و با بررسی آثار هنری - تاریخی در سطح شهرستان و رابطهی آنها با وقف در سه بخش (1. وقف و مساجد و مدارس علمیه؛ 2. وقف و زیارتگاهها؛ 3. وقف و قنوات) کارکردهای مهم وقف را بررسی میکند. امید است پژوهش حاضر سپاسی به ساحت مقدس واقفان نیکوکار و متدین این دیار باشد.
قاینات
قاینات یکی از شهرستانهای جنوب خراسان است که در 58 درجه و 38 دقیقه تا 60 درجه و 56 دقیقهی طول و 32 درجه و 6 دقیقه تا 34 درجه و 12 دقیقهی عرض جغرافیایی قرار گرفته است. مرکز این شهرستان شهر قاین است که در فاصلهی 373 کیلومتری از مرکز استان، مشهد، قرار دارد(1)جمعیت شهرستان بر اساس آمار مرکز بهداشت شهرستان در سال 1379 برابر با 138,072 نفر بوده که 7ر22 درصد در نقاط شهری و 2ر77 در نقاط روستایی ساکن بودهاند(2).
در شهرستان قاینات هماکنون نزدیک به 696 موقوفه و 1,813 رقبه وجود دارد که در سال گذشته مبلغ 299,958,562 ریال عایدی داشته که درآمد حاصله به مصارف تعیین شده از سوی واقفان میرسد (3).
طرح مسأله و اهداف تحقیق
پدیدهی وقف که در فرهنگ ملی - مذهبی ما ریشهای کهن و طولانی دارد، تحت تأثیر همخوانی و تطابق با سرشت پاک انسانی، پایداری جاودانهای در جامعه داشته است.بررسی اثرات و کارکردهای وقف در جامعه در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، هنری و سیاسی نیازمند تحقیق گستردهی دقیق و علمی است. کارکردهای وقف در جامعه به دو شکل نمودهای عینی و قابل رؤیت و نمودهای غیر عینی اما در عین حال بسیار مهم مشهود میباشد. هدف اصلی این مقاله بررسی برخی از اثرات وقف و کارکرهای عینی آن در جامعه است.
وجود آثار و بناهای مذهبی - ملی که از ارزش فرهنگی و هنری والایی برخوردارند، بیانگر بخشی از تاریخ و فرهنگ هر ملت در گذشته و سبب غرور ملی برای نسل حاضر و آتی است. بخش عمدهای از بناهای مذهبی و هنری به خصوص در جهان اسلام پیوند عمیق و محکمی با سنت وقف داشته است.
به مدد بهرهگیری از عواید موقوفات، ساختمانهای مهمی همچون مساجد، تکایا، حسینیهها، مزارها و مدارس علمیه احداث، مرمت و حفظ شدهاند. سنت وقف در شهرستان قاینات که به دارالمؤمنین خراسان شهرت دارد، صبغهای بس قوی و جایگاهی درخشنده و تابناک دارد. وجود موقوفاتی مهم و قدیمی بر مساجد، مدارس علمیه، مزارها و... خود گواهی صادق بر این مدعاست.
در پژوهش حاضر که به روش میدانی و اسنادی تهیه شده، سعی بر آن است تا با بررسی بناهای تاریخی - هنری و مذهبی در سطح شهرستان به رابطهی وقف در ایجاد و حفظ این آثار پرداخته شود. سه محور اصلی تحقیق شامل 1. وقف و قنوات (در سطح شهر قاین)؛ 2.
وقف و رابطهی آن با مساجد و مدارس علمیه (در سطح شهر قاین)؛ 3. وقف و زیارتگاهها و مقبرهی شعرا (در سطح شهرستان) است.
قدیمی ترین و مهم ترین موقوفات شهرستان
کهنترین وقفنامهی موجود در قاینات، وقفنامهی امیر رفیعالدین واقع در دشت بیاض است. این وقفنامه متعلق به سال 920 ه ق است. واقف یک شبانهروز از آب و اراضی قنات و مزرعه ی دشت بیاض را بر تعمیر و روشنایی و حقوق خطیب و مؤذن مسجد جامع محل یاد شده وقف کرده است (4)به مدد همین موقوفات بود که ساختمان مسجد که بر اثر زلزله چندین بار تخریب شده، مجددا بازسازی شده است، به طوری که در زلزلهی ویرانگر سال 1347 بخشی از مسجد تخریب و مجددا بازسازی شد. از دیگر موقوفات کهن و مهم شهرستان میتوان به موقوفات جدول 1 اشاره کرد.
قنوات و وقف
قنات به عنوان یک پدیدهی تکنولوژیکی - فرهنگی نقش مؤثری در عمران و احیای مناطق خشک داشته است. در گذشته بخش اعظم مناطق داخلی ایران به وسیلهی قنوات آبیاری میشده است.شهرستان قاینات که در منطقهی خشک و نیمه خشک واقع شده، به مدد بهرهگیری از این ابتکار زمینههای تمدن و شهرنشینی را در منطقهی قهستان فراهم ساخته است.
در سطح شهرستان در حال حاضر حدود 800 رشته قنات دایر است اما در این مقاله تنها رابطهی وقف و قنوات در شهر قاین را بررسی میکنیم. برخی از قنوات موجود همچون فرخآباد بر طبق اسناد مکتوب موجود
سابقهای بیش از هزار سال دارند و قناتهایی همچون شاهیک به لحاظ ساختار فنی قنات و برخورداری از سد زیرزمینی از شگفتیهای هنری و معماری به شمار میروند.
بررسی نظام مالکیت و مدیریت در قنوات شهر نشان میدهد که در تمامی 11 رشته قناتی که در شهر جاری بوده، سهم عمدهی مالکیت مربوط به مالکیت وقفی است و موقوفات هر کدام در لوحههای سنگی، آبنامهها و وقفنامهها ثبت شده است.
به عنوان مثال در کتیبهای که در مسجد جامع در رواق شش ضلعی شمالی با تاریخ 1046 نصب شده، نحوهی بهرهبرداری از موقوفهی قنات جعفرآباد را که از داخل مسجد جامع عبور میکرده نشان میدهد. مضمون کتیبهی ایوانچهی صحن، مسجد که یادگاری از دورهی حکومت امیرسلطان موصلو است، نیز وقفی است.
جدول 2 قنوات قاین، کل سهام قنات، میزان سهم وقفی و درصد آن را برای هر کدام از قنوات نشان میدهد. یادآور میشود که در چند دههی اخیر بر اثر حفر بیرویهی چاههای عمیق در دشت قاین، خسارات عمدهای به قنوات وارد شده است و تعدادی از آنها خشک و متروک شدهاند.
با یک محاسبهی ساده مشخص میشود که در حدود 19 درصد از کل سهام قنوات شهر قاین وقف بوده است. وقف قنات با مدیریت نظارت شدهی آن در رشد فرهنگی شهر تأثیر بسیار داشته و به جرأت میتوان ادعا کرد که یکی از دلایل عمدهی رونق محافل مذهبی و حفظ روحیهی دینی در این شهر بوده است.
نکته ی بسیار مهم دیگر در ارتباط با قنات و وقف، دقت نظر حکیمانه و عالمانهی واقفان و پرداختن به تمامی مسایل جامعه از جنبههای مختلف علمی، هنری و تبلیغی بوده که به عنوان نمونه جزییات وقف در قنات شاهیک را بیان میکنیم.
انواع وقف در قنات شاهیک
1. وقف بر اولاد، از مجموع 210 بل آب وقفی 62 بل آن وقف اولاد است که درآمد حاصل از آن بین کل اولاد و عموما بین افراد فقیرتر اولاد تقسیم میشود.2. وقف بر مسجد، از بین مساجد شهر، مسجد قلعه دوازده بل و مسجد محلهی بالا یک بل سهم دارند. علاوه بر این 13 بل، 2 بل دیگر نیز وقف مساجد است که در مجموع 15 بل وقف مساجد میباشد.
3. وقف بر مدارس علمیه، مدارس علمیه در مجموع 40 بل از آب قنات شاهیک را جهت مخارج طلبهها، مدرسین و نیازهای مدرسه دریافت میداشتهاند. این املاک هماکنون در اختیار اوقاف است.
4. وقف بر مقبره، از آب این قنات 13 بل بر مقبرهی شعرا و بزرگان اهل علم و فضل در سطح شهر قاین وقف شده است.
5. وقف حوض، دو حوض جان میرزا و کربلایی مرتضی هر کدام نیم بل از آب قنات را به خود اختصاص میدهند که در هر مدار نیم بل آب به این حوضها اختصاص مییابد.
6. وقف نخل، از مجموع آب وقفی قنات 3 بل آن به نخل مسجد جامع اختصاص دارد.جدول 3 میزان آب وقفی بر مبنای بل به تفکیک در هر شبانهروز را بر اساس آبنامهی قنات نشان میدهد(5).
وقف و مساجد
بینش اسلامی در آغاز و بیش از همه، عنصر مشخص و با اهمیت مسجد را به عنوان مرکز مذهبی - سیاسی در دل شهر دارد. مساجد قاینات هر کدام به تناسب اهمیت از موقوفاتی برخوردارند که به جهت اختصار تنها به معرفی و ذکر موقوفات سه مسجد میپردازیم.مسجد جامع قاین
در خصوص بنای اولیهی مسجد جامع اتفاق نظر وجود ندارد. برخی از مطلعین معتقدند که بنای اولیه بر خرابههای آتشکدهای ساخته شده و ساختمان اولیهی مسجد را به سدههای اول تا چهارم نسبت میدهند. ولی آنچه مسلم است.در سدهی چهارم به طور قطع موجود بوده است. مسجد به صورت دو ایوانی با دو قبلهی متفاوت، در زمینی به مساحت تقریبی 2,470 و زیربنای 1,050 متر مربع بنیان شده است. مسجد دارای ایوانی است.
که حدودا 18 متر ارتفاع دارد و در دو طرف ایوان بعدا دو شبستان ساخته شده است. علاوه بر این، مسجد ساعتی آفتابی و ایوانچههایی در صحن دارد. در گوشهی غربی صحن نیز پایابی جهت دسترسی به آب قنات به امر ضعشکن خان در دورهی حکمرانی شاه سلیمان صفوی بنیان شده است.
مسجد جامع موقوفات متعددی از جمله 15 سهم از قنات فرخآباد دارد، در رواق شش ضلعی شمالی کتیبهای به تاریخ 1046 موجود است که پیرامون موقوفهی قنات جعفرآباد است. آب قنات جعفرآباد از درون پایاب مسجد جامع میگذشته و مسلمین جهت مصارف مختلف از آن بهره میگرفتهاند.
علاوه بر این در یکی از ایوانچههای صحن، کتیبهای از دورهی امیر سلطان موصلو که مضمون آن نیز وقفی است وجود دارد. علاوه بر این یک شبانهروز از دیزوک، وقف بر مسجد جامع بوده که در دورهی پهلوی فروخته شده به علاوه نیم دانگ از قنات قدی وقف بر مسجد جامع است. مسجد جامع قاین به عنوان یک اثر ویژهی مذهبی با خصوصیات معماری برجسته به شمارهی 295 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.
سجد جامع دشت بیاض
روستای دشت بیاض در بخش نیم بلوک قاینات از کهنترین مراکز سکونتی در ناحیهی قهستان قدیم بوده است. اسم قدیم آن سپیدروستا بوده و در معجمالبلدان اسفیذرستاق نامیده شده است. بعد از استیلای عرب اسم آن را به دشت بیاض تبدیل کردهاند. حمد الله مستوفی در نزهةالقلوب میگوید: «دشت بیاض شهری ندارد، قصبه ی آن را فارس گویند». .یکی از مهمترین بناهای تاریخی و مذهبی که ایجاد آن با وقف شروع و به کمک موقوفات بنیان آن پایدار مانده، مسجد جامع دشت بیاض است. در ابتدای وقفنامه واقف به ایجاد بنا اشاره دارد: «در قریهی فارس بهشتآسا که وطن مألوف آن جناب و آبا و اجداد بزرگوار اوست و نمونه ای است.
از بهشت و رشکی است از روضهی اعلی علیین در زمین ملک خود به اهتمام معماران غیب و مهندسان لاریب مسجدی بنا فرموده...». این وقفنامه قدیمترین سند مکتوب موجود در شهرستان به شمار میآید که به تاریخ شعبان 920 ه ق نگارش یافته است.
بر طبق وقفنامه متولی باید درآمد یک شبانهروز آب و اراضی مزرعهی دشت بیاض را اولا به عمارت و مرمت ضروریهی مسجد جامع یاد شده و فرش و روشنایی صرف کند و آنچه زیاد آید، از چهار سهم، سه سهم، سهم خطیب جهت وظیفهی خطابت و امامت بردارد .
و یک سهم به مؤذن مشروط بر اینکه از در و دیوار مسجد باخبر باشد. جزییات مصرف خیرات در ایام خاص نیز در وقفنامه مذکور است (پیوست 1).
مسجد جامع افین
مسجد افین در روستایی به همین نام در 85 کیلومتری شرق قاین قرار دارد. از عمده فضاهای معماری این بنا، ایوان، دو شبستان زمستانی، گنبدخانه و شبستانهای تابستانی طرفین ایوان است.ظاهرا صحن مسجد در گذشته تاقنماهایی داشته که در حال حاضر اثری از آنها نیست. احتمالا شالوده و بنیان اولیهی بنا در سدههای سوم و چهارم هجری شکل گرفته است. بنای فعلی ویژگیهای معماری دورهی تیموری را به همراه دارد.
وقف و مدارس علمیه
مدرسهی علمیه ی جعفریهی قاین
از عناصر و پدیدههای چشمگیر شهرهای اسلامی مدارس علمیه است که مقر غالب آنها در قلب شهر، در حوالی مسجد جامع و زیارتگاههای مهم مذهبی سازمان یافته بود. مدارس علمیه از مهمترین عناصر شهرهای اسلامی به شمار میرود.و لذا بخشی از موقوفات صرف احداث، تعمیر و مرمت و امور فرهنگی و علمی این مدارس میشده است. در شهرستان قاین مدرسهی علمیهی جعفریه قدمتی طولانی دارد. بنای اولیهی مسجد در 1314 توسط رضاخان تخریب و پس از تخریب، دبستانی به نام پهلوی ساخته شد.
ولی سرانجام با فعالیت علمای شهر در تثبیت اصل موقوفات، در سال 1330 در زمینهای وقفی کوچهی آهنگران ساختمان مدرسه به مساحت 5,000 و زیربنای 2,500 متر مربع مجددا ساخته شد.
آنچه که به این حوزه حیات دوباره داد علاوه بر فعالیت علما وجود موقوفات مهم این مدرسه بود. از سهام اکثر قنوات شهر سهمی به این مدرسه تعلق دارد.علاوه بر آن موقوفاتی در روستاهای اسفشاد، پهنایی، بزنآباد، دهشک، و تجرگ کره دارد.موارد مصرف این موقوفات شامل تعمیر و نگهداری ساختمان مدرسه و هزینهی طلاب است (6).
مدرسهی علمیه ی جعفریهی زهان
از مدارس علمیهی با سابقهی طولانی به شمار میرود که در روستای زهان از بخش مرکزی قاین قرار گرفته است. مدرسه هشت باب حجره، کتابخانه، دو باب منزل مدرسین، دفتر و... دارد. به کمک موقوفات محلی شهریهی طلاب پرداخت و به امور مدرسه رسیدگی شود.علاوه بر این دو مرکز مهم علمی، مدرسهی علمیهی جعفریهی نمونه، حوزهی علمیهی الزهرا، مدرسهی علمیهی بیهود، حوزهی علمیهی حاجیآباد، و حوزهی علمیهی امام محمد باقر خضری از دیگر مدارس علمیهی شهرستان است که با کمک خیرین و واقفان در راه ترویج و نشر فرهنگ اسلامی گام برمیدارند.
وقف و زیارتگاهها
یکی از مصداقهای بارز زیارتگاهها پیوند بینش اسلامی و پدیدههای جغرافیایی، زیارتگاههاست، زیارتگاهها که غالبا به موقوفات اتکا دارند، نقشهای گوناگونی از قبیل نقش زیارتی، سیاحتی، آموزشی و عبادی ایفا میکنند.همچنین زیارتگاهها غالبا به عنوان جایگاه برگزاری آیینهای محلی و بومی که با دین اسلام پیوند خورده از جمله تشریفات پیوند زناشویی، مرگ و میر، تعزیهخوانی و گردهماییهای سنتی به انحای خاصی مورد توجه است.
زیارتگاهها به دلیل دلبستگی اعتقادی که عامه بدانها دارند، از نظر دستیابی به اعتبارات عمرانی و نوسازی به طور طبیعی خودکفایند. غالبا موقوفات مخصوص به صورت آب، زمین، مزروعی، باغ و مستغلات شهری و املاک روستایی حفظ و گسترش آنها را پشتیبانی میکند(7).
مهمترین این زیارتگاهها در شهرستان قاینات عبارتند از:
امام زاده زید بن موسی مشهور به زیدالنار
این بنا در روستای آفریز در 80 کیلومتری جنوب قاین در مسیر قاین به فردوس قرار گرفته است. بنای اولیهی بارگاه توسط معتصم عباسی که از عمل خویش در به شهادت رساندن امامزاده نادم و پشیمان بوده، ساخته شده و در عهد سلاطین غزنوی وزیر مشهور محمد بن الحسن بن منصور نیز در تعمیر آن اقداماتی صورت گرفته است.بنای معتصمی که به خط کوفی نام معتصم بر آن مسطور بوده در حدود سال 800 هجری هنوز بر حال خود باقی بوده است (8).بنا با استفاده از مصالح سنگ و آجر و ملات آهک ساخته شده است. بنای مقبره در مرکز صحن واقع شده است.
پلان مقبره به صورت هشت ضلعی بوده و دارای گنبدی دو پوشه و فاصله بین دو پوشش گنبد تقریبا دو متر است. این بنا به شمارهی 1894 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. تاریخ موقوفهی اصلی این بارگاه مربوط به سال 1281 ه ش است و موقوفات این بارگاه شامل موارد ذکر شده در جدول 4 است.
امام زاده عبدالله بن موسی (کارشک)
این بقعه در بلوک دشت بیاض در روستای کارشک واقع شده است. این بقعهی شریف مدفن شاهزاده عبدالله بن موسی بن عبدالله بن حسن بن حسن - علیهالسلام - است، نسب شریفش به سه واسطه به حضرت امام حسن مجتبی (ع) میرسد.این مزار از زمان قدیم مشهور و طرف توجه رجال و بزرگان بوده است و بنا به نقل از کتاب بهارستان تا چندی قبل هنوز شمعدانهای نفیس فلزی که سلاطین صفوی بدان آستانه تقدیم کرده و اسامی ایشان بر آن نقش شده بود از عهد شاه طهماسب و شاه سلیمان صفوی در آن موجود بوده است(9).
امام زاده داود (کلاته مزار)
مرقد این امامزاده بر فراز کوهی در روستای کلاتهمزار در دهستان زهان واقع شده است. بر بنای اولیه دو تاریخ 1087 و 1280 موجود بوده لکن بنای ساختمان امامزاده در زلزلهی 1376 ه ش تخریب شد و در سال 1378 ه ش به هنگام بازسازی بنا با جسدی تازه روبهرو شدند.که بر اثر گذشت چندین سال همچنان سالم باقی مانده بود. پیکر مطهر با حضور مسؤولین و جمعیت انبوه عاشقان اهل بیت به طرز باشکوهی مجددا تشیع و در محل به خاک سپرده شد. ساختمان این امامزاده هماکنون در حال ساخت است.
امام زاده زید در فرخ آباد
این امامزاده از نوادگان امام موسی (ع) و نامش زید بن عابد بن خلیل بن بلال بن عون بن موسی است. این مزار هماکنون در داخل محوطهی شهر قاین در جنب قبرستان فرخآباد واقع شده است.از مجموع سهام قنات فرخآباد و اراضی مربوط به آن، بیست سهم وقف بر این مزار بوده که مورد مصرف موقوفهی آن جهت تعمیرات ساختمان، حقوق خادم و تلاوت قرآن در محل مزار است.
آرامگاه ابوذرجمهر قاینی
اسمش قیس بن ابراهیم بن منصور و از امرای بزرگ سلطان محمود است. ذکر جمیل این شاعر بزرگ در کتاب المعجم تألیف شمس قیس رازی و مجمع الفصحاء تألیف هدایت طبرستانی و تذکرهی بزمآراء تألیف سید علی بن محمود الحسینی مذکور است (10).
آرامگاه این شاعر بقعهای است بر دامنهی کوه که معروف به ابوذری است. صحنی با صفا و فضایی دلگشا و املاکی موقوفه دارد. به استشهاد پژوهشهای انجام شده بنیان اولیهی بنا متعلق به دورهی سلجوقی است.
که در دورههای تیموری، صفویه، قاجار و حتی معاصر مرمتهای بسیاری بر آن انجام گرفته. بنای مقبره دارای گنبدی دو پوشهای است که در زیر پوشش فضای داخل تزیینات گل و بوته و اسلیمی، زیبایی خاصی به گنبدخانه بخشیده است. این اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
تاریخ وقف موقوفه سال 1222 ه ق و میزان موقوفهی آن یک شبانهروز از آب و اراضی قنات ابوالخیری است.
آرامگاه ابومحمد، حسن بن منصور مشهور به ابوالمفاخر
از رجال علم و دیانت و سیاست است. فقیه، محدث، حقوقدان، ریاضیدان، سیاستگذار، عابد، زاهد، و متورعی خداترس که به لحاظ محبوبیت گستردهاش القاب متفاوتی دارد. اقضی القضاة، سیف الحق و شیخ السلام القابی بود که اهل فضل و دانش به وی داده بودند.وی ابتدا در قاین شغل قضاوت داشت ولی به علت شهرت و آوازهاش در سراسر ایران، سلطان بهرامشاه غزنوی (حک: 540-510) او را به غزنین فراخواند.
حکما و شعرای آن روزگار چون حکیم سنایی، عثمان مختاری، ابوالفرج رونی، مسعود سعد سلمان، سید حسن غزنوی وی و پدرش را مدح و تمجید کردهاند. وی خود یکی از واقفان بزرگ به شمار میآمد.
و خانقاه باشکوهی که دارالقضا، دارالشفا، مدرسه، کتابخانه، دارالحفاظ، دارالوعاظ و آشپزخانه داشت در شهر غزنین بنا نهاد و از آنجا که علاقهی وافری به زید بن موسی داشت، این مجموعه به خانقاه زید شهرت یافت.
جز این، موقوفات زیادی نیز داشته است که مانند دیگر موقوفات دچار متولیان ناصالح شده و از بین رفته است. وی عمری طولانی داشت در ایام پیری از کارهای دولتی کنار کشید و روانهی قاین شد، پس از مدت زمان کوتاهی در قاین از دنیا رفت و در مزرعهی بهلحردی به خاک سپرده شد.
آرامگاه وی بقعهای است که در سدهی سیزدهم بنا شده است (11). بنا به شمارهی 2377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بنای این ساختمان وقفی است و زمینهای اطراف آن نیز متعلق به اوقاف است.
علاوه بر مزارهایی که ذکر شد مزارهای شاهزاده حسین، شاهزاده قاسم، شنبه، تخت طالبی در شهر قاین، زیرنج مشهور به قطبالدین بن علی در روستای زیرنج، اسفاد، سلطان محمد در روستای مهنج، امامزاده اسماعیل در روستای خشکان، ملا درویش در روستای استند، .
پیر طریق در روستای برکوک،افین، سام و لام زبیده خاتون در استرآباد، سلطان حسین در روستای روم، ورنجان در روستای ورنجان، نروگ، ورزگ، جعفرآباد، گوشیک، هندوستان اسفدان، پیشبر، میر عبدالله و عبدالرزاق در روستای بزنآباد، عبدالله موسی در روستای بادامک، شاه سلیمان و بیبی خدیجه در روستای کرچ و کومیران در روستای کومیران از دیگر نقاط زیارتی و سیاحتی شهرستان محسوب میشود. اکثر این مزارها به کمک موقوفات تا کنون پایدار و پابرجا مانده اند.
مقایسهی تطبیقی آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور
در شهرستان قاین شش اثر تاریخی شامل مسجد جامع، مسجد جامع افین، آرامگاه زید بن موسی مشهور به زیدالنار، مقبرهی ابوذرجمهر قاینی و مقبرهی ابوالمفاخر و قلعهکوه تاکنون در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است (12).از بین این آثار سه اثر شامل مسجد جامع قاین، مقبرهی ابوذرجمهر و آرامگاه زید بن موسی مشهور به زیدالنار موقوفاتی دارند. این سه اثر به مدد بهرهگیری از عواید موقوفات تاکنون زنده و پابرجا ماندهاند، در حالی که سه اثر دیگر که از موقوفات بهرهای نداشتهاند تقریبا در حال نابودی هستند.
مسجد جامع افین ظاهرا در گذشته تاقنماهایی در صحن مسجد داشته که در حال حاضر اثری از آنها نیست. مقبرهی ابوالمفاخر و قلعهکوه نیز وضعیت مشابه دارند و چنانچه اقدام عاجل در بازسازی آنها انجام نشود، در حال تخریب میباشند.
در یک جمعبندی کلی میتوان اذعان داشت که وقف و کارکردهای آن در جامعه، جنبههای متعددی دارند بخشی از نیازهای جامعه با وقف مرتفع میشود.
تحقق عدالت اجتماعی، رونق محافل مذهبی و دینی، برقراری پیوند بین نسلهای مختلف، ایجاد و حفظ آثار تاریخی، هنری و شاهکارهای معماری نیز از طریق سنت حسنهی وقف بروز مییابد.
نتیجهای که از پژوهش حاضر حاصل میشود نشاندهندهی ارتباط تنگاتنگ وقف با پدیدههای جغرافیایی و حضور پررنگ این سنت حسنه در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و هنری جامعه است.
پی نوشت:
1- پاپلی یزدی، محمدحسین، فرهنگ آبادیها و مکانهای کشور، آستان قدس، 1367.
2- مرکز بهداشت و درمان شهرستان قاینات.
3- ادارهی اوقاف و امور خیریهی شهرستان قاینات.
4- وقفنامهی عادی، سنهی 920 ه ق، وقفنامهی امیر رفیعالدین، کلاسه پرونده 40 - الف.
5- شاطری، مفید، نظام مدیریت در قنات شاهیک قاین، مجموعه مقالات همایش بینالمللی قنات، 1379، ص 490.
6- وقفنامه ی عادی، سنهی 1137 ه ق، وقفنامهی مدرسهی جعفریهی قاین، کلاسه پرونده 92 - م.
7- سعیدی رضوانی، عباس، بینش اسلامی در پدیدههای جغرافیایی، آستان قدس، 1372، ص 134.
8- آیتی، شیخ محمد حسین، بهارستان، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1371، ص 129.
9- همان، ص 131.
10- همان صص 157-156.
11- سعیدزاده، سید محسن، بزرگان قاین، ج 1 صص 143-137.
12- جنتی فر، محمد علی، قاینات در سپیده دم تاریخ، انتشارات اداره ی کل میراث فرهنگی خراسان.
میراث جاویدان