علایم منیزیم پایین

علایم منیزیم پایین اغلب به دلیل ظرافت آن تشخیص داده نمی‌شود. متاسفانه، کمبود منیزیم رایج است و خود را از طریق مسائل مربوط به سلامت نشان می‌دهد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر این علایم در اولین مشکلات مربوط به
دوشنبه، 24 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علایم منیزیم پایین
  علایم منیزیم پایین

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون
 

علایم منیزیم پایین اغلب به دلیل ظرافت آن تشخیص داده نمی‌شود. متاسفانه، کمبود منیزیم رایج است و خود را از طریق مسائل مربوط به سلامت نشان می‌دهد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر این علایم در اولین مشکلات مربوط به سلامتی تشخیص داده شوند می‌توان به راحتی آن‌را درمان کرد.
منیزیم عنصر شیمیایی است که با حروف Mg نشان داده می‌شود. این فلز قلیایی دارای فراوانی بالایی است و حدود 2 درصد پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. علاوه بر نقش حیاتی آن در تشکیل محیط اطراف، منیزیم در حفظ سلامت بدن نیز مفید است. منیزیم یک عنصر بسیار با ارزش در بدن انسان است چون با DNA, ATP و RNA برای عملکرد هماهنگ بدن ترکیب شده است. بنابراین واضح است که همه سلول‌ها در بدن ما برای انجام عملکردشان به منیزیم نیاز دارند. مقدار کافی منیزیم از طریق رژیم غذایی طبیعی به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد. با این حال، سطوح پایین منیزیم به خاطر رژیم غذایی نامنظم و سوء تغذیه بسیار معمول است. کمبود طولانی مدت می‌تواند منجر به مشکلات متعدد و بیماری‌ها شود. اجازه دهید نگاهی به برخی از علایم تجربه شده توسط افراد مبتلا به منیزیم پایین بیاندازیم.
علایم منیزیم پایین
سطوح انرژی پایین
منیزیم نقش مهمی در تبدیل مواد غذایی به انرژی دارد. سطوح بالاتر منیزیم در بدن باعث می‌شود که جذب گلوکز بهتر انجام شود و آن‌را تبدیل به انرژی مورد نیاز کند. سطوح پایین‌تر منیزیم در بدن باعث می‌شود که فعالیت‌های ساده، سخت به نظر برسند که باعث ایجاد فشار می‌شود. این باعث می‌شود که بدن اکسیژن و انرژی بیشتری تقاضا کند که منجر به سطوح پایین انرژی می‌شود.
خستگی
چون بدن انرژی بیشتری برای فعالیت‌های روزانه مصرف می‌کند، طبیعتا باعث خستگی بدن می‌شود. زمانی که خستگی به مدت طولانی ادامه می‌یابد منجر به سندرم خستگی مزمن می‌گردد. سطوح پایین منیزیم در بدن مانع از عملکرد سیستم‌های مختلف آنزیمی می‌شود. این باعث کند شدن عملکرد بدن شده و باعث بی‌حالی می‌شود تا در نهایت تبدیل به فرسودگی و یا خستگی مزمن شود.
بیماری‌های روانی
بدن ما از منیزیم در بسیاری از فرایندهای شیمیایی استفاده می‌کند. سطوح پایین منیزیم می‌توانند باعث ایجاد مشکلات متعدد روانی مانند افسردگی، تحریک‌پذیری، عصبانیت و اضطراب شود. اگر این روند به مدت طولانی نادیده گرفته شود، در نهایت می‌تواند باعث تشنج کشنده شود. مصرف مکمل‌های خوراکی و ایجاد تغییرات در رژیم غذایی با مشاوره پزشک می‌تواند کمک کند.
سردرد
سردرد مکرر یا میگرن نیز به علت کمبود منیزیم در بدن ایجاد می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها، دیورتیک‌ها و مصرف بیش از حد الکل می‌توانند سطح منیزیم را در بدن کاهش دهند. تنظیم کردن سطح منیزیم در بدن تنها راه دور نگه داشتن سردرد است.
تنش عضلانی
منیزیم گفته می‌شود که باعث حفظ آرامش و آرام شدن سیستم عصبی می‌شود. این ماده باعث گردش روان خون و تقویت استخوان‌ها نیز می‌شود. کاهش در سطح این عنصر مهم باعث می‌شود سلامتی بدن افت کند و تنش‌های عضلانی جدی، خستگی، اسپاسم و گرفتگی عضلات ایجاد شود.
بی‌خوابی
بی‌خوابی نیز یکی از علایمی است که مشاهده می‌شود. منیزیم هم به خوابیدن و هم به خواب ماندن در کل طول شب کمک می‌کند. بنابراین، الگوهای خواب آشفته و عدم توانایی به خواب رفتن هر دو مربوط به منیزیم پایین است.
سایر علایم
سایر علایم کمبود منیزیم شامل مشکل در بلع، یبوست، اسپاسم ادراری، گرفتگی‌های قاعدگی، نور گریزی، تنگی قفسه سینه، درد گردن، اختلال در مفصل فک، حساسیت پستان، از دست دادن اشتها، تهوع و ضعف است. بنابراین آن اولین مورد بیش فعالی، بی‌قراری، حملات هراس و تحریک‌پذیری پیش از قاعدگی است. علایم ناشی از اثر محیطی در سیستم عصبی بی‌حسی و حس سوزش است. سطوح پایین منیزیم همچنین بر قلب تاثیر می‌گذارد. تپش قلب، آریتمی قلبی، فشار خون بالا و پرولایس دریچه میترال از علایم شایع کمبود منیزیم هستند.
تشخیص سطح پایین منیزیم
بهترین آزمون برای تشخیص کمبود منیزیم آزمون بارگذاری منیزیم است. سطح این عنصر از طریق ادرار جمع‌آوری شده در طول یک روز اندازه گرفته می‌شود. اگر سطح منیزیم پایین باشد، به بیمار مقدار مناسبی از منیزیم تزریق می‌شود و سطح منیزیم مجددا اندازه‌گیری می‌شود. اگر منیزیم حفظ شده باشد، این نتیجه حاصل می‌شود که بدن به منیزیم نیاز دارد و باید درمان شود. روش دیگر تشخیص سطح منیزیم تست‌های آزمایشگاهی است.
منابع منیزیم
همه چیزهایی که سبز رنگ و خوردنی هستند منبع منیزیم محسوب می‌شوند. دلیل این امر این است که این عنصر نقش کلیدی در هماهنگی یون در مولکول‌های کلروفیل ایفا می‌کند. و این بدین معنی است که رنگ سبز سبزی‌جات به دلیل محتوای منیزیم موجود در آن‌ها است. از این رو، تمامی سبزیجاتی که مزه آن‌ها خوشایند نیستند منبعی غنی از منیزیم می‌باشند. کثرت گندم کامل و شکر سفید در رژیم غذایی به دلیل از دست رفتن منیزیم خوب نیستند. وعده غذایی خود را با سبزیجات سبز و تازه غنی کنید. از مواد غذایی تصفیه شده و فراوری شده مانند پنیر و نان سفید باید توسط افراد با کمبود منیزیم اجتناب گردد.
درمان علایم کمبود منیزیم
افرا مبتلا به کمبود منیزیم می‌توانند مکمل‌های خوراکی یا تزریقی مصرف کنند. ارزان‌ترین راه برای مقابله با این مشکل خوردن مقدار زیادی از سبزیجات است که در خاک طبیعی رشد کرده‌اند. با این حال، قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک مشورت کنید.
علایم کمبود منیزیم نشانگر رژیم غذایی ناسالم و یا سوء تغذیه است. این علایم به دلیل نبود مواد غذایی سالم به دلیل کار بیش ازحد ، استرس، الگوهای غذایی نامنظم و دلایل دیگر که شما را مجبور به خوردن تنقلات و مواد غذایی بی‌ارزش می‌کند. بنابراین نیاز است تا یک سری تغییرات در رژیم غذایی اعمال شود تا این علایم و نشانه‌ها دور نگه داشته شوند. بعد از همه این‌ها، خوردن سالم و درست تنها راهی است که به کمک آن می‌توانید بدنی مناسب برای یک عمر داشته باشید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.