هرآنچه که باید راجع به تست TSI بدانیم

تست Triple Sugar Iron (TSI) یک آزمایش میکروبیولوژیکی است که توانایی میکروارگانیسم در تخمیر قندها و تولید سولفید هیدروژن را بررسی می کند. این تست اغلب برای تمایز باکتری های روده ای از جمله سالمونلا و شیگلا استفاده می شود.
دوشنبه، 4 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سپیده مولایی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به تست TSI بدانیم

تست TSI چیست؟

اگر دچار بیماری گریوز باشید، احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع ۱ یا بیماری آدیسون افزایش می‌یابد. احتمال ابتلا به بیماری گریوز در زنان ۷ تا ۸ برابر بیشتر از مردان است. در موارد نادر می‌توان از تست TSI برای تشخیص سایر اختلالاتی که روی غده تیروئید تاثیر می‌گذارند، مانند تیروئیدیت هاشیموتو و گواتر چند گره‌ای سمی، استفاده کرد. 

اگر علائم پرکاری تیروئید داشته باشید یا حامله باشید و سابقه بیماری غده تیروئید داشته باشید، پزشک تست TSI تجویز می‌کند.1
 

ترکیبات

شیب TSI یک لوله آزمایش است که حاوی آگار، یک رنگ حساس به pH (فنول رد)، 1٪ لاکتوز، 1٪ ساکارز، 0.1٪ گلوکز و تیو سولفات سدیم و سولفات آهن یا سولفات آهن آمونیوم است.

همه این مواد با هم ترکیب می شوند و توسط حرارت استریل می گردند و نهایتا لوله حاوی محیط به صورت مور یا slant قرار می گیرد تا محتویات داخل آن سفت شود و محیط کشتی دارای عمق و سطح شیبدار به دست آید. شکل مورب محیط این امکان را می دهد تا بر روی این محیط هم بتوان باکتری های هوازی را کشت داد و هم باکتری های بی هوازی را کشت داد. یعنی این محیط درجات متفاوتی از اکسیژن را فراهم می کند.

محیط TSI agar بر پایه محیط Kligler’s iron agar ساخته شده است، ولی به آن یک قند ساکارز نیز اضافه شده است تا بتوان باکتری های تخمیر کننده ساکارز را نیز مورد بررسی قرار داد.2
 

هدف از تست TSI چیست؟

 
۱. تشخیص بیماری گریوز
اگر علائم پرکاری تیروئید از خود نشان دهید و پزشک به بیماری گریوز مشکوک شود، تست TSI تجویز می‌کند. بیماری گریوز شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید است. اگر میزان TSH، T3 و T4 غیرعادی باشد، این آزمایش به مشخص کردن علت بروز علائم کمک می‌کند.
 
۲. در زنان باردار
همچنین اگر در دوران بارداری دچار علائم پرکاری تیروئید شوید یا سابقه ی بیماری تیروئید داشته باشید، پزشک تست TSI را تجویز می‌کند. از هر هزار زن باردار، ۲ نفر دچار پرکاری تیروئید ناشی از بیماری گریوز می‌شوند.

اگر دچار بیماری گریوز باشید، TSI در خون از جفت عبور می‌کند. این آنتی بادی در تعامل با تیروئید جنین منجر به بروز وضعیتی به نام «تیروتوکسیکوز جنینی» می‌شود. یعنی اگر چه نوزاد با بیماری گریوز متولد می‌شود، اما این وضعیت موقتی و قابل درمان است و پس از دفع TSI اضافی از بدن نوزاد برطرف می‌شود.
 
۳. تشخیص سایر بیماری‌ها
ازجمله دیگر اختلالاتی که به میزان غیر عادی TSI مربوط می‌شود می‌توان به تیروئیدیت هاشیموتو و گواتر چندگره‌ای سمی اشاره کرد. به ورم و التهاب غده تیروئید تیروئیدیت هاشیموتو می‌گویند که لنفوسیت مزمن تیروئید هم نامیده می‌شود.

این وضعیت معمولا باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شود و کم کاری آن را به دنبال دارد. در گواتر چندگره‌ای سمی، غده تیروئید بزرگ و دچار تعدادی برجستگی (یا گره) کوچک و گرد می‌شود که تولید هورمون تیروئید را بالا می‌برد.1

هرآنچه که باید راجع به تست TSI بدانیم

تفسیر نتایج

باکتری هایی که هر یک از سه قند موجود در محیط را تخمیر می کنند، محصولات فرعی تولید می کنند. این محصولات جانبی معمولاً اسیدهایی هستند که باعث تغییر رنگ اندیکاتور pH (قرمز فنول) از قرمز به زرد می شوند. موقعیت تغییر رنگ محیط، تولید اسید مرتبط با تخمیر گلوکز را از محصولات جانبی اسیدی لاکتوز یا ساکارز متمایز می کند. بسیاری از باکتری هایی که می توانند قندهای موجود در ته بی هوازی لوله را تخمیر کنند، انتروباکتری هستند.

بعضی از باکتری ها از آنیون تیو سولفات به عنوان یک گیرنده الکترون انتهایی استفاده می کنند و آن را به سولفید تبدیل می کنند. در صورت بروز این امر، سولفید هیدروژن تازه تشکیل شده (H2S) با سولفات آهن در محیط واکنش داده و سولفید آهن تشکیل می دهد که به صورت رسوب سیاه قابل مشاهده است. از باکتری های تولید کننده سولفید می توان به گونه های سالمونلا، پروتئوس، سیتروباکتر و ادواردزیلا اشاره کرد. سیاه شدن محیط نیر تقریباً همیشه در انتهای محیط لوله قابل مشاهده است.

باکتری هایی که توانایی تخمیر کردن لاکتوز را ندارند، از گلوکز استفاده می کنند. این باکتری ها در ابتدا پس از گذشت حدود 8 ساعت باعث ایجاد یک سطح شیبدار زرد / انتهای لوله زرد (واکنش اسید / اسید) می شوند اما پس از 24 ساعت به واکنش به صورت به سطح شیبدار قرمز / زرد تبدیل می شود (واکنش قلیایی / اسیدی).

در حالی که اگر باکتری هم لاکتوز و هم گلوکز را تخمیر کند، لوله به صورت زرد / زرد در می آید و به دلیل مقدار زیادی اسید تولید شده در واکنش، به همان شکل باقی می ماند. سیاه شدن کف لوله در اثر تولید H2S ممکن است واکنش اسیدی (زرد) در ته لوله را مخفی کند. Salmonella enterica serovar Typhi ممکن است منجر به سیاه شدن محیط هم در سطح شیبدار و هم در انتهای لوله شود.
 
نتیجه نرمال
نتیجه تست TSI به صورت درصد یا شاخص TSI ارائه می‌شود. معمولا شاخص کم تر از ۱.۳ یا ۱۳۰ درصد نرمال تلقی می‌شود. ممکن است استانداردهای پزشک فرق کند بنابراین سوال یا نگرانی خود را با پزشک در میان بگذارید.

ممکن است به رغم نرمال بودن نتیجه آزمایش TSI، دچار بیماری خودایمنی باشید. اگر پزشک مشکوک شود که ممکن است این آنتی بادی به مرور زمان در بدن شکل بگیرد، زیرا در بعضی اختلالات خودایمنی این اتفاق رخ می‌دهد، لازم است در تاریخ دیگر دوباره آزمایش را انجام دهید.
 
نتایج آنرمال
اگر میزان TSI خون بالا باشد، نشان دهنده موارد زیر است:

بیماری گریوز

هاشیتوکسیکوز (افزایش فعالیت غده ی تیروئید به دلیل التهاب ناشی از تیروئیدوت هاشیموتو)

تیروتوکسیکوز جنینی (بالا بودن میزان هورمون تیروئید در نوزاد از بدو تولد به دلیل بالا بودن میزان هورمون تیروئید مادر)

تیروتوکسیکوز جنینی با درمان مناسب برطرف می‌شود.

اگر در دوران بارداری دچار علائم پرکاری تیروئید شوید یا سابقه ی بیماری تیروئید داشته باشید، پزشک تست TSI را تجویز می‌کند.

اگر TSI در خون دیده شود، اغلب نشان دهنده بیماری گریوز است.2
 

TSI چه تاثیری روی تیروئید می‌گذارد؟

تیروئید یک غده‌ی درون ریز است که در انتهای گردن واقع شده. تیروئید مسوولیت تولید انواع هورمون‌های تیروئید را، که در تنظیم سوخت و ساز و سایر عملکردهای طبیعی بدن نقش دارند، بر عهده دارد.

عوامل مختلفی در افزایش تولید هورمون‌های T3 و T4 نقش دارند. به این وضعیت، پرکاری تیروئید می‌گویند. پرکاری تیروئید طیف گسترده‌ای از علائم را به دنبال دارد. از جمله:

خستگی مفرط

کاهش وزن

بی‌قراری

رعشه

تپش

اگر پرکاری تیروئید ناگهان تشدید شود، طوفان تیروئیدی رخ می‌دهد که وضعیت مرگباری است. زمانی که هورمون تیروئید به سرعت در بدن افزایش یابد، این اتفاق می‌افتد. معمولا دلیل بروز طوفان تیروئیدی عدم درمان یا درمان نامناسب پرکاری تیروئید است. طوفان تیروئیدی یک وضعیت اضطراری پزشکی است که به مراقبت فوری نیاز دارد.3

هرآنچه که باید راجع به تست TSI بدانیم

خطرات تست TSI

تمام آزمایشات خون تعدادی خطر به دنبال دارند که شامل موارد زیر است:

درد خفیف هنگام انجام آزمایش و مدت کوتاهی بعد از آن

اندکی خونریزی بعد از خارج کردن سوزن

کبودی کوچک در ناحیه ای که سوزن به آن وارد شده

عفونت ناحیه‌ای که سوزن به آن وارد شده (که نادر است)

التهاب رگ در ناحیه‌ای که سوزن به آن وارد شده (که نادر است).3

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.geniranlab.ir
3.www.sepandjam.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما