دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی

در تنگه عدن، دریای عرب، قلمرو آبی سومالی و آبهای نزدیک به سواحل این کشور تا کنون نزدیک به ۵۰۰ حادثه دزدی دریایی اتفاق افتاده است. چنین تخمین زده می شود، که دزدان دریایی برای ۱۵ کشتی ربوده شده و ۳۰۰ خدمه آنها، چند صد میلیون دلار فدیه گرفته اند. به دلیل عدم اعلام رقم واقعی فدیه توسط شرکتهای دریا نوردی متضرر و دزدان دریایی، دادن رقم رسمی در این زمینه میسر نمی گردد.
چهارشنبه، 6 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی
دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی
دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون

سومالی به عنوان یک کشور فقیر در آفریقای شرقی که صحنه جنگ داخلی می باشد، دزدی دریایی اعصار قدیم را که به باد فراموشی سپرده شده است،مجددا در دستور کار افکار عمومی جهان قرار داد.

جمعیت

9 ميليونفر

مساحت (كيلومتر مربع):

637.657 كيلومتر مربع

پايتخت:

موگاديشو

موقعيت جغرافيايي:

شرق آفريقا

همسايگان:

اتيوپي، كنيا

آب و هوا:

َمديترانه‌اي

دين و مذهب:

مسلمانان سني

زبان رسمي:

سوماليايي، ايتاليايي و عربي

شهرهاي مهم:

هارگيسا، گاروآ، بيادوآ

واحد پول:

شيلينگ سومالي

تعداد تلفن ثابت:

100.000 (2005)

تعداد تلفن موبايل:

500.000 (2005)

تعداد مشتركين اينترنت:

90.000 (2005)

سيستم تلفن:

آنالوگ

كالاهاي عمده صادراتي:

پشم، كالاهاي دستي

كالاهاي عمده وارداتي:

نفت، دارو و ماشين‌آلات

تاريخ استقلال:

1960

شركاي تجاري در امر صادرات:

ايتاليا، مصر، فرانسه

شركاي تجاري در امر واردات:

ايتاليا، الجزاير‌و اتيوپي

دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی

دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی

دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی

دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی

در تنگه عدن، دریای عرب، قلمرو آبی سومالی و آبهای نزدیک به سواحل این کشور تا کنون نزدیک به ۵۰۰ حادثه دزدی دریایی اتفاق افتاده است.
چنین تخمین زده می شود، که دزدان دریایی برای ۱۵ کشتی ربوده شده و ۳۰۰ خدمه آنها، چند صد میلیون دلار فدیه گرفته اند.
به دلیل عدم اعلام رقم واقعی فدیه توسط شرکتهای دریا نوردی متضرر و دزدان دریایی، دادن رقم رسمی در این زمینه میسر نمی گردد.
سومالی از سال ۱۹۹۱ بدین طرف گریبان گیر یک جنگ داخلی جدی می باشد. گرچه بعد از عقب نشینی نیروی مداخله سریع بین المللی تحت کنترل سازمان ملل متحد از سومالی درگیری های داخلی در این کشور گهگاه متوقف گردید، ولی هنوز هم اغتشاشات داخلی و خلا اوتوریته همچنان ادامه دارد.
نزدیک به نیمی از جمعیت سومالی در زیر خط فقر زندگی کرده و درآمد ملی سرانه سالانه در کشور نزدیک به ۶۰۰ دلار می باشد.
تنها ۲۴ درصد از مردم سومالی دارای سواد خواندن و نوشتن بوده و زمین مناسب برای کشت در کشور تنها ۲درصد است. به همین خاطر دزدی دریایی در سومالی به صورت یک منبع درآمد جهت امرار معاش برای قشر فقیر این کشور درآمده است. (البته در مورد دلایل رشد این حرفه دلایلی وجود دارد که جلوتر توضیح می دهم و مردم سومالی تنها مقصر این قضیه نیستند.)
یک خبرنگار عرب در سفری به سومالی اینگونه می گوید:
"در سومالی که بودم گاهی فکر می کردم از یک خیابان که به خیابان دیگر میروم گویی از کشوری به کشور دیگر می روم."
این نشاندهنده اوج بی قانونی در این کشور است.هر شهر که چه عرض شود هر محله و هر کوچه برای خود دولتی مستقل است!!!!!

دزدان دریایی سومالی (1) : معرفی

این کشور اخیرا به یکی از پناه گاههای امن القاعده در آمده و این گروه از این کشور بی صاحب به عنوان پایگاه منطقه ای خود برای عملیات های تروریستی در آفریقا استفاده می کند.
اقتصاد متلاشی این کشور وابسته به کشاورزی و صادرات موز،شکر،ماهی،ذرت است.
نکته جالب در این کشور این است که هر کاری به راحتی در آن رونق می گیرد..موگادیشو پایتخت ان از رکورد داران تعداد مراکز خدمات اینترنت و تلفن همراه است.علت ان نیز عدم وجود سیستم مالیاتی در این کشور است.
نکته جالبتر اینکه در آفریقا به عنوان پایتخت ایدز دنیا سومالی به دلیل تعصبات شدید اسلامی از این بیماری چندان صاحب رکورد نیست و امار بسیار پایینی دارد.
جمعیتی 9 میلیونی دارد که عمدتا در ساحل طولانی این کشور بر کرانه اقیانوس هند و دریای سرخ ساکن هستند.
اداره بين‌المللي دريانوردي گزارش مي‌دهد كه درسال 2008 جمعاً 293 حادثه راهزني دريايي در دنيا به وقوع پيوسته كه 111 مورد آن در كرانه هاي سومالي بوده است. اين آمار نسبت به سال 2007 دو برابر افزايش نشان مي‌دهد. طبق همين گزارش، سال 2009 آغاز تلخ‌تري داشته و تا حال حاضر (نيمه دوم ماه آوريل) وقوع بيش از 12 راهزني در كرانه‌هاي سومالي ثبت‌ شده است.‏
اما راهزنان دريايي سومالي اخيراً به موقعيت برتر خود دست نيافته‌اند. واقع امر آن كه اوضاع اين دزدان كاملا عكس آن چيزي است كه در رسانه‌ها گزارش شده و مردم تصور مي‌كنند. كار آنان به تعبيري پروژه بزرگي است كه چندين و چند گروه در آن مشاركت دارند. دو پايگاه دزدان دريايي در «ايل» واقع در منطقه شمال شرق، و در «خاراردير» واقع در مركز شمالي وظيفه تامين و تدارك آنان را برعهده دارد. چند فروند كشتي مادر در فاصله زيادي از ساحل در عمليات هستند. قايق‌هاي تندرو از اين كشتي‌ها جدا شده و به كشتي‌هاي تجاري حمله‌ور مي‌شوند. در سرتاسر سواحل سومالي هم نقاط خاصي به‌طور مخفي تعيين شده كه فقط دزدان دريايي از اين نقاط اطلاع دارند. اين نقاط براي تأمين فوري مايحتاج دزدان و تحويل گرفتن اموال و افرادي تدارك شده كه قايق‌ها احياناً از كشتي‌هاي بزرگ تجاري مي‌ربايند. از همين نقاط مخفي و محرمانه، شبكه راهزني‌ها اداره مي‌شود و كارهاي مختلف مرتبط با شبكه در خشكي نيز سامان مي‌يابد.
بان كي‌مون دبيركل سازمان ملل متحد درگزارش خود به شوراي امنيت اعلام كرد كه شبكه راهزنان دريايي سومالي از حيث توان نظامي و برخورداري از منابع، با مقامات رسمي آن كشور رقابت مي‌كند.‏
اما راهزنان دريايي سومالي افزون بر آن كه داراي سازمان قوي خوبي هستند، قابليت همراهي با تحولات در منطقه استراتژيك شاخ آفريقا را نيز دارا مي‌‌باشند. در وصف قابليت‌هاي آنان همين بس كه اجتماع نيروهاي دريايي چندين كشور در منطقه نتوانسته آنان را متوحش ساخته و از ادامه كارها باز بدارد. تنها كاري كه كرده‌اند اين بوده كه عمليات خود را به نقاط پرت افتاده‌تر دريا منتقل كرده‌اند تا احتمال برخورد با گشت‌هاي بين‌المللي منتفي گردد. از طرفي شعاع عمليات راهزني را هم مرتب بيشتر و بيشتر مي‌كنند تا آن كه در ماه‌هاي اخير وارد آب‌هاي غرب اقيانوس هند شده‌اند. كشتي‌هاي مادر كه عمليات راهزني را زير حمايت خود دارند شكل و شمايل كشتي‌هاي ماهي‌گيري دارند و همين نكته موجب مي‌شود گشت‌هاي نيروهاي بين‌المللي سردرگم شده به آنها ظنين نگردند. اين كشتي‌ها حتي براي سوخت‌گيري به بندرهاي كشورهاي هم‌جوار مي‌روند تا مورد هيچ‌گونه سوءظني قرار نگيرند. (در گزارش بان‌كي‌مون آمده بود كه دو فروند از اين كشتي‌ها در بندري در يمن ديده شده‌اند.) /س




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.