معرفی کتاب «درباره‌ی غرب»

چکیده‌ی آرای داوری اردکانی درباره‌ی غرب

رضا داوری اردکانی را می‌توان یکی از مهم‌ترین اندیشمندانی دانست که پیرامون غرب و تمدن جدید آن به ارائه‌ی دیدگاه پرداخته است. او که متأثر از آرای سید احمد فردید است، غرب را نه یک جغرافیا، بلکه یک تاریخ و یک روح سیال
شنبه، 16 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چکیده‌ی آرای داوری اردکانی درباره‌ی غرب
چکیده‌ی آرای داوری اردکانی درباره‌ی غرب

 




 

معرفی کتاب «درباره‌ی غرب»
نام کتاب: درباره‌ی غرب
نویسنده: رضا داوری اردکانی
ناشر: هرمس
چاپ: 1393
تعداد صفحات: 451
 

رضا داوری اردکانی را می‌توان یکی از مهم‌ترین اندیشمندانی دانست که پیرامون غرب و تمدن جدید آن به ارائه‌ی دیدگاه پرداخته است. او که متأثر از آرای سید احمد فردید است، غرب را نه یک جغرافیا، بلکه یک تاریخ و یک روح سیال منتشر در میان مردم، که حاصل تلقی و نگاه جدید آن‌هاست، می‌داند.
«درباره‌ی غرب» مجموعه مقالاتی با محوریت آرای رضا داوری اردکانی در خصوص غرب و جهان تجدد و آثار و نتایج بسط تاریخ غربی است که به نوعی چکیده‌ی دیدگاه ایشان درباره‌ی غرب و غرب شناسی محسوب می‌شود.
این کتاب که برای نخستین بار با هشت مقاله در سال 1379 از سوی انتشارات هرمس منتشر شد، در چاپ‌های بعدی، با اضافه شدن مقالاتی که در نشریاتی چون «نامه‌ی فرهنگ» و «نامه‌ی پژوهش» و در مجموعه مقالاتی تحت عنوان «ما و غرب» و «کتاب سروش: رویارویی فرهنگی ایران و غرب در دوره‌ی معاصر» به چاپ رسیده بود، غنی‌تر شد و در آخرین چاپ این اثر، تعداد مقالات آن به بیست رسید. در ویراست سوم از این اثر، روابط کشورهای توسعه نیافته با جهان متجدد غربی مورد توجه قرار گرفته است. بنا بر دیدگاه نویسنده‌ی اثر، نتیجه و جوهر اصلی مقالات این کتاب، در آخرین مقاله‌ی این اثر یعنی مقاله‌ی «چرا به غرب و درباره‌ی غرب می‌اندیشیم؟» آمده است. داوری تأکید می‌کند: شناخت جهان کنونی و وضع تاریخی آن، به خصوص برای ما، در زمره‌ی مهم‌ترین مسائل است و نباید آن را سهل انگاشت و گمان کرد که چرخ جهان همواره به میل ما می‌گردد. بچه‌هایی که مدام از پدر و مادرشان قاقالی لی می‌خواهند یا در این گوشه و آن گوشه به ترقه بازی مشغول‌اند، اگر از این وضع خارج نشوند و پدر و مادر نتوانند یا نخواهند آن‌ها را سر عقل آورند، زمانه ادبشان می‌کند.

چکیده‌ی آرای داوری اردکانی درباره‌ی غرب


«طرح پرسش غرب»، «پرسش از غرب»، «ملاحظاتی در باب شرایط امکان شناخت غرب»، «درباره‌ی شرایط امکان غرب شناسی»، «ادوارد سعید و شرق شناسی»، «ملاحظاتی درباره‌ی شرق شناسی»، «غرب و بحران هویت در ایران معاصر»، «شرق و غرب»، «فلسفه‌ی معاصر»، «هنر و زیبایی در دوران تجدد»، «کانت و منورالفکری» و «جهان و جهانی شدن» از جمله مقالات این مجموعه است.
دیگر مقالات این اثر عبارت‌اند از: «مرکز و پیرامون: دستاورد تاریخ غربی»، «گفت و گوی تمدن‌ها چیست و چگونه تمدن‌ها با هم گفت و گو می‌کنند؟»، «تمدن‌ها با هم چه سروکاری دارند؟»، «تبادل و تهاجم فرهنگی»، «امکان‌های گفت و گو»، «درباره‌ی مدرنیته و اندیشه‌ی پست مدرن»، «گفت و گوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها» و «چرا به غرب و درباره‌ی غرب می‌اندیشیم؟»
منبع مقاله :
نشریه خردنامه همشهری، شماره 142.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما