مأموريت ائمه جمعه درتحقق سند چشم انداز
نويسنده:حجه الاسلام عباسعلي مغيثي نيا
در مقاله پيش رو مأموريت هاي ائمه جمعه در تحقق اهداف سند چشم انداز توسط نگارنده كه خود امام جمعه نهاوند مي باشد مورد بررسي قرار گرفته است. در جامعه اسلامي، ائمه جمعه يكي از اركان اصلي نظام اسلامي بوده و نقشي بي بديل در اجرايي شدن سند چشم انداز مي توانند ايفا نمايند كه اينك آن را از نظر مي گذرانيم .
پايگاه هاي نمازجمعه در طول حيات نظام جمهوري اسلامي يكي از مؤثرترين اجتماعاتي بوده كه اولا به خوبي اطلاع رساني كرده و توطئه هاي دشمن را افشا و خنثي نموده است و ثانياً عامل اتحاد و انسجام مردم بوده و هر هفته مانور وحدت و قدرت مردمي را به نمايش گذاشته و ثالثاً بسيج مردمي و امكانات را براي مقابله با خطرات به بهترين شكل تحقق بخشيده كه نمونه بارز آن هشت سال دفاع مقدس بود و رابعاً ولايت فقيه را به عنوان محور وحدت و فصل الخطاب براي مردم تثبيت نموده و بالاخره به عنوان حلقه اتصال بين ولايت و مردم و دولت و ملت به خوبي ايفاي نقش نموده است و امروز هم به عنوان مطمئن ترين مرجع تفسير و تبيين منطقي و عقلايي برنامه چشم انداز 20ساله مي تواند نقش آفريني كند و جوابگوي شبهات باشد و حتي در تحقق برنامه هاي پنج ساله كه همواركننده راه سند چشم انداز و در حقيقت مرحله هاي عملي آن است دخالت نمايد زيرا موفقيت دولت و دستگاه هاي اجرايي در تحقق اهداف برنامه هاي پنج يا بيست ساله در گرو فراهم شدن بستر مناسب و ايجاد انگيزه كار و تلاش نيروي انساني متعهد است و اين مهم را خطباي جمعه مي توانند با استناد به آيات و روايات تحقق بخشند.
و براي باروري هرچه بيشتر اين شجره طيبه بايد هم برنامه ريزي شود و هم كار و تلاش مستمر و خستگي ناپذير را وجهه همت دولت و ملت قرار داد و دلايل تدوين برنامه در همين راستا عبارتند از:
قال علي(ع): «اعمل لدنياك كانك تعيش ابدا»(2)
و اين برنامه ريزي و جديت براي كشوري كهن و ملتي بزرگ با قوميت هاي متعدد و نظام و دولتي كه مدتي زمينه سازي ظهور امام زمان و حاكميت جهاني است به طريق اولي لازم و ضروري است.
وقتي جهان هستي براساس اعتدال بر پاست راه سعادت انسان هم كه جزيي از همين هستي است بايد متعادل باشد و گاهي غفلت از بخشي آثار زيانباري را به همراه دارد و نظام احسن، نظام هماهنگ و بدور از افراط و تفريط است.
«جاهدوا في الله حق جهاده» (4)
«فاستبقوا الخيرات» (5)
«سابقوا الي مغفره من ربكم» (6)
در فرهنگ ديني همه چيز براي انسان و انسان براي طاعت و بندگي و كمال معنوي و روحي آفريده شده در حال اين كه در فرهنگ اومانيسم و سكوراليسم حاكم بر شرق و غرب عالم، همه چيز براي انسان وانسان در خدمت شكم و شهوت و لذت حيواني است كه نتيجه حاكميت فرهنگ غربي، فساد و فحشاء و رواج مواد مخدر و مشروبات الكلي و سكس و نهايتاً پوچي زندگي و بي هويتي انسان و امراض روحي و رواني عصبي است كه بر بشريت تحميل شده و زندگي را به جهنمي سوزان تبديل كرده و تحقق عيني اين آيه شريفه را در معرض ديد همگان قرار داده كه: «و من اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكا» (9)
حكمت و دلايل تدوين برنامه چشم انداز بدون شك بيش از اين مواردي است كه در اين نوشته آمده و محصول سال ها فكر و بحث و تجربه جمعي است كه هم دلسوزند و هم متعهد و هم در متن كارهاي اجرايي، مثل مجمع تشخيص مصلحت و مقام معظم رهبري و اين سند سرمايه بي بديلي است در اختيار دولت ها و دستگاه هاي اجرايي كه اگر به خوبي عمل شود پيشرفت كارها را طبق برنامه در پي خواهد داشت و تحقق اين اهداف آينده نظام اسلامي و اين مملكت را بيمه خواهد كرد و ايران مترقي و پيشرفته و در عين حال با حكومتي ديني و شيعي الگوي موفقي براي جهان اسلام خواهد شد اميد است در آينده اي نه چندان دور شاهد تحقق همه ابعاد برنامه باشيم و برنامه هاي چشم انداز 20 ساله دوم را در دستور كار ببينيم.
1- امنيت همه جانبه و اين امنيت همه جانبه را ايمان و اعتقاد و معنويت در جامعه مي تواند تامين نمايد: «فاي الفريقين احق بالامن ان كنتم تعلمون الذين آمنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن و هم مهتدون»(11)
و امامان جمعه به خاطر ارتباط مستمرشان با مردم و مسئولين و به تناسب كار و شغلشان با استناد به آيات و روايات نقش منحصر به فردي در تقويت ايمان مردم دارند و امنيت واقعي در گرو ايمان و معنويت و ياد خداست و بستر مناسبي براي تحقق برنامه چشم انداز.
2- تعاون و همكاري و اعتماد متقابل دولت و ملت، همه عالم طبيعت و هستي كه كتاب تكوين و هم قرآن كه كتاب تشريع است ما را به تعاون فرامي خواند زيرا نظام هستي در آسمان و زمين بر تعاون استوار است و:«تعاونوا علي البر و التقوي»(12)
همه جامعه را دعوت به همكاري مي كند، چه بر و تقوايي بالاتر از خدمت به خلق و اجراي قوانين الهي و زمينه سازي ظهور امام زمان، كه تدوين و تحقق برنامه چشم انداز براي رسيدن به اين اهداف است و امامان جمعه در ايجاد و تقويت تعاون و اعتماد متقابل دستگاه هاي اجرايي مي توانند نقش مؤثري داشته باشند به ويژه با استناد به آيات و روايات.
3- نظم در كارها و استحكام آنها، زيرا بدون توجه به اين دو اصل اين بار گران بسر منزل مقصود مي رسد، دعوت به تقوي جزء واجبات در خطبه هاي نمازجمعه است و رعايت نظم و استحكام در كارها و بهره گيري حداكثري از وقت و امكانات و استعدادها از لوازم تقوي است، در روايات ما كارگزاري كه:«قليل المئونه كثير المعونه »(13)
باشد ارزشمند است و اگر در تريبون هاي نماز جمعه مرتب و مكرر اين ارزش ها گفته شود نظم و استحكام در كارها فرهنگ روزمره مردم و مسئولان شود تحقق اهدافي بالاتر از برنامه را هم مي توان انتظار داشت.
4- كار و تلاش، جا انداختن اين كه به عمل كار برآيد نه به شعار. و تحقق عيني:«و ان ليس للانسان الا ما سعي»(14)
و اين كه رسيدن به دنيا و آخرت در گروه عمل و كار است از جمله وظايف امامان جمعه است، زيرا متاسفانه فرهنگ كار در جامعه ديني ما جا نيفتاده در حالي كه تأكيد بر عمل براي رسيدن به آخرت تا چه رسد به دنيا در معارف ديني زياد آمده و كار به عنوان عبادت مطرح است و رسيدن به دنيا و آخرت نتيجه و ثمره كار معرفي شده.
5- بينش و بصيرت ديني، در عصر و زمان ما به خاطر پيشرفت صنايع و ارتباطات هر روز مكتب و نحله جديدي با شعارهاي فريبنده معرفي مي شود و اگر بينش و بصيرت ديني نباشد چه بسا افراد جذب شعارهاي فريبنده شوند و دولت و نظامي كه داعيه اي جهاني دارد و در مقابل استكبار جهاني و منافعش ايستاده بايد مجريانش مرداني قوي از نظر اعتقادي و بينش باشند:«لا يحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر و العلم بمواقع الحق» (15)
درك موقعيت خطير انقلاب، شناخت توطئه هاي رنگارنگ استكبار و دورنماي مبارزه و جهاد نفس گير و سرنوشت ساز و كسب آمادگي هاي مادي و معنوي از جمله شرايط اوليه دولت و ملت ايران اسلامي است، همچنان كه امام راحل كرارا فرمود، كمربندها را محكم ببنديد و به دستور مولاي متقيان در ميدان، دور دست ها را مدنظر قرار دهيد:«ارم ببصرك اقصي القوم»(16)
و كسب اين آمادگي هاي معرفتي در نمازهاي جمعه امكان پذير است زيرا از جمله وظايف امامان جمعه تعميق بصيرت ديني و صبر و مقاومت در برابر دشمن است.
6- بالا بردن همت مردم و مسئولين كه گرفتار حب دنيا نشوند، در دعاهاي ماثوره است كه:«ولا تجعل الدنيا اكبر همنا و لا مبلغ علمنا»(17)
آنان كه همتشان منافع دنيوي است اهل مقاومت و عاقبت انديشي نيستند ولي مردان خدا كه تمام همتشان جلب رضاي خدا و سعادت ابدي است تاريخ سازند:«و من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله»(18)
و برنامه چشم انداز 20 ساله با توجه به واقعيت هاي موجود و امكانات بالفعل و بالقوه كشور تدوين و تنظيم شده و بدون شك همچنان كه نيروي انساني كارآمد از مهم ترين عوامل تحقق برنامه است وجود همت هايي بالا كه ثمره تعاليم حياتبخش ديني است از جمله امكانات اين كشور است و نمازهاي جمعه كه دولت و ملت را همواره به تقواي الهي دعوت مي نمايد و از حب دنيا برحذر مي دارد در ايجاد اين همت بالا نقش مهمي دارد و اگر جامعه به خصوص دولتمردان و دستگاه هاي اجرايي كشور تمامي فكر و ذكر و همتشان در جهت تحقق اين ارزش ها به كار افتد بدون شك اهداف برنامه چشم انداز در زمان معين محقق خواهد شد و همين امر سكوي محكم و مقاومي براي پيشرفت هاي بيشتر شد و ايران اسلامي به جايگاهي خواهد رسيد كه نه تنها براي كشورهاي اسلامي بلكه براي كشورهاي جهان سوم الگو خواهد شد و مصداق آيه شريفه:«كزرع اخرج شطاه فازره فاستغلظ فاستوي علي سوقه يعجب الزراع ليغيظ بهم الكفار»(19)
است كه در چنين شرايطي هم از نظر فكري و نظري زمينه حاكميت جهاني اسلام فراهم خواهد شد و هم از نظر امكانات و ابزارهاي مادي به بركت پيشرفت علوم و صنايع و معني واقعي انتظار ظهور و فرج فراهم كردن اين زمينه هاست و در يك كلام تحقق اهداف برنامه چشم انداز 20 ساله تلاشي حساب شده و همه جانبه در جهت تحقق ظهور و فرج امام زمان(عج) خواهد بود و نمازهاي جمعه پايگاه هاي گسترده اين تلاش به منظور تعجيل در فرج امام زمان(عج) هستند.
مقدمه:
پايگاه هاي نمازجمعه در طول حيات نظام جمهوري اسلامي يكي از مؤثرترين اجتماعاتي بوده كه اولا به خوبي اطلاع رساني كرده و توطئه هاي دشمن را افشا و خنثي نموده است و ثانياً عامل اتحاد و انسجام مردم بوده و هر هفته مانور وحدت و قدرت مردمي را به نمايش گذاشته و ثالثاً بسيج مردمي و امكانات را براي مقابله با خطرات به بهترين شكل تحقق بخشيده كه نمونه بارز آن هشت سال دفاع مقدس بود و رابعاً ولايت فقيه را به عنوان محور وحدت و فصل الخطاب براي مردم تثبيت نموده و بالاخره به عنوان حلقه اتصال بين ولايت و مردم و دولت و ملت به خوبي ايفاي نقش نموده است و امروز هم به عنوان مطمئن ترين مرجع تفسير و تبيين منطقي و عقلايي برنامه چشم انداز 20ساله مي تواند نقش آفريني كند و جوابگوي شبهات باشد و حتي در تحقق برنامه هاي پنج ساله كه همواركننده راه سند چشم انداز و در حقيقت مرحله هاي عملي آن است دخالت نمايد زيرا موفقيت دولت و دستگاه هاي اجرايي در تحقق اهداف برنامه هاي پنج يا بيست ساله در گرو فراهم شدن بستر مناسب و ايجاد انگيزه كار و تلاش نيروي انساني متعهد است و اين مهم را خطباي جمعه مي توانند با استناد به آيات و روايات تحقق بخشند.
فلسفه و حكمت تدوين برنامه چشم انداز 20ساله
و براي باروري هرچه بيشتر اين شجره طيبه بايد هم برنامه ريزي شود و هم كار و تلاش مستمر و خستگي ناپذير را وجهه همت دولت و ملت قرار داد و دلايل تدوين برنامه در همين راستا عبارتند از:
1- برنامه ريزي كوتاه مدت و درازمدت
قال علي(ع): «اعمل لدنياك كانك تعيش ابدا»(2)
و اين برنامه ريزي و جديت براي كشوري كهن و ملتي بزرگ با قوميت هاي متعدد و نظام و دولتي كه مدتي زمينه سازي ظهور امام زمان و حاكميت جهاني است به طريق اولي لازم و ضروري است.
2- اجتناب از عملكرد سليقه اي دولت ها،
3- جامعيت رشد و توسعه هماهنگ
وقتي جهان هستي براساس اعتدال بر پاست راه سعادت انسان هم كه جزيي از همين هستي است بايد متعادل باشد و گاهي غفلت از بخشي آثار زيانباري را به همراه دارد و نظام احسن، نظام هماهنگ و بدور از افراط و تفريط است.
4- زمانمند كردن برنامه ها
«جاهدوا في الله حق جهاده» (4)
«فاستبقوا الخيرات» (5)
«سابقوا الي مغفره من ربكم» (6)
5- نااميدي دشمنان
6- نماد جامعيت حكومت ديني
در فرهنگ ديني همه چيز براي انسان و انسان براي طاعت و بندگي و كمال معنوي و روحي آفريده شده در حال اين كه در فرهنگ اومانيسم و سكوراليسم حاكم بر شرق و غرب عالم، همه چيز براي انسان وانسان در خدمت شكم و شهوت و لذت حيواني است كه نتيجه حاكميت فرهنگ غربي، فساد و فحشاء و رواج مواد مخدر و مشروبات الكلي و سكس و نهايتاً پوچي زندگي و بي هويتي انسان و امراض روحي و رواني عصبي است كه بر بشريت تحميل شده و زندگي را به جهنمي سوزان تبديل كرده و تحقق عيني اين آيه شريفه را در معرض ديد همگان قرار داده كه: «و من اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكا» (9)
7- الگويي براي حاكميت جهاني
حكمت و دلايل تدوين برنامه چشم انداز بدون شك بيش از اين مواردي است كه در اين نوشته آمده و محصول سال ها فكر و بحث و تجربه جمعي است كه هم دلسوزند و هم متعهد و هم در متن كارهاي اجرايي، مثل مجمع تشخيص مصلحت و مقام معظم رهبري و اين سند سرمايه بي بديلي است در اختيار دولت ها و دستگاه هاي اجرايي كه اگر به خوبي عمل شود پيشرفت كارها را طبق برنامه در پي خواهد داشت و تحقق اين اهداف آينده نظام اسلامي و اين مملكت را بيمه خواهد كرد و ايران مترقي و پيشرفته و در عين حال با حكومتي ديني و شيعي الگوي موفقي براي جهان اسلام خواهد شد اميد است در آينده اي نه چندان دور شاهد تحقق همه ابعاد برنامه باشيم و برنامه هاي چشم انداز 20 ساله دوم را در دستور كار ببينيم.
ماموريت هاي ائمه جمعه در تحقق سند چشم انداز
1- امنيت همه جانبه و اين امنيت همه جانبه را ايمان و اعتقاد و معنويت در جامعه مي تواند تامين نمايد: «فاي الفريقين احق بالامن ان كنتم تعلمون الذين آمنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن و هم مهتدون»(11)
و امامان جمعه به خاطر ارتباط مستمرشان با مردم و مسئولين و به تناسب كار و شغلشان با استناد به آيات و روايات نقش منحصر به فردي در تقويت ايمان مردم دارند و امنيت واقعي در گرو ايمان و معنويت و ياد خداست و بستر مناسبي براي تحقق برنامه چشم انداز.
2- تعاون و همكاري و اعتماد متقابل دولت و ملت، همه عالم طبيعت و هستي كه كتاب تكوين و هم قرآن كه كتاب تشريع است ما را به تعاون فرامي خواند زيرا نظام هستي در آسمان و زمين بر تعاون استوار است و:«تعاونوا علي البر و التقوي»(12)
همه جامعه را دعوت به همكاري مي كند، چه بر و تقوايي بالاتر از خدمت به خلق و اجراي قوانين الهي و زمينه سازي ظهور امام زمان، كه تدوين و تحقق برنامه چشم انداز براي رسيدن به اين اهداف است و امامان جمعه در ايجاد و تقويت تعاون و اعتماد متقابل دستگاه هاي اجرايي مي توانند نقش مؤثري داشته باشند به ويژه با استناد به آيات و روايات.
3- نظم در كارها و استحكام آنها، زيرا بدون توجه به اين دو اصل اين بار گران بسر منزل مقصود مي رسد، دعوت به تقوي جزء واجبات در خطبه هاي نمازجمعه است و رعايت نظم و استحكام در كارها و بهره گيري حداكثري از وقت و امكانات و استعدادها از لوازم تقوي است، در روايات ما كارگزاري كه:«قليل المئونه كثير المعونه »(13)
باشد ارزشمند است و اگر در تريبون هاي نماز جمعه مرتب و مكرر اين ارزش ها گفته شود نظم و استحكام در كارها فرهنگ روزمره مردم و مسئولان شود تحقق اهدافي بالاتر از برنامه را هم مي توان انتظار داشت.
4- كار و تلاش، جا انداختن اين كه به عمل كار برآيد نه به شعار. و تحقق عيني:«و ان ليس للانسان الا ما سعي»(14)
و اين كه رسيدن به دنيا و آخرت در گروه عمل و كار است از جمله وظايف امامان جمعه است، زيرا متاسفانه فرهنگ كار در جامعه ديني ما جا نيفتاده در حالي كه تأكيد بر عمل براي رسيدن به آخرت تا چه رسد به دنيا در معارف ديني زياد آمده و كار به عنوان عبادت مطرح است و رسيدن به دنيا و آخرت نتيجه و ثمره كار معرفي شده.
5- بينش و بصيرت ديني، در عصر و زمان ما به خاطر پيشرفت صنايع و ارتباطات هر روز مكتب و نحله جديدي با شعارهاي فريبنده معرفي مي شود و اگر بينش و بصيرت ديني نباشد چه بسا افراد جذب شعارهاي فريبنده شوند و دولت و نظامي كه داعيه اي جهاني دارد و در مقابل استكبار جهاني و منافعش ايستاده بايد مجريانش مرداني قوي از نظر اعتقادي و بينش باشند:«لا يحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر و العلم بمواقع الحق» (15)
درك موقعيت خطير انقلاب، شناخت توطئه هاي رنگارنگ استكبار و دورنماي مبارزه و جهاد نفس گير و سرنوشت ساز و كسب آمادگي هاي مادي و معنوي از جمله شرايط اوليه دولت و ملت ايران اسلامي است، همچنان كه امام راحل كرارا فرمود، كمربندها را محكم ببنديد و به دستور مولاي متقيان در ميدان، دور دست ها را مدنظر قرار دهيد:«ارم ببصرك اقصي القوم»(16)
و كسب اين آمادگي هاي معرفتي در نمازهاي جمعه امكان پذير است زيرا از جمله وظايف امامان جمعه تعميق بصيرت ديني و صبر و مقاومت در برابر دشمن است.
6- بالا بردن همت مردم و مسئولين كه گرفتار حب دنيا نشوند، در دعاهاي ماثوره است كه:«ولا تجعل الدنيا اكبر همنا و لا مبلغ علمنا»(17)
آنان كه همتشان منافع دنيوي است اهل مقاومت و عاقبت انديشي نيستند ولي مردان خدا كه تمام همتشان جلب رضاي خدا و سعادت ابدي است تاريخ سازند:«و من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله»(18)
و برنامه چشم انداز 20 ساله با توجه به واقعيت هاي موجود و امكانات بالفعل و بالقوه كشور تدوين و تنظيم شده و بدون شك همچنان كه نيروي انساني كارآمد از مهم ترين عوامل تحقق برنامه است وجود همت هايي بالا كه ثمره تعاليم حياتبخش ديني است از جمله امكانات اين كشور است و نمازهاي جمعه كه دولت و ملت را همواره به تقواي الهي دعوت مي نمايد و از حب دنيا برحذر مي دارد در ايجاد اين همت بالا نقش مهمي دارد و اگر جامعه به خصوص دولتمردان و دستگاه هاي اجرايي كشور تمامي فكر و ذكر و همتشان در جهت تحقق اين ارزش ها به كار افتد بدون شك اهداف برنامه چشم انداز در زمان معين محقق خواهد شد و همين امر سكوي محكم و مقاومي براي پيشرفت هاي بيشتر شد و ايران اسلامي به جايگاهي خواهد رسيد كه نه تنها براي كشورهاي اسلامي بلكه براي كشورهاي جهان سوم الگو خواهد شد و مصداق آيه شريفه:«كزرع اخرج شطاه فازره فاستغلظ فاستوي علي سوقه يعجب الزراع ليغيظ بهم الكفار»(19)
است كه در چنين شرايطي هم از نظر فكري و نظري زمينه حاكميت جهاني اسلام فراهم خواهد شد و هم از نظر امكانات و ابزارهاي مادي به بركت پيشرفت علوم و صنايع و معني واقعي انتظار ظهور و فرج فراهم كردن اين زمينه هاست و در يك كلام تحقق اهداف برنامه چشم انداز 20 ساله تلاشي حساب شده و همه جانبه در جهت تحقق ظهور و فرج امام زمان(عج) خواهد بود و نمازهاي جمعه پايگاه هاي گسترده اين تلاش به منظور تعجيل در فرج امام زمان(عج) هستند.
پي نوشت:
1- ابراهيم، آيه4
2- ميزان الحكمه، ج1، ص 37
3- عوالي اللالي، ج4، ص 102
4- حج، آيه 78
5- بقره، آيه 148
6- حديد، آيه 21
7- صف، آيه 8
8- انفال، آيه 24
9- طه، آيه 126
10-بقره، 143
11-انفال، آيه 82
12-مائده، آيه 82
12-مائده، آيه 2
13- مستدرك، ج11، ص 178
14- نجم، آيه 39
15- نهج البلاغه، خطبه، 173
16-مستدرك، ج11، ص 86
17- مستدرك، ج6، ص 285
18- بقره، آيه 207
19- فتح، آيه 29