درآمدی بر لزوم نگاه نهضت محور در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی ایران
نويسنده:مهدی حقبین
چکیده:
هر چند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به صورت شخص محور و نه سازمان یافته و جدی، نگارش تاریخ انقلاب اسلامی ایران آغاز شد اما هم اینك و در بهار 29مین سالگی جمهوری اسلامی، پیدایش بیش از 10 مؤسسه و سازمان عمده كه به شكل كاملا تخصصی در راه تدوین تاریخ انقلاب اسلامی فعالیت دارند، لزوم بررسی دیدگاهها در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی را جدیتر نموده است.
نامهایی چون مرحوم حجتالاسلام علی دوانی، حجتالاسلام سیدهادی خسروشاهی، حجتالاسلام سیدحمید روحانی و ... یادآور تكچهرههایی هستند كه علیرغم سهم عمدهای كه در آغاز نهضت نگارش و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی داشتهاند اما انفراد در عمل و نگاه سازمان نیافته و غیرسازمانی به اینگونه فعالیت، مشخصه عمده فعالیت این چهرههاست؛ گونهای از فعالیت كه در بهار 1387 و با وجود سازمانها و نهادهای متشكل و سازمان یافته مشكل شده و فعالیت شخصی آنچنانی در این عصر چندان برد و دقت عمل و قدرت مانور و رسانهای شدن را ندارند. این مجال جهت پرداخت و آسیبشناسی عمل این افراد فراهم نشده است اما این بررسی را میتوان در هر دو دسته فعالیتهای تاریخنگاری انقلاب اسلامی ایران قابل تسری است.
نگارنده را فرض بر آن است كه علیرغم كمیت بالا و كیفیت نسبتا مناسب فعالیتهای صورت گرفته از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا كنون و رویكردهای مختلفی كه در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی وجود داشته است اما نبود یك نگاه نهضت محور جامع در تدوین تاریخ، مانع از نگارش و تدوین جریانساز از تاریخ انقلاب اسلامی شده است.
اگر امروز در مورد نهضت مشروطیت و یا نهضت ملی شدن صنعت نفت، رویكردی خاص غالب گشته است كه عموما ملیگرا، علیه نیروهای مذهبی و روحانیت و غرضورز نسبت به سنتهای بومی و فرهنگ مذهبی ایران معاصر است،علت را باید در نگاه نهضتمحور – ولو غرضورز و ملیگرای صرف – تاریخنگاران آن جریانها و نگاه شخصمحور، واقعمحور، جامعهمحور، جریان محور و معطوف به تحلیلهای خاص (غیرنهضت محور) تاریخنگاران جریان مذهبی و روحانیت محور دانست.
به عبارت دیگر، در جریان مذهبی شاهد نگاه جامع در نهضت نبودهایم و در مقابل، جریان مقابل كه در خوشبینانهترین حالت ملیگرا بودند،بدون دخالت دادن تفكر خود در نگارش و تدوین تاریخ به تدوین نهضت محور تاریخ پرداختند و در عین حال، چنان ظریفانه رویكرد خود را دخالت دادند كه پس از 100 سال از صدور فرمان مشروطیت و نزد عوام، جایگاه شهید شیخ فضلالله نوری، علمای ثلاث و منورالفكران غربگرا وارونه و جا به جا گشته است پس از بیش از یك قرن جریان مذهبی همچنان باید برای اثبات جایگاه شیخ فضلالله نوری، فدائیان اسلام، آیتالله كاشانی و ... دلیل و برهان ارائه نماید اما به مرحمت تاریخنگاری دقیق و زبده جریان مقابل، تقیزاده، دكتر مصدق،ملكمخان و ... جایگاه ثابت و تقریبا غیرمخدوشی را در ذهن عامه یافتهاند.
فقدان نگاه نهضت محور در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی نیز از چنان اهمیتی برخوردار است كه در صورت عدم توجه و دقت نظر، چه بسا، سرنوشتی مشابه و ملی شدن صنعت نفت را برای تاریخ نهضت امام خمینی (ره) رقم بزند و جریانی رویكرد خود را تفوق بخشد كه فارغ از نهضت امام خمینی (ره) در تاریخ معاصر ایران حضور داشته است؟!
رویكردهای مختلف در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی
1. نگاه شخصمحور
جای این سوال باقی است كه در آستانه سومین دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،آیا ادامه فعالیت تاریخنگاری از طریق جمعآوری خاطرات اشخاص چه وجهی دارد؟ آنچه مسلم است پس از گذشت قریب به 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی،پرداختن به این مقوله به شكل جدی،جای سؤال و تأمل دارد چرا كه میبایست در این فرصت 30 ساله، از این مرحله عبور میكردیم و اكنون وارد مرحله تحلیل میشدیم. البته در نهایت باید گفت كه آنچه تحت عنوان تاریخنگاری در خارج از كشور انجام میشود – بنا به این استدلال – عقبتر از آن چیزی است كه در داخل كشور صورت میگیرد چرا كه كاملا و 100 درصد، معطوف به تاریخنگاری شخص محور و بر اساس جمعآوری خاطرات از افراد از طریق مصاحبه است ولاغیر.
2. نگاه واقعه محور
3. نگاه جامعه (مردم) محور
الف) تاریخ منطقهای:
بررسی شیوع، جریان و سرانجام نهضت در مناطق مختلف كشور مورد توجه این تحلیل مبتنی بر نگاه جامعه محور است. بر این مبنا، جریان نهضت بر اساس مناطق جغرافیایی كشور و به صورت خاص و فارغ از مسائل انقلاب در مناطق دیگر مورد بررسی قرار میگیرد. نقطه حساس در این تحلیل توجه به مسائل نهضتی خارج از منطقه مورد بحث (توجه به رویكرد نهضت محور در تحلیل تاریخ منطقهای انقلاب اسلامی) و غرق نشدن در مسائل و جریانات خاص منطقهای است.
ب) نگاه معطوف به تیپشناسی مردم انقلابی:
در این تحلیل جامعه محور، مردم انقلابی بر اساس تیپهای فكری (مذهبی، فرهنگی، روشنفكری، چپ، راست، حوزوی و ...)،شغلی و صنفی (بازاری، دانشجو، كارگر، معلم، روحانی، واعظ و مداح و ...)، جنسیتی (زن، مرد)، منطقهای (ترك، كرد، لر، عرب، خراسانی، بلوچ،مازنی، گیلانی و ...) سطح سواد و آموزش (دانشجو و غیردانشجو، استادان دانشگاه، افسران و همافران ارتش و ...)، میزان فقر و غنا و ... تقسیمبندی شده و تحلیل تكتك هر یك از تیپها و در نهایت، كنار هم قرار دادن همه تیپهای تحلیل شده، مبنای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی قرار میگیرد.
4. نگاه جریان محور
5. نگاه معطوف به تحلیلها و اظهارات ضد انقلاب، مستشرقین، خاندان سلطنت و سلطنتطلبان:
گر چه مؤسسات و افراد این جریان در خارج از كشور به صورت یك مرحلهای، ضربتی و بیریا به بیان مواضع و انجام فعالیتهای خود مشغولند اما در داخل كشور شاهد روندی تدریجی در انجام فعالیتهای این جریان هستیم. آنها در مرحله اول به تطهیر افراد و جریانهای ضد انقلاب و سلطنتطلب دارای پتانسیل طهارت (!) میپردازند؛ دامنه این افراد وابستگان درجه اول دربار پهلوی تا برخی روشنفكرنمایان و اصحاب نشریات و مطبوعات گسترده است.
در مرحله دوم بررسی نقادانه نظرات عام آنها و توأمان پرداخت ویژه نظرات خاص صورت میپذیرد؛ بنابراین استراتژی، نقد نظریات آنان در خصوص مسایل سیاست روز، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان و .... در دستور كار قرار میگیرد ولیكن توأمان، نظرات خاص آنان حول تاریخ انقلاب اسلامی، به عنوان خبره و مطلع دست اول مورد پذیرش جدی واقع میشود. البته در مورد افرادی خاص كه نمیتوان با صراحت به نقل قول ویژه از آنان پرداخت، "استراتژی استفاده از تحلیلهای آنان در كنار تحلیلهای انقلابی و ارزشی بدون تحلیل رسمی و موضعگیری واضح و با ژست آگاهسازی جامعه از وجود تحلیلهای غیررسمی نزد اصحاب نظر" به كار گرفته میشود.
در مرحله سوم و نهایی، تحلیلهای مورد نظر – با طی مراحل گذشته – به عنوان منابع اصلی و زمینههای آكادمیك پژوهشهای تاریخ انقلاب مطرح میشوند؛ چنانچه در تاریخ مشروطه و ملی شدن صنعت نفت شاهدیم كه چه تحلیلهایی در ضمیر جامعه غالب شدهاند به نحوی كه متأسفانه بیان صحیح تاریخ در این مقاطع،حتی در محافل دانشگاهی و فرهیخته نیز بیدردسر و پذیرفتنی نمینماید؟!
نگارنده بر آن است كه در صورت عدم تفوق نگاه نهضت محور در نگارش و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و علیرغم اینكه جریانهای عمده تدوین تاریخ در جمهوری اسلامی، دوستی و انقلابی و مدعی نقش نیروهای مذهبی حامی نهضت امام خمینی (ره)هستند اما بعید نیست كه سرنوشت تاریخ انقلاب اسلامی نیز به سرنوشت نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت تبدیل شده و نگاههای غرضورز، سویهدار و ضد سنت و مذهب بر تاریخ مذهبی و انقلابی و نهضتمحور چیره گردند!؟
6. نگاه نهضتمحور
اگر بررسی جامع و تدوین جامع تاریخ انقلاب اسلامی و یا بررسی نقطهای و موردی آن (شخصمحور، واقعهمحور، جامعهمحور، جریان محور و ....) بر اساس ویژگیهای نگاه نهضت محور صورت پذیرد، گامی در جهت تدوین نهضت محور تاریخ انقلاب اسلامی است.
بر این اساس، انتخاب اشخاص جهت ضبط خاطرات، نوع سؤالات مطروحه در مصاحبه، نحوه تدوین خاطرات و تاریخ شفاهی وقایع، نوع بررسی جامعه انقلابی ایران و تحلیل جریانهای حاضر در تاریخ انقلاب اسلامی نهضت محور و در رابطه با میزان تأثیر و نقشآفرینی در نهضت صورت میگیرد.
جمعبندی و نتیجهگیری
در این مجال مختصر، سعی شد تا رویكردهای مختلف در بررسی تاریخ انقلاب اسلامی با تكیه بر رویكرد نهضت محور مورد بررسی قرار گیرد.
منبع: www.irdc.ir