مواد معدنی برای گرفتگی عضله

گرفتگی عضلانی با درمانهای مختلفی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اما آیا در مورد مواد معدنی جهت گرفتگی عضله چیزی شنیده‌اید؟ در مورد این مواد معدنی و نقش حیاتی آنها در کاهش گرفتگی عضلات بیشتر بدانید.
پنجشنبه، 9 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد معدنی برای گرفتگی عضله

مواد معدنی برای گرفتگی عضله
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

گرفتگی عضلانی با درمانهای مختلفی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اما آیا در مورد مواد معدنی جهت گرفتگی عضله چیزی شنیده‌اید؟ در مورد این مواد معدنی و نقش حیاتی آنها در کاهش گرفتگی عضلات بیشتر بدانید.
همه‌ی ما در مورد گرفتگی عضله چیزهایی شنیده‌ایم، و هر یک از ما در مقطعی از زندگی خود دچار گرفتگی عضله شده‌ایم. می‌دانیم که گرفتگی عضله دقیقاً چه بوده و همچنین می‌دانیم که مطمئناً یک گرفتگی غیر منتظره و ناگهانی است که منجر به درد می‌شود. گرفتگی عضله می‌تواند به عنوان انقباض عضلات و یا اسپاسمی تعریف شود که کنترل نشده و ناگهانی و بدون هیچگونه اعلام قبلی است. این وضعیت یک پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن غیر ارادی بسیار کوتاه و یا گرفتگی در یک یا چند عضله می‌باشد. مدت زمان گرفتگی عضلانی معمولاً چند دقیقه یا گاهی اوقات حتی کمتر از آن خواهد بود. این وضعیت بیشتر در طول تمرین ورزشی و یا در هنگام خواب اتفاق می‌افتد. گرفتگی عضلات بسیار دردناک بوده و برخی از نواحی معمول مانند عضله‌ی ساق پا، بازوها، پاها و دستها را مورد هدف قرار می‌دهد. خوب بایستی گفت که، حتی اگر هم این گرفتگی دردناک باشد، هیچ گونه آسیبی وارد نساخته و در مدت چند دقیقه از بین می‌رود. در اکثر مواقع، حتی به هیچ گونه بیماری و یا اختلالی ارتباط نمی‌یابند. اغلب، گرفتگی عضله به دلیل کشش ناگهانی و یا انقباض در هر عضله در طول انجام یک فعالیت و یا تمرین ورزشی رخ می‌دهد. دلایل دیگری نیز وجود دارند که از میان آنها کمبود مواد معدنی یکی از عوامل آن به حساب می‌آید.

علل

گرفتگی عضلانی را می‌توان به چندین اختلال و عملکرد بد عصبی نیز ارتباط داد. این وضعیت می‌تواند به دلیل آسیب نخاعی و یا دیگر آسیب‌هایی که موجب صدمه دیدن اعصاب می‌شود، رخ دهد. گرفتگی عضلانی همچنین می‌تواند به دلیل اختلالات متابولیکی رخ دهد که تأمین انرژی کافی برای عضلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیگر دلایل متداول گرفتگی و اسپاسم در عضلات، از دست دادن آب بدن، نرسیدن خون کافی به عضلات، آسیب به عضله از طریق در رفتگی یا کشش، و یا دیگر فعالیت‌های شدید، و البته، کمبود مواد معدنی را نیز شامل می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی جهت گرفتگی عضله

به هنگام صحبت از مواد معدنی جهت درمان اسپاسم‌های عضلانی، می‌توان مواد معدنی سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم را نام برد که نقش مهمی در این امر ایفاء می‌کنند. ویتامین E به عنوان یکی دیگر از ویتامین‌های مهم جهت جلوگیری از گرفتگی عضلانی در نظر گرفته می‌شود. از دست دادن این ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری منجر به عدم تعادل در یون عضلات شده، در نتیجه انقباض و انبساط طبیعی عضلات را مختل کرده، که منجر به گرفتگی عضلانی می‌شود. اکنون اجازه دهید هریک از آنها را با جزئیات بیاموزیم.
سدیم: سدیم یکی از ساده‌ترین مواد معدنی است که در رژیم غذایی روزانه‌ی خود مصرف می‌کنیم، بنابراین به ندرت دچار کمبود سدیم می‌شویم. با این حال، عواملی مانند نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند نمک‌های بدن شما را شسته و از بین ببرد، تعریق بیش از حد به دلیل انجام حرکات ورزشی نیز منجر به از دست دادن سدیم می‌شود. عدم تعادل در عملکرد کلیه نیز می‌تواند به از دست دادن سدیم بیانجامد. اکثر ورزشکارانی که به شدت تمرین می‌کنند، دچار کمبود این ماده‌ی معدنی خواهند شد. به منظور جبران این کمبود، می‌توانید نمک طعام را وارد رژیم غذایی خود کنید و همچنین می‌توانید مصرف نمک خود را افزایش دهید. همچنین، هنگامی که نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که در آنها سدیم موجود باشد.
پتاسیم: پتاسیم یکی از مواد معدنی حیاتی است که می‌تواند از طریق تعرق و مصرف بیش از حد آب از دست برود. با این حال، کمبود آن همچنین می‌تواند در اثر مصرف کم مواد غذایی سرشار از پتاسیم باشد. رژیم گرفتن، و نخوردن میوه‌ و سبزیجات می‌تواند بدن شما را از پتاسیم بی‌بهره سازد. تبادل پتاسیم از عضلات فعال به عضلات غیر فعال انجام می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که عضلات در حالت فعال در حال انقباض می‌باشند. در واقع می‌توان این کمبود را با وارد نمودن میوه و سبزیجاتی که سرشار از پتاسیم هستند جبران کرد. این سبزیجات، کلم بروکلی، اسفناج، گل کلم، هویج، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، جعفری، و غیره را شامل می‌شود. میوه‌های سرشار از پتاسیم موز، پرتقال، توت فرنگی، آووکادو، و غیره می‌باشند. اگر ورزش می‌کنید، می‌توانید همچنین مصرف نوشیدنی انرژی‌زایی را که سطوح پتاسیم را افزایش می‌دهد در نظر داشته باشید. در صورتی که قصد مصرف مکمل‌های پتاسیم را دارید، لازم است تنها پس از تجویز پزشک این کار را انجام دهید.
کلسیم: کلسیم در طول از دست رفتن آب بدن و همچنین با یک رژیم غذایی ناچیز از دست می‌رود. با مبتلا شدن به اختلالات خاصی مانند بیماری کلیوی، عدم تعادل هورمونی، بیماری سلیاک، و غیره، میزان جذب کلسیم در بدن به شدت و به طور بدی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. رژیم‌های غذایی مختلف افراد را تشویق به دوری و اجتناب از مصرف محصولات لبنی می‌کنند، که این کار در نتیجه به سطوح پایین کلسیم می‌انجامد. کمبود کلسیم بر روند طبیعی انقباض عضلات تأثیر می‌گذارد. این ماده‌ی معدنی غیر از اینکه یک ماده‌ی مغذی جهت ساخت استخوان است، همچنین به انقباض عضلات کمک کرده و در صورت پایین بودن میزان کلسیم، عضلات به درستی نمی‌توانند منقبض شده و این امر منجر به گرفتگی و اسپاسم عضلانی می‌شود. بایستی مواد غذایی غنی از کلسیم مانند شیر و محصولات لبنی، سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی، سیر، پیاز، و سبزیجات برگ سبزی مانند، اسفناج، کلم بروکلی، و غیره را وارد رژیم غذایی خود کنید. میوه‌هایی مانند موز، انگور، آوکادو، آناناس، پرتقال، گیلاس، و غیره، غنی از کلسیم می‌باشند. سویا، تخم مرغ و نخود نیز برخی از مواد غذایی بوده که منابع خوبی از کلسیم به حساب می‌آیند. همچنین مصرف مکمل‌های کلسیم می‌تواند کمک کند.
منیزیم: منیزیم یک ماده معدنی حیاتی موجود در استخوان‌ها و عضلات است. که به انقباض عضله کمک می‌کند. این ماده‌ی معدنی به عضلات کمک می‌کند که از وضعیت انقباض خارج شده و شل و منبسط شوند. کمبود این ماده‌ی معدنی به ندرت اتفاق می‌افتد، با این حال ممکن است به دلیل رژیم غذایی و تغذیه‌ای ضعیف و نامناسب این امر صورت گیرد. پیروی از یک رژیم افراط آمیز و اجتناب از مصرف میوه و سبزیجات تازه، می‌تواند منجر به پایین آمدن سطوح منیزیم در بدن شود. وارد نمودن مواد غذایی همچون لوبیا سیاه، کلم بروکلی، سویا، بامیه، توفو، ماست، و همچنین ماهی تن، غلات کامل، جو و سبوس جو دو سر، می‌تواند به حفظ سطح منیزیم در بدن کمک کند. در واقع می‌توان این مواد غذایی را در یک رژیم غذایی عادی خود وارد نموده و یا توصیه‌های پزشک خود مبنی بر مصرف مکمل‌ها را با دقت تمام انجام دهید.
عوامل بسیاری مانند ورزش منظم، و کشش بدن بعد از یک تمرین بدنی وجود دارند که می‌توانند به جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک کنند. همچنین می‌توانید از یک رژیم غذایی خوب پیروی کرده و به مقدار کافی آب مصرف کنید. کارهای دیگری مانند پوشیدن لباس مناسب در هنگام خواب نیز کمک خواهد کرد. گرفتگی عضلانی می‌تواند در نتیجه‌ی عوامل مختلفی همراه با کمبود مواد معدنی باشد، بنابراین مطمئن شوید که به منظور جلوگیری از گرفتگی عضلات و داشتن ماهیچه‌هایی منبسط این کارها را به تعادل برسانید.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.