بررسي اهداف و برنامه‏هاي سازمان اوقاف و امور خيريه در برنامه پنج‏ ساله دوم

اهداف و برنامه‏هاي سازمان و اوقاف و امور خيريه در برنامه پنج‏ساله دوم در يک نشست 3 روزه مورد بحث و بررسي قرار گرفت. در اين نشست که حجت‏الاسلام والمسلمين امام جماراني نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان، حجت‏الاسلام والمسلمين نظام‏زاده نماينده ولي فقيه و قائم مقام سازمان، معاونين، مديران و مسؤولان شعب سازمان در استان‏ها و شهرستان‏ها حضور داشتند، طرح نظارت استصوابي سازمان بر موقوفات غيرمتصرفي، نظام تخصيص
جمعه، 17 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسي اهداف و برنامه‏هاي سازمان اوقاف و امور خيريه در برنامه پنج‏ ساله دوم
بررسي اهداف و برنامه‏هاي سازمان اوقاف و امور خيريه در برنامه پنج‏ ساله دوم
بررسي اهداف و برنامه‏هاي سازمان اوقاف و امور خيريه در برنامه پنج‏ ساله دوم

اهداف و برنامه‏هاي سازمان و اوقاف و امور خيريه در برنامه پنج‏ساله دوم در يک نشست 3 روزه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين نشست که حجت‏الاسلام والمسلمين امام جماراني نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان، حجت‏الاسلام والمسلمين نظام‏زاده نماينده ولي فقيه و قائم مقام سازمان، معاونين، مديران و مسؤولان شعب سازمان در استان‏ها و شهرستان‏ها حضور داشتند، طرح نظارت استصوابي سازمان بر موقوفات غيرمتصرفي، نظام تخصيص بودجه و منابع مالي اختصاصي و غيراختصاصي سازمان، طرح جامع عمران و آبادي بقاع متبرکه، احياي موقوفات و همچنين حضور گسترده سازمان در عرصه‏هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
حجت‏الاسلام والمسلمين امام جماراني:
طرح «نظارت استصوابي سازمان اوقاف بر موقوفات غيرمتصرفي» به تصويب مقام معظم رهبري رسيده است و مديران و مسؤولان سازمان، عذري در نظارت استصوابي بر موقوفات غيرمتصرفي ندارند.
اين نشست پس از جمع‏بندي مباحث مطرح شده، کار خود را در 14 کميته تخصصي (امور ديني، اداري، مالي، تشکيلات، بودجه و روش‏ها، بازرسي، ارزشيابي و رسيدگي به شکايات، بقاع متبرکه و امور خيريه، امور ثبتي، امورمالي موقوفات، پرسنلي، آمار و انفورماتيک، امور فني و اجرايي، شناسايي موقوفات و اسناد) پي‏گرفت.
حجت‏الاسلام والمسلمين امام جماراني درجلسه افتتاحيه سمينار با اشاره به تصويب طرح «نظارت استصوابي سازمان بر موقوفات غيرمتصرفي» اظهار داشت: اين طرح را سازمان تهيه و تقديم مقام معظم رهبري نموده است که خوشبختانه اين طرح پس از بررسي، به عنوان يک امر ولايتي مورد تصويب مقام معظم رهبري قرار گرفته و ابلاغ شد. بنابراين ديگر، مديران و مسؤولان سازمان عذري در نظارت استصوابي بر اعمال متوليان اين نوع موقوفات نبايد داشته باشند.
وي افتتاح حسابهاي مشترک مسؤولان اوقاف و بعضي از متوليان مشمول طرح مزبور را ضروري دانست و با تأکيد بر سرعت عمل در احياي موقوفات خواستار بررسي راه‏هاي اجراي اين طرح شد.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف در ادامه سخنان خود به مسؤولان، خاطرنشان کرد که نظريات کارشناسي کارشناسان را مورد تحقيق و تفحص بيشتري قرار داده و در صورت رعايت نکردن غبطه موقوفه، به نظريه کارشناسي اعتراض نموده، و از کارشناسان مرکزي که رعايت غبطه وقف را بنمايند، استفاده شود.
امام جماراني با اشاره به عملکرد سازمان در زمينه اجراي مصوبه شوراي انقلاب اسلامي در مورد ابطال اسناد رقبات فروش‏رفته در قبل از پيروزي انقلاب، راه‏هاي تسريع در اجراي کامل اين مصوبه را مورد بررسي قرار دادند و خواستار تحرّک بيشتر در بخش بهداشت و درمان افراد بي‏بضاعت شدند و تهيه و عرضه برنامه‏هاي مدوّن و گزارش‏هاي مالي را در اين بخش مورد تأکيد قرار دادند. ايشان در پايان، تسريع در تهيه طرح جامع عمران و آبادي بقاع متبرکه را با توجه به بيش از 3000 بقعه متبرکه تحت نظارت سازمان مورد تأکيد قرار دادند. حجت‏الاسلام والمسلمين نظام‏زاده نماينده ولي فقيه و قائم‏مقام سازمان، طي سخناني به تشريح مباني اسلامي وقف پرداخت و گفت: اجراي مفاد وقفنامه يک ضرورت اسلامي است و تخلّف از آن گناه و جرم محسوب مي‏شود. احکام وقف پس از تنظيم وقفنامه و طي مراحل وقف و رعايت شرايط مندرج در آن، لازم‏الاجراست و امضاي واقف به منزله امضاي شارع است، و جهت وقف در تمام موقوفات بايد داراي رجحان شرعي باشد.
وي پيرامون حفظ و صيانت بقاع متبرکه و رقبات اظهار داشت: هر بقعه‏اي که مورد توجه مردم بوده و با توجه به سوابق تاريخي و سلسله‏انساب، امام‏زاده تلقي گردد، بايد حفاظت و صيانت شود و به نشانه تجليل و تکريم مقام جهاد، شهادت، علم
امام خميني (ره) پنجاه سال پيش در شرايطي که اوضاع داخلي و بين‏المللي داراي مسائل فراواني بود در نامه‏اي که براي کتابخانه وزيري يزد نوشتند در بين همه مسائل به مسأله وقف پرداختند و تأکيد کردند که اگر اموال وقفي در اختيار افراد متدين و با صلاحيّت قرار مي‏گرفت مردم ما به اين گرفتاري‏ها مبتلا نمي‏شدند.
و سيادت به عنوان مراکز مهم فرهنگ و پايگاه‏هاي عظيم معنوي و عبادي مورد توجه و مراقبت قرار گيرد. بايد در کنار بقاع متبرکه، فضاي سبز، پارک، کتابخانه و امکانات رفاهي مناسب زائرين تدارک ديده شود.
قائم‏مقام سازمان با اشاره به حجم کارهاي عمراني و ابراز رضايت از روند رو به رشد بازسازي و احياي رقبات وقفي، خواستار تسريع در اقدامات اساسي بيشتر و بسيج کليه امکانات فني و توان عمراني ادارات در اين زمينه شد.
وي با تکيه بر ضرورت انعکاس فعاليت‏هاي مديران و مسؤولان در رسانه‏هاي جمعي و تجزيه و تحليل قضاوت جامعه نسبت به عملکرد واحدهاي مختلف سازمان، به بحث پيرامون فعاليت‏هاي فرهنگي سازمان پرداخته و با اشاره به چاپ بيش از 50 عنوان کتاب و چاپ قرآن کريم در قطع‏هاي مختلف و در انواع ترجمه‏ها که با کتابت بهترين خطّاطان و تذهيب هنرمندان باتجربه صورت گرفته است. برنامه‏هاي آينده سازمان را در زمينه مسائل فرهنگي و قرآني ارائه نمود.
ديگر سخنران اين سمينار آقاي محمدابراهيم معراجي معاون امور وقفي سازمان بود که طرح «نظارت استصوابي سازمان بر موقوفات غيرمتصرفي» را مورد بحث قرار داده و آن را راه‏گشاي حفظ و صيانت موقوفات و مددکار متوليان در اجراي بهينه نيات واقفين دانست. وي در ادامه با تشريح ماده‏واحده قانون ابطال اسناد موقوفات فروخته شده در قبل از انقلاب اسلامي افزود: اين ماده‏واحده ضمانت اجرايي لازم را براي مسؤولان اوقاف فراهم آورده است و سازمان اوقاف مي‏تواند پس از اخطار قانوني به مستأجرين، در صورت عدم تمکين از متصرف خلع يد کرده و ملک را به ديگري واگذار نمايد.
حجت‏الاسلام والمسلمين سيد احمد خميني:
حفظ اماکن متبرکه و آثار باستاني مذهبي به عنوان بخشي از هويت ملي ـ مذهبي کشور ضروري است. حجت‏الاسلام والمسلمين نظام‏زاده: احکام وقف پس از تنظيم وقفنامه، احکامي لازم‏الاجراء است و امضاي واقف به منزله امضاي شارع است.
آقاي معراجي گفت: موقوفاتي که قبل از انقلاب به استناد قانون اصلاحات ارضي فروخته شده است، بايد مسترد شود و سازمان اوقاف را ارگان حقوقي و اجرايي واقف و متولّي دانست و بر انتخاب هيأت‏امناي فعال و تدوين برنامه کار براي هيأت‏امناي بقاع متبرکه تأکيد کرد. وي در پايان از مديران و مسؤولان دعوت کرد با بازنگري قوانين و بخشنامه‏ها، پيشنهادها و نظرات اصلاحي ارائه دهند و بازنويسي وقفنامه‏ها و چاپ وقفنامه استان‏ها را مورد توجه جدي قرار دهند.
در ادامه سمينار حجت‏الاسلام گيوي ـ معاونت اداري و مالي سازمان ـ با بيان گزارشي از نظام اداري طراحي شده براي سازمان، تخصيص بودجه و نظام بودجه‏نويسي، رسميت يافتن سازمان اوقاف به عنوان يک سازمان دولتي به تشريح ساختار اداري، پست‏هاي سازماني پيش‏بيني شده براي سال‏جاري که براساس برنامه‏هاي اجرايي و عمراني تدوين شده است، نظام ترکيبي بودجه در وجوه «عمراني» و «جاري» طي سال‏هاي 70ـ1363 پرداخت و گفت: خوشبختانه در طي 3 سال اخير سازمان در زمينه امور مالي و تنظيم بودجه، بهبود تشکيلات و روش‏ها و ايجاد تسهيلات لازم براي ارتقاء همکاران رشد چشمگيري داشته است. و با توجه به اهميت مسايل فرهنگي، حوزه معاونت جديدي تحت عنوان «معاونت امور فرهنگي» که مستقيما تحت نظارت قائم‏مقام سازمان فعاليت خواهد داشت، به وجود آمده است. معاونت اداري و مالي سازمان در ادامه اظهار داشت: ادارات اوقاف «سيد ادارات» است چه اين‏که انگيزه واقفان خدمت به خلق و عبادت رب بوده و از سر عشق و اخلاق به خاندان نبوّت اقدام به وقف اموال خود نموده‏اند. و کارکنان و دست‏اندرکاران موقوفات نيز حافظان اين اموال هستند. پس اگر در حفظ و سيانت آنها بکوشند بهره معنويشان کمتر از آنها نخواهد بود. وي در ادامه گفت: گرچه خدمت در نظام مقدس جمهوري اسلامي عبادت محسوب مي‏شود. امّا خدمت در سازمان عبادتي بزرگ و جهادي جاويدان است، به بزرگي و جاودانگي وقف. بنابراين در انتخاب همکاران و پيشنهاد «پست» سه اصل مهم ديانت، امانت و کفايت بايد مدنظر قرار گيرد.
حجت‏الاسلام گيوي ضمن تشريح نظام اداري و اجرايي کشور، اضافه شدن هر ميزي را ترمزي در روند اجرايي دانست و گفت: چون نظام اجرايي و اداري ما در سطح کشور، يک نظام «ارجاعي» است، هر چه در حذف و کم کردن ارجاعات بکوشيم، هم کار مردم زودتر حل مي‏شود و هم تعهدي براي نظام ايجاد نکرده‏ايم و بايد بدانيم همه اعمال ما در محضر خداوند است و هر کاري که امروز انجام دهيم بايد فردا جوابگو باشيم پس بگونه‏اي عمل کنيم که روز قيامت در پيشگاه عدل الهي و محضر رسول گرامي اسلام روسفيد باشيم.
سپس آقاي مهندس احمدعلي کشوادي ـ معاونت عمران و شناسايي موقوفات سازمان ـ پس از تشريح وظايف و فعاليت‏هاي دفتر فني سازمان و طرح‏هاي در دست اجرا، در زمينه حذف هزينه‏هاي غيرضرور و استخدام مهندسين مشاور،
قائم ‏مقام سازمان اوقاف:
هر بقعه‏اي که مورد توجه مردم بوده و به عنوان امام‏زاده تلقي گردد، بايد حفاظت و صيانت شود و در کنار بقاع متبرکه فضاي سبز، پارک و امکانات رفاهي مناسب تدارک شود.
استقرار ناظرين ستادي در استانها، آموزش و تجهيز کادر فني ادارات و واحدهاي تابعه، مطالبي را بيان داشت و افزود: طرح آزمايشي شناسايي موقوفات در تهران به اجرا گذاشته شده و طرح‏هاي شناسايي موقوفات براي ساير استانها نيز در دست تهيه است.
حجت‏الاسلام تجلّي سرپرست حوزه معاونت فرهنگي سازمان، ابعاد فرهنگي وقف را مورد توجه قرار داد و انگيزه وقف را عمدتا انگيزه‏اي فرهنگي توصيف کرد و با تأکيد بر ضرورت حضور فعال و تعيين کننده سازمان در متن فرهنگ جامعه گفت: با توجه به شرايط تهاجم فرهنگي غرب و مسايل مبتلا به جوانان، سازمان بايد طرح‏هايي در جهت مقابله با تهاجم فرهنگي و حل معضلات جوانان، در دستور کار قرار دهد. وي با اشاره به تصويب طرح «خانه‏هاي نور» از مسؤولان شعب سازمان خواست، محل‏هاي مناسبي را براي اين منظور تجهيز کنند و در اختيار طرح قرار دهند.
شرکت کنندگان در سمينار در سومين روز از کار خود، پس از زيارت مرقد مطهر حضرت امام‏خميني (ره) با حجت‏الاسلام والمسلمين سيد احمد خميني ديدار کردند. ايشان سخنان مبسوطي را در اين جمع ايراد نمودند.
حجت‏الاسلام والمسلمين سيداحمد خميني، اوقاف را از دو جنبه سياسي و مذهبي حائز اهميت دانست و گفت: امروز بايد تلفيق وقف با امور مذهبي و سياسي، تلفيق روشن و مطابق شرع مقدس اسلام و از روي موازين باشد. حجت‏الاسلام والمسلمين سيداحمد خميني به‏کارگيري افراد متدين و صاحب تجربه در رسيدگي به اموال وقفي را مورد تأکيد قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر چارچوب‏هاي شرعي وقف را حقيقتا رعايت کرده و در اين مورد حساسيت نشان دهيم در بعد مذهبي مسلما در جهت کمک به فقرا و عمل به نيّت واقفين و نيل به رفتار الهي به نتيجه خوبي خواهيم رسيد. از نظر ارزش سياسي هم رسيدگي به اوقاف يک عمل با ارزش براي تعديل ثروت و تضمين مبارزات سياسي و اسلامي است.
وي افزود: امام در مسأله وقف حساسيت عجيبي داشتند، به‏طوري که پنجاه سال پيش در شرايطي که اوضاع داخلي و بين‏المللي به لحاظ دگرگوني‏هاي اجتماعي و سياسي داراي مسائل فراواني بود. ايشان در نامه‏اي که براي کتابخانه وزيري در يزد نوشتند، در بين همه مسايل به مسأله وقف پرداختند و تأکيد کردند که اگر اموال وقفي در اختيار افراد متدين و باصلاحيت قرار مي‏گرفت مردم ما به اين گرفتاريها مبتلا نمي‏شدند.
يادگار گرامي امام راحل در بخش ديگري از سخنانش، حفظ اماکن متبرکه و آثار باستاني مذهبي را به عنوان بخشي از هويت ملي ـ مذهبي کشورمان ضروري خواند و تصريح کرد اين‏گونه اماکن، آثار باستاني تاريخ ايران است و امروز حفظ اين آثار مذهبي به عنوان بخشي از تمدن فرهنگ اسلامي لازم است. و مسؤولان بايد تلاش جدي به عمل آوردند تا اين آثار را از بين نرود.
وي عملکرد سازمان اوقاف را از ديدگاه مذهبي و سياسي مورد توجه قرار داده و اظهار داشت: مسؤولين سازمان بايد با تلفيق اين دو ديدگاه خط‏مشي روشني را ارائه کنند. چارچوب وقف در هر حکومتي بايد مشخص باشد و وقف را بايد در جهت فقرزدايي به کار ببريم.
حجت‏الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خميني رسيدگي به اوقاف را از نظر سياسي بسيار مهم توصيف و خاطرنشان ساخت که در صورت نياز، صرف درآمد وقف براي دفاع از آرمان‏هاي انقلاب اسلامي بسيار بااهميت است.
در خاتمه بايد به دونکته اشاره کنيم. يکي اين‏که مدت زمان سمينار بسيار کوتاه بود و در نتيجه مطالب بسيار مهمي به صورت فشرده و خلاصه مطرح شده و مورد نقد و بررسي قرار نگرفت. بي‏ترديد اگر مدت بيشتري را براي سمينار پيش‏بيني مي‏کرديم، مجال نقد و بررسي گزارش‏هاي کميته‏هاي تخصصي و فرصت بيشتري براي مديران و مسؤولان شعب سازمان در شهرستان‏ها به وجود مي‏آمد و فضاي گفت‏وشنود و تصويب قطعنامه فراهم مي‏شد.
ديگر اين‏که کيفيت برگزاري سمينار و مطالب و موضوعات مطرح شده نشان داد که روابط عمومي سازمان با شناخت جايگاه ويژه خويش با شتاب بيشتري در انجام رسالت خود گام برمي‏دارد.
منبع: ميراث جاويدان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا