زندگانی پیشوای هشتم امام علی بن موسی الرضا (ع)

این کتاب، یادداشت‌های فشرده‌ای در مورد زندگانی دینی، سیاسی، اجتماعی و تربیتی امام رضا(ع) است. نگارنده، پس از بیان پیشگفتار، مختصری از رویدادهای زندگانی حضرت را بیان می‌کند. مطالب این کتاب در هشت
دوشنبه، 27 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگانی پیشوای هشتم امام علی بن موسی الرضا (ع)
 زندگانی پیشوای هشتم امام علی بن موسی الرضا (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگانی پیشوای هشتم امام علی بن موسی الرضا (ع)
زبان: فارسی
قطع: جیبی
نویسنده: سید علی محقق
ناشر: نسل جوان
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1357
تعداد صفحات: 224 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب، یادداشت‌های فشرده‌ای در مورد زندگانی دینی، سیاسی، اجتماعی و تربیتی امام رضا(ع) است. نگارنده، پس از بیان پیشگفتار، مختصری از رویدادهای زندگانی حضرت را بیان می‌کند. مطالب این کتاب در هشت فصل گفته شده است:
فصل اول: درباره تولد و نام‌گذاری حضرت، آغاز امامت ایشان، پیداشی واقفیه و انگیهز آنها سخن می‌گوید.
فصل دوم: در این فصل، شخصیت و امتیازهای اخلاقی امام، سیمای ظاهری امام، .. دانش، رفتار اجتماعی و بخشش و روش تربیتی ایشان، بررسی می‌شود.
فصل سوم: خلفای عباسی معاصر امام رضا(ع) (هارون، امین و مأمون)
فصل چهارم: در این فصل درباره دعوت مأموران از امام رضا(ع) و حراست امام به سوی خراسان سخن می‌گوید. همچنین به گفت‌وگوهای علمی امام(ع) هم اشاره می‌شود.
فصل پنجم: غوغای ولایتعهدی امام رضا(ع): در این فصل، ابتدا تشیع را به عنوان جبهه امتناع در برابر حکومت زمان معرفی می‌کند و بعد، علت ولایتعهدی امام رضا(ع) را از سوی مأمون و شخصیت فضل بن سهل و داشتن یا نداشتن صداقت مأمون در پیشنهادش بررسی می‌شود. مطلب دیگر در این مورد است که چرا امام رضا(ع) از قبول خلافت خودداری کرد و مأمون ولایتعهدی را پذیرفت.
فصل ششم: واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های پس از ولایتعهدی امام رضا(ع) را توضیح می‌دهد و با پرداختن به شخصیت فضل بن سهل، پنهان‌کاری او را می‌گوید.
فصل هفتم: ترور فضل بن سهل و بررسی آن.
فصل هشتم: شهادت امام رضا(ع) به وسیله مأمون که او ابتدا امام را مخفیانه زیر نظر قرار داد و بعد زیرکانه ایشان را مسموم کرد.
در پایان، سخنانی کوتاه از امام رضا(ع) را بیان می‌کند.
تذکر: فهرست مطالب کتاب، در پایان، به‌صورت مفصل آمده است، ولی فهرست منابع ندارد و در برخی جاها به‌صورت پاورقی آ‌مده و به مدارک تاریخی هم اشاره شده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.