زن در تاریخ اسلام

پیش سمینار زن در تاریخ اسلام توسط انجمن زنان پژوهشگر تاریخ و با همکاری مرکز دائرة المعارف برگزار شد . این برنامه که با برنامه نشست علمی ماهانه انجمن همراه شده بود، در محل تالار امیرالمومنین مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی و با حضور رئیس و بعضی مسئولین این مرکز و نیز مسئولین سایر مراکز و موسسات مشارکت کننده در سمینار، برگزار شد .
چهارشنبه، 11 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زن در تاریخ اسلام
زن در تاریخ اسلام
زن در تاریخ اسلام

گزارش سمینار زن در تاریخ اسلام توسط انجمن زنان پژوهشگر تاریخ
پیش سمینار زن در تاریخ اسلام توسط انجمن زنان پژوهشگر تاریخ و با همکاری مرکز دائرة المعارف برگزار شد .
این برنامه که با برنامه نشست علمی ماهانه انجمن همراه شده بود، در محل تالار امیرالمومنین مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی و با حضور رئیس و بعضی مسئولین این مرکز و نیز مسئولین سایر مراکز و موسسات مشارکت کننده در سمینار، برگزار شد .
ر ابتدای برنامه رئیس هیات مدیره انجمن ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان و تبریک ولادت با سعادت امام دوم شیعیان و نیز سپاس از آقای موسوی بجنوردی به خاطر همراهی با انجمن در برگزاری این برنامه، به شرح برنامه های علمی و پژوهشی انجمن پرداخت و گفت : امروز علاوه بر بهره مندی از نتایج تحقیقات ارزنده دکتر کولایی پیرامون نقش زنان در توسعه کشورهای اسلامی، گزارشی از روند اجرایی سومین سمینار بین المللی انجمن با عنوان زن در تاریخ اسلام، توسط دبیر سمینار خدمتتان ارائه خواهد شد و بخش بعدی برنامه به پرسش و پاسخ اختصاص خواهد داشت .
پس از آن آقای موسوی بجنوردی ضمن تشکر از شرکت کنندگان برای حضورشان و سپاس از انجمن به جهت جدیت و اراده ای که در بنیانگزاری این انجمن و پیگیری اهداف آن داشته است، بر ضرورت و اهمیت مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و پژوهشی تاکید کرد و گفت : کوشش های زنان ایرانی طی چند سال اخیر خصوصا در عرصه فرهنگ و آموزش قابل تقدیر است و این نشان دهنده باور ایشان به توانایی هایشان و اراده تقویت آن است . وی همچنین به ستم تاریخی که بر زنان رفته تاکید کرد و گفت : هیچ کس بهتر از خود زنان نمی تواند مدافع حقوق آنان باشد چراکه زنان به نسبت تلاشی که می کنند، می توانند موقعیت و جایگاه به دست آورند رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی در پایان سخنانش به اهمیت پژوهش های تاریخی در مورد زنان و نقش و جایگاه آنان پرداخت و انجمن را در این زمینه متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های دراختیارشان مسئول و متعهد دانست و دولت و مسئولین دولتی را مکلف به حمایت از برنامه ها و فعالیت های آن دانست .
در بخش بعدی برنامه دکتر الهه کولایی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به ارائه نتیجه تحقیقی که به سفارش مرکز امور مشارکت زنان و مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران، انجام شده بود، پرداخت و گفت : نقش درجه دومی زنان در جوامع درحال توسعه غیرقابل انکار است و اصولا زنان در جوامع در حال توسعه با دو نوع ظلم روبرو هستند، ظلم نظام پدرسالاری که در نظامهای حقوقی و سیاسی این کشورها وجود دارد و ظلمی که متاثر از فرهنگ مردسالار در خانواده بر آنان اعمال می شود .
وی در بخش دیگری از سخنانش به فمینیسم دولتی که از سال 1960 در منطقه خاورمیانه به چشم می خورد، اشاره کرد و گفت : بافشار سازمان های بین المللی، کشورهای عضو برنامه هایی را برای ایجاد فرصت های برابر، آغاز کردند که چون مبتنی بر الگوهای غربی بود، در دهه بعدی بحران هایی را در این کشورها به وجود آورد . در دهه 80 ما شاهد مشکلات اقتصادی دراین کشورها هستیم که بیش از همه زنان را متاثر می کند و در دهه 90 رشد آموزش زنان و دختران در این کشورها قابل توجه است به صورتی که طی چند دهه اخیر شاهد سرمایه گذاری هایی در ایجاد شرایط برابر آموزشی توسط این کشورها بوده ایم و در حال حاضر افزایش ورودی دختران در بعضی از این کشورها مشهود است. به طوریکه انتظارات جدیدی خصوصا برای مشارکت در بازار اشتغال و بهره گیری از توانایی ها و مهارت های زنان و دختران فارغ التحصیل، فراهم آورده است .
دکتر کولایی در ادامه سخنان خود اقتصاد را به عنوان یک عامل بازدارنده در کشورهای خاورمیانه برای پیشرفت زنان، معرفی کرد و اراده سیاسی حکومتهای این منطقه را برای ایجاد فرصت های برابر، حائز اهمیت دانست و گفت از طریق وضع قوانین برابر و ایجاد شرایط مناسب رشد، این حکومت ها می توانند فاصله شاخص های بین المللی را کم کنند و به استانداردهای تعیین شده برسند .
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان گزارش خود در مقایسه کشورهای خاورمیانه با کشورهای شرق آسیا، بر تفاوت تجربیات این دو منطقه تاکید کرد و گفت علیرغم مسلمان بودن همه این کشورها، زنان مالزی و اندونزی از آزادی های فردی و خانوادگی بیشتری برخوردارند و در بعضی زمینه ها شاهد برابری در این کشورها هستیم از جمله در آموزش و بهداشت که در حال حاضر تعداد پزشکان زن و مرد مالزی برابر است و مشارکت اقتصادی زنان این کشورها نیز چشمگیر است . دکتر کولایی در جمع بندی گزارش خود، اراده سیاسی، برنامه سیاسی و دیدگاه مثبت نظام های سیاسی برای ایجاد برابری را برای حضور و مشارکت زنان مهم ترین عامل برای ارتقاء شاخص های توسعه در کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد براساس این تحقیق، بسیاری از مشکلات جوامع در حال توسعه نه برخاسته از دین بلکه منبعث از سنتهای غلط و رایج در کشورهاست که به مرور زمان رنگ دین به خود گرفته است .
دکتر شهلا بختیاری آخرین سخنران این برنامه بود که به اختصار روند اجرایی و علمی سمینار زن در تاریخ اسلام را گزارش داد و گفت مهلت دریافت چکیده مقالات سپری شده و منتظر اصل مقالات برای داوری و اعلام نظر نهایی هستیم . وی اظهار امیدواری کرد که مقالات ارسالی بتوانند همه محورهای سمینار را پوشش دهند و با نوآوری و ارائه دیدگاههای نوین مبتنی بر مراجع و مصادر علمی، سمینار بتواند با دستیابی به اهداف خود، مراحل بعدی تا دوره معاصررا پی بگیرد . وی پایان مهلت دریافت مقالات را 15مهرماه اعلام کرد و گفت مهلت ثبت نام شرکت کنندگان بدون ارائه مقاله به پایان رسیده و اگر کسی مایل به حضور است، باید با توجه به شرایط اعلام شده در فراخوان سمینار، در اسرع وقت اقدام نماید .
در پایان برنامه پیش سمینار، شرکت کنندگان سوالات خود را در ارتباط با عنوان، چارچوب تاریخی و نحوه نگارش مقالات مطرح کردند که توسط دبیر و اعضای هیات علمی، پاسخ داده شد .
برنامه با مراسم افطار باحضوراعضای هیات علمی و هیات اجرایی سمینار، اساتید دانشگاه و پژوهشگران تاریخ و مطالعات اسلامی و مطالعات زنان و علاقمندان به مباحث نامبرده در محیطی معنوی، به پایان رسید .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.