انواع سرطان تیروئید

سرطان تیروئید به ایجاد توموری بدخیم بر روی غده تیروئید اشاره دارد که عمدتاً افراد با گروه سنی بین 26 تا 65 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص انواع سرطان
پنجشنبه، 4 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انواع سرطان تیروئید
سرطان تیروئید به ایجاد توموری بدخیم بر روی غده تیروئید اشاره دارد که عمدتاً افراد با گروه سنی بین 26 تا 65 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص انواع سرطان تیروئید فراهم ساخته است. غده تیروئید ساختار غده‌ای کوچک پروانه‌ای شکل است که در زیر حنجره در ته گلو قرار دارد. این غده هورمون های خاصی را تولید می‌کند که وجود آنها جهت سوخت و ساز مناسب و همچنین رشد و عملکرد اندام های مختلف بدن اهمیت دارد. دارای دو نوع سلول اصلی تحت عناویت سلولهای فولیکولار و سلولهای C است. سلول های فولیکولار به بدن در حفظ ضربان قلب، دمای بدن و همچنین سطح انرژی کمک می‌کنند در حالی که سلولهای C به حفظ سطح کلسیم در خون کمک می‌کند.

تمام اندام های بدن از بافتهایی تشکیل شده‌اند که این بافتها به نوبه خود از سلول‌ها تشکیل شده‌اند. هنگامی که این سلولها به حالتی غیر عادی و کنترل نشده تقسیم شوند، موجب بروز رشد غیر طبیعی و سرطانی می‌شوند. این سلولهای سرطانی می‌توانند به هر ناحیه از بدن از طریق جریان خون و یا سیستم لنفاوی گسترش پیدا کنند. سلولهای غیر طبیعی که ممکن است در ناحیه تیروئید بوجود آیند را ندولهای تیروئیدی گویند. هرچند 99% این ندول‌های ایجاد شده سرطان زا نمی‌باشند.

علائم و نشانه‌ها

سرطان تیروئید ممکن است در مرحله اولیه خود بدون علامت باشد. برخی از علائمی که ممکن است بوجود آیند عبارتنداز:
• درد در گلو و گردن
• اشکال در تنفس و تکلم
گره‌های لنفاوی هیپرتروفی
• خشونت صدا، اشکال در گفتار طبیعی
• سرفه ماندگار بدون وجود هیچ نشانه‌ای از سرماخوردگی
• علائمی از پرکاری تیروئید
• علائمی از کم کاری تیروئید
گواتر (بزرگ شدن خوش خیم غده تیروئید)
• عفونت غده تیروئید و انواع مختلف بیماریهای تیروئید.
 

انواع سرطان تیروئید

چهار نوع اصلی سرطان وجود داشته که بر اساس محل خود در غده تیروئید طبقه بندی می‌شوند. زنان در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلا به این سرطان قرار دارند.
 

سرطان پاپیلاری

تومورهای پاپیلاری در سلولهایی شکل می‌گیرند که تری‌یدوتیرونین (triiodothyronine) یا T3 (هورمون تیروئید حاوی ید) تولید می‌کنند. این نوع از سرطان به آرامی رشد کرده، تومورهای کوچک متعددی را به شکل قارچ ایجاد می‌کند. سرطان پاپیلاری عمدتاً زنان متعلق به گروه سنی 30 تا 40 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، درمان پذیر خواهد بود.
 
برای اطلاع بیشتر به «بهبودی بعد از عمل جراحی تیروئید» رجوع کنید
 

سرطان فولیکولار

این نوع سرطان در ناحیه تری‌یدوتیرونین در میان زنان متعلق به گروه سنی 50 سال به بالا رخ می‌دهد. تومورهای سرطان فولیکولار دارای یک لایه بافت نازک در اطراف آنها است که به آن کپسول می‌گویند. تومورهای فولیکولار در صورتی که عروق خونی و ساختار مجاور گردن را آلوده نساخته باشند قابل درمان می‌باشند.
 

سرطان مدولری

بیش از 25% موارد این سرطان ناشی از ژن‌های غیر طبیعی می‌باشند. این تومورها به آرامی در ناحیه تیروکسین یا T4 رشد کرده و کنترل آنها بسیار سخت است. این سرطان دارای احتمال بالایی جهت سرایت به سایر نواحی بدن می‌باشد. میزان نجات و زنده ماندن بیماران مبتلا به این نوع سرطان بسیار پایین است به این دلیل که این تومورها تنها در مرحله بسیار دیر تشخیص داده می‌شوند.
 

سرطان آناپلاستیک

تومورهای تیروئید آناپلاستیک سریع‌ترین رشد را در میان تمام تومورها دارند. این نوع سرطان از پیش آگاهی ضعیفی برخوردار بوده و میزان بقاء از آن 5 سال و تنها 14% می‌باشد. سرطان آناپلاستیک بسیار تهاجمی بوده و عمدتاً به درمانهای سرطان پاسخ نمی‌دهد.
 

تشخیص و درمان

تشخیص دقیق می‌تواند به کمک برخی آزمایشات پزشکی همچون آزمایش خون تحت عنوان تست هورمون تحریک کننده تیروئید (آزمایش خون TSH)، آسپیراسیون سوزنی تیروئید (FNAC)، اسکن تیروئید و جراحی بیوپسی یا بافت برداری از ندولهای مشکوک انجام شود.

برخی گزینه‌های درمانی اصلی وجود داشته که در خصوص سرطان مفید می‌باشند. این گزینه‌ها، شیمی درمانی، هورمون درمانی، پرتو درمان و جراحی را شامل می‌شود. حتی اگر اقدامات درمان و پیش آگاهی‌های فرضی در دسترس باشند، همواره توصیه می‌شود به علائمی که ممکن است نشان دهنده مشکل تیروئید باشد توجه داشته باشید. پیش آگاهی در صورتی می‌تواند مفید باشد که تشخیص در مراحل اولیه صورت گیرد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.