جامعه‌شناسی [مکتب] شیکاگو

گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شیکاگو را آلبیون دبلیو. اسمال، جامعه‌شناس و مورخی که پیش از آن رئیس کالج کوچکی در ماین بود، ایجاد کرد و بنیادهایی گذاشت که قسمت اعظم جامعه‌شناسی امریکایی در قرن بیستم بر پایه‌ی آن‌ها بنا شد.
جمعه، 18 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جامعه‌شناسی [مکتب] شیکاگو
 جامعه‌شناسی [مکتب] شیکاگو

 

نویسنده: لوئیس‌ای. کوزر
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی
مترجم: حسن چاوشیان

 

Chicago Sociology
گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شیکاگو را آلبیون دبلیو. اسمال، جامعه‌شناس و مورخی که پیش از آن رئیس کالج کوچکی در ماین بود، ایجاد کرد و بنیادهایی گذاشت که قسمت اعظم جامعه‌شناسی امریکایی در قرن بیستم بر پایه‌ی آن‌ها بنا شد. دانشگاه جدید شیکاگو که عمدتاً از سوی جان راکفلر پشتیبانی می‌شد، رسالت خود می‌دانست که با دانشگاه‌های قدیمی‌تر سواحل شرقی ایالات متحده رقابت کند و به اثبات برساند که منطقه‌ی غرب میانه قادر است کرسی‌هایی ایجاد کند که حرف اول را بزنند. گروه جامعه‌شناسی نیز در بلندپروازی‌های دانشگاه شریک بود و اسمال گروه تراز اولی تأسیس کرد.
گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شیکاگو اولین گروهی نبود که درس جامعه‌شناسی ارائه می‌داد - پیش از آن دانشگاه براون، ییل و کلمبیا نیز درس‌هایی در این زمینه ارائه داده بودند، ولی اولین‌بار بود که ارائه‌ی درس‌ها و برنامه‌ی پژوهشی این گروه بازتاب برداشت شخصی یک چهره‌ی اصلی نبود بلکه فعالیتی جمعیتی بود. برجسته‌ترین اعضای این گروه، پیش از جنگ جهانی اول و پس از آن، علاوه بر آلبیون اسمال که رئیس گروه بود، دبلیو.‌ای. تامس، رابرت پارک، و ارنست برجس بودند. این گروه جدید روابط نزدیکی هم با گروه فلسفه داشت که جان دیویی و جرج هربرت مید در آن‌جا فلسفه‌ای پراگماتیک با گرایش اصلاح‌گرایانه پرورانده بودند که اعضای گروه جامعه‌شناسی با آن همدل و دمساز بودند و به دانشجویان جامعه‌شناسی اجازه‌ی دسترسی آسان به فلسفه‌ی پراگماتیک به‌طور اعم، و روان‌شناسی اجتماعی به طور اخص، را می‌داد.
همان‌طور که مارتین بلومر خاطر نشان ساخته است، «مکتب شیکاگو نماینده‌ی نخستین برنامه‌ی موفقیت‌آمیز پژوهش جمعی جامعه‌شناسی در امریکا بود» (Blumer, 1984, p. XV).
در سال‌های نخست، گروه جامعه‌شناسی درس‌هایی را ارائه می‌داد و تزهایی را با عنوان رساله‌ی دکترا می‌پذیرفت که هنوز ملهم از تفکر اجتماعی اصلاح‌طلب مسیحی یا تحت تأثیر انگیزه‌های دنیوی‌تر مصلحانی همچون جین آدامز بود. در این سال‌های آغازین رساله‌هایی مثل رساله‌های سسیل نورث با عنوان تأثیر روابط اجتماعی مدرن بر مفاهیم اخلاقی به هیچ‌وجه نامتعارف نبود. ولی درست پیش از جنگ جهانی اول، و همچنین پس از آن، این گروه از شور و شوق اصطلاح‌طلبانه‌ی خود تا حدی دست برداشت و تحت هدایت دبلیو. آی. تامس و سپس تحت رهبری رابرت پارک، به پژوهش‌های تجربی در محیط‌های شهری روی آورد. این گروه شهر شیکاگو را آزمایشگاه خود قلمداد می‌کرد.
غالباً این اتهام را وارد ساخته‌اند که گروه شیکاگو چشم بر نظریه‌ی اجتماعی بسته بود و طرفدار و نماینده‌ی تجربه‌گرایی خشک و بی‌روح بود. این سخن درست نیست. مردانی همچون تامس و پارک در آلمان و تحت تعلیم بعضی از دانشمندان پرآوازه‌ی این کشور تحصیل کرده بودند. پارک رساله‌ی دکتریش را به راهنمایی فیلسوف برجسته‌ی نوکانتی ویلهلم ویندلباند نگاشته بود. ولی این درست است که جامعه‌شناسان شیکاگو، برخلاف اکثر همکاران خود در جاهای دیگر، اصرار داشتند که جامعه‌شناسی در امریکا فقط در صورتی می‌تواند رشد کند که خود را وقف مطالعه‌ی مسائل اجتماعی پرشماری کند که با امواج پرشتاب شهرنشینی، صنعتی شدن و رشد سرمایه‌داری پس از جنگ داخلی رویاروی جامعه‌ی شهری امریکا قرار گرفته است. اعضای این گروه به مطالعه‌ی سالن‌های رقص، زنان پیشخدمت، کارگران فصلی، قیمت‌های زمین در شیکاگو، جوانان بزهکار، دزدان و روابط نژادی در شیکاگو پرداختند. از دانشجویان شیکاگو انتظار می‌رفت نه فقط در رساله‌های‌شان که در کارهای آینده‌شان نیز به مسائل و مباحث اجتماعی واقعی بپردازند. و هنگامی که این دانشجویان سابق کم‌کم گروه‌های جامعه‌شناسی منطقه‌ی غرب میانه و جاهای دیگر را به اشغال خود درآوردند، روحیه‌ی شیکاگویی خود را نیز به آن‌جا منتقل کردند.
مکتب شیکاگو تا دهه‌ی 1930 بر جامعه‌شناسی امریکایی سیطره داشت. گروه شیکاگو، نشریه‌ی امریکایی جامعه‌شناسی (AJS) را منتشر کرد که مدت‌های مدیدی یکه‌تاز نشریه‌های جامعه‌شناسی بود، و گروه‌های تازه‌تر را به همان سیاقی مستعمره کرد که آتنی‌های باستان در شهرهای شرقی مدیترانه مهاجرنشین می‌ساختند. سلطه‌ی شیکاگو هنگامی برافتاد که در دهه‌ی 1930 هاروارد، کلمبیا و سایر دانشگاه‌های شرق امریکا کم‌کم جامعه‌شناسی را نهادینه کردند، ولی مکتب شیکاگو چنان مدت درازی سیطره‌ی خود را حفظ کرده بود که حتی پس از زوال این سیطره نیز هنوز آن را مظهر پژوهش جامعه‌شناختی تجربی به شیوه‌ی امریکایی می‌دانند.
منبع مقاله :
آوتوِیت، ویلیام. باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم‌اجتماعی قرن بیستم، ترجمه‌ی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)