نشانه‌های تخمک‌گذاری

علائم فیزیکی خاصی نشان دهنده تخمک گذاری است. این علائم در زیر بیان شده است تخمک‎گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود. این دوره زمان مناسبی برای باروری است. نشانه‌های مختلف
پنجشنبه، 23 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نشانه‌های تخمک‌گذاری
نشانه‌های تخمک‌گذاری

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

علائم فیزیکی خاصی نشان دهنده تخمک گذاری است. این علائم در زیر بیان شده است
تخمک‎گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود. این دوره زمان مناسبی برای باروری است. نشانه‌های مختلف تخمک‌گذاری به شرح زیر است:
شمارش روزهای چرخه قاعدگی
دمای پایه بدن و نمودار دمای پایه
مخاط دهانه رحم و باروری
دهانه رحم خشک و غیر بارور
دمای بدن پایه
نظارت بر مخاط دهانه رحم

شمارش روزهای چرخه

روز اول پس از قاعدگی چهارده روز پس از تخمک‌گذاری است. تعداد روزهای بین تخمک‌گذاری و شروع دوره بعدی کاملا در میان زنان سازگاری دارد. تعداد روزهای بین شروع دوره و تخمک‌گذاری بعدی بین زنان تغییر می‌‌باشد. همچنین زمان تخمک‌گذاری از یک ماه تا ماه بعد متغیر است. شمارش روزهای دوره قاعدگی ساده‌ترین روش برای پیدا کردن زمان تخمک‌گذاری است. این یکی از بهترین روش‌ها برای پیش‌بینی تخمک‌گذاری بعدی در زنانی است که چرخه قاعدگی منظمی دارند. اگر زن یک قاعدگی منظمی داشته باشد، این روش می‌تواند مناسب باشد. اگر یک چرخه کامل سی روزه داشته باشد، در روز شانزدهم تخمک‌گذاری خواهد شد.

دمای پایه بدن و نمودار دمای پایه بدن

براساس این اصل است که در درجه حرارت بدن به علت تغییرات هورمونی و به طور مستقیم پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد. در قسمت اولیه چرخه، استروژن هورمون غالب در بدن است. استروژن در فاز قبل از تخمک‌گذاری و یا فولیکولای چرخه در تسهیل تولید تخمک در تخمدان‌ها کمک می‌کند. پس از تخمک‌گذاری و آزادی تخمک، افزایش قابل توجهی از هورمون پروژسترون وجود دارد. از تخمک‌گذاری تا پایان دوره، پروژسترون بدن را گرم می‌کند.

مخاط دهانه رحم و باروری

مخاط دهانه رحم با پوشش دهانه رحم و کانال سرویکس تولید می‌شود. از روز اول چرخه، مرحله اولیه فاز قبل از تخمک‌گذاری، بسیاری از زنان به طور کلی زمان خشکی را تجربه می‌کنند. همانطور که چرخه ادامه می‌یابد، مخاط دهانه رحم افزایش می‌یابد و به طور کلی چسبنده است. قبل و بعد از تخمک‌گذاری، مخاط فراوان است و شفاف هست.
غیر بارور و خشک بودن دهانه رحم
در این دوره یک احساس خشکی وجود دارد و هیچ مخاطی قابل مشاهده نیست. بیشتر موکوسی جمع آوری خواهد شد که به رنگ زرد یا سفید است. با رویکرد تخمک‌گذاری، مخاط افزایش می‌یابد. در ابتدا باید مخاط سفید یا کرم رنگی باشد. وقتی تخمک‌گذاری انجام می‌شود، مقدار مخاط افزایش می‌یابد و مخاط مانند سفیده تخم مرغ ظاهر می‌شود. این گاهی واضح یا نیمه شفاف است و بافت آن لغزنده یا قابل کشش است.

دمای بدن پایه

این تست یک تغییر دما را پس از تخمک‌گذاری نشان می‌دهد. بنابراین، نمی‌توان پیش بینی کرد که تخمک‌گذاری در یک چرخه رخ داده است یانه. با بررسی چند سیکل، می‌توان الگويي از زمان تخمک‌گذاری را نشان داد. روش بهینه برای ثبت و کنترل دمای بدن استفاده از یک نمودار است. این پایه بصری خوبی برای تعیین زمان تخمک‌گذاری است.
اطمینان حاصل کنید که روز اول در نمودار، اولین روز قاعدگی است.
هر صبح، قبل از خروج از رختخواب یا رفتن به حمام، دمای بدن را اندازه بگیرد. برای اندازه‌گیری دما باید از یک دماسنج منظم استفاده شود. دماسنج‌های ویژه دمای پایه بدن باید از داروخانه‌ها تهیه شود. همان دماسنج باید هر بار استفاده شود.
یادداشت برداری از کمبود خواب، تب، بیماری یا استرس عاطفی. می‌تواند بر تخلیه مخاط موثر باشد.

نظارت بر مخاط دهانه رحم

روش‌های مختلفی برای تعیین زمان تخمک‌گذاری وجود دارد که یکی از آن‌ها نظارت بر روی مخاطی سرویکس است. این تنها وسیله‌ای است که نیازی به بازنگری در چند سیکل گذشته برای تجزیه و تحلیل را ندارد. و مبتنی بر بررسی مخاطی است که به طور معمول از دهانه رحم ترشح می‌شود به طوری که تعیین می‌کند زن در کجای چرخه قرار دارد.
کیت‌های خاص پیش بینی تخمک‌گذاری تغییرات هورمونی را که در این مرحله رخ می دهد را نشان می‌دهد. روش‌های بالا مناسب‌ترین زمان را برای تخمک‌گذاری بیان می‌کنند با دانستن این زمان‌ها می‌توانید فرکانس رابطه جنسی را در طول این زمان افزایش دهید تا شانس بارداری افزایش یابد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.