مجلس‏هاي نگاره‏ي شاهنامه‏ي قاسمي

از پيامدهاي شوم جنگ‏هاي ايران و روس در سده‏ي گذشته تاراج نسخه‏هاي خطي و مصور موقوفه‏ي آستانه‏ي شيخ صفي‏الدين در اردبيل است (بابا صفري 1353 - 1350؛ ج 2، ص 253؛ ج 3، صص 233 و 503). از نادر نسخه‏هايي که از اين نابساماني به سلامت جسته، نسخه‏ي مشهور به «شاهنامه‏ي قاسمي» است که اکنون در گنجينه‏ي اسلامي موزه‏ي ايران باستان محفوظ، و شامل دو متن است؛ «شاهنامه‏ي قاسمي» در باب فتوحات شاه اسماعيل صفوي و حاوي 45000 بيت سروده‏ي مير
جمعه، 17 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مجلس‏هاي نگاره‏ي شاهنامه‏ي قاسمي
مجلس‏هاي نگاره‏ي شاهنامه‏ي قاسمي
مجلس‏هاي نگاره‏ي شاهنامه‏ي قاسمي

نويسنده: نوشين دخت نفيسي

مقدمه

از پيامدهاي شوم جنگ‏هاي ايران و روس در سده‏ي گذشته تاراج نسخه‏هاي خطي و مصور موقوفه‏ي آستانه‏ي شيخ صفي‏الدين در اردبيل است (بابا صفري 1353 - 1350؛ ج 2، ص 253؛ ج 3، صص 233 و 503). از نادر نسخه‏هايي که از اين نابساماني به سلامت جسته، نسخه‏ي مشهور به «شاهنامه‏ي قاسمي» است که اکنون در گنجينه‏ي اسلامي موزه‏ي ايران باستان محفوظ، و شامل دو متن است؛ «شاهنامه‏ي قاسمي» در باب فتوحات شاه اسماعيل صفوي و حاوي 45000 بيت سروده‏ي مير محمدقاسم گنابادي و «تيمورنامه»، سروده‏ي مولانا هاتفي در فتوحات اميرتيمور.
نسخه در 253 صفحه به ابعاد 233 ضربدر 350 ميلي‏متر مربع، بدون تاريخ، محل استنساخ، رقم کاتب، مذهب و نگارگر است.(محمدتقي دانش‏پژوه، 1341: ص 209؛ صفا، ذبيح‏الله، صص 363 - 360).
شادروان دکتر مهدي بهرامي براي اولين بار تاريخ اواسط سده‏ي دهم هجري قمري را در تبريز براي آن در نظر گرفت و جلد چرمي معرق سوخت با نقوش ختايي نيز مؤيد اين تاريخ‏گذاري است. (بهرامي 1949: ص 36)(1)

آرايش نسخه

بي‏شک اين نسخه يکي از شاهکارهاي هنرهاي کتاب‏آرايي است. برخي از برگ‏هاي آن، با رنگ‏هاي روشن آبي، پشت گلي، فيلي و... طلايي، ابري‏سازي شده است که علاوه بر لطافت از قديم‏ترين نمونه‏هاي اين هنر در ايران نيز هست و نکته‏ي جالب آن، تداوم نقش در متن نوشته است.
شمسه‏ي آغاز نسخه و سرلوح‏ها نيز از بهترين نمونه‏هاي تذهيب و ترصيع دوره‏ي صفوي تبريز است که با گل‏هاي ريز و اسليمي و درشت و ختايي بر زمينه‏ي لاجوردي و طلايي اجرا شده است.
ستون‏بندي و جدول‏کشي آن، با قلم زر و بر اساس يک طرح هندسي هوشمند طراحي شده و دو ستون عمودي در وسط صفحه براي متن «شاهنامه» و دو ستون مورب در بالا و پايين صفحه براي متن «تيمورنامه» انتخاب شده است. و لچک‏هايي در محل برخورد ستون‏هاي مورب و جدول اصلي ايجاد شده، زمينه‏ي مناسبي را براي تذهيب فراهم کرده و گل‏هاي ختايي را در يک ترکيب‏بندي مدور دربرگرفته است. اين شيوه‏ي
ستون‏بندي، سبب القاي نوعي عمق در نگاره‏ها نيز شده است؛ زيرا با قرار دادن ستون‏هاي مورب روي متن نگاره در «پرسپکتيو» قرار گرفته است و ذوزنقه‏ي حاصل، زمينه‏ي مناسبي براي اجراي نگاره در اندازه‏هاي کوچک است؛ مجلس يکم - به تخت نشستن اميرتيمور در ديوان بلخ - بزرگ‏ترين (در ابعاد 100 ضربدر 220 ميلي‏متر مربع) و مجلس شکارگاه اميرتيمور، کوچک‏ترين آن (95 ضربدر 100 ميلي‏متر مربع) است. بقيه‏ي مجالس نيز همگي صحنه‏هاي نبرد را نشان مي‏دهد (در ابعاد تقريبي 130 ضربدر 175 ميلي‏متر مربع).
بنابراين جز مجلس يکم، بقيه‏ي نگاره‏ها در فضاي باز و در طبيعت برگزار مي‏شود. ميدان‏هاي نبرد، زميني است با پوشش گياهي محقر و محصور به قطعه سنگ‏هاي شيوه‏هاي متداول هرات، با رنگ‏هاي گوناگوني چون بنفش کم‏رنگ، آبي روشن، نخودي و حتي طلايي. گه‏گاه به اقتضاي موضوع، تغييرات در آن اعمال شده است. مانند نبرد ديوان کوهستان کتور، ارتفاعات زيبايي در کنار چشمه‏زار سرسبز پوشيده از گل‏هاي درشت شيوه‏ي اوايل صفوي جاي داده شده و صخره‏هاي مرجاني شيوه‏ي هرات نيز در گوشه‏ي چمن‏زار، چون يک عامل تزييني چشمگير است. يک درخت نارون در سمت چپ کوهستان ارتباط ميان متن نوشته و نگاره را برقرار کرده و چند درختچه‏ي خشک نيز براي حفظ تباين در دو طرف آن ساخته است.
مجلس شکارگاه اميرتيمور، طبيعت آرماني ديگري را به تصوير درآورده است؛ زمين به رنگ آبي فيروزه‏اي و غرق در گل‏هاي ظريف پايين زمينه، به چمن‏زار سرسبز و گل‏هاي درشت، آسمان زرين‏فام همراه با ابر چيني و پرواز لک‏لک‏ها، دو درخت هميشه سبز کاج نيز به سنت هرات، پيونددهنده‏ي زمين و آسمان است. در اين مجلس، علاوه بر اسب که به عنوان پيش‏رو در همه جا حضور دارد، جانوران ديگري چون بچه شير، شکارهاي مرسوم ديگر، پرندگان و باز شکاري با دقت و ظرافت طراحي و رنگ‏آميزي شده است.
در مجلس نبرد اميرتيمور با نقش خان تک درخت نارون با تنه‏ي قهوه‏اي و مجموعه برگ‏هاي طلايي بر فراز صخره تنها اندام گياهي، نقش ارتباط دهنده‏ي زمين بنفش و آسمان فيروزه‏اي است.
نگارگر، در مجلس پذيرايي خيمه‏گاه، در گوشه‏اي، چشم‏انداز زيبايي از طبيعت سبک هرات را جاي داده است؛ آسمان زرين‏فام با چند قطعه ابر چيني به رنگ‏هاي تند سرخ و لاجوردي، بر فراز صخره‏هاي رنگارنگ و پوشيده از گل قد برافراشته است.

نقش انسان

صحنه‏هاي نبرد، نيازمند تعداد بي‏شمار سپاهي است. نگارگر «شاهنامه‏ي قاسمي» براي تنظيم آنها چند ترکيب‏بندي مختلف را اتخاذ کرده است؛ در برخي از مجالس، مطابق معمول، وسط صحنه محل مبارزه‏ي تن به تن و استقرار فرماندهان است و بقيه‏ي سپاهيان نيز در دو گروه متخاصم و موازي با اضلاع چندضلعي جدول جاي داده شده‏اند و گروه‏هاي پشتيباني شامل کرنانوازان و پرچم‏داران در پشت صحنه در «پرسپکتيو» جاي مي‏گيرند و فقط نيمي از بدن آنها نمايان است. افراد سپاه، گرچه فاقد خصوصيات فردي‏اند ولي تنوع حرکات آنان چنان با دقت طراحي شده که صحنه را به تحرک درآورده است (مجلس نبرد با يعقوبيان، سپاه شاه منصور و نامراد سلطان).
در مجلس شکارگاه، شکارچيان در يک ترکيب‏بندي بيضي‏گون قرار دارند و در مجلس ديوان بلخ و پذيرايي در خيمه‏گاه، درباريان موقر و آرام در گروه‏هاي کوچک سه نفري به خط مايل نشسته و يا ايستاده‏اند. نگارگر، در تمامي مجالس، لباس‏ها و سلاح‏هاي سپاهيان - به
خصوص نقش پارچه و تزيينات فلزي، مس‏کوب، سپر و تيردان و کلاه‏خود و ساز برگ اسبان - را چنان با دقت وسواس گونه‏اي ساخته است که هر يک به تنهايي عامل تزييني موفقي است و وجود شخصيت‏هاي فرعي چون مرد «فرنگي با کلاه پردار» (مجلس پذيرايي اميرتيمور از سفير روم خيمه‏گاه)، چند زن و کودک به عنوان راوي (مجلس تسخير قلعه) و يا ديوان با سر گرگ و بدن برهنه (مجلس نبرد کوهستان کتور) به تنوع صحنه افزوده است.

معماري

در اين مجلس‏ها تنها دو بار معماري به تصوير آمده است؛ «ديوان بلخ» و «قلعه». در مجلس ديوان بلخ، بناي مجللي مشاهده مي‏شود که بنابر رسم متداول، فضاهاي بيروني و دروني آن در سطوح مختلف ترسيم شده است. فضاي بيروني، شامل حياط مربع مفروشي با خشت کاشي‏هاي رنگارنگ، حوض آب نقره‏اي و چند پايه شمعدان است. فضاي دروني، يا تالار ديوان، مفروش به قالي نقش لچک ترنج و، ميزي است که روي آن تنگ‏هاي شربت و يک سيني آثار ساخته شده است. در تالار نيز تخت جواهرنشان اميرتيمور ديده مي‏شود و پنجره‏ها به سوي باغ پرگل بازمي‏گردد. بر بام ساختمان، مهتابي آجر فرش و جان‏پناه کاشي‏کاري و يک چتري تزييني به مانند چتري بالاي تخت اميرتيمور جاي مي‏گيرد که در اين مورد نيز عنصرهاي تزييني بر اصول و اندام‏هاي معماري برتري دارد. در مجلس تسخير قلعه نيز تزيينات معماري و اثاثه‏ي منزل با همان دقت مجلس پيشين اجرا شده است.
در مجموع آشکار است که در انتخاب موضوع و اجراي اين نگاره‏ها، از مجالس نسخه‏ي خطي ظفرنامه‏ي شرف‏الدين علي يزدي (مورخ 935 ه.ق) محفوظ در مجموعه‏ي کاخ گلستان بهره گرفته‏اند. نسخه‏ي ظفرنامه با خوش‏نويسي سلطان محمد نور و تذهيب ميرعضد و بدون رقم نگارگر بر آن است. ولي در خاتمه‏ي نسخه، نام کمال‏الدين بهزاد به عنوان نگارگر ثبت شده است. با توجه به عوامل مختلف مکتب هرات، خصوصا در منظره‏سازي، چنانچه نسخه کار مستقيم کمال‏الدين بهزاد نباشد، محتملا اثر گروهي از شاگردان او در کارگاه صفوي تبريز است. (پوپ و اکرمن 1939 - 1938: نقشه‏هاي 905 تا 907؛ گري 1961:صص 133 - 132) (2)
ظرافت طراحي، تنوع اشخاص با حرکات طبيعي، هماهنگي و تعادل آرام رنگ‏آميزي که در ظفرنامه به کار آمده در «شاهنامه‏ي قاسمي» نيز مشهود است. بنابراين نسخه‏ي «شاهنامه‏ي قاسمي» را مي‏توان کاري ديگر و يا از آخرين کارها از گروه هنرمندان مکتب بهزاد در تبريز دانست - بخصوص نسل دوم آنان. مؤلف در اين ميان کار را به شيوه‏ي مير سيدعلي نزديک‏تر از سايرين مي‏داند. مير سيدعلي فرزند ميرمصور (متولد حدود 910 ه.ق) به هنگام آغاز کار تهيه «شاهنامه‏ي شاه طهماسبي» در 935 - 934 ه.ق / 1530 م، چون دستيار سلطان محمد در جمع هنرمندان مسؤول تصويرسازي اين نسخه قرار گرفت بنابر عقيده‏ي آنتوني ولش، وي که در آن زمان جواني بيست و چند ساله بود در ابتداي کار، وظيفه‏ي اجرا و پرداخت ريزه‏کاري‏هاي استادان بنام را برعهده داشت.
سپس به همراهي سلطان محمد مجلس نبرد «قارن و بارمان» را براي شاهنامه ساخت (آنتوني ولش 1980: نقشه‏هاي 89 ، 88 ، 83). به عقيده‏ي ديکسون وولش چون استادي و توانايي خود را به طور کامل نشان داده بود ساختن مجلس «هفت‏خوان رستم» در اين نسخه به طور مستقل به او سپرده شد، همچنين مجلس «گردهمايي سران براي تيراندازي» را از او مي‏دانند (ديکسون وولش 1981: ج 2، صص 191 - 178؛ نيز رک: سودآور). وي، به هنگام کار مصورسازي خمسه‏ي نظامي براي شاه طهماسب)946 - 945 ه.ق) به چنان درجه‏اي از مهارت و استاي رسيده بود که اجراي چندين مجلس ديگر از اين دست را از او دانسته‏اند. از مجلس‏هاي باقي‏مانده با رقم مير سيدعلي در خمسه، مي‏توان صحنه‏اي که مجنون را با غل و زنجير به نزد ليلي مي‏آورند ذکر کرد (پوپ و اکرمن 1939 - 1938: نقشه‏ي 910). همچنين چند برگ مجزا شده در مرقعي مشهور، متعلق به مجموعه‏داري به نام لويي کارتيه وجود دارد که از آثار مير سيدعلي است و در حال حاضر به موزه‏ي نبري فاگ در شهر بوستون اهدا شده است. (3) يک اثر مستقل ديگر از مير سيدعلي، در مجموعه‏ي خصوصي يوژان، صحنه‏اي از «شکار در کوهستان» را نشان مي‏دهد.
بر اساس اين چند اثر، ويژگي‏اي کار مير سيدعلي را چنين مي‏توان بيان داشت: هماهنگي کامل ميان رنگ‏هاي درخشان، تفاهم کامل شکل‏ها، رسم‏هاي متين و استوار و بالاخره دقت و بررسي در پرداخت ريزه‏کاري‏هاي تزييني در حدي که «کمپوزسيون» و «طراحي» را تحت‏الشعاع قرار مي‏دهد. نگاره‏هاي «شاهنامه‏ي قاسمي» نيز از چنين ويژگي‏هايي برخوردار، و آنچه که در نظر اول چشمگير است جنبه‏ي تزييني کارهاست.
چند عامل مشترک در مجلس‏هاي مير سيدعلي مشاهده مي‏شود که عينا در «شاهنامه‏ي قاسمي» نيز تکرار شده است؛ از جمله مي‏توان نقش «خيمه» را نام برد که در پنج مجلس صحنه‏ي برگزاري واقعه است: 1. گردهمايي سران براي ترتيب نيزه‏بازي، در شاهنامه‏ي طهماسبي. (سودآور 1992 م: نقشه‏ي 339) 2. ملاقات ليلي و مجنون در شاهنامه‏ي طهماسبي. 3. مرقع کارتيه، پذيرايي سران و اردوگاه. 4. در «شاهنامه‏ي قاسمي» نيز ملاقات اميرتيمور با سفير روم در چنين خيمه‏اي برگزار مي‏شود. اين خيمه‏ها از کرباس سفيد با حاشيه‏هاي هندسي رنگارنگ است که آستر برخي از آنها از کرباس آبي با نقوش قلمکار است. اين تزيينات به شکل ستون‏هاي عمودي با ترنج‏هاي بيضي‏شکل رسم شده است و رنگ آبي نيلي در آن برتري دارد. 5. حمزه‏نامه، در ميان برگ‏هاي بازمانده‏ي حمزه‏نامه در مجموعه‏ي سابق اردشير، در شهر بمبئي هندوستان، نيز برگي از حمزه‏نامه نگه‏داري مي‏شود که مجلسي در خيمه را نشان مي‏دهد و خيمه مزين به همان ترنج‏هاي شيوه را نشان مي‏دهد و خيمه مزين به همان ترنج‏هاي شيوه‏ي ايراني است، گرچه ظاهر کار هندي مي‏نمايد مانند ماجراهاي فرعي و ساختن بعضي از شخصيت‏ها در اندازه‏ي بزرگ و جز آن، ولي به کارگيري اين نقش مايه‏هاي ايراني، مشارکت مير سيدعلي در خلق اين اثر را نشان مي‏دهد. (غروي 1353: ص 32) (4)
از ديگر آثار مير سيدعلي، مجلس «شکار در کوهستان» است. در اين مجلس، محل شکارگاه کوهستان سنگلاخ است و شکارچيان سوار بر اسب همراه با بازشکاري خود ميان سنگ‏ها کمين کرده‏اند. در «شاهنامه‏ي قاسمي» مجلس «نبرد با ديوان آدم‏ربا»، کوهستان کتور مأمن ديوان نيز همانند کوهستان شکارگاه ساخته شده و ترکيبي از قلوه‏سنگ‏هاي منظم بيضي‏شکل، در پاي کوهستان چمن سرسبزي است کمه پوشيده از گل‏هاي رنگارنگ است. مير سيدعلي، نمونه‏ي پيشين اين چمن‏زار را در مجلس «ملاقات سران» در خمسه‏ي نظامي در پاي خيمه ساخته است. گرچه اين؟؟؟ در آثار صفوي مکتب وز کم و بيش متداول بوده است ولي مير سيدعلي آن را در فهرست عوامل طبيعت‏سازي قرار داده و مکرر از آن بهره گرفته است. پاره‏اي از عوامل تزييني که در کارهاي مير سيدعلي بيش از اين مشاهده شده است، از جمله پرنده‏هاي بال گشوده با پرهاي رنگين به صور مختلف نظير لک‏لک، مرغابي و سيمرغ کوچک است که در گوشه‏هايي از مجلس‏هاي «شاهنامه‏ي قاسمي»
نيز به چشم مي‏آيد. همچنين مجلس «ملاقات اميرتيمور با سفير روم» و يا «شکارگاه امير» است که همراه با ابر چيني رسم شده است.
زندگي شبانگاهي از موضوع‏هاي مورد نظر مير سيدعلي بوده (ملاقات سران، زندگي شبانه‏ي کاخ، زندگي شبانه‏ي شهر و جنگ بارمان و قارن) که در «شاهنامه‏ي قاسمي» نيز جايگاه خود را حفظ کرده است که در ملاقات اميرتيمور در ديوان بلخ، و با افزودن شمعدان‏هاي مرصع و در نبرد با سپاه منصور با آسمان پر ستاره مجسم شده است. انتساب اين نگاره‏ها به مير سيد علي، با نظريه‏ي شادروان بهرامي که براي اولين بار تاريخ نسخه را مربوط به آغاز نيمه‏ي دوم سده دهم هجري قمري مي‏داند نيز همزماني دارد.
مير سيدعلي در حوالي 956 ه.ق همراه پدرش ميرمصور در کابل به همايون شاه گورکاني پيوست و با وي به هندوستان رفت و در آنجا مستقر و از بنيان‏گذاران مکتب نگارگري هند و ايراني گرديد. سپس چند سال بعد در 973 ه.ق به عنوان سفر حج از اکبرشاه گورکاني رخصت گرفت و از هند خارج شد، ولي بازگشت او از مکه‏ي معظمه در پرده‏ي ابهام باقي است! آيا مي‏توان تصور کرد که به تبريز بازگشته باشد؟
به هر تقدير، دو اثر معروف شاهنامه و خمسه‏ي «شاه طهماسبي» (کريم‏زاده‏ي تبريزي 1370: صص 65 - 63) که در تبريز مصور شده و مجلس‏هايي از مير سيدعلي را در برداشته است همان اوان از موطن خود خارج شده و نگاره‏هاي آن پراکنده گرديده و به مجموعه‏هاي مختلف راه يافته است. چنانچه نظريه‏ي مؤلف در انتساب نگاره‏هاي «شاهنامه‏ي قاسمي» بر مير سيدعلي مورد تأييد قرار گيرد، مي‏توان ادعا کرد که آخرين و تنها اثر او که از سوي شاه عباس صفوي وقف آستانه‏ي شيخ صفي‏الدين در اردبيل گرديده، در سرزمين خود و در پناه موقوفات حفظ شده، و اکنون در گنجينه‏ي اسلامي موزه‏ي ايران باستان در معرض تحسين هنردوستان گرفته است.

پي نوشت :

1-نسخه‏ي «شاهنامه‏ي قاسمي» براي نخستين بار در 1930 م به نمايشگاه هنر ايران در Burlington House لندن ارسال شد (کاتالوگ نمايشگاه هنر ايران، 720). سپس آقايان بينيون، ويلکنس و گري در اثر ارزشمندي که در 1933 م منتشر کردند، مينياتورهاي نسخه را کاري از غرب ايران معرفي نمودند. در 1959 م هنرشناس فرانسوي، آقاي يان چوکين در جلد سوم اثر ارزشمند خود به نام مينياتورهاي نسخه‏هاي خطي فارسي، آن را در مکتب شيراز جاي داده است.
اضافه مي‏نمايد که اين نسخه براي بار دوم در 1950 - 1949 م به نمايشگاهي که از سوي موزه‏ي ايران باستان ترتيب داده شد به نيويورک و بوستون ارسال گرديد.
2-عوامل مشابه ميان اين دو نسخه فراوان است. از آن ميان مي‏توان به دو مجلس معرفي فرزند سلطان مراد به اميرتيمور در ظفرنامه از سوي سفيران اروپايي و مجلس پذيرايي اميرتيمور از سفير قيصر روم را در «شاهنامه‏ي قاسمي» ذکر کرد. همچنين مي‏توان نبردهاي شبانه‏ي زير آسمان پرستاره (در ظفرنامه در حمله‏ي لشکريان اميرتيمور به اردوگاه ياغيان) و حمله به سپاه شاه منصور در «شاهنامه‏ي قاسمي» و جز آن را برشمرد.
3-L. Cartier. Aaeuni. Fogg Art Museum Boston.
4-حمزه‏نامه، در شرح قهرماني‏هاي حمزه عموي حضرت رسول (ص) بزرگترين اثر مصور اسلامي است که به سرپرستي مير سيدعلي و سپس خواجه عبدالصمد شيرازي، پس از پيوستن آنان به همايون شاه گورکاني، در هندوستان اجرا شد. تاريخ و محل دقيق اجراي آن روشن نيست ولي گروه کثيري از هنرمندان هندي و غير هندي نيز به سرپرستي دو هنرمند ايراني در اين تصويرسازي مشارکت داشته‏اند. تصاوير آن حدود 1200 تا 1400 مجلس بوده است که بر پارچه‏ي کتاني به ابعاد 60 ضربدر 55 سانتي‏متر مربع اجرا شده و کارگاهي که اين اثر را تهيه کرد در مواقع مکتبي بود که در آن سبک نويني از نگارگري به وجود آمد؛ ترکيبي از سبک ايراني سده‏ي دهم هجري قمري همراه با مزايا و خواص نقاشي هندي با هماهنگي کامل. از اين نقاشي‏ها در حدود 120 قطعه بازمانده که در موزه‏هاي مختلف پراکنده است.

منبع:ميراث جاويدان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا