ماساژ دادن کودک

همه مادران به طور غريزي با لمس کردن و ناز و نوازش کودک سعي در ايجاد ارتباط با او دارند. در اين که در چند ماه نخست پس از تولد، « تماس فيزيکي » با کودک از اهميتي حياتي برخوردار است، هيچ ترديدي وجود ندارد. علاوه بر اين ماساژ دادن صحيح بدن کودک در تقويت عضلات و مفاصل بدن او، سريعتر و نرمتر کردن حرکات دست و پا ،تأمين امنيت کودک جهت انجام فعاليت هاي حرکتي و نيز تأثير مطلوب بر روي جريان خون و سيستم عصبي، بسيار مفيد مي باشد.
چهارشنبه، 6 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماساژ دادن کودک
ماساژ دادن کودک
ماساژ دادن کودک

همه مادران به طور غريزي با لمس کردن و ناز و نوازش کودک سعي در ايجاد ارتباط با او دارند. در اين که در چند ماه نخست پس از تولد، « تماس فيزيکي » با کودک از اهميتي حياتي برخوردار است، هيچ ترديدي وجود ندارد. علاوه بر اين ماساژ دادن صحيح بدن کودک در تقويت عضلات و مفاصل بدن او، سريعتر و نرمتر کردن حرکات دست و پا ،تأمين امنيت کودک جهت انجام فعاليت هاي حرکتي و نيز تأثير مطلوب بر روي جريان خون و سيستم عصبي، بسيار مفيد مي باشد.
براي ماساژ دادن، بهتر است مواقعي را که کودک سر حال و با نشاط است، انتخاب کنيد. علاوه بر تأثيري که حرکت دستها بر روي پوست بدن کودک دارند، شنيدن صداي گرم مادر و مشاهده ژست ها و حالات صورت او در ايجاد ارتباطي روحي - عاطفي بسيار مؤثر است. بنابراين در طول ماساژ، مرتباً با او حرف بزنيد.
بهتر است قبل ازشروع، لباس هاي کودک را کم کنيد. البته در فصل سرما مراقب باشيد که هواي اتاق به اندازه کافي گرم باشد.
در ابتدا حوله اي تميز و نرم را براي قرار دادن کودک بر روي آن، روي زمين پهن کنيد. براي آنکه دستهايتان به هنگام تماس با بدن کودک، به اندازه کافي گرم باشند، قبل از شروع، کف دستهايتان را با چند حرکت سريع به هم بماليد. براي ماساژ کودک طبق اشکال ذيل عمل نمائيد.
1 - با کمک دست، پاهاي او را از محل زانو چسبيده و سعي کنيد بدون خميدگي پاهاي او را بالا آورده و سپس به حالت اول خود برگردانيد. اين عمل را 4 تا 6 بار تکرار کنيد.
2- درحالي که کودک را به پشت دراز کرده ايد، دست راست او را به طرف سرش برده و دست چپش را پايين آوريد. به همين ترتيب حرکت دستها را جابه جا کنيد. اين عمل را تا 12 بار تکرار کنيد.
3- پاها را از محل کف پا چسبيده و بدون خم کردن به سمت شکم، بالا آورده و سپس پايين ببريد. اين حرکت را 4 تا 10 بار مي توانيد تکرار کنيد.
4- اين دو حرکت نيز در جهت تقويت ماهيچه هاي پا صورت مي گيرد.
الف: پاها را از محل کف پا چسبيده و به طور يک در ميان، يک پا را بالا برده و پاي ديگر را پايين بياوريد.
ب: در حرکت دوم پاها را ضمن اين که کمي بالا گرفته ايد، از يکديگر باز کرده و سپس ببنديد. هر يک از اين دو حرکت را براي 4 تا 10 بار تکرار کنيد.
5- کودک را به روي شکم بخوابانيد. دست راستتان را به روي کمر او قرار دهيد و با دست ديگر کف پاي او را بچسبيد و پاهاي کودک را به طرف بالا آورده و سپس به حالت اول برگردانيد. اين عمل را 4 تا 10 بار تکرار کنيد.
6- کودک را به پشت بخوابانيد، يک پاي او را آزاد گذاشته و پاي ديگرش را صاف مانند شکل بالا بياوريد. انگشتان پايي را که بالا نگاه داشته ايد، به سمت جلو و عقب خم کنيد. اين حرکت را 10 بار انجام دهيد. همين حرکت را با پاي ديگر او نيز انجام دهيد.
7- کودک را به روي شکم خوابانده و در حالي که با او مشغول حرف زدن هستيد ( اين امر موجب احساس امنيت او مي شود )، ابتدا ماساژ را از سمت گردن او شروع کرده و به آرامي دستها را به سمت گونه ها حرکت دهيد.
8- با نوک انگشتان دستتان قسمت بالا و پايين گوشهاي کودک را ماساژ دهيد. دقت داشته باشيد که تماس و حرکت دستها بايستي خيلي آرام و در عين حال يکنواخت باشد. بدين منظور از قسمت پايين گوش به سمت بالا ماساژ دهيد. اين عمل را براي هر يک از گوش ها 3 تا 4 بار تکرار کنيد.
9 - دستها را باز کرده و نوک انگشتان را از دو سمت شقيقه ها به سمت چانه کودک حرکت دهيد. درست مانند زماني که او را مي خواهيد نوازش کنيد. اين عمل را 3 بار تکرار کنيد.
10- انگشتان شست تان را در دو طرف لب کودک قرار داده و مانند حالت خنداندن اطراف دهان او را به سمت گوشها ماساژ دهيد.
11- کودک را به پشت خوابانده و خودتان بالاي سر او بنشينيد. با دستهايتان روي قفسه سينه او را ماساژ دهيد. البته حرکات دست نبايد هيچ فشاري را به اين نواحي وارد آورد و در عمل تنفس کودک اختلال ايجاد نمايند. سپس دستها را از زير شکم و بالاي ران ها به سمت زير بغل و سپس کتفها حرکت دهيد. اين عمل را 5 تا 6 بار تکرار کنيد.
12- مجدداً رو به روي کودک نشسته و روي سينه او را ماساژ دهيد. سپس با يک دست براي 5 بار، از قسمت اتصال گردن به بالا تنه، به سمت زير ناف حرکت کرده و به آرامي ماساژ دهيد.
13- دستهاي کودک را يکي يکي ماساژ دهيد. بدين منظور با دست چپ يکي از دستهاي او را بلند کرده وکمي بالا بياوريد. با دست راست، در حالي که مانند عکس، انگشت شستتان به سمت داخل و انگشتان ديگرتان به سمت خارج بر روي دست کودک قرار گرفته اند، با انجام حرکات دايره اي شکل از قسمت مچ دست به سمت بازو بالا بياييد.
14- در حاليکه انگشت شستتان (دست راست )، را داخل دست کودک قرار داده ايد و با دست چپ بازوي او را بالا آورده و در راستاي بالاتنه نگاه داشته ايد، دست او را بالا و پايين ببريد.
15- با دست چپ، مچ دست کودک را نگاه داشته و با دست راستتان ابتدا قسمت پشت دست کودک و سپس 5 انگشت او را ماساژ دهيد.
16 - پاها را يکي يکي ماساژ دهيد. با يک دست کف پا را گرفته و کمي بالا بياوريد و با دست ديگرتان از بالا تا پايين پاي کودک را، ابتدا قسمت خارجي و سپس قسمت داخلي آن را مانند شکل ماساژ دهيد. ماساژ دادن را با کشيدن دست بر روي پاها انجام دهيد. هر يک از پاها را 5 تا 6 بار ماساژ دهيد.
17- با يک دست کف پا را کمي بالا آورده و با انگشت شست دست ديگر قسمت کف پاي کودک را با حرکات دايره اي شکل ماساژ دهيد.
در انجام ماساژ هاي مختلف، نهايت ظرافت را به کار برده و خيلي آرام دستتان را حرکت دهيد. به محض اين که احساس کرديد که کودک خسته شده و ديگر حوصله ندارد، آن را قطع نماييد.
18 - کودک را به روي شکم خوابانده و دستهايتان را به آرامي در دو سوي ستون مهره ها، از کتف به سمت نشيمنگاه به صورت ماساژ حرکت دهيد. دقت داشته باشيد که به هيچ وجه نبايد دستتان ستون مهره ها و مهره ناحيه کمر را لمس کند. اين حرکت را 5 تا 6 بار تکرار کنيد.
19 - با انگشتان هر دودست، دو قسمت نرم نشيمنگاه کودک را طوري بگيريد که انگارمي خواهيد اين قسمتها را بالا بياوريد. اين عمل را از قسمت وسط اين نواحي شروع کرده و سپس به سمت خارج و پايين ادامه دهيد.
منبع: کتاب کودک من

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما