سروش آرامش

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ماه سال 1370، با تأیید مقام معظم رهبری تشکیل شد. نیروی مزبور یکی از مهم‏ترین سازمان‏ها در جامعه ایران است؛ سازمانی که بار سنگین برقراری نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی را بر دوش دارد؛
يکشنبه، 14 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سروش آرامش
سروش آرامش
سروش آرامش

اشاره

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ماه سال 1370، با تأیید مقام معظم رهبری تشکیل شد. نیروی مزبور یکی از مهم‏ترین سازمان‏ها در جامعه ایران است؛ سازمانی که بار سنگین برقراری نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی را بر دوش دارد؛ زیرا در صورت برقراری نظم و امنیت در جامعه است که می‏توان به رشد و تعالی در تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و علمی رسید.

نیروی انتظامی و ارزش‏ها

تقوا و پارسایی

کارکنان نیروی انتظامی، به دلیل برخورداری از قدرت، اقتدار و حاکمیت بر جان، مال و ناموس مردم، بیش از هر فردی، باید ضرورت پرهیزکاری و خدا ترسی را احساس کنند و به کاربندند؛ چه انسان آن گاه که به قدرت می‏رسد به سرکشی و طغیان می‏پردازد، پرهیزکاری تنها ترمزی است که او را از سقوط در دره نابودی باز می‏دارد. حضرت علی علیه‏السلام تقوا را دژی استوار می‏داند و می‏فرماید: «بدانید که با پرهیزکاری می‏توان ریشه خطاها را برید». پلیس پارسا نه تنها در انجام وظایف کوتاهی نمی‏کند، بلکه بیش از وظیفه و طاقت خویش مایه می‏گذارد. از این رو قانون‏گذار نیروی انتظامی برای نیل به اهداف عالی خود، «نداشتن سوءپیشینه و برخورداری از حسن شهرت» را یکی از شرایط استخدام در این نیرو اعلام داشته است.

راستگویی

در قرآن مجید، راستی به عنوان ارزشی دینی ستایش شده است. خداوند در این باره می‏فرماید:«برای زنان و مردان راستگو بخشش و پاداش بزرگ آماده شده است». راست گفتار بودن در بین نیروهای نظامی و انتظامی، چنان اهمیتی دارد که قانون‏گذار با هرچه به این اصل خدشه وارد سازد و بنیاد و روحیه راست‏گفتاری را دست‏خوش توفان نیستی کند، با تعیین مجازات، به سختی مبارزه می‏کند؛ زیرا اگر گزارش خلاف یا کتمان حقیقت موجب شکست جبهه یا تلفات جانی گردد، در حکم محارب است و مجازات سختی در پی دارد.

فداکاری و شهادت‏طلبی

اصولاً نیروی انتظامی، با خطرپذیری همراه است و در مسیر انجام وظیفه و مأموریت‏های پلیس، خطرهای زیادی کمین کرده و دشمنان بی‏شماری سنگر گرفته‏اند. شبیخون خارجی، تروریست‏ها، قاچاقچیان و سارقان، هر لحظه ممکن است گریبان گیر نیروی انتظامی شوند و ردای سرخ شهادت بر قامت استوار این عزیزان بپوشاند. از این رو یکی از شرائط گام نهادن در این نیرو «فداکاری در راه تحقق اهداف» دانسته شده است. در قرآن نیز به جهاد و فداکاری در راه حق توصیه شده و جهادگران مورد ستایش قرار گرفته‏اند. در آیه‏ای می‏خوانیم: «خدا آن مؤمنانی را دوست دارد که در صف نبرد با کافران، مانند سدّ آهنین محکم و پایدار هستند».

نیروی انتظامی در آیینه کلام رهبری

حضرت آیت اللّه‏ خامنه‏ای، رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه علوم انتظامی، درباره نیروی انتظامی فرمودند: «شما نهال‏های به خوبی بالیده و به میوه نشسته نیروی انتظامیِ نظام جمهوری اسلامی ایران، و امیدهای آینده این نیروی پرافتخار محسوب می‏شوید؛ نسل جوانی که با همه توان و نشاط خود، مسئولیت عظیم امنیت کشور را با آگاهی و معرفت بر دوش گرفته است و خود را به سلاح علم و دین و روحیه تقوا و انقلابی‏گری آراسته است، بی‏شک می‏تواند خواسته مردم را در این مقوله بسیار پراهمیّت برآورده کند».

انتظار مردم از ناجا از منظر مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری، درباره انتظارات مردم از نیروی انتظامی فرمودند: «آنچه مردم از نیروی انتظامی متوقع هستند چیست؟ مردم می‏خواهند نیروی انتظامی قوی و مقتدر باشد، هوشمند و پیچیده باشد، سالم و امین باشد، سریع و به هنگام باشد، مؤدب و اهل بیان و تفاهم با مردم باشد، این انتظارات مردم از نیروی انتظامی است. شما در بخش‏های قابل توجهی، این لیاقت و آمادگی را از خودتان نشان دادید».

پلیس 110

یکی از مواردی که سازمان‏های پلیس به آن متعهد هستند، حضور هر چه سریع‏تر و به موقع در صحنه وقوع جرم یا حوادث است که کاهش تعداد کشته‏ها و زخمی‏ها را در پی دارد. سریع‏ترین روش برای اطلاع رسانی در این موارد، استفاده از تلفن است. 110، شماره تلفنی است که مردم می‏توانند برای اطلاع رسانی با مأموران تماس بگیرند. وظیفه مرکز فوریت‏های پلیسی 110، دریافت اخبار و گزارش‏های مردمی و انتقال سریع آن به واحدهای عملیاتی است. افزون بر این، راهنمایی تماس گیرندگانی که در مورد مسائل انتظامی پرسش یا مشکلی دارند نیز از وظایف این مرکز به شمار می‏آید. این مرکز، تجهیزات و امکانات مدرن و پیشرفته‏ای مانند شبکه ارتباطی رایانه‏ای، برای تبادل سریع اطلاعات بین واحدهای عملیاتی پلیس و فرماندهی، و همچنین امکانات کنترل تصویری صحنه‏های مختلف دارد.

با مرزداران نیروی انتظامی

مهم‏ترین خواسته هر ملت از حکومت، امنیت است؛ به طوری که شاید بتوان گفت: فلسفه وجودی حکومت‏ها، استقرار امنیت در جامعه است. از جمله وظایف نیروی انتظامی در تأمین امنیت، حفظ تمامیت ارضی کشور در برابر تهاجم بیگانگان است که این مهم به عهده پلیس مرزبان می‏باشد. پلیس مرزبان از نیروی‏هایی است که امام سجاد علیه‏السلام برای آنها دعا کرده و فرموده‏اند: «بارخدایا! بر محمد و آل او درود فرست، به عزّتت مرزهای مسلمانان را پاس‏دار، مرزبانان را به نیروی خویش تأیید فرما...، بر شمار ایشان بیفزا و از حوزه نگهبانی‏شان حراست کن».

اقتدار پلیس

یکی از مهم‏ترین سازمان‏هایی که در سراسر دنیا عهده‏دار وظایف عمده‏ای است، تشکیلات پلیس می‏باشد. دلیل این اهمیت آن است که بدیهی‏ترین وظیفه پلیس، حفاظت از امنیت جوامع انسانی است. اگر امنیت جامعه به هر دلیلی گرفته شود یا حتی متزلزل گردد، شیرازه امور از هم خواهد گسست و هیچ صنف و گروهی در شرایط ناامنی قادر به انجام کار نخواهد بود. بنا به فرمایش مولای متقیان حضرت علی علیه‏السلام «امنیت، نعمت ناشناخته‏ای است که تا از بین نرود، ارزشش پدیدار نمی‏شود».

پلیس؛ نگهبان اجتماع

پلیس، شاخص‏ترین چهره حکومت در بستر جامعه است؛ زیرا امور روزمره بسیاری در اجتماع به او واگذار می‏شود؛ به گونه‏ای که حتی یک روز هم نمی‏توان بدون حضور پلیس در جامعه سر کرد. به ویژه در کلان شهرها که روابط اجتماعی افراد فراوان است، پلیس و نیروی انتظامی برای حفظ امنیت و رعایت قانون و مقررات اجتماعی، از ضروری‏ترین مسائل به شمار می‏آید.

پلیس اسلامی

یکی از ویژگی‏های پلیس، پایبندی به حفظ منابع عمومی است؛ زیرا منابع عمومی و یا بیت المال، به همه مردم تعلق دارد و در هر حال، از بین بردن آن در اسلام نهی شده است. شرط دیگر پلیس در نظام جمهوری اسلامی، شناخت اصول و مبانی عقیدتی در بُعد باور و در مرحله عمل است. تناسب برخورد با پدیده‏ها، اصل مهم دیگری است که در اسلام به آن توجه شده و پلیس اسلامی نیز بیش از دیگران باید رعایت کننده این اصل باشد؛ زیرا در اسلام شیوه برخورد با مجرمان چند مرحله‏ای بوده و با شرایط جرم مناسبت دارد و عدم تناسب، تأثیر نداشتن را به دنبال می‏آورد.

جرم، دشمن جامعه

اگر جامعه را جسم انسان فرض کنیم و جرم را عامل بیماری بدانیم، در این صورت چگونه باید این بیماری خطرناک را از جامعه دور کرد؟ می‏دانیم که جرم‏ها نیز مانند بیماری‏ها درجات مختلفی دارند. همان طور که بیماری وخیم شخص را از پای در می‏آورد، جرم‏های سنگین نیز جامعه را بامشکلات جدّی رو به رو می‏سازد. کار نیروی انتظامی، قوه قضاییه و دیگر نهادهای وابسته، پیش‏گیری از وقوع جرم و مقابله با آن در جامعه است تا این دشمن خطرناک را از جامعه دور کنند و آسایش، آرامش و امنیت مردم را برقرار سازند.
منبع: ماهنامه گلبرگ




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.