منابع تائورین

تائورین (taurine) غیر از خود بدن، منابع دیگری نیز دارد. این منابع به حفظ سطح تائورین کمک کرده و در نتیجه به فرایندهایی که بدن مسئول آنها است، کمک می‌نماید. از طریق این مقاله منابع آن را بشناسید.
چهارشنبه، 22 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
منابع تائورین
منابع تائورین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

تائورین (taurine) غیر از خود بدن، منابع دیگری نیز دارد. این منابع به حفظ سطح تائورین کمک کرده و در نتیجه به فرایندهایی که بدن مسئول آنها است، کمک می‌نماید. از طریق این مقاله منابع آن را بشناسید.
تائورین یک اسید آمینه غیر ضروری است. این بدان معنا است که این اسید آمینه با استفاده از شیره‌های درون بدن تولید شده و رژیم غذایی فرد نقش کم اهمیت‌تری در تولید آن ایفاء می‌کند. درست است که بدن ما یکی از بهترین منابع تائورین می‌باشد، اما حقیقت دارد که گاهی اوقات ذخایر آن در بدن کم آمده و یا توانایی تولید آن کم می‌شود. در چنین شرایطی لازم است که سطح تائورین را به وسیله منابع غذایی افزایش دهیم. این مقاله برخی از منابع اصلی تائورین را برشمرده که می‌توانند به رفع کمبود تائورین که ممکن است آن را تجربه کنید، کمک نمایند.

منابع تائورین

بهترین استفاده از تائورین هنگامی است که با ویتامین B6 همراه شود به این دلیل که به سنتز تائورین از سایر مواد مغذی موجود در بدن کمک می‌کند. در این بخش، برخی از بهترین منابع تائورین را که به طور طبیعی وجود دارند، معرفی می‌کنیم. این منابع از شیره‌های بدن تا منابع خارجی به طور شیمیایی بدست آمده از تائورین را شامل می‌شود.

بیوسنتز

اولین و مهم‌ترین منبع تائورین در بدن انسان بالغ است. که ترکیبی از صفرا در پانکراس می‌باشد. صفرا، شیره گوارشی است که به هضم آسان و راحت غذای ما کمک می‌کند. در طول بیوسنتز، تائورین بوسیله فرایندی که در ادامه می‌آید تولید می‌شود. هنگامی که سیستئین (اسید آمینه‌ای که از آن تائورین تشکیل می‌شود) طی فرایند هضم از طریق پانکراس عبور می‌کند، اکسیده شده و نتیجه آن اسید سولفوریک سیستئین خواهد بود. این سنتز منجر به تولید تائورین شده که همچنین به حفظ سرعت خوب سوخت و ساز در بدن کمک می‌کند.

گوشت

غیر از بیوسنتز، گوشت از هر نوعی که باشد، نیز منبع غذایی خوبی از تائورین به حساب می‌آید. از میان انواع مختلف گوشت، مرغ منبع متوسط تائورین است. گوشت قرمز یکی از بهترین منابع تائورین می‌باشد. گوشی که می‌خورید سرشار از تائورین خواهد بود و می‌تواند مواد مغذی کافی هم برای انسان و هم حیوان فراهم سازد. اندامهایی مانند کبد و قلب حیوانات به طور کلی از محتوای تائورین بیشتری برخوردارند.

تخم مرغ

پس از بیوسنتز و گوشت، تخم مرغ نیز منبع خوبی از تائورین به شمار می‌رود. تائورین موجود در این منابع طبیعی به افزایش توده عضلانی در بدن کمک می‌کند. همچنین به بهبود سریع از آسیب دیدگی‌های عضلانی و مشابه آن کمک می‌نماید.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی نیز یکی از منابع اصلی تائورین غذایی می‌باشند. در واقع، در مقایسه با سایر منابع تائورین مانند گوشت و تخم مرغ، غذاهای دریایی از محتوای تائورین غنی‌تری برخوردارند. از میان انواع مختلف ماهی، سخت پوستانی مانند صدف دریایی، میگو و غیره انواعی بوده که منبع تائورین غنی‌تری در آنها وجود دارد.

مکمل

حتماً متوجه شده‌اید که تقریباً تمام منابع فوق‌الذکر از تائورین از منابع غیر گیاهی بدست می‌آیند. از اینرو، مشاهده می‌شود که محتوای تائورین در افراد گیاهخوار و گیاهان در مقایسه با افرادی که گوشت و تخم مرغ مصرف می‌کنند، کمتر است. برای افراد گیاهخواری که تمایل داشته دریافت تائورین خود را افزایش دهند، مکملهای تائورین مختلفی در اشکال قرص و نیز پودر موجود می‌باشد. شما می‌توانید این مکملها را بجای پروتئین حیوانی مصرف نمایید.
همانطور که می‌بینید، منابع تائورین به نسبت محدود می‌باشند. برای افراد گوشتخوار بایستی گفت که می‌توانند منابع فراوانی از آن را بدست آورند، اما برای گیاهخواران ممکن است تأمین تائورین کمی مشکل باشد. شما می‌توانید مصرف تائورین در رژیم غذایی خود را در صورتی افزایش دهید که پزشک به شما توصیه انجام این کار را کرده باشد. مصرف بیش از حد تائورین می‌تواند به فشار خون پایین و سطح قند خون پایین منجر شود، حتی ممکن است موجب بروز واکنش با هر داروی دیگری که مصرف می‌کنید شود. بنابراین مراقب باشید و تنها مقدار مورد نیاز از تائورین را مصرف نمایید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.