سير بيماري امام راحل

«من مي‌دانم که زنده نمي‌مانم؛ اگر من را براي خودم نگه داشته‌ايد، به حال خودم بگذاريد و اگر براي مردم است، هر کاري که مي‌خواهيد انجام بدهيد.» سيزدهم خردادماه سال 1368 است؛ خردادي که از ذهن‌‌ها پاک نخواهد شد، لحظاتي که امام با اين کلام، تکليف نزديکان و پزشکان را مشخص مي‌کند و ... آنچه در ادامه مي‌خوانيد، سير بيماري حضرت امام (ره) است؛ از آخرين روزهاي ارديبهشت که علايم خون‌ريزي در دستگاه گوارش ايشان ديده ‌شد تا خرداد خداحافظي
شنبه، 10 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سير بيماري امام راحل
سير بيماري امام راحل
سير بيماري امام راحل





«من مي‌دانم که زنده نمي‌مانم؛ اگر من را براي خودم نگه داشته‌ايد، به حال خودم بگذاريد و اگر براي مردم است، هر کاري که مي‌خواهيد انجام بدهيد.»
سيزدهم خردادماه سال 1368 است؛ خردادي که از ذهن‌‌ها پاک نخواهد شد، لحظاتي که امام با اين کلام، تکليف نزديکان و پزشکان را مشخص مي‌کند و ...
آنچه در ادامه مي‌خوانيد، سير بيماري حضرت امام (ره) است؛ از آخرين روزهاي ارديبهشت که علايم خون‌ريزي در دستگاه گوارش ايشان ديده ‌شد تا خرداد خداحافظي

گزارش علايم اوليه

اعضاي تيم پزشکي از اولين علايم خون‌ريزي در دستگاه گوارش امام مطلع مي‌شوند. با معاينات و بررسي‌هاي لازم، دو زخم در معده ايشان مشخص مي‌شود که يکي سطحي و ديگري عميق‌تر است. مشخصات ظاهري زخم‌ها حکايت از احتمال وجود يک بيماري جدي و بدخيم دارد.

خون‌ريزي گوارشي

آزمايش‌هاي تکميلي انجام مي‌شود و وضعيت قلبي و عمومي امام مورد بررسي قرار مي‌گيرد. خون‌ريزي گوارشي افزايش پيدا مي‌کند و روز به روز بر ميزان آن افزوده مي‌شود. تصميم پزشکان بر انجام جراحي است. اين تصميم با فرزند امام (حاج احمدآقا) در ميان گذاشته مي‌شود و امام بعد از اطلاع از تصميم پزشکان با خونسردي مي‌گويند: «هر طور صلاح است، همان طور عمل کنيد.» پزشکان مي‌شنوند که وقتي امام، جماران را به سوي بيمارستان ترک مي‌کنند، در سر پاييني کوچه جلوي بيت به اطرافيان مي‌گويند: «من از اين سرازيري که پايين مي‌روم، ديگر بالا نمي‌آيم.»

نمونه‌برداري از زخم‌ها

در ساعت 6:45 امام را براي گذاشتن پيس‌ميکر قلب (ضربان‌ساز) به بخش کاتتريزاسيون مي‌برند و دکتر پورمقدس و دکتر محبي پس از گذاشتن پيس‌ميکر، امام را يک ساعت بعد، تحويل اتاق عمل مي‌دهند تا دکتر فاضل و دکتر کلانتر معتمدي و دکتر دوايي، قسمت‌هايي از نقاط گوناگون زخم بدخيم معده را تکه‌برداري کنند. دکتر الياسي نيز مسوول بي‌هوشي امام است. امام پس از اداي نماز صبح، آماده جراحي مي‌شوند. ساعت 7:45 امام به اتاق عمل منتقل مي‌شوند و ساعت 8:30 جراحي آغاز مي‌شود. آنهايي که بيرون اتاق عمل هستند، جريان عمل جراحي را توسط دوربين مداربسته‌اي مي‌بينند. جراحي کمتر از دو ساعت طول مي‌کشد و در ساعت 10:20 به پايان مي‌رسد. در فاصله کوتاهي پس از عمل جراحي، جلسه‌اي با حضور مسوولان کشور تشکيل مي‌شود و پس از مشورت با دو سه نفر از تيم پزشکي، نحوه اطلاع دادن موضوع به مردم بدون ايجاد نگراني زياد، مشخص مي‌شود.
ساعت 2 بعدازظهر، متني از اخبار راديو براي مردم خوانده مي‌شود مبني بر اينکه امام به علت خون‌ريزي گوارشي عمل جراحي موفقي را پشت سر گذاشته‌اند و حال ايشان رضايت‌بخش است.
ساعت 6 بعدازظهر ناگهان اختلالي در منحني نوار قلب حضرت امام پيدا مي‌شود که نگران کننده است. درمان‌هاي لازم حدود يک ساعت و نيم طول مي‌کشد. مقداري خون نيز در ادرار ديده شده که دکتر سيم‌فروش، اورولوژيست، جهت بررسي مي‌آيد و اقدامات لازم را انجام مي‌دهد.

حال امام بهتر مي‌شود

حال امام بهتر است و چند نفر از مسوولان مملکتي و حاج احمدآقا پيش امام مي‌آيند. همان روز لوله تراشه ناي حضرت امام برداشته مي‌شود و امام مي‌تواند صحبت کند.

تب بالاي 38 درجه

در وضع کليوي امام مختصر اشکالي پيدا مي‌شود که پيش‌بيني آن شده و اقدامات لازم انجام مي‌شود. در اين شرايط به گفته اطرافيان و پزشکان، امام، حاضران را دلداري مي‌دهند. در نيمه شب، تب بالاي 2/38 درجه سانتي‌گراد ايجاد مي‌شود. پزشکان تصميم مي‌گيرند که تمام کاتترها خارج شود و فقط يک IV (رگ باز) و پيس‌ميکر بماند.

شروع رژيم مايعات

روز شنبه به خوبي و بدون واقعه نگران‌کننده‌اي سپري مي‌شود. عکس‌برداري از معده نشان‌دهنده جوش‌خوردن بخيه‌هاي عمل است. همان شب تصاويري از امام از تلويزيون پخش مي‌شود؛ لوله معده خارج مي‌شود و رژيم مايعات شروع مي‌شود، رژيمي که براي بهبود آب و الکتروليت‌هاي بدن توسط دکتر نجفي، نفرولوژيست، تجويز شده و بسيار کمک‌کننده و موثر است.

افت فشار خون

امروز به جز مختصري افت فشار خون مشکلي پيش نمي‌آيد و امام نماز را با وضو مي‌خوانند و شب کمي هم غذا مي‌خورند.

مشکل تنفسي

فشار خون امام کاهش مي‌يابد. وضع تنفسي و ريوي ايشان دچار مشکل مي‌شود و اختلالات کليوي‌شان هم درمان‌پذير نيست. بافت ريه توسط سلول‌هاي سرطاني گرفتار شده و از ساعت 2 بامداد، امام به ادم ريوي دچار مي‌شوند.

پيشرفت بيماري

تغييرات نگران‌کننده در شمارش گلبول‌هاي خون، نشان‌دهنده پيشرفت بيماري امام است. پزشکان، شيمي‌درماني را شروع مي‌کنند. وضعيت ريوي و کليوي امام چندان مطلوب نيست. تنگي نفس ايشان اوج مي‌گيرد و کنترل مي‌شود. ولي کراتنين خون همچنان بالاست. از دکتر پورمقدس خواسته مي‌شود براي مشاوره بيايند.

تشديد مساله ريوي، تغييرات نوار قلب

دفع ادرار به کلي مختل شده است و کليه‌ها که وظيفه دفع ادرار را برعهده دارند به درمان جواب نمي‌دهند. اين موضوع باعث تشديد مشکل ريوي هم مي‌شود و ريه‌ها پر از مايع مي‌شود که خروج آن با درمان‌هاي انجام شده امکان‌پذير نيست.
ساعت 11 صبح، نوار قلب امام تغييراتي را نشان مي‌دهد و فشار خون کم‌کم کاهش پيدا مي‌کند. پزشکان، حاج احمدآقا، برخي از مسوولان مملکتي و نوه‌ ايشان نزد امام هستند و بنا به اظهارات نوه امام، ايشان بيش از صد بار شهادتين و امن‌ يجيب مي‌خوانند. امام، نماز ظهر و عصرشان را مي‌خوانند و ساعت 3 بعدازظهر ايست قلبي پيش مي‌آيد. با ماساژ قلبي و تنفس مصنوعي دوباره قلب به کار مي‌افتد و دستگاهي جهت کمک به ايجاد ضربان قلب در جلوي سينه امام کار گذاشته مي‌شود. اين وضعيت تا ساعت 8:30 شب ادامه مي‌يابد. اخبار شبکه سراسري، وضع نگران کننده امام را به اطلاع مردم مي‌رساند. شرايط عمومي امام اصلا خوب نيست ولي بعدازظهر مجددا مدتي به هوش مي‌آيند.
دستان امام مي‌لرزد و ايشان در لحظات آخر با صدايي لرزان مي‌گويند: «من مي‌دانم که زنده نمي‌مانم. اگر من را براي خودم نگه داشته‌ايد، به حال خودم بگذاريد و اگر براي مردم است، هر کاري که مي‌خواهيد انجام بدهيد.»
در سراسر کشورمان، دست‌ها به دعا بلند مي‌شود.
ساعت 10:20 شب، روح بلند امام به ملکوت اعلي مي‌پيوندد. انا لله و انا اليه راجعون.
منبع: www.salamatiran.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.