آیا سر و صدا می‌تواند شما را چاق کند؟

طبق گزارش محققان سوئدی قرار گرفتن در معرض سر و صدای ترافیک، قطار و هواپیما ممکن است باعث بزرگ شدن شکم شود.
يکشنبه، 5 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا سر و صدا می‌تواند شما را چاق کند؟
آیا سر و صدا می‌تواند شما را چاق کند؟

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

طبق گزارش محققان سوئدی قرار گرفتن در معرض سر و صدای ترافیک، قطار و هواپیما ممکن است باعث بزرگ شدن شکم شود.
اگر فرد در یک زمان در معرض منابع مختلف صداهای گوشخراش قرار داشته باشد خطر بزرگتر شدن دور کمر او نسبت به کسانی که تنها در معرض یک منبع بوده اند، دو برابر افزایش خواهد یافت.
قرار گرفتن به مدت طولانی در سر و صدای ترافیک، می‌تواند بر سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد و منجر به چاقی شکمی شود.
محققان می‌گویند این یک مطالعه مشاهده‌ای است؛ بنابراین هیچ نتیجه قطعی در مورد ارتباط علت و معلولی بین سر و صدای ترافیک و چاقی شکمی نمی توان گرفت.
با این وجود، این یافته‌ها حاکی از آن است که سر و صدای ترافیک بیشتر از آنکه پیش از این تصور می‌شد به سلامتی آسیب می‌زند. پژوهش های پیشین نشان داده است که بین سر و صدای ترافیک و ابتلا به فشار خون بالا و حملات قلبی ارتباط وجود دارد.
چاقی شکمی یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها همچون بیماری های قلبی، دیابت و سرطان محسوب می‌شود و امروزه جمعیت زیادی از مردم در مجاورت بزرگراه، راه آهن و فرودگاه، زندگی می‌کنند؛ بنابراین سر و صدا یک تهدید جدی برای بهداشت عمومی تلقی می‌شود.
محققان می‌گویند شاید در ابتدا این قضیه که سر و صدا می‌تواند چربی تجمع شده در اطراف کمر و شکم را افزایش دهد، به نظر بعید برسد.
توضیح محتمل برای این قضیه استرس زا بودن سر و صدا است، استرس می‌تواند سطح هورمون‌ها را تغییر دهد و عدم تعادل هورمونی می‌تواند بر محل ذخیره شدن کالری اضافی در بدن تاثیر بگذارد. علاوه بر این، این یافته‌ها به همراه یافته های گذشته این نظریه را تقویت می‌کنند که عوامل زیست محیطی بر اینکه افراد چه می‌خورند، چگونه می‌خورند و چه میزان می‌خورند تاثیر می‌گذارد.
پژوهشگران در این تحقیق 5000 نفر از افرادی را که در حومه شهر استکهلم زندگی می‌کردند میان 1992-1998 مورد بررسی قرار دادند. بین سال های 2002 و 2006، زمانی که آنها بین سنین 43 و 66 بودند، پرسشنامه ای را در مورد شیوه زندگی زندگی خویش تکمیل کردند که وضعیت فعلی سلامت، سطح استرس روانی، بی خوابی و فشار شغلی را پوشش می‌داد. محققان در مورد سر و صدای ترافیک، قطار و هواپیما نیز از آنها سوال کردند.
علاوه بر این، فشار خون شرکت کنندگان در مطالعه بررسی شد و از آنها آزمایش دیابت گرفته شد. همچنین دور کمر و باسن و وزن کلی شان اندازه گیری شد.
نتایج حاکی از آن بود که به اندازه هر 5 دسی بل سر و صدای ترافیک اندازه دور کمر در زنان 0.08 اینچ افزایش یافت. در مردان، ارتباطی میان سر و صدای محیط و نسبت دور کمر به باسن مشاهده شد. به اندازه هر 5 دسی بل سر و صدای ترافیک، نسبت دور کمر به باسن 0.06 اینچ افزایش یافت.
دلیل اصلی چنین ارتباطی می‌تواند این باشد که سر و صدای ترافیک سطح هورمون استرس به نام کورتیزول را افزایش می‌دهد. این هورمون باعث تجمع چربی در ناحیه شکم می‌شود. همچنین سر و صداهای مزاحم کیفیت خواب را پایین می‌آورند و این قضیه نیز می‌تواند نقش مهمی در افزایش وزن بازی کند.
بر اساس این مطالعه، یافته‌ها تحت تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی، شیوه زندگی و یا قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا نبودند اما سن یک عامل مهم بود؛ ارتباط بین چربی شکم و سر و صدای ترافیک تنها در افرادی مشاهده شد که کمتر از 60 سال سن داشتند.
محققان معتقدند گرچه تاثیر سر و صدا بر روی چاقی و اختلال در متابولیسم کاملا اثبات شده نیست، اما محتمل است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.