ضرورت شادي
شادي ضرورتي است که به زندگي معنا مي دهد. شادي عاملي است براي نشاط روحي و سلامتي و افزايش توانايي. شادي براي يک انسان سالم يک قاعده است. در پرتو شادي است که انسان مي تواند خويش را بسازد، قله هاي سلوک را چالاکانه بپيمايد و در اجتماع نقش سازنده اي داشته باشد. هر ملتي با توجه به ديدگاهها و باورهايش، به گونه اي متفاوت شادي مي کند. اسلام که دين فطري است و به تمام نيازهاي طبيعي و فطري انسان توجه دارد، پيروان خود را به شادي هاي مثبت و سازنده دعوت کرده است:
شادي هايي که در مسير کمال و سعادت انسان باشد، همچون: شادي براي اطاعت خداوند، انجام کارهاي خير، کسب موفقيت، احياي ارزش ها، تحول معنوي و خدمت رساني.
مردي خدمت امام جواد (ع) رسيد، در حالي که شاد و مسرور بود. حضرت فرمود:
چيست که تو را شاد مي بينم؟ عرض کرد: يابن رسول الله از پدر بزرگوارت شنيدم که مي فرمود: «بهترين روزي که سزاوار است بنده خدا در آن روز شاد باشد، روزي است که توفيق خدمت و دستگيري از برادران مؤمن نصيب او شود و امروز من موفق شدم، به ده نفر از برداران فقير که از فلان شهر نزد من آمده بودند، بخشش نمايم به همين جهت خوشحالم.
حضرت فرمود:
«به جان خودم سوگند! تو شايسته اين شادي هستي، اگر آن انفاق و بخشش خود را به وسيله منت نابود نکرده باشي.»
و در مقابل، برخي از شادي ها را نهي کرده است. همچون شادي هاي تمسخرآميز ، شادي به زشتي ها، شادي بر لغزش هاي ديگران، شادي به گناه، شادي در مصيبت مظلومان و شادي هاي مستانه.
قرآن، ضمن بيان عذاب هاي دوزخيان مي فرمايد:
«ذلکم بما کنتم تفرحون في الارض بغير الحق و بما کنتم تمرحون»
اين به خاطر آن است که به ناحق در زمين شادي مي کرديد و از روي غرور و مستي به خوشحالي مي پرداختيد.
جالب اين که در آخر آيه مي فرمايد: «بما کنتم تمرحون» که به معناي شادي به خاطر مطالب بي اساس يا شدت فرح آمده است و شدت فرح معمولاً از گناه و فساد سر در مي آورد.
اين گونه شادي ها پيامدهايي را به دنبال دارد که در نهايت، ندامت و حسرت را در پي دارد. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مي شود.
چه بسا خوشي و شادي که به جنگ و دعوا منتهي مي شود. زيرا معمولا در شادي هاي افراطي و ناروا حرکاتي انجام مي شود که آزادي، آسايش و امنيت ديگران را به خطر مي اندازد. مانند: شراب خواري، پخش موسيقي و نوارهاي مبتذل در بعضي از مجالس عروسي، جشن تولد و شب نشيني ها و ...
« من تلذذ بمعاصي الله اورثه الله ذلا»
کسي که از گناهان و معاصي لذت ببرد، خداوند او را ذليل خواهد نمود.
و در مقابل ، جوامعي که ميانه روي در معاش، تلاش و صرفه جويي در زندگي را شعار خود قرار مي دهند، سربلند خواهند بود. دليل اين که ملت خوش گذران و عياش، سرانجام سقوط خواهد کرد، اين است که چنين ملتي به جاي اين که در راه بهبود و پر کردن شکاف اجتماعي تلاش کند و همه امکاناتش را در راه مطبوع ، رنگين تر و ارضاي هر چه بيشتر غرايز و تمايلات افراطي است.
بديهي است که اين گونه سرگرمي ها از يک سو، روح تحريک و تلاش را در جامعه مي ميراند و از سوي ديگر، فساد اجتماعي را دامن مي زند در نتيجه جامع را به سراشيبي سقوط مي کشاند.
«لا تسخطو الله برضا احد من خلقه و لا تتقربوا الي الناس بتباعد من الله»
خداوند را به غضب درنياوريد به خاطر رضايت و خشنودي احدي از مردم و نزديک نشويد به مردم به وسيله دوري از خدا.
و نيز فرمود:
«لا ينبغي للمؤمن ان يجلس مجلساً يعصي الله فيه و لا يقدر علي تغييره»
سزاوار نيست براي مؤمن در مجلسي بنشيند که معصيت خدا در آن مي شود و نميتواند جو مجلس را عوض کند.
و متأسفانه ، گاهي شادي ها آن چنان با گناه همراه است که شادي با گناه مساوي مي شود.
پيامبر (ص) فرمود:
« من اذي مؤمنا فقد آذاني »
کسي که مؤمني را آزار داده است.
هشام بن سالم مي گويد: از امام صادق (ص) شنيدم که مي فرمود: خداوند مي فرمايد: «ليأذن بحرب مني من اذي عبدي المؤمن»
نيز، آيت الله مکارم مي فرمايد:
استفاده از آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو فساد است، حرام است و بين موسيقي سنتي و نوين و فرح انگيز و غير آن فرقي نيست.
منبع: مجله انتظار
/س
شادي هايي که در مسير کمال و سعادت انسان باشد، همچون: شادي براي اطاعت خداوند، انجام کارهاي خير، کسب موفقيت، احياي ارزش ها، تحول معنوي و خدمت رساني.
مردي خدمت امام جواد (ع) رسيد، در حالي که شاد و مسرور بود. حضرت فرمود:
چيست که تو را شاد مي بينم؟ عرض کرد: يابن رسول الله از پدر بزرگوارت شنيدم که مي فرمود: «بهترين روزي که سزاوار است بنده خدا در آن روز شاد باشد، روزي است که توفيق خدمت و دستگيري از برادران مؤمن نصيب او شود و امروز من موفق شدم، به ده نفر از برداران فقير که از فلان شهر نزد من آمده بودند، بخشش نمايم به همين جهت خوشحالم.
حضرت فرمود:
«به جان خودم سوگند! تو شايسته اين شادي هستي، اگر آن انفاق و بخشش خود را به وسيله منت نابود نکرده باشي.»
و در مقابل، برخي از شادي ها را نهي کرده است. همچون شادي هاي تمسخرآميز ، شادي به زشتي ها، شادي بر لغزش هاي ديگران، شادي به گناه، شادي در مصيبت مظلومان و شادي هاي مستانه.
قرآن، ضمن بيان عذاب هاي دوزخيان مي فرمايد:
«ذلکم بما کنتم تفرحون في الارض بغير الحق و بما کنتم تمرحون»
اين به خاطر آن است که به ناحق در زمين شادي مي کرديد و از روي غرور و مستي به خوشحالي مي پرداختيد.
جالب اين که در آخر آيه مي فرمايد: «بما کنتم تمرحون» که به معناي شادي به خاطر مطالب بي اساس يا شدت فرح آمده است و شدت فرح معمولاً از گناه و فساد سر در مي آورد.
اين گونه شادي ها پيامدهايي را به دنبال دارد که در نهايت، ندامت و حسرت را در پي دارد. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مي شود.
الف: جنگ و دعوا
چه بسا خوشي و شادي که به جنگ و دعوا منتهي مي شود. زيرا معمولا در شادي هاي افراطي و ناروا حرکاتي انجام مي شود که آزادي، آسايش و امنيت ديگران را به خطر مي اندازد. مانند: شراب خواري، پخش موسيقي و نوارهاي مبتذل در بعضي از مجالس عروسي، جشن تولد و شب نشيني ها و ...
ب: حادثه ها و پيشامدهاي ناگوار
ج- ذلت و رسوايي
« من تلذذ بمعاصي الله اورثه الله ذلا»
کسي که از گناهان و معاصي لذت ببرد، خداوند او را ذليل خواهد نمود.
د- هلاکت و سقوط
و در مقابل ، جوامعي که ميانه روي در معاش، تلاش و صرفه جويي در زندگي را شعار خود قرار مي دهند، سربلند خواهند بود. دليل اين که ملت خوش گذران و عياش، سرانجام سقوط خواهد کرد، اين است که چنين ملتي به جاي اين که در راه بهبود و پر کردن شکاف اجتماعي تلاش کند و همه امکاناتش را در راه مطبوع ، رنگين تر و ارضاي هر چه بيشتر غرايز و تمايلات افراطي است.
بديهي است که اين گونه سرگرمي ها از يک سو، روح تحريک و تلاش را در جامعه مي ميراند و از سوي ديگر، فساد اجتماعي را دامن مي زند در نتيجه جامع را به سراشيبي سقوط مي کشاند.
آداب شادي
الف- مجالس شادي نبايد همراه با گناه باشد:
«لا تسخطو الله برضا احد من خلقه و لا تتقربوا الي الناس بتباعد من الله»
خداوند را به غضب درنياوريد به خاطر رضايت و خشنودي احدي از مردم و نزديک نشويد به مردم به وسيله دوري از خدا.
و نيز فرمود:
«لا ينبغي للمؤمن ان يجلس مجلساً يعصي الله فيه و لا يقدر علي تغييره»
سزاوار نيست براي مؤمن در مجلسي بنشيند که معصيت خدا در آن مي شود و نميتواند جو مجلس را عوض کند.
و متأسفانه ، گاهي شادي ها آن چنان با گناه همراه است که شادي با گناه مساوي مي شود.
ب- با اذيت و آزار همراه نباشد:
پيامبر (ص) فرمود:
« من اذي مؤمنا فقد آذاني »
کسي که مؤمني را آزار داده است.
هشام بن سالم مي گويد: از امام صادق (ص) شنيدم که مي فرمود: خداوند مي فرمايد: «ليأذن بحرب مني من اذي عبدي المؤمن»
ج- لهو نباشد:
نيز، آيت الله مکارم مي فرمايد:
استفاده از آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو فساد است، حرام است و بين موسيقي سنتي و نوين و فرح انگيز و غير آن فرقي نيست.
منبع: مجله انتظار
/س