مدل جدید محاسبه عامل اهمیت نوترون در راکتور توسط محقق ایرانی ارائه شد

پژوهشگران دانشکده مهندسی هسته ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه مدل جدیدی برای محاسبه عامل اهمیت نوترون در راکتورهای نسل جدید شدند. سید امیر حسین فقهی مجری طرح و دانشجوی مقطع دکتری مهندسی هسته ای، طراحی نسل جدید راکتورهای هسته ای را از موضوعات روز تحقیقاتی دنیا ذکر کرد و گفت: این راکتورها به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند پسماند سوخت نیروگاه های اتمی کنونی را به عنوان سوخت مصرف کنند و علاوه بر تولید انرژی، این مواد را از حالت پرتوزایی شدید به وضعیت پرتوزایی کم
يکشنبه، 26 خرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مدل جدید محاسبه عامل اهمیت نوترون در راکتور توسط محقق ایرانی ارائه شد
مدل جدید محاسبه عامل اهمیت نوترون در راکتور توسط محقق ایرانی ارائه شد
مدل جدید محاسبه عامل اهمیت نوترون در راکتور توسط محقق ایرانی ارائه شد

پژوهشگران دانشکده مهندسی هسته ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه مدل جدیدی برای محاسبه عامل اهمیت نوترون در راکتورهای نسل جدید شدند.
سید امیر حسین فقهی مجری طرح و دانشجوی مقطع دکتری مهندسی هسته ای، طراحی نسل جدید راکتورهای هسته ای را از موضوعات روز تحقیقاتی دنیا ذکر کرد و گفت: این راکتورها به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند پسماند سوخت نیروگاه های اتمی کنونی را به عنوان سوخت مصرف کنند و علاوه بر تولید انرژی، این مواد را از حالت پرتوزایی شدید به وضعیت پرتوزایی کم تبدیل کنند.
وی افزود: برای همگامی با مراکز پژوهشی دنیا و تسلط بر دانش طراحی این گونه راکتورها، تحقیقاتی نیز در دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه صنعتی امیر کبیر به سرپرستی دکتر حسین آفریده انجام شد که در بخشی از آن با مدل سازی و طراحی قلب راکتورهای نسل جدید، بهینه سازی در برخی متغیرها انجام گرفت.
فقهی گفت: نوآوری ما هم ابداع روشی در محاسبه یکی از متغیرهای کلیدی این راکتورها بود که به نام خودمان در دنیا به ثبت رسیده است.
مجری طرح این متغیر را (اهمیت نوترون) ذکر کرد و گفت: تعیین دیگر متغیرهای قلب راکتور، وابستگی زیادی به این مسئله دارد.
تاکنون چند مقاله علمی از این تحقیقات در مجلات معتبر دانش هسته ای به چاپ رسیده و به همین علت سید امیر حسین فقهی نیز به عنوان یکی از داوران مقالات در این زمینه از طرف مجله انرژی سالانه ( Annual Energy) برگزیده شده است.
این گزارش می افزاید : بر اساس برنامه ای که اتحادیه اروپا پیش بینی کرده است، در سال 2016 نخستین نمونه واقعی این راکتورها برای بررسی کارآمدی، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
منبع:http://www.dastavardiran.blogfa.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.