موقوفات شيخ علي خان رشتي شفتي بر مدرسه‏ي خان مروي

وقف نامه‏ي حاضر (1) يکي از چهار وقف‏نامه‏ي مدرسه و مسجد خان مروي (2) است که نگارنده‏ي اين سطور از آنها اطلاع حاصل کرده است. (3) وقف‏نامه‏ي اصلي مدرسه متعلق به مرحوم خان مروي است که به کوشش جناب آقاي رضا استادي در شماره‏ي 13 همين فصلنامه به چاپ رسيده است. وقف‏نامه‏ي ديگر مدرسه متعلق به حاجيه نه‏نه، همسر حاجي ميرتقي لاريجاني، است که در زمان توليت حاجي ملا ميرزا محمد اندرماني طهراني، از مجتهدان طراز اول تهران، در 17 جمادي الاولي
جمعه، 17 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موقوفات شيخ علي خان رشتي شفتي بر مدرسه‏ي خان مروي
موقوفات شيخ علي خان رشتي شفتي بر مدرسه‏ي خان مروي
موقوفات شيخ علي خان رشتي شفتي بر مدرسه‏ي خان مروي

نويسنده: سيد سعيد مير محمد صادق

مقدمه

وقف نامه‏ي حاضر (1) يکي از چهار وقف‏نامه‏ي مدرسه و مسجد خان مروي (2) است که نگارنده‏ي اين سطور از آنها اطلاع حاصل کرده است. (3) وقف‏نامه‏ي اصلي مدرسه متعلق به مرحوم خان مروي است که به کوشش جناب آقاي رضا استادي در شماره‏ي 13 همين فصلنامه به چاپ رسيده است. وقف‏نامه‏ي ديگر مدرسه متعلق به حاجيه نه‏نه، همسر حاجي ميرتقي لاريجاني، است که در زمان توليت حاجي ملا ميرزا محمد اندرماني طهراني، از مجتهدان طراز اول تهران، در 17 جمادي الاولي 1271 ه ق وقف بر مدرسه شده است. وقف نامه‏ي سوم مربوط است به حاجي ملا رضا قلي که قريه‏ي حصارين دماوند را در رجب 1299 ه ق وقف بر مصارف مقرر مسجد و مدرسه کرده است.
وقف‏نامه‏ي حاضر که چهارمين وقف‏نامه‏ي مربوط به مدرسه و مسجد است، متعلق به مرحوم شيخ علي خان رشتي شفتي از استادان قديم مدرسه‏ي خان مروي است. از شرح حال او بجز مواردي که در خود سند ذکر شده است، اطلاع ديگري به دست نيامد. او فرزند شيخ جمال الدين خلخالي‏الاصل است که در شفت گيلان سکونت داشت. بر اساس اين وقف‏نامه شيخ علي رشتي شفتي دو قطعه از زمين‏هاي زراعي خود را در چوبر شفت از روستاهاي رشت، بر فرزندان و مدرسه‏ي خان مروي وقف کرده است. طبق نظر واقف، متولي اين موقوفه هر ساله عوايد حاصل از اين زمين‏ها را پس از وضع مخارج و مصارف محلي و رفع ماليات ديواني مي‏بايد به سه قسمت مساوي تقسيم کند، که دو قسمت آن متعلق به تعزيه داري حضرت سيدالشهداء(ع) و يک قسمت آن متعلق به اولاد واقف است. از دو قسمت تعزيه‏داري، يکي بايد در خود محل - چوبر شفت - به مصرف روضه خواني برسد و قسمت ديگر صرف مدرسه‏ي خان مروي گردد.
توليت مدرسه بر اساس نظر واقف تا زمان حيات با خود اوست و بعد از او اين امر بر عهده‏ي متولي مدرسه‏ي مروي قرار گرفته است.

متن وقف ‏نامه

واقف جناب آقاي شيخ علي نجل زکي مرحوم آقا شيخ جمال‏الدين خلخالي الاصل شفتي المسکن.
موقوفه تمامي متصرفه‏ي ملکي اختصاصي واقف معزي اليه در قريه‏ي چوبر شفت من قراء رشت است که
متصرفه‏ي مزبوره عبارت است از دو قطعه زمين بزرگ توت که يکي معروف است به اتار کله و يکي در جنب باغ مرحوم کربلايي نصير و ديگر مزرعه‏ي برنج‏کاري بضمائمها از دائره و بائره و خانه و صحن و سراي و سري باغ و اشجار مثمره و غيرمثمره، بعبارة اخري آنچه را که آقاي آقا شيخ علي واقف معزي اليه در قريه‏ي چوبر شفت از رطبه و يابسه مالک و متصرف است و به دست يوسف زارع پسر مرحوم علي چوبري شفتي زراعت مي‏شود و در محل خود معروف است، مصب عقد وقف شد و به تصرف و قبض وقف هم داده شد و از ملکيت آقاي آقا شيخ علي خارج گرديد.
موقوف عليهم تعزيه‏داري حضرت خامس آل عبا و ثالث ائمةالأطهار ابي‏عبدالله الحسين و اولاد و احفاد و اعوان و اصحاب و ياوران آن بزرگوار، صلوات الله و سلامه عليه و عليهم اجمعين، و اولاد خود واقف خير مواقف است، ذکورا و اناثا با تقدم طبقه‏ي سابقه بر لاحقه به طور تساوي به اين معني که متولي موقوفه‏ي مزبوره هر ساله عوايد و منافع آن را بعد از وضع مخارج و مصارف محلي و رفع ماليات ديواني سه قسمت متساوي نموده، دو قسمت آن راجع است به تعزيه‏داري حضرت سيدالشهداء، ارواحنا و ارواح العالمين له الفداء، و يک قسمت راجع به اولاد واقف. و اما دو قسمت راجع به تعزيه‏داري، يک قسمتش بايد در خود محل به مصرف روضه‏خواني برسد و يک قسمتش در طهران در مدرسه‏ي فخريه‏ي خان مروي. و اما قسمت راجع به اولاد بايد به خود اولاد برسد که به مصرف شخصي خودشان برسانند، بالسوية من غير فرق بين الذکر و الانثي.
توليت موقوفه‏ي مزبوره مادام‏الحيوة با خود واقف است و بعد از او با متولي مدرسه‏ي خان مروي، الي أن يرث الله الأرض و من عليها. و صيغه‏ي وقف جاري و قبض و اقباض به عمل آمد. فصار وقفا صحيحا باتا بتلا (فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علي الذين يبدلونه) (4) و عليه لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعين. و قد وقع ذلک و حرر في منتصف محرم‏الحرام سنة ألف و ثلث مائة و خمسين من الهجرة المقدسة، مطابق يازدهم خوردادماه يک هزار و سيصد و ده شمسي و براي تعيين حق الثبت، قيمت موقوفه‏ي مزبوره پنجاه تومان است. شيخ علي رشتي شفتي.

پي نوشت :

1-با تشکر از آقاي فرزاد زيباپور که نگارنده را از وجود اين سند آگاه کردند و با سپاس از خانم زهرا شفيعي جاويد، فرزند مرحوم حاج مرتضي رشتي شفيعي (رشتي شفتي) و نوه‏ي مرحوم شيخ علي رشتي شفتي که عکسي از اين سند را در اختيار نگارنده قرار دادند.
2-براي اطلاع بيشتر راجع به شرح حال خان مروي و تاريخچه‏ي مدرسه و مسجد مروي، رک: ميرمحمد صادق، سيد سعيد، «مسجد و مدرسه‏ي مروي»، مجله‏ي مسجد، سال پنجم، شماره‏ي 29، ص 83 - 70.
3-وقف‏نامه‏هاي مذکور را نگارنده آماده‏ي چاپ کرده است که ان شاء الله به زودي به صورت دو مقاله‏ي جداگانه به چاپ خواهد رسيد.
4-بقره: 181.

منبع: ميراث جاويدان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.