پيروزى انقلاب اسلامى مهم ترين حادثه تاريخ معاصر
نويسنده:احمد ذوالقدر
انقلاب اسلامى به لحاظ خيزشى كه در ميان ملل تحت ستم در سراسر جهان به طور كلى و ملت هاى مسلمان به طور خاص به وجود آورد، همچنان كانون توجه جهانيان است.
انقلاب اسلامى به عنوان يك نيروى قابل محاسبه توسط دولت ها و ملت ها فراسوى مرزها قابل لمس مى باشد و اين محاسبه همواره مورد توجه قدرت هاى بزرگ بوده و براى رويارويى با آن همواره دشمنى ورزيده و سعى در انزواى سياسى و اقتصادى آن دارند.
مقام معظم رهبرى در اين باره فرموده اند: مسلمانان دنيا اين نظام را از خود مى دانند و اين همان چيزى است كه استكبار را خشمگين مى كند و اسم اين را صدور انقلاب مى گذارد، يعنى همان تعبيرى كه انقلابيون ماركسيست در دهه هاى ميانى قرن بيستم به آن افتخار مى كردند.
در حالى كه ما به آن معنا و به آن صورت معتقد به صدور انقلاب نيستيم، وقتى كه اين انقلاب، اسلامى است پس همه مسلمانان عالم به آن علاقه مند و معتقدند و آن را از خود مى دانند ( انقلاب، اسلامى و بيدارى اسلام در جهان تا عمران ۸۱ درگاهى) انقلاب اسلامى ايران در زمانى صورت مى گيرد و پيروز مى شود كه روشنفكران از هرگونه حركت جدى بر عليه حكومت شاه نااميد بوده و راه حيات خود را در خدمت به دستگاه ها و يا جمع شدن در محافل روشن فكرى مى دانستند در اينجا بود كه فكر و انديشه اى مستقل پا به عرصه ميدان نهاد كه هيچ قدرتى جز خدا موثر نمى دانست و توانست با مشتى گره كرده و با اتكا به خداوند و شعار الله اكبر ملت ها و توده هاى مردمى را با خود همراه كرده و به حركت درآورد. ملت نيز به صدق و صفاى خلوص اين مرد الهى باور داشت و راه او را، ايده او را نيز به عنوان راه نجات يك ملت دنبال مى كرد و شعار نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى كه برگرفته از آرمان آن بزرگ مرد تاريخ كه فرمود: جمهورى اسلامى نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد به عنوان يك شعار بنيادى تاكيد كردند و در كشور ما تلاشى شده تا همه قوانين، برنامه ريزى و اجرا در قالب اسلام باشد كه اين خود نيز ريشه ديگرى براى دشمنى استكبار جهانى و واپسگرايان با نظام اسلامى به شمار مى آيد.
ملت عزيز ما ضمن بر پايى جشن هاى پيروزى انقلاب و بزرگداشت دهه فجر بايد توجه داشته باشند كه دهه فجر انقلاب اسلامى فرصتى است براى بررسى و تجزيه و تحليل آنچه به دست آمده و آنچه لازم است به دست بيايد و فرصتى براى توجه به تهديدات و خطرات احتمالى آن و روش هايى كه دشمن براى از پاى درآوردن انقلاب و از بين بردن ريشه هاى تداوم آن در بين مردم و توده هاى مردمى، به ويژه جوانان و يافتن راه حل هايى براى ادامه راه شهدايى كه تقديم شد و مراقبت از عزت و شرفى كه به دست آمد و مقابله با انحرافات به شمارى از عوامل و علل پيروزى انقلاب اسلامى كه همان ويژگى هاى تداوم آن نيز هست مى پردازيم.
استاد شهيد مطهرى درباره ويژگى و علت خيزش انقلاب مى فرمايد: چنين انقلابى هيچ ربطى به سيرى و گرسنگى و يا ارتباطى با آزادى سياسى و دموكراتى و يا فقدان آن ندارد و مردم در عين رفاه اقتصادى و سيرى شكم و نيز داشتن آزادى سياسى، فقط به دليل عدم استقرار كامل مكتب مورد اعتقاد خود برمى خيزند و انقلاب مى كنند. پيرامون انقلاب اسلامى ص ۲۹.
مقام معظم رهبرى نيز چنين مى فرمايند: انقلاب اسلامى ايران، تحولى بود كه به وسيله مردم انجام گرفت و ناظر بر اصول و مبانى اعتقادى آن بود و لذا اين انقلاب دو خصوصيت بزرگ داشت كه در نام نظامى كه بر اثر آن در ايران شكل گرفت يعنى جمهورى اسلامى خود را نمايان ساخت ( ويژگى هاى انقلاب اسلامى، موسسه فرهنگى قدر ص ۳۴) و نيز معظم له مى فرمايند: انقلاب بزرگ ما، خصوصياتى مخصوص به خود داشت. اين خصوصيات، اولين بار در يك انقلاب مشاهده مى شد با تكيه به اسلام، هدف گيرى ايجاد حكومت اسلامى، تجديد نظر در مفاهيم سياسى عالم ـ مثل آزادى و استقلال و عدالت اجتماعى و چيزهاى ديگرى ـ و حركت به سمت دنيا و جامعه اى كه بر پايه ارزش هاى اسلامى بنا شده باشد. حديث ولايت، جلد ۴ ص ۲۷۸.
مقام معظم رهبرى پيرامون امام خمينى (ره) و انقلاب مى فرمايند: ما امروز درباره امام بزرگوارمان بايد عرضى كنيم كه او اسلام انقلابى مجسم، اسلام ناب مجسم در زندگى و اخلاق و احساسات و تصميم گيرى ها و نيز فانى براى خدا بود. خداى متعال هم به او پاداش داد. كارى كه به دست اين بزرگوار در اين دوران انجام گرفت، كارى بى نظير بود. حديث ولايت جلد ۴ ص ۲۷۴.
اين آن چيزى بود كه در ايران اتفاق افتاد و رهبرى كه با تقوا و صدق علم، توانسته بود تاييد و هدايت الهى را جلب كند، حركت خود را شروع كرد و در ظرف ۱۵ سال مجاهدت و تلاش مستمر، توانست توده هاى عظيم مردمى را به تدريج در خدمت هدف ـ كه همان حكومت اسلامى، تشكيل نظام اسلامى و اجراى احكام اسلامى بود ـ به حركت درآورد و حكومت طاغوتى و فاسد و وابسته حاكم بر ايران را كه از سوى قدرت هاى استكبارى و غارتگرى ثروت هاى كشور ما حمايت هم مى شد، ساقط كرد و در ظرف ۱۱ سال پس از پيروزى، با مجموعه پيچيده و بى نظيرى از توطئه و خصومت و خيانت و تهاجم و تحريم حمله نظامى و غوغاى تبليغاتى و غيره دست و پنجه نرم كرد و از اين مصاف تاريخى، مظفر و منصور بيرون آمد و اكنون نظام جمهورى اسلامى كه محصول تلاش عظيم امام و امت است در اوج اقتدارى كه ناشى از مقاومت و سرسختى در برابر زورگويان و استغنا از غارتگران است، چشم دوست و دشمن را به خود جلب و دل هاى مستضعفان و زجرديدگان همه مناطق عالم را مجذوب كرده است.
آرى، راز بزرگ در اعتلاى امروزين اسلام و بيدارى عمومى مسلمين، اين بود كه از شجره طيبه اسلام به وجود آمد و محصول آن يعنى جمهورى اسلامى با بنيه مستحكمى كه از ايمان اسلامى رهبرى و ملت يافته، در راه و جهت درست پايدار ماند و وسوسه شيطان ها و تيغ خشم و كين آنها بر او كارگر نشد و با مظلوميتى قدرتمندانه و سرافراز، چهره منور خود را در برابر چشم جهانيان قرار داد و با وجود و بقا واستقامت و صلابت خود، مبلغ اسلام شده. حديث ولايت جلد ۴ ص ۲۴۸.
قرآن كريم مى فرمايد: واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا يعنى: و همگى به رشته ( دين) خدا چنگ بزنيد و راه هاى متفرقه نرويد.( آل عمران ۱۰۳)
مقام عظماى ولايت در اين باره مى فرمايند: همه ملت ايران، اين درس پرمغز و كوتاه را از امام عزيزمان به ياد داشته باشند و وحدت كلمه بر محور اسلام را فراموش نكنند، … اين اتحاد، علاج همه دردها و كوبنده تمام دشمنان است. اكسير اعظم براى پيروزى ملت ايران، همين يك نكته است: اتحاد كلمه براساس اسلام. حديث ولايت جلد ۱ ص ۲۸۹.
و نيز معظم له در ديدار مردم مشهد مقدس و زائران حضرت مى فرمايند: اگر ملتى با اتحاد كلمه در ميدان اقتصاد وارد بشود، پيشرفت مى كند، جنگى برايش پيش بيايد و وارد بشود، پيشرفت مى كند. با وحدت ملى، آبروى ملت را بهتر مى شود حفظ كرد. يك ملت، تمام آرمان هاى بزرگ خودش را در سايه وحدت ملى مى تواند به دست آورد. اختلاف، تفرق كلمه، جدايى دل ها از يكديگر، رو در رو قرار دادن جنازه ها و گروه ها و اشخاص و شخصيت ها با يكديگر، نمى تواند هيچ خدمتى بكند.
خلاصه كلام اين كه خدمت به وحدت ملى و فاصله گيرى از اتحاد و همبستگى اعم از اقشار و طبقات مردم تا گروه ها و احزاب و … مى تواند به عنوان يك آفت تهديدى براى تداوم انقلاب و راه امام (ره) باشد و نتيجه آن كه امروز بيش از گذشته نياز به وحدت كلمه و گفتار و كردار و عمل مسوولين نسبت به سال هاى گذشته مورد نياز است، چرا كه اولا اين اتحاد مورد طمع دشمنان انقلاب اسلامى و ثانيا دشمن نيز به اين موضوع پى برده است و راهكارهاى تفرقه افكنانه در دستور كار آنان قرار دارد.
دهه فجر انقلاب اسلامى كه يادآور يكپارچگى مردم ايران اسلامى در سراسر كشور است را بايد مغتنم شمرده و از اين فرصت براى ايجاد وحدت ملى و حضور آحاد مردم در جشن هاى پيروزى انقلاب، به ويژه راهپيمايى ۲۲ بهمن ماه كه همان يوم الله است استفاده كاملى را ببريم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى پيرامون اين موضوع مى فرمايند: پس در انتخاب دستگاه قانونگذارى، مردم مباشرا و مستقيما دخالت مى كنند. در انتخاب دستگاه اجرايى و رييس قوه مجريه، مردم خودشان دخالت مى كنند. حتى در انتخاب رهبرى، با اين كه رهبرى يك منصب الهى است و تابع ملاك هاى الهى و معنوى و واقعى است ـ باز مردم نقش دارند، پس آحاد و عامه مردم، علاوه بر اين كه به صورت غيرمستقيم ـ از طريق مجلس خبرگان رهبر را معين مى كنند، مستقيما هم نسبت به شخص رهبر نظر و تصميم دارند و نظر و تصميم و خواست و اراده آنها است كه در حقيقت يك رهبر را رهبرى مى كند و به او امكان تصرف و قدرت امر و نهى و قبض و بسط مى دهد. ويژگى هاى انقلاب اسلامى در آينه نگاه رهبرى - موسسه فرهنگى قدر ولايت ص ۶۲.
كما اين كه مشاهده كرديد مجلس خبرگان كه نمايندگان مردمند، مى نشينند كسى را معين و انتخاب مى كنند. اگر همان كسى كه مجلس خبرگان انتخاب كرد، مورد قبول مردم نباشد، باز رهبرى او جا نخواهد افتاد. ويژگى هاى انقلاب اسلامى در آينه نگاه رهبرى ـ موسسه فرهنگى قدر ولايت ص ۶۲.
پيروزى انقلاب اسلامى خود يك مفهوم و تجلى نه شرقى و نه غربى بوده و هست و اين حقيقت نيز در شعار مردم به پا خاسته در دوران پيروزى انقلاب آن تاكنون مشاهده مى شود، استقلال ميهن عزيز ايران از قطب هاى شرق و غرب و با اتكا به اسلام ناب قادر است همه مسلمانان را بدون وابستگى به سوى عزت و سعادت راهنمايى نمايد و شعار نه غربى نه شرقى بيانگر اين واقعيت بود كه نظام جمهورى اسلامى، الگوبردارى از شرق و غرب و در نتيجه پيوستگى ظاهرى با باطنى به اين دو اردوگاه را به شدت نفى مى نمايند و خود داراى ارزش و اصول مستقل است كه توده هاى مردم خواهان آن هستند. الگوى جديد فرا راه انسان هاى با فكر و آزاده، به ويژه مسلمانان يكى از ويژگى ها و نتايج جمهورى اسلامى است كه از دو لفظ جمهورى و اسلام تشكيل شده است كه در آن مردم پايه و اساس نظام را تشكيل مى دهند. اسلام در كنار جمهورى، تركيبى از يك نظام سياسى را متجلى مى كند كه اگر چه بى سابقه نبوده و برخى كشورهاى مسلمان داراى چنين نظامى بوده اند، لكن با توجه به شاخصه هاى اسلام ناب محمدى (ص) واقعى بودن و حضور مردم در اين نظام، براى دنيا شناخته شده است.
مردم ايران اسلامى اين جمله از كلام امام خمينى (ره) را هرگز فراموش نخواهند كرد كه در مقابل بعضى كارشكنى ها و زمزمه هاى مقابله آميز با كلمه اسلامى بودن نظام را كه فرمودند: جمهورى اسلامى نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد. امروز براى ما و همه جهانيان اين جمله كوتاه اما پرمغز حضرت امام بنيانگذار جمهورى اسلامى كاملا ملموس و اهداف دشمنان براى حذف آن كاملا روشن است كه همه لطمه هاى وارده به ابرقدرت ها از اسلام و تولى آنان نيز از اين مكتب مترقى و الهى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى مى فرمايند: اين دو اردوگاه غرب و شرق، به شدت مقابله داشتند و همديگر را نفى مى كردند اما وقتى جمهورى اسلامى ـ اين سبك جديد حكومت ـ پديد آمد، هر دو اردوگاه با حيرت و سپس با وحشت، در مقابل جمهورى اسلامى قرار گرفتند!
علت چه بود؟ علت اين بود كه جمهورى اسلامى، داراى خصوصياتى بود كه هر دو سبك حكومت رايج در آن اردوگاه را نفى مى كرد و آنها را براى زندگى بشر، غلط و مضر مى دانست و آن را اعلام مى كرد. به عبارت ديگر، آن دو سبك حكومت كه در شرق و غرب رايج بودند، مشتركاتى داشتند و فرهنگ عمومى در اين كشورها يكسان بود.
آن فرهنگ عبارت از كشاندن آحاد مردم به غفلت و رها كردن زمام شهوات و هواهاى نفسانى بود. اين چيزى بود كه در هر دو سبك حكومت وجود داشت و وجود دارد. اين فرهنگ مشترك شرق و غرب است. حديث ولايت جلد ۴ ص ۴۹-۴۶.
در پايان بايد به اين نتيجه رسيد كه حفظ نظام اسلامى يك اصل واجب براى همه آحاد مردم به ويژه جوانان است كه اين نظام برخاسته از مردم و آبيارى شده از خون هزاران شهيد نيازمند تلاش همه جانبه همراه با شناخت، آگاهى و بصيرت و تلاشى ميسر است، تلاش براى اجراى عدالت اجتماعى، سازندگى و رفاه عمومى براى مردم و حفظ آمادگى مقابله با توطئه هاى گوناگون و اشاعه فرهنگ اسلامى و معنويت و اخلاق و حضور در صحنه هاى مختلف كه خواست بنيانگذار جمهورى اسلامى در وصيت نامه سياسى الهى ايشان ذكر شده است را مى توان يادآور شد.
انقلاب اسلامى به عنوان يك نيروى قابل محاسبه توسط دولت ها و ملت ها فراسوى مرزها قابل لمس مى باشد و اين محاسبه همواره مورد توجه قدرت هاى بزرگ بوده و براى رويارويى با آن همواره دشمنى ورزيده و سعى در انزواى سياسى و اقتصادى آن دارند.
مقام معظم رهبرى در اين باره فرموده اند: مسلمانان دنيا اين نظام را از خود مى دانند و اين همان چيزى است كه استكبار را خشمگين مى كند و اسم اين را صدور انقلاب مى گذارد، يعنى همان تعبيرى كه انقلابيون ماركسيست در دهه هاى ميانى قرن بيستم به آن افتخار مى كردند.
در حالى كه ما به آن معنا و به آن صورت معتقد به صدور انقلاب نيستيم، وقتى كه اين انقلاب، اسلامى است پس همه مسلمانان عالم به آن علاقه مند و معتقدند و آن را از خود مى دانند ( انقلاب، اسلامى و بيدارى اسلام در جهان تا عمران ۸۱ درگاهى) انقلاب اسلامى ايران در زمانى صورت مى گيرد و پيروز مى شود كه روشنفكران از هرگونه حركت جدى بر عليه حكومت شاه نااميد بوده و راه حيات خود را در خدمت به دستگاه ها و يا جمع شدن در محافل روشن فكرى مى دانستند در اينجا بود كه فكر و انديشه اى مستقل پا به عرصه ميدان نهاد كه هيچ قدرتى جز خدا موثر نمى دانست و توانست با مشتى گره كرده و با اتكا به خداوند و شعار الله اكبر ملت ها و توده هاى مردمى را با خود همراه كرده و به حركت درآورد. ملت نيز به صدق و صفاى خلوص اين مرد الهى باور داشت و راه او را، ايده او را نيز به عنوان راه نجات يك ملت دنبال مى كرد و شعار نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى كه برگرفته از آرمان آن بزرگ مرد تاريخ كه فرمود: جمهورى اسلامى نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد به عنوان يك شعار بنيادى تاكيد كردند و در كشور ما تلاشى شده تا همه قوانين، برنامه ريزى و اجرا در قالب اسلام باشد كه اين خود نيز ريشه ديگرى براى دشمنى استكبار جهانى و واپسگرايان با نظام اسلامى به شمار مى آيد.
ملت عزيز ما ضمن بر پايى جشن هاى پيروزى انقلاب و بزرگداشت دهه فجر بايد توجه داشته باشند كه دهه فجر انقلاب اسلامى فرصتى است براى بررسى و تجزيه و تحليل آنچه به دست آمده و آنچه لازم است به دست بيايد و فرصتى براى توجه به تهديدات و خطرات احتمالى آن و روش هايى كه دشمن براى از پاى درآوردن انقلاب و از بين بردن ريشه هاى تداوم آن در بين مردم و توده هاى مردمى، به ويژه جوانان و يافتن راه حل هايى براى ادامه راه شهدايى كه تقديم شد و مراقبت از عزت و شرفى كه به دست آمد و مقابله با انحرافات به شمارى از عوامل و علل پيروزى انقلاب اسلامى كه همان ويژگى هاى تداوم آن نيز هست مى پردازيم.
۱- مكتبى و دينى بودن انقلاب
استاد شهيد مطهرى درباره ويژگى و علت خيزش انقلاب مى فرمايد: چنين انقلابى هيچ ربطى به سيرى و گرسنگى و يا ارتباطى با آزادى سياسى و دموكراتى و يا فقدان آن ندارد و مردم در عين رفاه اقتصادى و سيرى شكم و نيز داشتن آزادى سياسى، فقط به دليل عدم استقرار كامل مكتب مورد اعتقاد خود برمى خيزند و انقلاب مى كنند. پيرامون انقلاب اسلامى ص ۲۹.
مقام معظم رهبرى نيز چنين مى فرمايند: انقلاب اسلامى ايران، تحولى بود كه به وسيله مردم انجام گرفت و ناظر بر اصول و مبانى اعتقادى آن بود و لذا اين انقلاب دو خصوصيت بزرگ داشت كه در نام نظامى كه بر اثر آن در ايران شكل گرفت يعنى جمهورى اسلامى خود را نمايان ساخت ( ويژگى هاى انقلاب اسلامى، موسسه فرهنگى قدر ص ۳۴) و نيز معظم له مى فرمايند: انقلاب بزرگ ما، خصوصياتى مخصوص به خود داشت. اين خصوصيات، اولين بار در يك انقلاب مشاهده مى شد با تكيه به اسلام، هدف گيرى ايجاد حكومت اسلامى، تجديد نظر در مفاهيم سياسى عالم ـ مثل آزادى و استقلال و عدالت اجتماعى و چيزهاى ديگرى ـ و حركت به سمت دنيا و جامعه اى كه بر پايه ارزش هاى اسلامى بنا شده باشد. حديث ولايت، جلد ۴ ص ۲۷۸.
۲- رهبرى
مقام معظم رهبرى پيرامون امام خمينى (ره) و انقلاب مى فرمايند: ما امروز درباره امام بزرگوارمان بايد عرضى كنيم كه او اسلام انقلابى مجسم، اسلام ناب مجسم در زندگى و اخلاق و احساسات و تصميم گيرى ها و نيز فانى براى خدا بود. خداى متعال هم به او پاداش داد. كارى كه به دست اين بزرگوار در اين دوران انجام گرفت، كارى بى نظير بود. حديث ولايت جلد ۴ ص ۲۷۴.
اين آن چيزى بود كه در ايران اتفاق افتاد و رهبرى كه با تقوا و صدق علم، توانسته بود تاييد و هدايت الهى را جلب كند، حركت خود را شروع كرد و در ظرف ۱۵ سال مجاهدت و تلاش مستمر، توانست توده هاى عظيم مردمى را به تدريج در خدمت هدف ـ كه همان حكومت اسلامى، تشكيل نظام اسلامى و اجراى احكام اسلامى بود ـ به حركت درآورد و حكومت طاغوتى و فاسد و وابسته حاكم بر ايران را كه از سوى قدرت هاى استكبارى و غارتگرى ثروت هاى كشور ما حمايت هم مى شد، ساقط كرد و در ظرف ۱۱ سال پس از پيروزى، با مجموعه پيچيده و بى نظيرى از توطئه و خصومت و خيانت و تهاجم و تحريم حمله نظامى و غوغاى تبليغاتى و غيره دست و پنجه نرم كرد و از اين مصاف تاريخى، مظفر و منصور بيرون آمد و اكنون نظام جمهورى اسلامى كه محصول تلاش عظيم امام و امت است در اوج اقتدارى كه ناشى از مقاومت و سرسختى در برابر زورگويان و استغنا از غارتگران است، چشم دوست و دشمن را به خود جلب و دل هاى مستضعفان و زجرديدگان همه مناطق عالم را مجذوب كرده است.
آرى، راز بزرگ در اعتلاى امروزين اسلام و بيدارى عمومى مسلمين، اين بود كه از شجره طيبه اسلام به وجود آمد و محصول آن يعنى جمهورى اسلامى با بنيه مستحكمى كه از ايمان اسلامى رهبرى و ملت يافته، در راه و جهت درست پايدار ماند و وسوسه شيطان ها و تيغ خشم و كين آنها بر او كارگر نشد و با مظلوميتى قدرتمندانه و سرافراز، چهره منور خود را در برابر چشم جهانيان قرار داد و با وجود و بقا واستقامت و صلابت خود، مبلغ اسلام شده. حديث ولايت جلد ۴ ص ۲۴۸.
۳- وحدت
قرآن كريم مى فرمايد: واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا يعنى: و همگى به رشته ( دين) خدا چنگ بزنيد و راه هاى متفرقه نرويد.( آل عمران ۱۰۳)
مقام عظماى ولايت در اين باره مى فرمايند: همه ملت ايران، اين درس پرمغز و كوتاه را از امام عزيزمان به ياد داشته باشند و وحدت كلمه بر محور اسلام را فراموش نكنند، … اين اتحاد، علاج همه دردها و كوبنده تمام دشمنان است. اكسير اعظم براى پيروزى ملت ايران، همين يك نكته است: اتحاد كلمه براساس اسلام. حديث ولايت جلد ۱ ص ۲۸۹.
و نيز معظم له در ديدار مردم مشهد مقدس و زائران حضرت مى فرمايند: اگر ملتى با اتحاد كلمه در ميدان اقتصاد وارد بشود، پيشرفت مى كند، جنگى برايش پيش بيايد و وارد بشود، پيشرفت مى كند. با وحدت ملى، آبروى ملت را بهتر مى شود حفظ كرد. يك ملت، تمام آرمان هاى بزرگ خودش را در سايه وحدت ملى مى تواند به دست آورد. اختلاف، تفرق كلمه، جدايى دل ها از يكديگر، رو در رو قرار دادن جنازه ها و گروه ها و اشخاص و شخصيت ها با يكديگر، نمى تواند هيچ خدمتى بكند.
خلاصه كلام اين كه خدمت به وحدت ملى و فاصله گيرى از اتحاد و همبستگى اعم از اقشار و طبقات مردم تا گروه ها و احزاب و … مى تواند به عنوان يك آفت تهديدى براى تداوم انقلاب و راه امام (ره) باشد و نتيجه آن كه امروز بيش از گذشته نياز به وحدت كلمه و گفتار و كردار و عمل مسوولين نسبت به سال هاى گذشته مورد نياز است، چرا كه اولا اين اتحاد مورد طمع دشمنان انقلاب اسلامى و ثانيا دشمن نيز به اين موضوع پى برده است و راهكارهاى تفرقه افكنانه در دستور كار آنان قرار دارد.
دهه فجر انقلاب اسلامى كه يادآور يكپارچگى مردم ايران اسلامى در سراسر كشور است را بايد مغتنم شمرده و از اين فرصت براى ايجاد وحدت ملى و حضور آحاد مردم در جشن هاى پيروزى انقلاب، به ويژه راهپيمايى ۲۲ بهمن ماه كه همان يوم الله است استفاده كاملى را ببريم.
۴- مردمى بودن
رهبر معظم انقلاب اسلامى پيرامون اين موضوع مى فرمايند: پس در انتخاب دستگاه قانونگذارى، مردم مباشرا و مستقيما دخالت مى كنند. در انتخاب دستگاه اجرايى و رييس قوه مجريه، مردم خودشان دخالت مى كنند. حتى در انتخاب رهبرى، با اين كه رهبرى يك منصب الهى است و تابع ملاك هاى الهى و معنوى و واقعى است ـ باز مردم نقش دارند، پس آحاد و عامه مردم، علاوه بر اين كه به صورت غيرمستقيم ـ از طريق مجلس خبرگان رهبر را معين مى كنند، مستقيما هم نسبت به شخص رهبر نظر و تصميم دارند و نظر و تصميم و خواست و اراده آنها است كه در حقيقت يك رهبر را رهبرى مى كند و به او امكان تصرف و قدرت امر و نهى و قبض و بسط مى دهد. ويژگى هاى انقلاب اسلامى در آينه نگاه رهبرى - موسسه فرهنگى قدر ولايت ص ۶۲.
كما اين كه مشاهده كرديد مجلس خبرگان كه نمايندگان مردمند، مى نشينند كسى را معين و انتخاب مى كنند. اگر همان كسى كه مجلس خبرگان انتخاب كرد، مورد قبول مردم نباشد، باز رهبرى او جا نخواهد افتاد. ويژگى هاى انقلاب اسلامى در آينه نگاه رهبرى ـ موسسه فرهنگى قدر ولايت ص ۶۲.
۵- نه شرقى نه غربى
پيروزى انقلاب اسلامى خود يك مفهوم و تجلى نه شرقى و نه غربى بوده و هست و اين حقيقت نيز در شعار مردم به پا خاسته در دوران پيروزى انقلاب آن تاكنون مشاهده مى شود، استقلال ميهن عزيز ايران از قطب هاى شرق و غرب و با اتكا به اسلام ناب قادر است همه مسلمانان را بدون وابستگى به سوى عزت و سعادت راهنمايى نمايد و شعار نه غربى نه شرقى بيانگر اين واقعيت بود كه نظام جمهورى اسلامى، الگوبردارى از شرق و غرب و در نتيجه پيوستگى ظاهرى با باطنى به اين دو اردوگاه را به شدت نفى مى نمايند و خود داراى ارزش و اصول مستقل است كه توده هاى مردم خواهان آن هستند. الگوى جديد فرا راه انسان هاى با فكر و آزاده، به ويژه مسلمانان يكى از ويژگى ها و نتايج جمهورى اسلامى است كه از دو لفظ جمهورى و اسلام تشكيل شده است كه در آن مردم پايه و اساس نظام را تشكيل مى دهند. اسلام در كنار جمهورى، تركيبى از يك نظام سياسى را متجلى مى كند كه اگر چه بى سابقه نبوده و برخى كشورهاى مسلمان داراى چنين نظامى بوده اند، لكن با توجه به شاخصه هاى اسلام ناب محمدى (ص) واقعى بودن و حضور مردم در اين نظام، براى دنيا شناخته شده است.
مردم ايران اسلامى اين جمله از كلام امام خمينى (ره) را هرگز فراموش نخواهند كرد كه در مقابل بعضى كارشكنى ها و زمزمه هاى مقابله آميز با كلمه اسلامى بودن نظام را كه فرمودند: جمهورى اسلامى نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد. امروز براى ما و همه جهانيان اين جمله كوتاه اما پرمغز حضرت امام بنيانگذار جمهورى اسلامى كاملا ملموس و اهداف دشمنان براى حذف آن كاملا روشن است كه همه لطمه هاى وارده به ابرقدرت ها از اسلام و تولى آنان نيز از اين مكتب مترقى و الهى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى مى فرمايند: اين دو اردوگاه غرب و شرق، به شدت مقابله داشتند و همديگر را نفى مى كردند اما وقتى جمهورى اسلامى ـ اين سبك جديد حكومت ـ پديد آمد، هر دو اردوگاه با حيرت و سپس با وحشت، در مقابل جمهورى اسلامى قرار گرفتند!
علت چه بود؟ علت اين بود كه جمهورى اسلامى، داراى خصوصياتى بود كه هر دو سبك حكومت رايج در آن اردوگاه را نفى مى كرد و آنها را براى زندگى بشر، غلط و مضر مى دانست و آن را اعلام مى كرد. به عبارت ديگر، آن دو سبك حكومت كه در شرق و غرب رايج بودند، مشتركاتى داشتند و فرهنگ عمومى در اين كشورها يكسان بود.
آن فرهنگ عبارت از كشاندن آحاد مردم به غفلت و رها كردن زمام شهوات و هواهاى نفسانى بود. اين چيزى بود كه در هر دو سبك حكومت وجود داشت و وجود دارد. اين فرهنگ مشترك شرق و غرب است. حديث ولايت جلد ۴ ص ۴۹-۴۶.
در پايان بايد به اين نتيجه رسيد كه حفظ نظام اسلامى يك اصل واجب براى همه آحاد مردم به ويژه جوانان است كه اين نظام برخاسته از مردم و آبيارى شده از خون هزاران شهيد نيازمند تلاش همه جانبه همراه با شناخت، آگاهى و بصيرت و تلاشى ميسر است، تلاش براى اجراى عدالت اجتماعى، سازندگى و رفاه عمومى براى مردم و حفظ آمادگى مقابله با توطئه هاى گوناگون و اشاعه فرهنگ اسلامى و معنويت و اخلاق و حضور در صحنه هاى مختلف كه خواست بنيانگذار جمهورى اسلامى در وصيت نامه سياسى الهى ايشان ذكر شده است را مى توان يادآور شد.