درمان خشکی گلو

وضعیت خشکی موقت گلو به طور پی در پی اتفاق افتاده و می‌تواند با درمانهای مؤثر خانگی که شامل استفاده از مرطوب ساز اتاق، حفظ آب بدن، غرغره‌ی آب نمک و انجام تکنیکهای تنفس مناسب است، مقابله شود.
يکشنبه، 26 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان خشکی گلو
درمان خشکی گلو

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

وضعیت خشکی موقت گلو به طور پی در پی اتفاق افتاده و می‌تواند با درمانهای مؤثر خانگی که شامل استفاده از مرطوب ساز اتاق، حفظ آب بدن، غرغره‌ی آب نمک و انجام تکنیکهای تنفس مناسب است، مقابله شود.
خشکی گلو معمولاً به عنوان علامت یک بیماری خود را نشان می‌دهد تا اینکه خود یک بیماری محسوب شود. بیشتر اوقات مترادف با خارش و درد گلو بکار برده می‌شود. اکثر موارد خشکی موقت گلو خفیف بوده و نیازی به مداخله‌ی پزشکی ندارد. با این وجود، خشکی و خارش بلند مدت و مزمن گلو می‌تواند نشانه‌ی وجود یک بیماری جدی باشد. بنابراین بایستی تحت تشخیص قرار گرفته و در سریعترین زمان مورد مداوا قرار گیرد. گزینه‌های درمانی مؤثر خشکی گلو، پاسخ‌های مثبتی را در بیمارانی نشان داده است که دچار عارضه‌ی خشکی خفیف گلو شده‌اند.

چه عواملی موجب خشکی گلو می‌شوند؟

در بسیاری اوقات، خشکی گلو با پایین بودن رطوبت، خشکی آب و هوا شروع می‌شود که در طول ماه‌های زمستان شایع است. در زمستان، سیستم‌های گرمایش اتاق همچنین موجب از بین رفتن رطوبت از هوا شده، در نتیجه موجب خشکی چشمها، گلو و دهان می‌شود. از اینرو، تجربه‌ی خشکی و خارش گلو در شرایط آب و هوایی سرد امری کاملاً طبیعی است. عواملی که ممکن است خشگی گلو را بدتر سازند، سرفه‌ی مداوم، تنفس نامناسب، کم آبی بدن، سینوزیت و مشکلات لوزه می‌باشند. علل دیگر، آلودگی، آلرژی، مسمومیت غذایی بتولیسم، مارگزیدگی و تومور غدد بزاقی را شامل می‌شوند. به بیان دقیق‌تر، دلایل مسبب خشکی بیش از اندازه‌ی ناحیه‌ی گلو ممکن است از خفیف تا شدید باشند. بنابراین بهتر است هرچه زودتر مشکل را ریشه یابی نمایید.

درمانهای موجود برای خشکی گلو

با وجود آنکه خشکی گلو مشکلی خیلی جدی برای سلامت محسوب نمی‌شود، اما علائم ناراحت کننده‌ی مختلفی را به همراه خواهد داشت. یک عارضه‌ی درمان نشده ممکن است به گلو درد پیشرفت نماید. بر اساس علت اصلی و نهفته‌، عارضه‌ی خارش گلو ممکن است با سرفه، آبریزش بینی، تب، بدن درد، و استفراغ همراه باشد. خشکی گلو همراه با سرفه ممکن است خواب عادی فرد را مختل ساخته، در نتیجه موجب ضعف و بروز علائم مشابه شود. به همین ترتیب، وضعیتی دردناک موجب بروز مشکل در بلع مواد غذایی می‌شود. در ادامه فهرستی از درمان‌های مؤثر جهت رفع خشکی گلو آورده شده است، به گونه‌ای که علائم آزار دهنده را تسکین خواهند داد.

استفاده از یک مرطوب ساز برای اتاق

بهترین راه درمان علائم خشکی گلو استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده‌ی اتاق در هر زمانی است که سطح رطوبت کمتر از سطح توصیه شده باشد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به منظور جلوگیری از خشکی گلو در شب از یک دستگاه مرطوب ساز در اتاق خواب خود استفاده کنند. این کار هوای اتاق را مرطوب نگاه داشته و به مبارزه با خشکی گلو کمک می‌کند.

آبدار یا هیدراته نگاه داشتن بدن

حفظ آب بدن روش خوبی جهت درمان خشکی گلو است. آب با مرطوب ساختن مجاری هوایی خشک اثری نرم کننده خواهد داشت. مقادیر کافی آب (حداقل هشت لیوان در روز) همراه با مایعات سالم بنوشید. همچنین، مکیدن آب نبات‌های سفت و خوردن آب نبات چوبی به مرطوب ساختن گلو کمک کرده و التهاب و آزردگی را کاهش می‌دهد

غرغره آب نمک

این درمان از زمانهای قدیم بکار برده می‌شده است. در واقع، غرغره با آب ولرم و نمک یکی از بهترین راه‌های آرام ساختن خشکی و سوزش گلو است. دیگر دستور غرغره کردن، افزودن یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب به یک لیوان آب است. هر دو این روشها به از بین بردن باکتریهایی که مسبب خارش و خشکی گلو شده‌اند کمک خواهد کرد.

نوشیدنی‌های عسل و لیمو

یکی دیگر از درمانهای مؤثر خانگی برای خشکی و خارش گلو و سرفه نوشیدن نوشیدنی‌های عسل و لیمو تهیه شده با آب گرم است. به منظور انجام این کار، یک لیوان آب گرم برداشته و یک قاشق پر از هرکدام از آب لیمو و عسل به آن بیافزایید. آن را به خوبی بهم زده و مخلوط را دو مرتبه در روز به منظور درمان خارش و خشکی گلو بنوشید.

انجام تکنیک‌های تنفسی

افرادی که در حین خواب از طریق دهان خود نفس می‌کشند، همیشه در معرض خطر ابتلاء به عارضه‌ی خشکی گلو قرار دارند. به دلیل این واقعیت که رطوبت دستگاه تنفسی به هنگام عمل دم و بازدم از بین می‌رود. برای این افراد، مشورت با یک کارشناس امور خواب ضروری است، تا بدین ترتیب راه‌ها و یا تکنیکهای تنفس صحیح را آموزش ببینند.
برای سرفه‌ی مرتبط با خشکی گلو، تجویز قطره و شربت گلو می‌تواند بر طبق دستور روی دارو مصرف شود. در صورتی که حتی پس از پیروی از این درمان‌های خانگی هیچ نتیجه‌ی فوری عایدتان نشد، ضرورت دارد که جهت تشخیص و رفع مشکل به یک پزشک حاذق مراجعه نمایید. پس از تشخیص صحیح، پزشک ممکن است داروهای مناسب را تجویز و ایجاد تغییراتی در شیوه‌ی زندگی را به منظور درمان خشکی گلو توصیه نماید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.