کاربرد منطق صوری

منطق، روش صحیح اندیشه را به ما می‌آموزد و فکر و اندیشه در جایی است که ذهن از معلوم به مجهول می‌رسد، بنابراین بدیهی است که تصوّرات و تصدیقات بدیهی مانند تصور مفهوم «وجود» و تصدیق به اینکه «اجتماع نقیضین محال
يکشنبه، 8 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربرد منطق صوری
 کاربرد منطق صوری

 

نویسنده: آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی




 

منطق، روش صحیح اندیشه را به ما می‌آموزد و فکر و اندیشه در جایی است که ذهن از معلوم به مجهول می‌رسد، بنابراین بدیهی است که تصوّرات و تصدیقات بدیهی مانند تصور مفهوم «وجود» و تصدیق به اینکه «اجتماع نقیضین محال است» هرگز محتاج قواعد منطقی نیستند. به طور کلی کاربرد منطق در جایی است که مسئله‌ی فکر و سیر ذهنی مطرح باشد و از این رو باید گفت که منطق تنها مقدمه‌ی علم «فلسفه» به معنای خاص آن نیست، بلکه در هر استنتاج نظری که در آن پدیده‌ی تفکر و اندیشه مطرح است، قواعد منطق صوری جاری خواهد بود، گرچه آن مسئله، مشخصاً یک مسئله‌ی فلسفی نباشد.
همین جا اضافه می‌کنیم که اصطلاح «منطق صوری»، گرچه بر تمامی ابواب منطق کلاسیک یعنی منطق ارسطویی اطلاق می‌شود، امّا این بدان معنا نیست که در این منطق، هرگز سخنی پیرامون مواد تعریف و یا موادِ استدلال نرفته است. چون مباحث مقولات عشر (قاطیغوریاس) که خود یکی از رسالات منطقی ارسطو شمرده می‌شود، در حقیقت پیرامون ماده‌ی تعاریف و مباحث صناعات خمس نیز پیرامون موادِ استدلال است.
البته در پاره‌ای از کتاب‌های منطقی اخیر، مبحث مقولات عشر حذف گردیده و شاید این اقدام به جهت این است که این مبحث به عنوان یک بحث فلسفی در کتب رایج فلسفه‌ی مطرح می‌شود و لذا نیازی به طرح آن در کتب منطقی نیست. اما مبحث صناعات خمس- که بحث از قیاس از حیث مواد است- همچنان که در کتب منطقیِ متداول مطرح است. بنابراین اگر مبحث صناعات خمس را «منطق مادّی» و مباحث مربوط به قالب‌های تعاریف و استدلال را «منطق صورت» نام‌گذاری کنیم، نمی‌توانیم منطق ارسطویی را تنها «منطق صوری» بنامیم و آن را در مقابل «منطق مادّی» قرار دهیم.
گاهی مراد از منطق صوری، منطق نظری در مقابل منطق عملی یعنی «متدلوژی» است. به این اصطلاح، منطق ارسطویی را نه می‌توانیم نظری محض بدانیم- چرا که در آن مباحثی از قبیل آنچه امروزه در متدلوژی مطرح می‌شود آمده است- و نه می‌توانیم آن را دقیقاً منطق عملی یا متدلوژی نام کنیم، چرا که در کتب متداول منطق کلاسیک، حتی در بخش صناعات خمس آن‌ها همه‌ی آنچه امروزه منطق عملی یا منطق مادّی یا فلسفه‌ی علمی (متدلوژی علوم) نام گرفته، نیامده است.(1)

پی‌نوشت‌:

1- متدلوژی بخشی از «اپیستمولوژی» یا شناخت‌شناختی شمرده می‌شود. می‌توان گفت بخش عمده‌ای از مباحث مربوط به متدلوژی و نیز شناخت‌شناسی، در رشته‌های مختلف علوم اسلامی مانند منطق، فلسفه و اصول به صورت پراکنده آمده است و اگر کسانی همه‌ی این مباحث را با نظم و سامانی نو عرضه کنند، هنری بزرگ کرده‌اند و خدمتی شایان.

منبع مقاله :
مصباح یزدی، محمدتقی، (1384)، شرح برهان شفا (جلد اول و دوم)، تهران: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه‌الله)، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
play_arrow
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
play_arrow
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
play_arrow
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
play_arrow
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
play_arrow
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
play_arrow
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
play_arrow
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
music_note
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان