چگونگی متوقف ساختن حمله آسم

هر آنکس که به بیماری آسم مبتلا است می‌داند که چگونه حمله آسم را مهار سازد، چنانچه نتواند در حین حمله، اسپری تنفسی یا داروهای خود را پیدا یا به موقع استفاده کند
شنبه، 26 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونگی متوقف ساختن حمله آسم
چگونگی متوقف ساختن حمله آسم

برگرفته از سایت هلث هارتی
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده


هر آنکس که به بیماری آسم مبتلا است می‌داند که چگونه حمله آسم را مهار سازد، چنانچه نتواند در حین حمله، اسپری تنفسی یا داروهای خود را پیدا یا به موقع استفاده کند. این مقاله اطلاعات دقیقی را در خصوص این وضعیت فراهم ساخته است. زمانی که به عامل شروع کننده حمله رسیدگی کردید، می‌توانید چند تمرین تنفسی ساده را انجام دهید که به شما در بازگشت تنفس‌تان به حالت عادی کمک خواهند کرد و به نوبه خود حمله آسم را فرومی‌نشاند. آسم یک عارضه تنفسی است که اکثریت مردم جهان از آن رنج می‌برند. گرچه همه ما دوست داریم باور کنیم آماده مقابله با هرگونه وضعیت اورژانسی هستیم، اما همیشه بهتر است اقداماتی را بیاموزیم که بتوانیم از آنها جهت متوقف ساختن حمله آسم در صورت قرار گرفتن در وضعیت اورژانسی و عدم در اختیار داشتن هرگونه کمک پزشکی بهره ببریم. این مقاله مجموعه دستورالعملهای گام به گام را در خصوص مقابله با حمله آسم و بازگرداندن فرد به حالت عادی در اختیارتان قرار می‌دهد.
گام اول: حفظ خونسردی
در حالی که این کار در حین حمله آسم بسیار تکراری و عملاً غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما اولین گامی است که لازم است در جهت متوقف ساختن حمله بردارید. اغلب اوقات اتفاق می‌افتد که فرد به هنگام احساس شروع حمله، بلافاصله دچار دستپاچگی و دلهره می‌شود. به هنگام دستپاچگی و وحشت ضربان قلب به طور خودکار افزایش یافته که خود به شدت بخشیدن بیشتر حمله کمک می‌کند. بنابراین در صورت قرار گرفتن در این وضعیت، ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و سپس از سایر دستورات زیر پیروی کنید.
گام دوم: فاصله گرفتن از عامل مسبب بروز حمله
به محض آنکه آرامش خود را بازیافتید، آنگاه قادر خواهید بود به درستی فکر کنید. اکنون به آرامی به اطراف خود نگاهی انداخته و عامل یا ماده‌ای که موجب شروع حمله شده است را شناسایی کنید. بایستی از عواملی که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند به خوبی اطلاع داشته باشید. این عوامل می‌توانند گرد و خاک، گرده گیاهان، مواد غذایی، آلودگی، مواد آلرژی زا، عطر یا رایحه‌ای خاص، دود سیگار یا حتی تحرک و فعالیت جسمانی بیش از حد باشند. در صورتی که عامل مسبب، گرد و غبار، گرده یا از این دست باشد، آنگاه از آن ماده فاصله بگیرید. از اتاقی که حاوی عامل مسبب شروع حمله است خارج شده و وارد محلی شوید که هوای تازه جریان داشته باشد. چنانچه حمله به دلیل انجام بیش از حد ورزش یا هرگونه فعالیت بدنی باشد آنگاه آن را متوقف کرده و به بدن خود استراحت دهید تا میزان فشار خون پایین آید.

بیشتر بخوانید: زمینه‌های روانی بروز بیماری آسم


گام سوم: انجام تمرینات تنفسی
زمانی که به عامل شروع کننده حمله رسیدگی کردید، می‌توانید چند تمرین تنفسی ساده را انجام دهید که به شما در بازگشت تنفس‌تان به حالت عادی کمک خواهند کرد و به نوبه خود حمله آسم را فرومی‌نشاند. چند مورد از این تمرینات در زیر معرفی شده است:
• بنشینید و بینی خود را با دستتان نگه دارید. دهانتان را بسته و نفس خود را حبس کنید. اکنون به آرامی سر خود را به بالا و پایین تکان دهید. این کار را تا زمانی که احساس خفگی به شما دست داد، ادامه دهید. آنگاه به آرامی بینی خود را رها کرده و آرام هوا را به داخل بکشید. اگر نمی‌توانید از طریق بینی نفس بکشید، در این صورت کاری به بینی خود نداشته و لبها را جمع کرده و از گوشه دهان کمی هوا به درون وارد سازید. هنگامی که احساس کردید بهتر شده‌اید، به آرامی شروع به تنفس از طریق بینی کنید. این تمرین را پس از حدود یک یا دو دقیقه تکرار کرده تا زمانی که تنفس شما به سرعت معمولی برسد.
• دومین تمرین شامل وارد و خارج ساختن هوا از بینی می‌باشد. برای این کار لازم است که به صورت قائم بنشینید به طوریکه دستانتان بر روی زانوها قرار بگیرند. به سمت جلو کم خم شوید و با 4 نفس کوتاه هوا را از بینی وارد سازید. پس از انجام عمل دم، لازم است کمی به حالت راست قرار گرفته و هوا را با یک نفس بلند خارج سازید (عمل بازدم). آنگاه مجدداً کمی خم شده و این عمل را دو مرتبه انجام داده و سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کنید. به هنگام احساس حمله این تمرین را به مدت 10 دقیقه ادامه دهید، پس از آن احساس بهتری خواهید داشت.
گام چهارم: کمک خواستن
چنانکه هیچ یک از اقدامات فوق کارگر واقع نشد، و احساس کردید علائم حتی پس از استفاده از اسپری تنفسی بدتر می‌شوند، دستگاه پیک فلومتر (peak flow meter) خود را چک کرده ببینید وضعیت تنفس‌تان چگونه است. چنانچه مقدار آن پایین‌تر از میزان لازم باشد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. صبر کردن به این منظور که حمله آسم به خودی خود فروکش نماید، تنها می‌تواند برای مدتی دوام آورد. خودتان بهتر می‌توانید در مورد شدت آن قضاوت کنید. بنابراین طول دوره احساس ناراحتی خود را افزایش ندهید.
بهترین راه متوقف ساختن حمله آسم بدون شک در وهله نخست پیشگیری از آن است. بنابراین، از تمام مواد و عوامل شروع کننده حمله دوری کرده و داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنید، اسپری تنفسی خود را در دسترس گذاشته و شماره‌های اضطراری و اورژانس را تمام مدت با خود همراه داشته باشید. از انجام فعالیت شدید بدنی و استرس روحی روانی خودداری کرده و یک زندگی سالم در پیش گیرید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.