آلاينده‌هاي داخل منزل موجب كاهش بهره‌هوشي كودكان مي‌شود

استفاده از هود هنگام پخت وپز، آلاينده‌هاي ناشي از سوخت‌هاي فسيلي را کاهش مي‌دهد و مي‌تواند مانع از كاهش بهره هوشي در كودكان شود. دكتر محمدرضا طاهرپور اناركي، فوق تخصص ريه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت وگو با ایسنا با بيان اين مطلب گفت: مهمترين آلاينده‌هاي داخل منزل سوخت‌هاي فسيلي نفت و گاز هستند كه مواد سمي چون دي‌اكسيد گوگرد، مونواكسيد كربن و ازن توليد ‌كرده كه مي‌توانند با ذرات معلق در هوا تركيب شده و مواد جديدي بوجود آورند كه براي سلامت انسان مضر هستند.
چهارشنبه، 19 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلاينده‌هاي داخل منزل موجب كاهش بهره‌هوشي كودكان مي‌شود
آلاينده‌هاي داخل منزل موجب كاهش بهره‌هوشي كودكان مي‌شود
آلاينده‌هاي داخل منزل موجب كاهش بهره‌هوشي كودكان مي‌شود

استفاده از هود هنگام پخت وپز، آلاينده‌هاي ناشي از سوخت‌هاي فسيلي را کاهش مي‌دهد و مي‌تواند مانع از كاهش بهره هوشي در كودكان شود.
دكتر محمدرضا طاهرپور اناركي، فوق تخصص ريه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت وگو با ایسنا با بيان اين مطلب گفت: مهمترين آلاينده‌هاي داخل منزل سوخت‌هاي فسيلي نفت و گاز هستند كه مواد سمي چون دي‌اكسيد گوگرد، مونواكسيد كربن و ازن توليد ‌كرده كه مي‌توانند با ذرات معلق در هوا تركيب شده و مواد جديدي بوجود آورند كه براي سلامت انسان مضر هستند.
اين فوق تخصص ريه تصريح کرد: آلاينده‌هاي داخل منزل بر روي عملكرد فكري و جسمي افراد منزل اثرات سوئي دارند كه در كودكان موجب كاهش بهره هوشي آنها مي‌شود و با علائمي همچون سردرد، عدم تمركز و احساس خستگي همراه است.
وي افزود: استفاده از شومينه و بخاري‌هاي بدون دودكش، باعث ايجاد مسموميت با مونواكسيد كربن ‌شده که در موارد شديد منجر به مرگ مي‌شود.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، استفاده از وسايل برقي، شوفاژ و دستگاه‌هاي تصفيه كننده را به بيماران قلبي و ريوي در جهت كاهش اين آلاينده‌ها توصيه كرد.
دکتر انارکي با اشاره به اين که دود سيگار نيز جزء آلاينده‌هاي بسيار مهم است، خاطرنشان كرد: اگر سيگار در داخل محيط منزل استفاده شود، خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري از جمله بيماري‌هاي مزمن ريوي و افزايش مرگ و مير در بيماران قلبي را به افرادي كه ناخواسته دود سيگار را استنشاق مي‌كنند، وارد مي‌كند.
وي افزود: استنشاق دود سيگار به ويژه در كودكان سبب ابتلا به آسم، اوتيت و عفونت‌هاي تنفسي مي‌شود.
اين فوق تخصص ريه گفت: استفاده از مواد شوينده، ضدعفوني كننده و سفيدكننده در محيط‌هاي بسته از ديگر آلاينده‌هايي است كه زنان خانه‌دار را بيشتر درگير و منجر به التهاب راه‌هاي هوايي، آسيب‌هاي ريوي و اختلال عملكرد راه‌هاي هوايي مي‌شود و تنگي نفس و سرفه ناشي از آن ممکن است تا پايان عمر با فرد همراه باشد.
وي افزود: كليه لوازم داخل منزل كه از مواد شيميايي درست شده باشند يا در آنها مواد شيميايي به كار رفته باشد، جزء آلاينده‌ها محسوب مي‌شوند.
دکتر انارکي با اشاره به اين که عوامل غير صنعتي نيز مي توانند آلاينده باشند، خاطرنشان کرد: كپك‌ها كه در محيط‌هاي مرطوب رشد مي‌كنند، مي‌توانند موجب بيماري‌هاي حساسيتي ريه شوند.
وي افزود: نگهداري حيوانات خانگي از جمله سگ، گربه و پرندگان نيز مي‌تواند در ايجاد بيماري‌هاي ريوي موثر باشد و بايد در محل نگهداري آنها نكات بهداشتي را رعايت كرد.
منبع: http://www.salamatnews.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.