درست بخورید، بدرخشید: اهمیت تغذیه سالم را بدانید

سبک زندگی گیج کننده داشتن عادت غذایی سالم را دشوار کرده است، اهمیت ندادن به آسیب‌ذیر بودن بدن موجب خطرات سلامتی می‌شود. بدون درک کردن، آن می‌تواند مشکلات بهداشتی ایجاد کند که می‌تواند منجر به بیماری شود. مردم
يکشنبه، 23 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درست بخورید، بدرخشید: اهمیت تغذیه سالم را بدانید
  درست بخورید، بدرخشید: اهمیت تغذیه سالم را بدانید

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون

 

سبک زندگی گیج کننده داشتن عادت غذایی سالم را دشوار کرده است، اهمیت ندادن به آسیب‌ذیر بودن بدن موجب خطرات سلامتی می‌شود. بدون درک کردن، آن می‌تواند مشکلات بهداشتی ایجاد کند که می‌تواند منجر به بیماری شود. مردم زمانی متوجه اهمیت تغذیه می‌شوند که از بیماری‌هایی مانند سوء تغذیه، چاقی و ... رنج می‌برند.
از طریق مواد غذایی و ترکیبی متعادل از مواد غذایی سالم بدن انسان روان و بدون نقص به زندگی خود ادامه می‌دهد. اهمیت خوردن غذاهای سالم در این است که به رشد بدن کمک می‌کند، عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد، و در برابر بیماری‌ها از آن حفاظت می‌کند. هرکسی از بچگی تا بزرگسالی نیاز به عادت غذایی سالم دارد تا زندگی بهتر و طولانی‌تری داشته باشد. هر چند، اکثر مردم از اهمیت عادات غذایی سالم آگاه هستند اما تعداد کمی تمایل دارند تا از آن پیروی کنند.

چرا تغذیه سالم مهم است؟

رشد طبیعی بدن و عملکرد آن بدون مواد مغذی غیرممکن است. مواد مغذی که از غذا به دست می‌آید به سلول‌ها سوخت رسانی می‌کند تا بدن سرپا بماند. بدن انسان بدون مواد مغذی مناسب در برابر بیماری‌های ناشی از بویروس‌ها و باکتری‌ها آسیب‌پذیر می‌شود. انرژی مورد نیاز برای انجام وظایف بدن، هر دو جسمی و روانی از ذخایر چربی بدن به دست می‌آید.
عدم تعادل ناشی از اختلال در سطح چربی در بدن می‌تواند منجر به چاقی و یا سوء تغذیه شود که هر دو برای بدن خطرناک است. بدن انسان که مبتلا به چاقی یا سوء تغذیه است، احتمال بالایی وجود دارد که دچار بیماری‌های مختلفی مانند اختلالات قلبی، سزطان، دیابت‌ها، پوکی استخوان و بسیاری دیگر شود.
یک برنامه رژیمی سالم می‌تواند بدن را به مدت طولانی فعال نگه دارد و منجر به زندگی سالم شود. رژیم غذایی سالم و متعادل با افزایش سلامتی کلی به حفظ وزن متعادل بدن کمک می‌کند. یک رژیم غذایی سالم دارای تعادل در نان، سی زمینی، غلات، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات، شیر، گوشت، ماهی و حداقل مقدار چربی و قند است. بدن نمی‌تواند تمام مواد مغذی ضروری را از یک ماده غذایی به دست آورد. بدن وابسطه به طیف گسترده‌ای از مواد غذایی سالم با مقدار کافی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است.

راهنمایی‌هایی در مورد تغذیه سالم

در اینجا چند راهنمایی فوق‌العده وجود دارد که به حفظ عادت غذایی سالم کمک می‌کند و از سبک زندگی سالم اطمینان حاصل می‌شود.
مقدار مناسب کالری باید بین کالری دریافتی و کالری مصرفی تعادل داشته باشد. متوسط نیاز روزانه بدن به کالری حدود 2000 کالری است که این مقدار ممکن است با توجه به سن، جنسیت، قد، وزن و فعالیت بدنی متفاوت باشد.
باید طیف گسترده‌ای از مواد غذایی وجود داشته باشد تا غذا جذاب به نظر برسد. رژیم غذایی باید شامل سبزیجات برگ‌دار، غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و دیگر موادی باشد که روزانه مصرف نمی‌شوند.
بخشی از مواد غذایی باید در حد اعتدال باشد، بخصوص هنگامی که صحبت از غذاهای پرکالری می‌شود. اختلال در غذا خوردن به طور عمده ناشی از مقدار بالای کالری است، به خصوص در رستوران‌ها، فست فودها و ... که می‌تواند منجر به عدم تعادل در بدن شود.
رژیم غذایی باید حاوی مقدار زیادی میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات باشد. تنوع مواد غذایی باید شامل آن غذاهایی باشد که غنی از ترکیبات کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و دارای چربی کم و عاری از کلسترول که از محصولات محلی و تازه به دست می‌آیند.
بدن به مقدار زیادی آب نیاز دارد چون به بدن کمک می‌کند تا مواد زائد مثل سموم را به خصوص از کلیه‌ها و مثانه از بین ببرد. هرگز نباید اجازه داده شود تا بدن آب از دست بدهد.
باید محدودیتی در مصرف مواد غذایی باشد که غنی از قند، نمک و محصولات غلات هستند. شکر و نمک که به بیشتر غذاها افزوده می‌شوند می‌توانند به افزایش وزن بدن کمک کنند.
نباید محدودیت کاملی در مصرف هرگونه مواد غذایی مانند شیرینی‌ها و غذاهای سرخ شده در روغن وجود داشته باشد. این مواد غذایی هنگامی که در حد اعتادل مصرف شوند می‌توانند بخشی از ؤزیم غذایی سالم باشند.
یک رژیم غذایی سالم به همراه ورزش منظم می‌تواند انرژی بدن را بهبود بخشد و در حالی که خطر ابتلا به بیماری‌ها کاهش می‌یابد احساس خوب بودن به انسان دست دهد. فعالیت بدنی منظم به همراه ورزش و رژیم غذایی سالم بدون شک تاثیرگذار خواهد بود.
عادات غذایی خوب هم برای تاثیرگذار بودن نیاز به زمان دارد و با تمرکز بر روی یک نوع غذا یا یک غذا در یک زمان بسیار آسان‌تر خواهد بود.

مراحلی برای تغذیه سالم

در حال غذا خوردن اطمینان حاصل کنید که با جویدن خوب و مزه کشیدن از هر تکه کوچک از غذا خوردن لذت می‌برید.
همیشه از استرس اجتناب کنید چون بدنی که استرس داشته باشد منجر به مشکلات هضم، کولیت و سوزش معده خواهد شد.
همیشه با خوردن مقدار مناسب مواد غذایی روی نیازهای بدن تمرکز کنید. به جای رضایت از تامین نیازهای خود، نیازهای بدن را به حد کافی تامین کنید.
بسیاری از مردم از اهمیت خوردن صبحانه سالم آگاه نیستند. یک صبحانه سنگین به همراه بسیاری از میان وعده‌های مختصر و کوچک در طول روز بسیار توصیه می‌شود. صبحانه سنگین باعث می‌شود تا بدن چربی را بسیار بهتر بسوزاند.
اهمیت داشتن عادات غذایی سالم تنها محدود به غذاهایی که مصرف می‌کنیم نیست، نحوه خوردن آن‌ها نیز اهمیت دارد. عادات غذا خوردن سالم با انتخاب و خوردن غذاهای مغذی و لذت‌بخش ممکن است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.