تایید خشونت‌طلبی توسط هالیوود با تقطیع آیاتی از قرآن

بوق شیطان (هالیوود) تمام تلاش خود را در سه دهه اخیر مصروف بدنام کردن اسلام و مسلمانان کرده است. یکی از حربه‌های شیطان‌صفتانه و خطرناک هالیوود این است که اساس دین و آیه‌های قرآنی را منشاء و سرچشمه خشونت معرفی می‌کند.
چهارشنبه، 27 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تایید خشونت‌طلبی توسط هالیوود با تقطیع آیاتی از قرآن
هالیوود با تقطیع مضامین فقط آن‌چه را خود می‌خواهد القا می‌کند
 
چکیده
بوق شیطان (هالیوود) تمام تلاش خود را در سه دهه اخیر مصروف بدنام کردن اسلام و مسلمانان کرده است. یکی از حربه‌های شیطان‌صفتانه و خطرناک هالیوود این است که اساس دین و آیه‌های قرآنی را منشاء و سرچشمه خشونت معرفی می‌کند. در این مقاله به برخی از این تحریف های صورت گرفته توسط هالیوود به همراه تبیین پاسخ‌های آن اشاره خواهیم کرد.

تعداد کلمات 2481/ تخمین زمان مطالعه 12 دقیقه
تایید خشونت‌طلبی توسط هالیوود با تقطیع آیاتی از قرآن
همان‌طور که قرآن کریم یکی از سیاست‌های مزوّرانه یهود (سردمداران فعلی هالیوود) را تحریف کلمات معرفی کرده: «منَ الذین هادو یحرّفو الکَلِمَ عَن مواضِعِهِ» کمپانی‌داران هالیوود با تقطیع آیات قرآن و بی‌توجهی به آیات قبل و بعد و همچنین عدم توجه به شأن نزول، برداشت‌های خاص خود را به کتاب آسمانی قرآن تحمیل و آن را زمینه‌ساز خشونت و ترور معرفی کردند.
یکی از فیلم‌هایی که در آن به قرآن توهین شده و با همان شیوه مزوّرانه آن را تفسیر به رأی کرده، فیلم «فتنه»[1] است.همان‌طور که قرآن کریم یکی از سیاست‌های مزوّرانه یهود (سردمداران فعلی هالیوود) را تحریف کلمات معرفی کرده: «منَ الذین هادو یحرّفو الکَلِمَ عَن مواضِعِهِ» کمپانی‌داران هالیوود با تقطیع آیات قرآن و بی‌توجهی به آیات قبل و بعد و همچنین عدم توجه به شأن نزول، برداشت‌های خاص خود را به کتاب آسمانی قرآن تحمیل و آن را زمینه‌ساز خشونت و ترور معرفی کردند.
این فیلم که اخیراً نماینده پارلمان هلند آن را در اینترنت منتشر کرده، در کنار اهانت به پیامبر(ص)، تلاش کرده با روش تحریف آیات قرآن، انقطاع آیه‌ای از آیات قبل و بعد خود، توجه نکردن به شأن نزول آیات، مخاطب را مجاب کند که:
- قرآن، حمله‌های تروریستی به غیرمسلمان‌ها را ترویج می‌کند؛
- قرآن یهودی‌ستیزی را تبلیغ می‌کند؛
- دین اسلام می‌خواهد با کشتن طرفداران دیگر ادیان بر دنیا غلبه یابد.
- آیه‌هایی که این فیلم از آن‌ها استفاده کرده، عبارت است از:
1.    انفال، آیه 60، برای توجیه حمله‌های تروریستی به‌ویژه حمله‌های 11 سپتامبر 2001 و بمب‌گذاری 11 مارس 2004 مادرید اسپانیا و بمب‌گذاری هفتم جولای 2005 لندن.
2.    نساء، آیه 56، به عنوانی توجیهی برای یهودی‌ستیزی.
3.    محمد، آیه 4، برای توجیه سر بریدن گروگان‌ها به دست القاعده.
4.    نساء، آیه 89، مجازات مرگ برای ارتداد در اسلام که با کشتن پیروان دیگر ادیان به دنبال غلبه جهانی است.

 

بیشتر بخوانید: خشونت گرایی قرآن کریم


نخستین آیه

اولین آیه‌ای که کارگردان در این فیلم مطرح می‌کند آیه ۶۰ از سوره انفال (سوره ۸) است «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ» که به صورت زیر ترجمه شده است:
هر آن‌چه می‌توانید از نیروها و اسباب جنگی جمع کنید تا در دل دشمنان الله و خودتان وحشت (ترور) بیفکنید. در‌حالی‌که ترجمه صحیح آیه چنین است: و هرچه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده، بسیج کنید تا با این تدارکات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگری را جز آنان که شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد، بترسانید؛ و هر چیزی در راه خدا خرج کنید، پاداشش به خود شما بازگردانده می‌شود.

 

تحلیل

1. ترجمه انگلیسی که نمایش داده می‌شود ترجمه «یوسف علی» است که به صورت زیر نمایش داده شده است.
Against them make ready your strength to the utmost of your power, including steeds of war, to strike terror into (the hearts of) the enemies, of Allah and your enemies, and others besides, whom ye may not know, but whom Allah doth know.
در این ترجمه کلمه ترهبون (بترسانید) به to strike terror ترجمه شده است.
٢. کلمه «terror» در لغت به معنای «ترس، وحشت» است اما در معنای اصطلاحی به معنای «آدم‌کشی» است.
٣. در فیلم، متن آیه در سمت راست و ترجمه در سمت چپ آورده شده و در نمایش ترجمه، عبارت «tostrike terror» برای تأکید در وسط صفحه نمایش داده شده است
۴. «وسط‌چین کردن این عبارت» به بیننده القا می‌کند که قرآن «ترور» به معنای مصطلح (آدم‌کشی) را تأیید می‌کند.
۵. آیه ۶۰ سوره انفال بر آمادگی نظامی تأکید می‌ورزد، در‌حالی‌که به بیننده القا می‌شود که کشتار نظامی مورد نظر است.
به دنبال این آیه، حملات ۱۱ سپتامبر نمایش داده می‌شود و به دنبال آن بمب‌گذاری ۱۱ مارس ۲۰۰۴ در قطار مادرید. سپس یک رهبر مذهبی نمایش داده می‌شود که می‌گوید «خدا خوشحال می‌شود وقتی یک کافر (که در متن انگلیسی به غیر مسلمان muslims - non ترجمه شده) کشته می‌شود».
تحلیل: درستی یا نادرستی جمله رهبر مذهبی مذکور، مد‌نظر ما نیست اما رو در رو قراردادن اسلام با همه غیر‌مسلمان‌ها، یکی دیگر از اهداف شوم این فیلم است.
دومین آیه: آیه بعدی که در فیلم، مورد استناد قرار می‌گیرد آیه ۵۶ از سوره نساء است که به عنوانی توجیهی برای یهودی‌ستیزی نمایش داده می‌شود:
«إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَزِیزًا حَکِیمًا»؛
به‌زودی کسانی را که به آیات ما کفر ورزیده‌اند، در آتشی [سوزان] در‌آوریم که هرچه پوستشان بریان شود، پوست‌های دیگری بر جایش نهیم تا عذاب را بچشند. آری، خداوند توانای حکیم است.
تحلیل: آیه یاد شده درباره روز قیامت است، اما پیش از نمایش آیه و شنیدن آن، اجساد سوخته بمب‌گذاری نمایش داده می‌شود تا مخاطب را مجاب کند که قرآن این بمب‌گذاری را مجاز می‌داند.
محتوای فیلم: یک رهبر مذهبی شمشیرش را بالا می‌آورد و می‌گوید: «یک یهودی پشت سر من مخفی شده است. بیا و سر او را قطع کن. ما باید سر او را به دست خدا قطع کنیم. ما آن را قطع خواهیم کرد. ای یهودیان! الله اکبر. جهاد برای خدا». چند صد نفر با صدای هماهنگ پاسخ می‌دهند و مشت‌های گره کرده خود را تکان می‌دهند. به دنبال آن، یک دختر مسلمان سه سال و نیمه به نام بسمله، در یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی عربی سعودی «اقراء (Iqra TV)» یهودیان را میمون و خوک می‌نامد. در این مصاحبه، مصاحبه‌گر می‌پرسد: یهودیان را می‌شناسی؟ دختر می‌گوید: آن‌ها خوک و میمون هستند. مصاحبه‌گر با تعجب می‌پرسد: این را چه کسی گفته؟ دختر می‌گوید: خدا! مصاحبه‌گر می‌پرسد: در کجا چنین چیزی گفته؟ دختر می‌گوید: در قرآن.
تحلیل: فیلم تلاش می‌کند تا القاء کند نفرت از یهودیان در کودکان مسلمان نیز وجود دارد، در‌حالی‌که هم‌زیستی یهودیان در ایران و در کنار مسلمانان خلاف آن را اثبات می‌کند.[2]
اگرچه درباره «اصحاب سبت»[3]، تبدیل شدن به خوک و میمون در قرآن آمده، در فیلم تلاش می‌شود تا یک قضیه موجبه جزئیه که درباره «اصحاب سبت» است، به عنوان موجبه کلیه درباره همه یهودیان القاء شود.
محتوای فیلم: یهودی‌ستیزی بیشتری به‌وسیله یک رهبر مذهبی دیگری مطرح می‌شود که می‌گوید: «یهودیان، یهودیان هستند. آن‌ها افرادی هستند که باید قصابی شوند و باید کشته شوند. در این سکانس از فیلم، کارگردان از «مغالطه نسبت دادن حکم جمع به هر یک از افراد و بالعکس»[4] استفاده کرده است به این معنا که یک روحانی با توجه به فضای ذهنی و سلیقه شخصی‌اش مسئله‌ای را مطرح کرده و کارگردان عامداً و به طور ضمنی وی را سخنگوی دنیای اسلام معرفی و حرف وی را نیز حرف تمام مسلمانان جلوه داده است.
آیه سوم: سوره محمد (سوره ۴۷) آیه ۴ درباره قتل کارگردان هلندی «تئو ون گوگ (Theo Van Gogh)» که به‌وسیله «محمد بویری (Mohammed Bouyeri)» انجام شده و گروگان آمریکایی که از سوی القاعده سر بریده شده، نمایش داده می‌شود.
سورة ۴۷ آیه ۴:
«فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِکَ وَلَوْ یَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَکِنْ لِیَبْلُوَ بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ»؛
پس چون با کسانی که کفر ورزیده‌اند برخورد کنید، گردن‌هایشان را بزنید تا آنان را [در کشتار] از پای در آوردید. پس [اسیران را] استوار در بند کشید. سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عِوَض از آن‌ها بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود. این است [دستور خدا] و اگر خدا می‌خواست از آنان انتقام می‌کشید، ولی [فرمان پیکار داد] تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر بیازماید و کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند، هرگز کارهایشان را ضایع نمی‌کند.
محتوای فیلم: در ادامه فیلم «محمد بویری» در مصاحبه‌ای می‌گوید: «اگر من فرصت داشتم آن را دوباره انجام می‌دادم. آن‌چه را انجام دادم در دوم نوامبر. خدایا! من دقیقاً همان را انجام می‌دادم.»
به دنبال آن معترضان نشان داده می‌شوند که از قاتل ونگوگ پشتیبانی می‌کنند، در حالی که هشدار می‌دهند «دیگران این درس را ملاحظه کنند یا با خونشان تلافی می‌شود.» در ادامه فیلم برای تحریک بیشتر احساسات شهروندان غربی، آرم استرانگ[5] (Eugene Armstrong) نمایش داده می‌شود.
تحلیل: در این بخش سعی شده تا موضوع بی‌احترامی به ادیان و پیامبر اسلام در کنار اعمال القاعده قرار داده شود و هر دو از یک منظر نگریسته شود و به‌طور ضمنی دلیل بی‌حرمتی هنرمندان غربی به پیامبر اسلام را توحش، خشونت و عملیات تروریستی مسلمانان جلوه دهند.
اما مهم آن است که این آیه چه ارتباطی با این قتل‌ها دارد؟ خواننده محترم این سطور با مراجعه به قرآن به خوبی در می‌یابد که این آیه، درباره جنگ و صحنه کارزار است و آن‌گونه که به غلط در ترجمه ارائه شده فیلم آمده، آیه در مقام تأسیس اصل رفتاری میان مسلمانان و کافران نیست. این آیه در مقام بیان وظیفه مسلمانان در صحنه نبرد است و نمی‌توان از آن نحوه تعامل مسلمانان با غیرمسلمانان در زندگی اجتماعی و هم‌زیستی صاحبان ادیان الاهی را در حالت غیر‌جنگی استفاده کرد. بدیهی است گردن‌زدن در این آیه کنایه از قتل است و هنگامی که انسان با دشمنی خون‌خوار در میدان نبرد روبه رو می‌شود، اگر با قاطعیت هرچه بیشتر حملات سخت و ضربات کوبنده بر دشمن وارد نکند، خودش نابود خواهد شد و این دستور، کاملاً منطقی است. این حملات کوبنده باید همچنان ادامه یابد تا به تعبیر قرآن به اندازه کافی دشمن را درهم بکوبد و به زانو در آورد و نیز در این هنگام اسیران را باید محکم بست. بنا‌بر‌این، آیه مزبور، بیان‌گر یک دستور حساب شده جنگی است که پیش از در هم شکستن قطعی مقاومت دشمن نباید اقدام به گرفتن اسیران کرد، چون پرداختن به این امر گاهی سبب تزلزل موقعیت مسلمانان در جنگ خواهد شد؛ و پرداختن به امر اسیران و تخلیه آن‌ها در پشت جبهه، آن‌ها را از وظیفه اصلی باز می‌دارد. در جمله بعد حکم اسیران جنگی را بیان می‌کند که بعد از خاتمه جنگ باید در مورد آن‌ها اجرا شود و می‌فرماید:
سپس یا منّت بر آن‌ها گذارید و بدون عوض آزادشان کنید، یا در برابر آزادی از آن ها، فدیه غرامت بگیرید.
آیه چهارم: سوره نساء (سورۂ ۴) آیه ۸۹ شنیده می‌شود و ترجمه می‌شود: دوست دارند همچنان که خود به راه کفر می‌روند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید، پس با هیچ‌یک از آن‌ها دوستی مکنید تا آن‌گاه که در راه خدا مهاجرت کنند و اگر مرتد شدند، در هر‌جا که آن‌ها را بیابید، بگیرید و بکشید. هیچ‌یک از آنان را به دوستی و یاری نگیرید.
سوره ۴، آیه ۸۹:
«وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ کَمَا کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَوَاءً فَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِیَاءَ حَتَّى یُهَاجِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا»؛
همان‌گونه که خودشان کافر شده‌اند، آرزو دارند که شما نیز کافر شوید تا با هم برابر باشید. پس زنهار از میان ایشان برای خود دوستانی اختیار مکنید تا آن‌که در راه خدا هجرت کنند. پس اگر روی برتافتند، هر کجا آنان را یافتید، به اسارت بگیرید و بکشیدشان و از آن‌ها یار و یاوری برای خود مگیرید.
محتوای فیلم: در ادامه فیلم گفته می‌شود این آیه یک رأی فقهی را نشان می‌دهد که «اگر یک نفر به دین مسیحی گروید، او سرانجام سزاوار مرگ است» که به مجازات مرگ برای ارتداد در اسلام اشاره می‌کند.
یک رهبر مذهبی اعلام می‌کند: اسلام بالاتر از یهودیت است، بالاتر از مسیحیت است، بالاتر از بودیسم است، بالاتر از هندوییسم است. تنها [دینی] که خدا می‌پذیرد، اسلام است. سپس تیترهای روزنامه‌ها درباره حمله و تهدید به مرگ احسان جامی (Ehsan Jami)، سلمان رشدی (Salman Rushdie) و هیرسی علی (Hirsi Ali) نمایش داده می‌شود.
تحلیل: موضوع ارتداد و خاتمیت دین اسلام در این بخش خلط شده و تهیه کننده می‌کوشد به مخاطب القاء کند «چون مسلمانان دین شان را برتر از ادیان دیگر می‌دانند، خود را مجاز به قتل دیگران می‌دانند».
آیه پنجم: آخرین آیه‌ای که در فیلم نمایش داده می‌شود، آیه ۳۹ سوره انفال با ترجمه زیر است: با آن‌ها بجنگید تا آن‌که فتنه‌ای نباشد و دین کاملاً دین خدا شود.
سوره ۸، آیه ۳۹:
«وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»؛
با آنان بجنگید تا فتنه‌ای برجا نماند و دین یکسره از آن خدا شود. پس اگر [از کفر] باز ایستند، قطعاً خدا به آن‌چه انجام می‌دهند، بیناست.
محتوای فیلم: در ادامه فیلم، مرحوم «آیت‌الله میرزا علی مشکینی» در نماز جمعه نشان داده می‌شود که می‌گویند: «اسلام دینی است که می‌خواهد دنیا را اداره کند. این دین قبلاً دنیا را اداره کرده و سرانجام دوباره اداره خواهد کرد.» سپس رئیس‌جمهوری محمود احمدی نژاد در پیامی می‌گوید: «پیام انقلاب یک پیام جهانی است. به جغرافیا و زمان محدود نمی‌شود. تردید نکنید که ان‌شاء‌الله اسلام همه قلل جهان را فتح خواهد کرد.»
تحلیل: تهیه‌کننده فیلم تلاش می‌کند با طرح موضوع جهانی شدن اسلام، آن را با خشونت همراه کرده و خطری برای آینده جهان جلوه دهد.
افزون بر فیلم فتنه که تحلیل شد، فیلم‌های دیگری نیز در سینمای هالیوود ساخته شده که مبانی دینی و آموزه‌های اسلامی را منشأ خشونت معرفی می‌کند که از این میان می‌توان به فیلم‌های تسلیم، یونایتد ۹۳ و ... نیز اشاره کرد.

 

نمایش پی نوشت ها:

[1] نام فیلم: Fitna کارگردان: Scarlet Pimpernal سال تولید: 2008 تهیه کننده: Geert Wilders کشور سازنده: هلند نویسنده: Scarlet Pimpernel, Geert Wilders
[2] ابن هشام، سیره ابن هشام، ج ۲، ص ۵۰۱-۵۰۴؛ مصطفی صادقی، «برخوردهای مسالمت آمیز پیامبر با یهود»، مجله تاریخ اسلام، ش ۲.
[3] اصحاب سبت، قومی از اسرائیل، یاد شده در قرآن کریم که از شریعت الاهی روی تافتند و به عذاب خداوند گرفتار شدند. قصة اصحاب سبت در قرآن به اجمال آمده و در اخبار و روایات بسط و تفصیل یافته است. بنابر آن­چه در چهار آیه از قرآن آمده است، اصحاب سبت گروهی از بنی اسرائیل بودند که در شهری ساحلی می­زیستند و چون حرمت روز سبت و احکام و شرایع آن را نگاه نداشتند و در آن روز به صید ماهی پرداختند، مورد غضب پروردگار قرار گرفته، مسخ و به بوزینگان بدل شدند، بقره، آیه ۶۵؛ نساء، آیات ۴۷ و ۱۵۴؛ اعراف، آیه ۱۶۳ و نحل، آیه ۱۲۴.
[4] مغالطه نسبت دادن حکم جمع به هریک از افراد و بالعکس: نوع دیگر مغالطه این است که حکمی که برای هریک از افراد ثابت است، برای کل نیز ثابت فرض شود و یا حکمی که برای کل ثابت است برای هر یک از افراد ثابت فرض گردد؛ مثلاً: اگر کسی با توجه به این­که هریک از اعضای یک گروه نوازندگی به تنهایی، بهترین نوازنده است، نتیجه بگیرد که آن گروه نوازنده بهترین است، گرفتار مغالطه مذکور شده است، زیرا ممکن است هریک از اعضای گروه نوازندگی در رشته خود بهترین باشد، اما آن گروه نوازندگی (به عنوان یک کل) بهترین نباشد؛ چون بهترین بودن اعضا شرط لازم و کافی برای بهترین بودن گروه نوازندگی نیست؛ بنابراین، حکم جزء را نمی­توان برای کل ثابت دانست فخرالدین رازی، لباب الاشارات و التنبیهات، ص ۸۴ – ۸۵.
[5] آرم استرانگ، یک پیمانکار امریکایی بود که نیروهای القاعده در بیستم سپتامبر ۲۰۰۴ (سی ام شهریور ۱۳۸۳) او را سربریدند و فیلم آن نیز در اینترنت منتشر شد.

منبع: اسلام هراسی در سینمای هالیوود اثر «سید مهدی گنجیانی» و «محمود علی پور»؛ به سفارش انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ انتشارات بوستان کتاب.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.