چگونه تپش قلب را متوقف کنیم

قلب در هر دقیقه بین 60 تا 100 ضربان دارد اما جای تعجب است که ما ضربان قلب خود را احساس نمی کنیم مگر زمانی که دست خود را روی قفسه سینه قرار دهیم یا یک ورزش منظم دقیقی را انجام دهیم. با این حال،
پنجشنبه، 1 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه تپش قلب را متوقف کنیم
چگونه تپش قلب را متوقف کنیم

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

قلب در هر دقیقه بین 60 تا 100 ضربان دارد اما جای تعجب است که ما ضربان قلب خود را احساس نمی کنیم مگر زمانی که دست خود را روی قفسه سینه قرار دهیم یا یک ورزش منظم دقیقی را انجام دهیم. با این حال، ضربان قلب غیرعادی می تواند بدون این که قفسه سینه را لمس کنیم یا بدون انجام هر گونه ورزشی، به راحتی احساس شود. این احساس غیر معمول از ضربان قلب نامنظم، که در ناحیه قفسه سینه تجربه می شود چیزی نیست به جز یک تپش قلب. اگرچه این تغییرات ضربان قلب یا ضربان قلب غیر عادی ممکن است همیشه موجب بروز نگرانی جدی نشود، اما تپش قلب می تواند آزار دهنده باشد و موجب شود فرد احساس بی قراری کند، به ویژه زمانی که تپش های قلب هر از گاهی رخ دهند.

نوشیدنی های ناسالم را به حداقل برسانید

نوشیدنی های خاص را از رژیم غذایی خود دور کنید چون می تواند راه درازی را در پیش گیری از عود مجدد تپش قلب به همراه داشته باشد. بنابراین، چه نوشیدنی هایی موجب بروز این تأثیرات قلبی و عروقی ناخواسته می شوند؟ آن ها عبارتنداز:

نوشیدنی های کافئین دار

کافئین موجود در نوشابه های محبوب مثل قهوه و چای، یک محرک است. کافئین می تواند در ضربان قلب طبیعی تداخل داشته باشد، به ویژه زمانی که نوشیدنی های کافئین دار بیش از حد مورد مصرف قرار بگیرند. جای تعجب نیست که تپش های قلب به شدت با نوشیدن کافئین مرتبط هستند. کسانی که به کافئین بسیار حساس هستند از آریتمی قلبی یا ضربان قلب نامنظم رنج می برند. از زیاده روی کردن در خوردن شکلات نیز باید اجتناب شود زیرا شکلات، حاوی کافئین می باشد.

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن می تواند یکی از علل عمده تپش قلب هنگام شب و در طول روز باشد. تعداد کمی از افراد سیگاری به ویژه بعد از سیگار کشیدن، احساس می کنند قلبشان سریع تر می تپد. به غیر از تپش قلب، در درجه اول سیگار کشیدن به گرفتگی عروق کمک کرده و به حمله قلبی منجر می گردد. بنابراین، ترک کردن سیگار می تواند کلیدی برای حفظ سلامت قلب باشد.

بر استرس خود غلبه کنید

در شیوه زندگی استرس زده امروز، اضطراب یکی از علل اصلی تپش قلب می باشد. ما اغلب هنگامی که با یک موقعیت استرس زا مواجه می شویم، تپش قلب را تجربه می کنیم. ما به طور معمول با ضربان قلبی تند به اضطراب پاسخ می-دهیم. در واقع، ضربان قلب سریع، یکی از علائم اضطراب در نظر گرفته شده است. تکنیک های تمدد اعصاب نظیر تنفس عمیق در متوقف کردن تپش قلب ناشی از اضطراب می تواند مؤثر واقع شود. تمرکز داشتن بر روی تنفس، و تمرین تنفس عمیق موجب آرامش ذهن می شود و بهترین راه برای رهایی از اضطراب می باشد، در نتیجه موجب کاهش تپش قلب می گردد. خواب ناکافی نیز می تواند موجب کاهش توانایی مقابله با استرس گردد که در نهایت به تکان و لرزش قلب منجر می گردد. از این رو، هر روز داشتن یک خواب کافی ممکن است به متوقف کردن تپش قلب کمک کند.

دوز دارو را کاهش دهید

تعداد کمی از داروهای تجویز شده و داروهای تجویز نشده وجود دارند که موجب بروز ضربان قلب نامنظم می گردند. افرادی که از داروهای تجویزی برای درمان فشار خون، افسردگی و آسم استفاده می کنند، ممکن است در قفسه سینه خود تپش قلب را احساس کنند. پسودوافدرین موجود در داروهای سرماخوردگی نیز می تواند موجب بروز تپش قلب گردد. بنابراین، کاهش دوز دارو می تواند در کم شدن تکرار و شدت تپش قلب، مفید واقع شود.

روش مانور و السالوا را تمرین کنید

تا به حال راجع به روش مانور و السالوا که به متوقف کردن تپش قلب کمک می کنند، شنیده اید؟ خوب، این روش در بر گیرنده تلاش برای خارج کردن هوا با سرعت بالا به صورت ملایم می باشد در حالی که باید اطمینان داشته باشید که هم بینی و هم دهان کاملاً بسته باشند. این روش، مشابه روشی است که برای متوقف کردن یا سرکوب کردن عطسه به کار می رود. بنابراین، با انگشتان دست بر روی بینی فشار وارد آورده و دهان را بسته نگاه دارید، در این حالت فرد باید به زور تنفس کند. ثابت شده است که این روش در توقف تپش قلب بسیار مفید می باشد.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

یک رژیم غذایی فاقد مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم و همچنین پتاسیم می تواند به نامنظم بودن ضربان قلب منجر گردد. ضربان قلب غیر طبیعی اغلب با کمبود منیزیم مرتبط می باشد. بنابراین، برای عملکرد بهتر قلب، از یک رژیم غذایی غنی که حاوی مواد مغذی ضروری باشد، پیروی کنید. این یکی از بهترین روش ها برای متوقف کردن تپش قلب می باشد.
تپش قلب همچنین با پرکاری تیروئید که همان کم کاری غده تیروئید می باشد و نیز با هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون مرتبط می باشد. از این رو، تشخیص علت تپش قلب، قبل از اقدام به درمان، بسیار حائز اهمیت می باشد. هنگامی که علت زمینه ای تشخیص داده شد، فرد باید درمان مشخصی را جهت متوقف کردن تپش قلب دنبال کند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.