کربنات کلسیم در مقابل سیترات کلسیم

هنگامی که صحبت از مکمل‌های کلسیم می‌شود، سیترات کلسیم و کربنات کلسیم دو نوع رایج آن می‌باشند. این مقاله مروری کوتاه بر تفاوت‌های میان آنها داشته است.
شنبه، 24 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کربنات کلسیم در مقابل سیترات کلسیم
کربنات کلسیم در مقابل سیترات کلسیم

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون





 

هنگامی که صحبت از مکمل‌های کلسیم می‌شود، سیترات کلسیم و کربنات کلسیم دو نوع رایج آن می‌باشند. این مقاله مروری کوتاه بر تفاوت‌های میان آنها داشته است.
عملکرد مکمل کلسیم را می‌توان با یک آزمایش ساده خانگی جهت اندازه‌گیری سطح فروپاشی ارزیابی کرد. یک قرص با کیفیت خوب چنانچه در سرکه سفید با دمای اتاق قرار گیرد، در ظرف 30 دقیقه از هم پاشیده می‌شود.
کلسیم یک ماده معدنی است که جهت عملکرد مناسب بدن انسان ضروری می‌باشد. و وجود آن برای رشد سالم استخوان‌ها و دندان‌ها در کودکان و جهت حفظ سلامت استخوان در بزرگسالان ضرورت دارد. کلسیم برای انقباض و انبساط عروق خونی و عضلات، ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها و انتقال پیام‌های عصبی در طول اعصاب مورد نیاز است. تقریبا 99٪ از کلسیم جذب شده در بدن در استخوانها و دندانها ذخیره می‌شود و کمتر از 1٪ آن جهت وظایف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدن به منظور انجام این وظایف، سطح کلسیم در خون، عضلات و مایعات داخل سلولی را حفظ می‌کند.
جذب کلسیم در بدن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مقدار کلسیم جذب شده ممکن است با نوع مکمل کلسیم، شرایط اسیدی دستگاه گوارش، سطوح ویتامین D و استروژن، و غیره تفاوت کند. چنانچه مواد غذایی که مصرف می‌کنید کمبود کلسیم داشته باشند، و یا اگر بدن شما این ماده‌ی معدنی را به درستی جذب نکند؛ ممکن است به شما توصیه شود که شروع به مصرف مکمل‌ها نمایید. چنین مکملهایی در انواع مختلفی موجودند، از جمله: کربنات کلسیم، سیترات کلسیم، فسفات کلسیم، گلوکونات کلسیم و لاکتات کلسیم، و غیره. از انواع اصلی آن می‌توان به کربنات کلسیم و سیترات کلسیم اشاره کرد. کدام یک بهتر است؟ اجازه دهید جواب آن را بیابیم.
تفاوت‌های میان کربنات کلسیم و سیترات کلسیم
میزان کلسیم المنتال Elemental Calcium (مقدار خالص و قابل جذب کلسیم)
غلظت کلسیم المنتال (در هر قرص) در کربنات کلسیم بالا می‌باشد. بنابراین جهت پاسخگویی به احتیاجات روزانه، تعداد کمتری از این قرص‌ها مورد نیاز است. سیترات کلسیم در مقایسه با کربنات کلسیم، دارای کلسیم المنتال کمتری است. در آن صورت، شما نیاز به مصرف قرص‌های بیشتری جهت پاسخگویی به احتیاجات روزانه دارید. در حالی که کربنات کلسیم دارای 40٪ کلسیم المنتال از وزن آن است (یعنی از هر 1000 میلی‌گرم قرص کربنات کلسیم 400 میلی‌گرم آن (40% ) را کلسیم المنتال تشکیل می‌دهد)، سیترات کلسیم تنها 21٪ از آن را دارد. معمولا، شماره در نام مکمل نشان دهنده‌ی مقدار کلسیم المنتال در هر قرص می‌باشد، اما جهت تأیید این مطلب روی برچسب را نگاه کنید.
میزان جذب
هنگامی که نوبت به قابلیت جذب می‌شود، گفته می‌شود که سیترات کلسیم در این امر بهتر عمل می‌کند، به این دلیل که به راحتی متلاشی و حل می‌شود. کربنات کلسیم برای جذب نیاز به اسید معده‌ی بیشتری دارد، و این مکمل بعد از غذا مصرف می‌شود. بنابرای برای افرادی که داروهای مهار کننده‌ی اسید معده مصرف می‌کنند، استفاده از این مکمل توصیه نمی‌شود. همین امر برای کسانی که اسید معده‌ی کمتری تولید می‌کنند نیز صدق می‌کند. بر اساس مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته، اختلاف قابل توجهی در میزان جذب هر دو این مکمل دیده نشد.
عوارض جانبی
مکمل‌های کلسیم موجب ایجاد عوارض جانبی خطرناکی نمی‌شوند، اما برخی از مصرف کنندگان ممکن است نفخ و یبوست را تجربه کنند. اساساً، کربنات کلسیم با عوارض جانبی این چنینی همراه است، که می‌توان تا حدی با مصرف این مکمل همراه با وعده‌های غذایی از این عوارض اجتناب کرد. این مکمل همچنین ممکن است موجب خشکی دهان، از دست دادن اشتها، افزایش ادرار و غیره شود. حتی کسانی که از سیترات کلسیم استفاده می‌کنند، ممکن است چنین عوارض جانبی را تجربه کنند. بروز واکنش‌های آلرژیک اگر چه غیر معمول است، اما امکان دارد در برخی از مصرف کنندگان ایجاد شوند. مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم ممکن است به هیپرکلسمی (فزونی کلسیم) منجر شود.
کربنات کلسیم در مقابل سیترات کلسیم
تداخلات دارویی
هم کربنات کلسیم و هم سیترات کلسیم ممکن است با داروهایی مانند باندهای فسفات phosphate binders، داروهای ادرار آور، تیازیدها، و غیره برهم کنش داشته باشند. آنها ممکن است جذب فلوروکینولون، لووتیروکسین و آنتی بیوتیکهای تتراسایکلین را تحت تأثیر قرار دهند. گفته می‌شود تجویز داخل وریدی سفتریاکسون و محصولات حاوی کلسیم برای بدن مضر می‌باشد. بنابراین بهتر است در مورد استفاده از داروهای دیگر همراه با مصرف مکمل‌های کلسیم با پزشک خود مشورت نمایید.
به طور خلاصه، هر دو این مکمل‌ها تقریباً در تمام جنبه‌ها به جز قیمت با یکدیگر تشابه دارند. کربنات کلسیم مقرون به صرفه‌تر از سیترات کلسیم است. کربنات کلسیم دارای کلسیم المنتال بیشتری است، اما گفته می‌شود سیترات کلسیم به راحتی قابل جذب است. معمولاً، متخصصان امر سلامت کربنات کلسیم را که ارزان‌تر، مؤثرتر و به خوبی تحمل می‌شود (حساسیت نداشتن) را توصیه می‌نمایند. با این حال، سیترات کلسیم برای کسانی که از داروی مهار اسید معده استفاده می‌کنند، ایده‌آل می‌باشد. همیشه بهتر است از مکمل‌هایی استفاده کنید که توسط پزشکتان تجویز شده باشند. حتماً همان میزان یا دوز توصیه شده را مصرف نمایید. بدن انسان نمی‌تواند در هر بار بیش از 500 میلی گرم کلسیم را جذب کند. بنابراین هیچ فایده‌ای ندارد که یک دوز تک بالا را مصرف نمایید. اطمینان حاصل کنید که مکملهای با کیفیت خوب از تولید کنندگان مشهور خریداری نمایید. از آنجا که این مکمل‌ها تحت رده مکمل‌های تغذیه‌ای قرار می‌گیرند، این محصولات به خوبی مورد نظارت قرار نمی‌گیرند. سعی کنید مکمل‌های کلسیم با نماد 'USP' (دارونامه ایالات متحده) خریداری نمایید. در غیر این صورت، محصولات تایید شده توسط آزمایشگاه مصرف کننده بین المللی، انجمن محصولات طبیعی، و یا NSFرا تهیه کنید.
در حالی که در بیشتر موارد، یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند کلسیم مورد نیاز یک انسان عادی را برآورده سازد، برخی از مردم ممکن است با کمبود این ماده معدنی روبرو شوند که یا به دلیل مصرف ناکافی مواد غذایی است و یا به دلیل برخی از عوارض پزشکی که مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود. کسانی که تحت رده دوم قرار می‌گیرند، بایستی عارضه‌ی نهفته را مورد درمان قرار دهند. دیگر افراد یا بایستی مصرف غذاهای غنی از کلسیم را افزایش دهند و یا از مکمل‌های کلسیم استفاده کنند. یک فرد بزرگسال سالم باید حدود 1200-1000 میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف نماید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.