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 12، صص 87 و 88.
13. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 12، صص 88 و 89.
14. صحیفه امام (رحمه الله)، ج 13، ص 201.

منبع مقاله :
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (جلد هشتم) اصل شناخت دشمنان و ضرورت مرزبندی شفاف با آنان، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.