6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008

1) 6دي ماه سال1358هجري شمسي: نظاميان روسيه با شوروي سابق برخلاف همه قوانين بين المللي به كشور اسلامي افغانستان حمله كردند. دراين حمله برق آسايش از25000نظامي ارتش سرخ مجهزبه سلاحهاي پيشرفته و جديدترين نوع بمب افكن‎هاي قوي اززمين و هوا به افغانستان سرازيرشدند. تجاوزنظامي شوروي به افغانستان به منظورسرنگون شدن حفيظُ الله امين دست نشانده سابق شوروي و روي كارآوردن بَبرَك كارمَل مطابق برنامه مشترك برنامه سه جناح حاكم و مسلط
چهارشنبه، 4 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008
6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008
6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008


1) 6دي ماه سال1358هجري شمسي:
نظاميان روسيه با شوروي سابق برخلاف همه قوانين بين المللي به كشور اسلامي افغانستان حمله كردند. دراين حمله برق آسايش از25000نظامي ارتش سرخ مجهزبه سلاحهاي پيشرفته و جديدترين نوع بمب افكن‎هاي قوي اززمين و هوا به افغانستان سرازيرشدند. تجاوزنظامي شوروي به افغانستان به منظورسرنگون شدن حفيظُ الله امين دست نشانده سابق شوروي و روي كارآوردن بَبرَك كارمَل مطابق برنامه مشترك برنامه سه جناح حاكم و مسلط برشوروي سابق يعني حزب كمونيست، ارتش سرخ و سازمان جاسوسي" كا، گ، ب" صورت گرفت. اين سه مجموعه بطور هماهنگ بيش ازيك دهه برآب و خاك اين كشور اسلامي تاختند و به كشتارو ويرانگري پرداختند اما سرانجام درسال1370 شمسي درسايه مبارزات مستمرانقلابيون مسلمان افغانستان نيروهاي اين كشور بتدريج و درچند مرحله ازافغانستان خارج شدند و خاك اين كشور ازسربازان روسي پاك شد.

2) رحلت فقيه جليل و مرجع كبير آيت‏اللَّه "سيد صدرالدين صدر" (1332 ش)
آيت‏اللَّه سيد صدرالدين صدر عاملي فرزند سيداسماعيل در سال 1260 ش (1299 ق) در خانواده‏اي اصيل و مشهور به فضل، ادب و تقوا در كاظمين به دنيا آمد و بعد از عزيمت به كربلا، دروس مقدمات و سطح را فراگرفت. آيت‏اللَّه صدر در نوزده سالگي راهي نجف اشرف گرديد و از محضر آيات عظام: آخوند خراساني، سيد محمد كاظم يزدي و ميرزاحسين ناييني بهره‏مند شد تا به اخذ اجازات اجتهاد از آن بزرگواران نائل شد. آيت‏اللَّه صدر در سال 1299 ش به ايران سفر نمود و حدود شش سال در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا(ع) به تدريس و ارشاد پرداخت. ايشان بعد از يك سفر به عراق دوباره به مشهد برگشته و به تدريس و اقامه نماز در مسجد گوهرشاد پرداخت. آيت‏اللَّه صدر در نهايت با پيشنهاد آيت‏اللَّه حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي مؤسس حوزه علميه قم، به شهر قم آمد و به عنوان جانشين مؤسس حوزه علميه قم به فعاليت پرداخت. آيت‏اللَّه صدر پس از فوت حاج شيخ‏عبدالكريم، به ياري آيت‏اللَّه سيدمحمدتقي خوانساري و آيت‏اللَّه سيدمحمد حجت كوه كمره‏اي، سرپرستي آن حوزه شريف را به عهده گرفت و تا زمان ورود آيت‏اللَّه العظمي بروجردي به قم در سال 1323، به مدت هشت سال به حفظ و توسعه اين حوزه پرداختند. ايشان در حوزه علميه قم، خدمات علمي، مذهبي، اجتماعي و درماني و بهداشتي شايان توجهي از خود به يادگار گذاشت. همچنين محفل درسي آيت‏اللَّه صدر به عنوان يكي از مراجع و مدرسان بزرگ حوزه علميه قم پذيراي صدها فاضل فرهيخته بود و عالمان متعددي در آن پرورش يافتند كه برخي از آنان شامل حضرات آيات: سيد محمد باقر سلطاني طباطبايي، سيد موسي شبيري زنجاني، علي مشكيني، محمد صدوقي، امام موسي صدر و سيد رضا صدر و... مي‏باشد. هم‏چنين اصول دين، حاشيه بر كفايةُ الاصول و خُلاصةُ الفُصول از جمله تأليفات اين مرجع بزرگ ديني است. آيت‏اللَّه سيد صدرالدين صدر، پدر بزرگوار امام موسي صدر، رهبر مفقود شيعيان لبنان نيز مي‏باشد. سرانجام اين عالم رباني در ششم دي ماه 1332 ش برابر با نوزدهم ربيع‏الاول 1373 ق در 74 سالگي بدرود حيات گفت و در مسجد بالاسرِ روضه منوره حضرت معصومه(س) در كنار آيت‏اللَّه حائري يزدي، به خاك سپرده شد.

3) درگذشت آيت‏اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)
آيت‏اللَّه ميرزا احمد كفايي فرزند استاد بزرگ، آخوند ملا محمد كاظم خراساني، در نجف اشرف ديده به جهان گشود و پس از تحصيل مقدمات و سطوح عاليه، از محضر پدر ارجمندش، آخوند خراساني و ديگر بزرگان حوزه علميه نجف بهره‏مند گرديد. وي پس از فوت پدرش به مشهد مقدس عزيمت نمود و در مسجد گوهرشاد به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال ورزيد. اين عالم رباني سرانجام در ششم دي ماه 1350 برابر با هشتم ذي قعده 1391 قمري بدرود حيات گفت و در آستان مقدس رضوي مدفون گرديد. حاشيه بر كفايةُالاصول از آثار وي مي‏باشد.

6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008 4) قطع صادرات نفت ايران در پي اعتصابات كاركنان شركت نفت (1357 ش)
مهمترين شاخص‏هاي بحران انقلابي در ايران در واپسين ماه‏هاي عمر رژيم پوسيده پهلوي، اعتصاب كارخانجات، ادارات و بخش‏هاي آموزشي كشور بود. در اين ميان كشتار مردم توسط عوامل مزدور رژيم، به جاي اين كه انقلاب را متوقف نمايد به آن شتاب بيشتري بخشيد و باعث گسترش اعتصابات شد. در اين ميان كاركنان صنعت نفت كشور در نوزدهم شهريور 1357 اولين اعتصاب خود را از پالايشگاه تهران آغاز كردند و اين اعتصاب به تدريج مناطق نفتي جنوب و آبادان را نيز در برگرفت. در پي اعتصاب گسترده شركت‏هاي نفتي در ايران، سرانجام در روز ششم دي ماه 1357، صادرات نفت كشور به خارج به كلي متوقف شد و سوخت تنها در حد نيازهاي داخلي عرضه گرديد. با قطع كامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازي شاه، محمدرضا پهلوي از اصلي‏ترين منبع درآمد خود محروم گرديد و مراحل سقوط او تشديد و تسريع گرديد. به اين ترتيب اعتصاب به همراه راهپيمايي، مبدل به مؤثرترين ابزار براندازي انقلابي شد و اعتصاب صنعت نفت، محوري‏ترينِ آنها بود كه هم به طور رواني موجبِ فلجِ ذهني شاه گرديد و هم به طور واقعي، قلب اقتصاد و قدرت مالي نظام را از كار انداخت. اين عمل، مورد حمايت و پشتيباني حضرت امام خميني نيز قرار گرفت.

6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008 5) صدور پيام "امام خميني"(ره) مبني بر تشكر از اعتصاب شركت نفت در اعتراض به رژيم پهلوي (1357ش)
پس از گسترده شدن اعتصاب كاركنان شركت نفت ايران و قطع صدور نفت، حضرت امام خميني(ره) در ششم دي ماه 1357، طي پيامي از پاريس، ضمن محكوم كردن اعمال وحشيانه دولت نظامي و غيرقانوني ازهاري در كشتار مردم، از اين اعتصاب پشتيباني كرد و از شركت كنندگان در آن تشكر نمودند. ايشان همچنين در اين پيام، مردم را به حمايت از كاركنان شركت نفت فراخوانده و سفارش كردند كه بايد جلوي صدور نفت به دولت غاصب اسراييل گرفته شود. در پي صدور اين پيام، كاركنان شركت نفت نيز از اين روز كليه صادرات نفتي كشور به خارج را قطع كرده و به مقدار مصارف داخلي، نفت و سوخت عرضه كردند.

6) 27ذيحجه سال463هجري قمري:
« ابوبكرخطيب» ازعلما و محدثان نام آور و صاحب كتاب تاريخ بغداد درگذشت. او درنقل اخبارو روايت احاديث و انتقال اسناد ازبزرگان عهد خود بشمارمي‎‏رفت. بطوريكه خطابت دارُ السّلام بنام او صادرشد و به لقب خطيبي دست يافت. «كتابهاي جامع اخلاق الرّاوي و آدابُ السّامع »ازجمله آثاراوست.

7) «ابن بيطار» گياهشناس و داروشناس آندلسي درگذشت.
او درزمينه داروهاي مفرد و گياهان دارويي مطالعات بسياري كرد و به دسته بندي گياهان پرداخت. مهمترين و معروفترين اثرابن بيطار«الجامعُ لِمفردات الادويه و الاغذيه» نام دارد كه بزرگترين دايرة المعارف داروشناسي بازمانده ازقرون وسطي ست. آثارابن بيطاربه سبب اهميّت خاص علمي به زبانهاي مختلف ترجمه شده‎اند.

6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008 8) 27ذيحجه سال691هجري قمري:
« مُشرفُ الدّين مصلح بن عبدالله» مشهوربه سعدي شيرازي شاعرو متفكربرجسته ايراني چشم ازجهان فروبست. شعدي درايام جواني سفري 30ساله را آغازكرد و ازبسياري ازنقاط عالم ديدن كرد. سعدي مقارن با حكومت« ابوبكرسعد» زندگي منظومه معروف خود يعني بوستان يا سعدي نامه را كه شامل انديشه‎هاي گرانقدر اوست. سعدي خود درباره بوستان گفته است: «آن را به 10باب تقسيم كردم به نامهاي: عدل و انصاف، احسان، عشق و شور و مستي، تواضع، رضا، قناعت، تربيت، شكربرعافيت، توبه و درانتها مناجات و ختم كتاب». گلستان ديگراثرجاودانه سعدي است كه ازپربارترين نثرهاي مسجّع ادب پارسي به شمارمي‎رود. همچنين «نصيحة الملوك و مجموعه غزليات سعدي» ازديگرآثارارزشمند اوست.

9) 27ذيحجه سال132هجري قمري:
« مروان ثاني » ملقّب به مروان حِماردرجنگي كه با سپاهيان ابوعون كرد، كشته شد. باكشته شدن مروان به خاندان بني عباس كه به كمك ابومسلم خراساني به خلافت دست يافته بودند به حكومت پرداختند.

10) 27ذيحجه سال1304هجري قمري:
ميرزا عبدالله مايل توسيركاني شاعرايراني بدنيا آمد. مايل توسيركاني بعد ازتحصيل ادبيات و علوم متفرقه همزمان با دوران مشروطه تحصيلات خود را درزمينه علوم جديد آغازكرد. او مدتي سردبيرروزنامه ستاره ايران بود و دراين مدت ازنويسندگاني چون يغمايي علاوه برمقاله، يادداشتهاي سياسي، اجتماعي و ادبي درروزنامه چاپ و منتشرمي‎كرد. اما عمده شهرت مايل توسيركاني بواسطه اشعارزيباي اوست. ازاو ديوان شعري باقيست.

> 11) تصرف گرگان و مازندران توسط "طغرل سلجوقي"(432 ق)
طغرل كه فرمانده‏ي ده هزار تن از جنگاوران سلجوقي بود از ماوراءالنهر به خراسان آمد و از سلطان مسعود غزنوي خواست كه به داخل ايران مهاجرت نمايد. سلطان مسعود مانع اين كار شد ودر اثر جنگي كه بين آن‏ها روي داد، سلطان غزنوي شكست خورد و طغرل در 429 ق وارد نيشابور گرديد. طغرل كه مؤسس سلسله‏ي سلجوقي به شمار مي‏رود، پس از استقرار سلطنت خود به گرگان و طبرستان يورش برد و آن ولايات را از آخرين پادشاه آل زيار گرفت و به مُلكِ خويش افزود.

12) 26دسامبرسال1805ميلادي:
قرارداد تاريخي پرسبورگ بعد ازجنگ اوسترلتيز ميان فرانسه و اتريش امضا شد. قبل ازامضاي قرارداد پرسبورگ امپراتوراتريش با ناپلئون بناپارت ملاقات و گفتگو كرده بود و فرانسواي دوم حاكم اتريش تقاضاي ترك جنگ را كرده بود. بدين ترتيب با امضاي قرارداد پرسبورگ بسياري ازمتصرفات اروپايي اتريش زيرسلطه فرانسه قرارگرفت.

6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008 13) تولد "چارلْزْ بِبيج" دانشمند برجسته انگليسي و مخترع ماشين حساب (1792م)
چارلْزْ بِبيج، دانشمند انگليسي، در 26 دسامبر 1792م در يكي از ايالت‏هاي جنوبي انگلستان به دنيا آمد. وي از كودكي به فراگيري رياضيات علاقه داشت و در اين رشته معلومات فراواني كسب كرد به طوري كه پس از ورود به كالج به زودي دريافت كه اطلاعات وي در رياضيات بيش از استاد مي‏باشد. اين در حالي بود كه چارلز در آن زمان تنها نه سال داشت. وي در سال 1812م انجمن تحليلي را براي پيش‏برد رياضي تأسيس كرد و در 24 سالگي به عضويت انجمن سلطنتي انگلستان برگزيده شد. ببيج در سال‏هاي بعد درصدد برآمد دستگاهي بسازد كه از عهده انجام هرگونه اعمال محاسبات رياضي برآيد و هزار عدد پنجاه رقمي را در حافظه نگاه دارد. از اين‏رو تلاش خود را به كار بست تا اينكه در سال 1833م، ماشين محاسبه‏اي را كه به نام ماشين تفاضلي ببيج مشهور است، ساخت. وي تمام عمر و ثروت خود را صرف ساخت اين دستگاه نمود و آن را به دنياي علم عرضه كرد. در طرح ببيج، هيچ جايى براي استفاده از جريان برق و لوله‏هاي الكترونيكي منظور نشده بود و در مرحله بعد، او در نظر داشت كه با وسايل مكانيكي، ماشين تحليلي و حساب خود را بسازد. هرچند ببيج موفق به اين امر نگرديد ولي در حدود يك قرن بعد، دانشمندان ديگري طرح‏هاي ببيج را كاملتر كردند و با استفاده از نيروي الكترونيكْ آن را به صورت دقيق‏تر ساختند. از اين روست كه ببيج به عنوان پدر حساب‏گرهايِ جديد به شمار مي‏رود. وي علاوه بر آن، نخستين سرعت‏نما را ساخت، سپر جلوي لوكوموتيو را طراحي كرد و وسيله‏اي براي ديدن شبكيه چشم را اختراع نمود. چارلز ببيج مردي پركار و جامع الفنون بود. او در كتابي كه به عنوان در باب اقتصاد كارخانه‏ها و ماشين‏ها نوشت، آن‏چه را امروزه پژوهش‏هاي پيش از عمل نام دارد پيش‏بيني كرد. او مقالات مفصل درباره فيزيك، زمين‏شناسي، نجوم و باستان‏شناسي دارد كه از اهميت زيادي برخوردارند ولي با اين حال، مهم‏ترين كار علمي او، اختراع ماشين حساب مي‏باشد. چارلز ببيج سرانجام در 18 اكتبر 1871م در 79 سالگي درگذشت.

14) درگذشت "فرديناند بروكْنِر" اديب شهير اتريشي (1965م)
فردينانْد بروكْنِر، شخصيت برجسته دنياي ادبيات و هنر اتريش، در نهم مه 1891م در ويِن پايتخت اين كشور به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوره دانشگاه راهي آلمان شد و به مديريت يكي از تئاترهاي برلين پرداخت. بروكنر در سال 1933م به مسافرتي طولاني رفت و از سوئيس، فرانسه و امريكا و چند كشور اروپايى ديگر ديدن كرد. او در اين سفرها با هنر و ادبيات مردم اين مناطق آشنا شد. بروكنر از آن پس آثار متعددي به نگارش درآورد و به شهرت دست يافت. آن‏چه در آثار بروكنر نشان مي‏دهد ظاهراً دنيا و ساكنين آن نيست. او سعي مي‏كند در بطن هر شي يا انسان نفوذ كرده، باطن دنيايى را كه در آن زندگي مي‏كنيم، نقاشي كند. در اكثر كتاب‏هاي بروكنر، رابطه انسان‏ها و طبيعت، تجزيه و تحليل شده و او توانسته است با استفاده از نكات دقيق روان‏شناسي، قهرمانان آثار خود را بيافريند. برخي از آثار او عبارتند از: همه قلب‏ها، در خيابان و جنايت‏كاران. فرديناند بروكنر به عنوان يكي از چهره‏هاي درخشاني كه ادبيات نوين اتريش را پايه گذاري كرده است، سرانجام در بيست و ششم دسامبر 1965م در هفتاد و چهار سالگي درگذشت.

6 دی 1387 / 27 ذی الحجه 1429 / 27 دسامبر 2008 15) وقوع زمين لرزه شديد موسوم به سونامي در جنوب و جنوب شرق آسيا (2004م)
هزاره سوّم ميلادي گرچه با حوادث كوچك و بزرگ آغاز شد، با اين حال چهارمين سال آغازين آن با زلزله‏اي بزرگ به پايان رسيد. در 26 دسامبر سال 2004 م زمين لرزه‏اي وسيع، بخش‏هاي گسترده‏اي از منطقه آسياي جنوب شرقي را فرا گرفت. در اين زلزله كه قدرت آن، 8/9 در مقياس ريشتر اعلام شد، كشورهاي اندونزي، سريلانكا، تايلند، مالزي، هند، مالديو و سنگاپور به لرزه درآمدند. اين زلزله در حالي صورت گرفت كه زمين لرزه‏هاي قبل و بعد از آن بر وسعت ويراني و تلفات مي‏افزود. با اين حال، خسارات ناشي از اين حادثه كه از عمق آب‏هاي منطقه برخاسته بود، بيشتر به سبب به راه افتادن موج‏هاي ويران‏گري موسوم به سونامي بود كه همه چيز را طعمه خود مي‏ساخت. شدت اين امواج سهم‏گين در اقيانوس هند تا منتهي اليه غرب آن اثر گذاشت به نحوي كه در شمال كشور افريقايي سومالي نيز تلفاتي بر جاي گذاشت. در همين رابطه كارشناسان، ضمن اعلام قعر اقيانوس هند به عنوان كانون زمين لرزه، تصريح نمودند كه اگر تمامي اين حادثه در لايه‏هاي خشكي و سطحي زمين روي مي‏داد، فاجعه‏اي به مراتب گسترده‏تر به وقوع مي‏پيوست. در جريان اين حادثه عظيم، بيش از 200 هزار نفر كشته، افزون بر نيم ميليون نفر مجروح و ميليون‏ها نفر آواره شدند. هم‏چنين ميلياردها دلار خسارت وارد آمد. در پي اين حادثه، بيماري‏هاي گوناگون و نيز گرسنگي، مردم منطقه را فرا گرفت و ورود ذراتي هم‏چون شن و ماسه به ريه‏ها بر تعداد تلفات مي‏افزود. شدت اين زمين لرزه به اندازه‏اي بود كه محققان زمين‏شناسي اعلام كردند محور چرخش زمين 5 تا 6 سانتي‏متر جابه‏جا شده است. در اين حال، بيشتر كشورهاي جهان براي كمك به آسيب ديدگان اعلام آمادگي كردند و در اين ميان كشور امريكا نيز به بهانه ارسال كمك‏هاي سخاوت‏مندانه، چند ناو جنگي و تعدادي از نظاميان خود را در اين مناطق مستقر نمود. چندي بعد سازمان ملل به صورت رسمي اعلام كرد، كمك‏هاي اعلام شده امريكا، صورت عمل به خود نگرفته است. از سوي ديگر، كمك‏هاي ارسالي رژيم صهيونيستي نيز از سوي برخي كشورهاي منطقه از جمله سريلانكا رد شد. مسئله ديگري كه در اين ميان توجه خبرگزاري‏هاي جهان را به خود جلب نمود، سالم ماندن مساجد متعددي در اين مناطق بود، در حالي كه كليه بناهاي اطراف بر اثر امواج ناشي از زلزله از بين رفته و به كلي ويران شده بودند. گستردگي اين فاجعه كه از آن به سونامي يا تسونامي ياد مي‏شود و وقوع آن در روزهاي پاياني سال موجب گرديد تا مراسم آغاز سال نو مسيحي (2005 م( با گرامي‏داشت ياد قربانيان اين فاجعه برگزار گردد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما