پستانداران (1)

یک پستاندار حیوانی است که در جوانی نوزادان خود را شیر می دهد. بیش از 4500 نوع پستاندار وجود دارد. بسیاری از حیوانات محبوبی که ما میشناسیم پستانداران هستند، به عنوان مثال، سگ ها، گربه ها، اسب ها،
دوشنبه، 20 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پستانداران (1)
پستانداران – 1

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

یک پستاندار حیوانی است که در جوانی نوزادان خود را شیر می دهد. بیش از 4500 نوع پستاندار وجود دارد. بسیاری از حیوانات محبوبی که ما میشناسیم پستانداران هستند، به عنوان مثال، سگ ها، گربه ها، اسب ها، گاوها، اما حتی حیوانات عجیب و غریبی مانند کانگوروها، زرافه ها، فیل ها و مورچه خوارها نیز متعلق به این گروه هستند. انسانها نیز جزو پستانداران هستند.
پستانداران در تمام مناطق و اقلیمها زندگی می کنند. آنها در زمین، درختان یا زیر زمین زندگی می کنند. خرس های قطبی، گوزن های شمالی و خوکهای آبی پستاندارانی هستند که در مناطق قطب شمال زندگی می کنند. دیگران، مانند شتر و یا کانگورو، زمین های خشک جهان را ترجیح می دهند. خوکهای آبی و نهنگ ها پستاندارانی هستند که در اقیانوس شنا می کنند؛ خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که می توانند پرواز کنند.
پستانداران دارای پنج ویژگی هستند که آنها را از سایر حیوانات متفاوت می سازد:
پستاندارانِ ماده شیر می دهند و نوزادان خود را تغذیه می کنند.
فقط پستانداران دارای مو یا پوست مو مانند هستند. همه پستانداران حداقل مدتی در زندگی خود مو دارند.
پستانداران خون گرم هستند. دمای بدن آنها همیشه ثابت باقی می ماند و با دمای خارج تغییر نمی کند.
اکثر پستانداران یک مغز بزرگتر و پیشرفته دارند. آنها هوشمندتر از حیوانات دیگر هستند.
پستانداران از نوزادان خود بیشتر از حیوانات دیگر محافظت می کنند. آنها نوزادان را برای زندگی آینده آماده می کنند.
مردم برای مدتهای زیادی پستانداران را شکار کرده اند. آنها را به عنوان غذا میخوردند و لباس هایشان را از پوستشان می ساختند. هزاران سال پیش پستانداران وحشی اهلی شده و به انسان شیر، پشم و دیگر محصولات را می دادند. از برخی از پستانداران مانند فیل ها و شتر ها هنوز هم برای حمل کالاها استفاده می شود. در کشورهای فقیر تر، کشاورزان از گاو برای شخم زدن مزارع استفاده می کنند.
امروزه برخی از پستانداران به طور غیرقانونی شکار می شوند. نهنگها کشته میشوند، زیرا مردم میخواهند گوشت و روغن آنها را بفروشند، فیلها برای عاج دندانهای نیششان کشته میشوند.
پستانداران اغلب به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند. در میان آنها گربه، سگ، خرگوش یا خوکچه هندی هستند.
پستانداران به بسیاری از روش های دیگر مفید هستند. برخی از آنها به گیاهان کمک می کنند و حشرات مضر را می خورند. دیگران علف های هرز را می خورند و مانع از گسترش بیش ار حد آنها می شوند. فضولات پستانداران به عنوان کود هایی که کیفیت خاک را بهبود می بخشد استفاده می شود.

انواع پستانداران

پستانداران به سه گروه تقسیم می شوند:

Monotremes پستاندارانی هستند که تخم میگذارند. آنها در استرالیا و نیوزیلند زندگی می کنند. Platypus متعلق به این گروه است.
کیسه داران پستاندارانی هستند که بچه های خود را در کیسه ای در بدن خود حمل میکنند.
جفت داران بزرگترین گروه از پستانداران هستند. نوزادان در درون مادران خود رشد می کنند تا زمانی که آماده تولد باشند. انسانها جزو گروه جفت داران هستند.

پستانداران و بدن آنها

پوست و مو بدن یک پستاندار را پوشش می دهد. برخی از پستانداران دارای شاخ، پنجه و سُم هستند. مو یا خز یک پستاندار دارای عملکردهای بسیاری است. رنگ آنها اغلب با جهان اطرافش تطبیق داده می شود و به آنها اجازه می دهد تا از دشمنان خود پنهان شوند. برخی از پستانداران سوزن یا موهای تیز تولید می کنند که از حمله به آنها محافظت می کند. اما کار اصلی، گرم نگه داشتن بدن است.
پستانداران دارای غددی هستند که موادی مانند هورمون ها، عرق و شیر را تولید می کنند که بدن به آنها نیاز دارد.
اسکلت پستانداران سه بخش دارد:
جمجمه حاوی مغز، دندان ها و سایر عضو ها است.
ستون فقرات یا تیره پشت، پستانداران را قادر می سازد که بایستند یا پیاده روی کنند.
اندامها، پاها و بازوهای پستاندار، اغلب با استخوانهای قوی هستند.
پستانداران یک سیستم قلب چهارگانه دارند که خون را به تمام قسمت های بدن آنها منتقل می کند. خون اکسیژن را به عضلات و بافت منتقل می کند. گلبول های قرمز پستانداران می توانند اکسیژن بیشتری نسبت به بسیاری از حیوانات دیگر حمل کنند. از آنجا که پستانداران دمای بدن بالا دارند، آنها باید غذای زیادی بخورند.
پستانداران غذا را از طریق سیستم گوارش خود هضم می کنند. پس از خوردن غذا از دهان، از گلو پایین میرود و به داخل معده می رسد و از روده عبور می کند. پستاندارانی که گیاهان را می خورند یک سیستم پیچیده با روده های طولانی دارند که به تجزیه مواد غذایی کمک می کنند. هضم گوشت آسان تر است بنابراین پستانداران گوشت خوار دارای معده ساده تری هستند.
پستانداران از طریق ریه ها هوا را تنفس می کنند. اکثر آنها دارای بینی یا پوزه هستند که از طریق آنها هوا را به داخل میکشند. دلفین ها و نهنگ ها از طریق یک سوراخ در بالای پشت خود نفس می کشند.
پستانداران – 1
یک نهنگ هوا را از بدنش خارج میکند - Aqa Rosing-Asvid

پستانداران و حواس آنها

پستانداران دارای پنج حس می باشند که به آنها می گویند که در محیط اطراف چه اتفاقی می افتد. همه حس ها در بین پستانداران به طور مساوی توسعه نیافته است.
پستانداران برای یافتن غذا و حذر از دشمنان به حس بویایی متکی هستند. بسیاری از گونه ها برای ارتباط با یکدیگر از بو استفاده می کنند. انسان ها، بوزینه ها و میمون ها حس بویایی نسبتا بدی دارند.
طعم کمک می کند پستانداران مواد غذایی را که آنها می خورند شناسایی کنند. بیشتر پستانداران حس شنوایی دارند. برخی از پستانداران از شنیدن برای تشخیص اشیاء در تاریکی استفاده می کنند. برای مثال، خفاش ها برای حرکت و کشف حشرات کوچک از صداها استفاده می کنند. دلفین ها از این سیستم برای پیدا کردن راه خود استفاده می کنند.
در حالی که نخستی های عالیتر مانند انسان ها، بوزینه ها و میمون ها دارای حس بینایی دارای حساسیت بالایی هستند، پستانداران دیگر تقریبا کور هستند. اکثر این پستانداران، مانند خفاش ها، در شب فعالیت دارند.
پستانداران احساس لامسه خوبی دارند. آنها در تمام قسمت های بدن خود اعصاب دارند که به آنها اجازه می دهد چیزها را احساس کنند. گربه ها و موش ها دارای سبیل هایی هستند که می توانند توسط آنها راه اطراف خود را در تاریکی احساس کنند.

پستانداران چه میخورند

گیاه خواران پستاندارانی هستند که گیاهان را می خورند. آنها دندان های خاصی دارند که به آنها اجازه می دهد که بهتر غذا بخورند. نمونه هایی از گیاه خواران گوزن، گاو و فیل ها هستند. پاندای غول پیکر گیاهخوار است که فقط بامبو می خورد.
گوشتخواران پستاندارانی هستند که دیگر حیوانات را می خورند. گربه ها، سگ ها، ببرها، شیرها، گرگ ها به این گروه تعلق دارند. آنها شکارچیانی هستند که شکار خود را با استفاده از دندان های تیز می درند. آنها غذای خود را خیلی نمیجوند.
همه چیز خوران پستاندارانی هستند که گیاه و گوشت را می خورند. خرس ها، میمون ها، خوک ها و انسان ها نمونه هایی از همه چیز خوارانند.
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.