زمينه‏سازى براي ظهور حضرت ولي عصر (عليه السلام)

جمع‏بندى نهضت حسينى (عليه‏السلام ) اين است كه يك روز امام حسين (عليه‏السلام ) در حالى كه همه‏ى دنيا در زير سيطره‏ى ظلمات ظلم و جور پوشيده و محكوم بود و هيچ كس جرأت نداشت حقيقت را بيان كند قيام كرد... فرض كنيم شب عاشورا، وقتى حضرت فرمود كه « من بيعتم را برداشتم؛ برويد. » همه مى‏رفتند . ابوالفضل و على‏اكبر هم مى‏رفتند و حضرت تنها مى‏ماند. روز عاشورا چه مى‏شد ؟ حضرت برمى‏گشت، يا مى‏ايستاد و مى‏جنگيد ؟ در زمان ما، يك نفر پيدا شد كه گفت «اگر من تنها
چهارشنبه، 13 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زمينه‏سازى براي ظهور حضرت ولي عصر (عليه السلام)
زمينه‏سازى براي ظهور حضرت ولي عصر (عليه السلام)
زمينه‏سازى براي ظهور حضرت ولي عصر (عليه السلام)


عاشورايى بودن، زمينه‏ساز ظهور ولى مطلق حق

جمع‏بندى نهضت حسينى (عليه‏السلام ) اين است كه يك روز امام حسين (عليه‏السلام ) در حالى كه همه‏ى دنيا در زير سيطره‏ى ظلمات ظلم و جور پوشيده و محكوم بود و هيچ كس جرأت نداشت حقيقت را بيان كند قيام كرد... فرض كنيم شب عاشورا، وقتى حضرت فرمود كه « من بيعتم را برداشتم؛ برويد. » همه مى‏رفتند . ابوالفضل و على‏اكبر هم مى‏رفتند و حضرت تنها مى‏ماند. روز عاشورا چه مى‏شد ؟ حضرت برمى‏گشت، يا مى‏ايستاد و مى‏جنگيد ؟ در زمان ما، يك نفر پيدا شد كه گفت «اگر من تنها بمانم و همه‏ى دنيا در مقابل من باشند، از راهم برنمى‏گردم . » آن شخص، امام ما بود كه عمل كرد و راست گفت : « صدقوا ما عاهدوا الله عليه » . (1) لقلقه‏ى زبان را كه خوب همه داريم. ديديد، يك انسان حسينى و عاشورايى چه كرد ؟ خوب ؛ اگر همه‏ى ما عاشورايى باشيم، حركت دنيا به سمت صلاح ، سريع، و زمينه‏ى ظهور ولى مطلق حق، فراهم خواهد شد.(2)

اميدوارى ملت‏ها، سرعت‏بخش تحقق اراده‏ى الهى

ملت‏ها بايد اميدوار باشند . اين ، اراده‏ى الهى است ، كه فرمود :« و نريد أن نمن على الذين استضعفوا فى الارض » (3) اين ، اراده‏ى تكوينى الهى است . البته ملت‏ها بايد تلاش كنند تا اين آينده ، زود تحقق پيدا كند. (4)

صالح بودن، شرط تحقق سرنوشت خدايى

اگر ما شخصا خودمان صالح باشيم و حكومت نيز صالح باشد، مى‏توانيم صلاح را در همه جاى دنيا و پيش از همه در كشور خودمان گسترش بدهيم؛ ولى اگر ما صالح نبوديم، هيچ اتفاقى مثبتى در جهت اهداف به وقوع نخواهد پيوست. اگر صالح شديم، آن وقت سرنوشتى كه خدا براى صالحان معين كرده است، متعلق به ما خواهد بود.(5)

لزوم حركتى مستمر در تقرب به امام عصر (عج)

ما بايد بدانيم كه ظهور ولى‏عصر ( صلوات الله عليه ) همان طورى كه با اين انقلاب ما يك قدم نزديك شد، با همين انقلاب ما باز هم مى‏تواند نزديكتر بشود؛ يعنى همين مردمى كه انقلاب كردند و خود را يك قدم به امام زمانشان نزديك كردند مى‏توانند باز هم يك قدم و يك قدم ديگر همين مردم خودشان را به امام زمان نزديك‏تر كنند. (6)

معناى نزديك شدن به امام و مصاديق آن

نزديك شدن به امام زمان نه نزديك شدن در مكان است و نه نزديك شدن به زمان. شما كه مى‏خواهيد به ظهور امام زمان نزديك بشويد، ظهور امام زمان يك تاريخ معينى ندارد كه صد سال ديگر مثلا يا پنجاه سال ديگر تا ما بگوييم كه ما از اين پنجاه سال يك سال و دو سال و سه سالش گذرانديم، چهل و شش سال و چهل و هفت سال ديگر باقى مانده، نه ، از لحاظ مكان هم نيست كه ما بگوييم ما از اين جا حركت مى‏كنيم به طرف مثلا شرق يا غرب عالم يا شمال يا جنوب عالم تا ببينيم ولى‏عصر كجا است و به او برسيم. نه ، نزديك شدن ما به امام زمان يك نزديك شدن معنوى است؛ يعنى ما در هر زمانى تا پنج سال ديگر ، تا صد سال ديگر كه بتوانيم كيفيت و كميت جامعه اسلامى را افزايش بدهيم امام زمان (صلوات الله عليه ) ظهور خواهد كرد. (7)

شاخص‏هاى نزديك شدن به جامعه‏ى آرمانى مهدوى

امام زمان، در دعاى ندبه مى‏خوانيد كه در مقابل فسوق و عدوان و طغيان و نفاق مقابله مى‏كند و نفاق و طغيان و عصيان و شقاق و دودستگى را ريشه‏كن مى‏كند و ازاله مى‏كند. ما هم بايد در جامعه‏مان امروز در آن جهت حركت كنيم و پيش برويم. اين است آن چيزى كه ما را به امام زمان ( صلوات الله عليه ) از لحاظ معنوى نزديك‏تر خواهد كرد و جامعه‏ى ما را به جامعه‏ى ولى‏عصر (عج) ، آن جامعه‏ى مهدوى علوى توحيدى ، نزديك و نزديك‏تر خواهد كرد. (8)

گسترش فرهنگ و ارزش‏هاى اسلام در كل عالم راه تقرب به امام

هر چه شما بتوانيد دايره‏ى اين مقدار از اسلامى كه من و شما در ايران داريم - مبالغه نمى‏كنيم اسلام كامل البته نيست، اما بخشى از اسلام را اين ملت توانسته در ايران پياده كند - همين مقدار از اسلام را هر چه شما بتوانيد در آفاق ديگر عالم در كشورهاى ديگر در نقاط تاريك و مظلم ديگر گسترش و اشاعه بدهيد، همان مقدار به ظهور ولى امر و حجت عصر كمك كرده‏ايد و نزديك شده‏ايد. (9)

جامعه‏ى آرمانى مهدوى ، هدف‏گيرى جامعه‏ى اسلامى ما

بايد مقدمات متناسب با نتيجه غايت باشد . غايت، جامعه‏ى آرمانى مهدوى است، با همان خصوصياتى كه گفتم. پس ما هم بايد مقدمات را همان جور فراهم بكنيم. ما بايد با ظلم نسازيم و بايد عليه ظلم حركت قاطع بكنيم، هر گونه ظلمى و از هر كسى . (10)

مهدوى زيستن، زمينه‏ساز حكومت امام عصر (عج)

ما كه منتظر امام زمان هستيم، بايد در جهتى كه حكومت امام زمان (عجل الله تعالى فرجه )تشكيل خواهد شد، زندگى امروز را در همان جهت بسازيم و بنا كنيم. البته، ما كوچك‏تر از آن هستيم كه بتوانيم آن گونه بنايى را كه اولياى الهى ساختند و يا خواهند ساخت، بنا كنيم ؛ اما بايد در آن جهت تلاش و كار كنيم. (11)

كيفيت زمينه‏سازى معنوى ظهور ولى‏عصر (عج)

اگر بتوانيد در درون خود جامعه‏تان، همان جامعه‏ى انقلابى، تقوا و فضيلت و اخلاق و ديندارى و زهد و نزديكى معنوى به خدا را در خود و ديگران تأمين كنيد، پايه و قاعده‏ى ظهور ولى‏عصر (صلوات الله و سلامه عليه ) را مستحكم‏تر كرده‏ايد و هر چه بتوانيد از لحاظ كميت و مقدار تعدد مسلمانان مؤمن و مخلص را افزايش بدهيد، باز به امام زمان و زمان ظهور ولى‏عصر نزديك‏تر شده‏ايد. پس ما مى‏توانيم قدم به قدم جامعه‏ى خود و زمان و تاريخ خود را به تاريخ ظهور ولى‏عصر ( صلوات الله و سلامه عليه ) نزديك كنيم. (12)

اسلامى شدن جامعه ، تبلور انتظار مهدى (عج)

ما بايد جهت خودمان را جهت اقامه‏ى حدود اسلامى قرار بدهيم. در جامعه‏ى خودمان هيچ مجالى به گسترش انديشه‏ى غيراسلامى و ضداسلامى ندهيم . نمى‏گويم با زور، نمى‏گويم با قهر و غلبه، كه مى‏دانيم با انديشه و فكر جز از راه انديشه و فكر نمى‏شود مبارزه كرد؛ بلكه مى‏گويم از راه‏هاى درست و منطقى و معقول بايد انديشه اسلامى گسترش پيدا كند. بايد تمام قوانين ما و مقررات مملكتى و ادارات دولتى و نهادهاى اجرايى و همه و همه از لحاظ ظاهر و از لحاظ محتوا اسلامى بشود و به اسلامى شدن روز به روز نزديك‏تر بشود. اين جهتى است كه انتظار ولى‏عصر به ما و حركت ما مى‏دهد. (13)

حاكميت اسلام و قرآن، بسترساز ظهور ولى‏عصر (عج)

ما آن وقتى مى‏توانيم حقيقتا منتظر به حساب بياييم كه زمينه را آماده كنيم. براى ظهور مهدى موعود ( ارواحنا فداه ) زمينه بايد آماده شود و آن عبارت از عمل كردن به احكام اسلامى و حاكميت قرآن و اسلام است. (14)

تلاش براى حاكميت اسلام، آزمون شيعيان در عصر غيبت

فرموده‏اند » والله لتمحصن و والله لتغربلن« (15) اين تمحيص و اين امتحان بزرگ كه مريدان و شيعيان ولى‏عصر ) ارواحنا فداه ( با آن مواجه هستند، همان امتحان تلاش براى حاكميت است. براى حاكميت اسلام بايد كوشش كنيد. (16)

زمينه‏ى آماده از ملزومات ظهور امام عصر(عج)

امروز تكليف شما چيست ؟ شما امروز بايد چه بكنى؟ شما بايد زمينه را آماده كنى ، تا آن بزرگوار بتواند بيايد و در آن زمينه‏ى آماده ، اقدام فرمايد. از صفر كه نمى‏شود شروع كرد! جامعه‏اى مى‏تواند پذيراى مهدى موعود ( ارواحنا فداه ) باشد كه در آن آمادگى و قابليت باشد، والا مثل انبياء و اولياى طول تاريخ مى‏شود. چه علتى داشت كه بسيارى از انبياى بزرگ اولوالعزم آمدند و نتوانستند دنيا را از بدى‏ها پاك و پيراسته كنند ؟ چرا ؟ چون زمينه‏ها آماده نبود. (17)

راه تحقق ظهور امام زمان (عج)

مى‏شود زمينه‏ها را فراهم كرد. وقتى چنين زمينه‏هايى ان‏شاءالله گسترش پيدا كند، زمينه‏ى ظهور حضرت بقيت الله ) ارواحنا فداه ( نيز پديد مى‏آيد و مسأله‏ى مهدويت - اين آرزوى ديرين بشر و مسلمين - تحقق مى‏يابد. (18)

لزوم آمادگى فرد و جامعه براى ظهور امام زمان (عج)

البته اين راه، راه طولانى است. ما بايد براى رسيدن به آن روز، خودمان و جامعه‏مان را آماده كنيم و تا آماده نشويم ولى امر حضرت ولى‏عصر (عج) ظهور نخواهد كرد. آمادگى زمينه‏ى جامعه به ظهور ولى‏عصر (عج) كمك خواهد كرد.(19)

تربيت صحيح و مستمر ، زمينه‏ساز ظهور موعود

چگونه مى‏شود بشريت را به آن سرمنزل نهايى نزديك كرد ؟ آن وقتى كه اين تربيت مستمر باشد. بايد تعليم و تربيت مستمرى از موضع حكومت و قدرت سياسى - آن هم قدرت سياسى كسى مثل پيغمبر ؛ يعنى معصوم - اين جامعه‏ى بشرى را به تدريج پيش ببرد و تربيت كند و ناهنجارى‏ها را در ميان آن‏ها كاهش دهد تا بشريت بتواند به آن نقطه‏اى كه شروع زندگى سعادتمندانه همه‏ى انسان‏هاست - كه ما آن دوره را ، دوره‏ى حضرت ولى‏عصر( ارواحنا فداه ) مى‏دانيم - برسد. (20)

اصلاح فرد و جامعه، زمينه‏ساز تعجيل در ظهور

شما مردم عزيز - به خصوص شما جوانان - هر چه كه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحيت‏ها در وجود خودتان بيشتر تلاش كنيد، اين آينده را نزديك‏تر خواهيد كرد. اين‏ها دست خود ماست. اگر ما خودمان را به صلاح نزديك كنيم، آن روز نزديك خواهد شد؛ همچنان كه شهداى ما با فدا كردن جان خودشان، آن روز را نزديك كردند. نسلى كه براى انقلاب، آن فداكارى‏ها را كردند، با فداكارى‏هاى خودشان آن آينده را نزديك‏تر كردند. هر چه ما كار خير و اصلاح درونى و تلاش براى اصلاح جامعه انجام دهيم ، آن عاقبت را دايما نزديك‏تر مى‏كنيم. (21)

احساس نياز و توجه روزافزون به منجى آسمانى ، بسترساز ظهور

ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه ) ، اين محبوب حقيقى انسان‏ها نزديك شده‏ايم ؛ زيرا معرفت‏ها پيشرفت كرده است.
امروز ذهنيت بشر، آماده‏ى آن است كه بفهمد، بداند و يقين كند كه انسان والايى خواهد آمد و بشريت را از زير بارهاى ظلم و ستم نجات خواهد داد؛ همان چيزى كه همه‏ى پيغمبران براى آن تلاش كرده‏اند، همان چيزى كه پيغمبر اسلام در آيه‏ى قرآن، وعده‏ى آن را به مردم داده است :«و يضع عنهم اصرهم و الاغلال التى كانت عليهم » . (22) دست قدرت الهى به وسيله‏ى يك انسان عرشى ، يك انسان خدايى، يك انسان متصل به عالم‏هاى غيبى ، معنوى و عوالمى كه براى انسان‏هاى كوته نگرى مثل ما قابل درك و تشخيص نيست، مى‏تواند اين آرزو را براى بشريت برآورده كند. لذا دل‏ها، شوق‏ها و عشق‏ها به سمت آن نقطه، متوجه و روز به روز متوجه‏تر است. (23)

ظهور امام عصر (عج)، تجلى وحدت جهانى

اين ، ( وحدت ) آن آرزوى ماست. ما آرزو داريم كه اين يك ميليارد مسلمان ، حقيقتا يك واحد باشند؛ نه اين كه دولت‏ها و كشورها وجود نداشته باشند. چنين چيزى ، على الظاهر، تا قبل از ظهور ولى‏عصر ( ارواحنا فداه) ، نخواهد شد. اما مى‏گوييم در يك جهت حركت كنند. با يك روحيه حركت كنند. ملت‏ها و دولت‏هاى مسلمان، با يك دل حركت كنند. و اين ، عزت و قدرت آن‏هاست. (24)

روز ظهور امام زمان (عج)

آن وقت كه معلوم شد در مقابل قدرت مادى مستكبران عالم ، زمينه‏ى اين وجود دارد كه آحاد بشر بر روى حرف حق خود بايستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است؛ آن روز ، روزى است كه منجى عالم بشريت به فضل پروردگار ظهور كند و پيام او، همه‏ى دل‏هاى مستعد را كه در همه جاى جهان هستند، به خود جذب كند و آن وقت ديگر قدرت‏هاى ستمگر، قدرت‏هاى زورگو، قدرت‏هاى متكى به زر و زور نتوانند حقيقت را - آن چنانى كه قبل از آن هميشه كرده‏اند - با فشار زر و زور خود به عقب بنشانند يا مكتوم نگه دارند.(25)

ظهور ، پايان انتظار امام زمان و مشتاقان

حكمت الهى اقتضا كرده است كه هم ما اين انتظار بزرگ را داشته باشيم، هم خود آن بزرگوار داشته باشد. انتظار آن روزى كه آن بزرگوار با يك قيام بزرگ با يك حركت عظيم و الهى مثل حركت انبياء به اضافه‏ى توفيق قطعى در برخورد با جبهه‏ى كفر و نفاق بتواند دنيا را از ظلم، از بى‏عدالتى ، از تبعيض ، از زورگويى و استثمار نجات بدهد و نجات خواهد داد. اين روز خواهد رسيد. (26)

پي نوشت :

1- احزاب (33) / 23
2- در ديدار روحانيون و وعاظ در آستانه ماه محرم،74/3/3
3- قصص (28) / 5
4- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان، 75/10/6
5- سخنرانى در ديدار با مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى، در آستانه‏ى يازدهمين سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى ايران، 68/11/9
6- در مكتب جمعه، ص 202، 59/4/6
7- در مكتب جمعه، ص 202، 59/4/6
8- در مكتب جمعه، ص 203، 59/4/6
9- در مكتب جمعه، ص 203، 59/4/6
10- در مكتب جمعه ، ص 203، 59/4/6
11- خجسته سالروز ولادت امام زمان (عج)، 68/12/22
12- در مكتب جمعه ، ص 202، 59/4/6
13- در مكتب جمعه ، صص 202 و203، 59/4/6
14- سخنرانى در اجتماع بزرگ مردم قم در سالروز ميلاد حضرت مهدى (عج) ، 70/11/30
15- شيخ طوسى ، الغيبة، ص 340
16- سخنرانى در اجتماع بزرگ مردم قم در سالروز ميلاد حضرت مهدى (عج)، 70/11/30
17- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج) 76/9/25
18- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج) 76/9/25
19- به مناسبت نيمه شعبان در صحن مطهر حضرت معصومه(س) ، جمهورى اسلامى، 62/3/7
20- در سالروز عيد سعيد غدير خم ، 79/12/24
21- در سالروز ميلاد خجسته امام زمان (عج)، 79/8/22
22- اعراف (7) / 157
23- همزمان با هفته بسيج و روز ولادت حضرت مهدى (عج) 78/9/3
24- در ديدار كارگزاران نظام، به مناسبت سالروز ولادت رسول اكرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) ، 71/6/24
25- در سالروز ميلاد خجسته امام زمان (عج) 79/8/22
26- در ديدار قشرهاى مختلف مردم ، 77/9/14





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط