نقش اندورفین‌ها در بدن انسان

چرا بعد از ورزش کردن ، انجام مدیتیشن یا خوردن غذاهای تند احساس سرخوشی می‌کنید؟ این به خاطر اندورفین است. اندورفین‌ها نقش‌های مختلفی در بدن انسان ایفا می‌کنند که در ادامه‌ی مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند
دوشنبه، 6 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
نقش اندورفین‌ها در بدن انسان

نقش اندورفین‌ها در بدن انسان
 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 
چرا بعد از ورزش کردن ، انجام مدیتیشن یا خوردن غذاهای تند احساس سرخوشی می‌کنید؟ این به خاطر اندورفین است. اندورفین‌ها نقش‌های مختلفی در بدن انسان ایفا می‌کنند که در ادامه‌ی مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند.

نقش اندورفین‌ها در بدن انسان

افراد زیادی به ورزش کردن اعتیاد دارند و یکی از عوامل اصلی این علاقه‌مندی تولید اندورفین در بدن بعد از انجام فعالیت‌های سنگین است. تأثیر تسکین دهنده‌ی این مواد شیمیایی مشابه احساسی است که بعد از استفاده از تریاک و مرفین تجربه می‌کنید. اندورفین مسکنی طبیعی است که هنگام پریشانی ، درد یا فعالیت‌های فیزیکی شدید تولید می‌شود. اندورفین‌ها باعث احساس تندرستی و سرخوشی موقت می‌شوند. 20 نوع اندورفین در بدن انسان تولید می‌شود. این مسکن‌های طبیعی از اسید‌های آمینه تشکیل شده‌اند و به مراتب قوی‌تر از مرفین می‌باشند. بتا- اندورفین 18-50 برابر و داینورفین 500 برابر قوی‌تر از مرفین است. این مواد شیمیایی بعد از انجام فعالیت‌های سنگین ، مصرف غذاهای تند و شکلات ، خندیدن یا داشتن رابطه‌ی جنسی در دستگاه عصبی آزاد می‌شوند.
اندورفین‌های ترشح شده توسط غده‌ی هیپوفیز نقش متفاوتی در بدن ایفا می‌کنند که در ادامه مورد بحث قرار گرفته‌اند.
اندورفین‌ها در بدن انسان چگونه عمل می‌کنند

اندورفین باعث از بین رفتن درد می‌شود

کارکرد اصلی اندورفین‌ها مسدود کردن گیرنده‌های مواد مخدر در سلول‌های عصبی است و بنابراین، انتقال سیگنال‌های درد را مختل می‌کند. به دنبال ایجاد زخم، بتا اندورفین تولید می‌شود که باعث از بین رفتن درد می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی

سلو‌ل‌های کشنده‌ی طبیعی جزئی از دستگاه ایمنی هستند که سلول‌های مهاجم را از بین می‌برند و همچنین قادر هستند با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند. استرس توانایی این سلول‌ها برای ایجاد پاسخ ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اندورفین می‌تواند تولید این سلول‌ها را تحریک کند و به موجب آن به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند. اندورفین همچنین به کاهش فشار خون کمک می‌کند و به این ترتیب از آسیب دیدن عروق خونی جلوگیری می‌کند.
کاهش استرس
هنگامی که تحت استرس قرار دارید، میزان اندورفین بدن افزایش می‌یابد و به کنار آمدن با استرس کمک می‌کند. وجود مقدار کافی اندورفین در بدن برای کاهش استرس و تنش ضروری است.

تقویت دلبستگی در روابط

اندورفین احساس امنیت و خوب بودن ایجاد می‌کند. تماس فیزیکی باعث آزادسازی اندورفین می‌شود که با تسکین دادن اعصاب احساس آرامش ایجاد می‌کند. این به تقویت دلبستگی که نقش مهمی در روابط بلند مدت ایفا می‌کند کمک می‌کند.

به تأخیر انداختن فرآیند پیری

اندورفین با از بین بردن سوپر اکسیدها می‌تواند فرآیند پیری را به تأخیر بیاندازد. سوپر اکسیدها مولکول‌هایی هستند که به سلول‌های زنده حمله می‌کنند و باعث بیماری و پیری می‌شوند. اطلاعات زیادی در این رابطه در دسترس نیست و تحقیقات همچنان در حال انجام است.

تولد نوزاد

میزان اندورفین بدن در انتهای دوره‌ی‌ بارداری ممکن است افزایش یابد. در زایمان طبیعی، تولید اندورفین به مقدار زیادی افزایش می‌یابد تا به تحمل کردن درد کمک کند. اندورفین نقش مهمی در تقویت دلبستگی میان مادر و فرزند در دوره‌ی بعد از زایمان ایفا می‌کند. همچنین، این باور وجود دارد که کاهش میزان اندورفین ممکن است علت افسردگی بعد از زایمان در زنان باشد.

تحت تأثیر قرار دادن سلول‌های مغزی

اندورفین ممکن است به بهبود حافظه و یادگیری کمک کند. تحقیقات در رابطه با مکانیزم‌های دقیق مربوط به تأثیرات اندورفین بر روی سلول‌های مغزی و دستگاه لیمبیک در حال انجام است.


 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.