چگونه زبان صدق ابراهيم با قران سازگار است؟

جواب : در دعاي ندبه اين جمله آمده است: «و سئلک لسان صدق في الآخرين فأجبته و جعلت ذلک عليا» ابراهيم - عليه السلام - از خداوند درخواست نمود که زبان راستي در آينده ي دور به او عطا شود. خداوند دعاي او را اجابت کرد و اين زبان (يعني سخنگوي توحيد) را علي - عليه السلام - قرار داد.
جمعه، 24 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه زبان صدق ابراهيم با قران سازگار است؟
در دعاي ندبه حضرت علي - عليه السلام - را زبان صدق ابراهيم معرفي کرده چگونه اين سخن با قران سازگار است؟
در دعاي ندبه حضرت علي - عليه السلام - را زبان صدق ابراهيم معرفي کرده چگونه اين سخن با قران سازگار است؟

جواب : در دعاي ندبه اين جمله آمده است: «و سئلک لسان صدق في الآخرين فأجبته و جعلت ذلک عليا» ابراهيم - عليه السلام - از خداوند درخواست نمود که زبان راستي در آينده ي دور به او عطا شود. خداوند دعاي او را اجابت کرد و اين زبان (يعني سخنگوي توحيد) را علي - عليه السلام - قرار داد.
احاديث تأييد مي کند که اين جمله ي دعاي ندبه با آيات قرآن سازگار است و منظور علي - عليه السلام - است. در سوره مبارکه ي شعراء از زبان حضرت ابراهيم نقل شده است:
( و اجعل لي لسان صدق في الآخرين )(1)
براي من در ميان آيندگان زبان راستي قرار بده.
و در سوره ي مبارکه ي مريم در مورد حضرت ابراهيم و دو تن از دودمانش، اسحاق و يعقوب - عليهماالسلام - ، مي فرمايد:
( و هبنا لهم من رحمتنا و جعلنا لهم لسان صدق عليا) (2)
از رحمت خود آنها را بهره مند ساختيم و براي آنها [علي - عليه السلام - را] زباني راستين قرار داديم.
که در دعاي ندبه نيز همان گونه که ملاحظه مي شود به همين تعبير آمده است. و اجابت پروردگار که به تعبير «عليا» در قرآن بيان شده، در دعا نيز به همان تعبير آمده است.
شيخ صدوق از امام صادق - عليه السلام - روايت کرده که منظور از «عليا» در اين آيه ي شريفه علي بن ابي طالب - عليه السلام - است و اين حديث کاملا معتبر است. (3)
همچنين علي بن ابراهيم از پدرش از امام حسن عسکري - عليه السلام - روايت کرده که منظور از «عليا» در اين آيه ي شريفه اميرمؤمنان - عليه السلام - است. (4)
روايات ديگري نيز هست مبني بر اين که منظور از کلمه ي «عليا» در آيه ي (و جعلنا لهم لسان صدق عليا) اميرالمؤمنين - عليه السلام - است. (5) و اين که در دعاي ندبه «لسان صدق» به وجود مقدس اميرالمؤمنين - عليه السلام - تفسير شده است، مطابق با واقع است.

پی نوشت:

1- شعراء: 84.
2- مريم: 50.
3- کمال الدين و تمام النعمه 139/1.
4- «تفسير القمي» 51/2.
5- رک تفسير برهان: ج 5 ، ص 125 و 126

منبع: کتاب موعود امم

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط