رمز گذاری اطلاعات در لپ تاپ یا گوشی

وقتی لپ تاپ شما به سرقت می رود یکی از مهمترین دغدغه های شما این است که چه بلایی بر سر اطلاعات شما خواهد آمد و آی سرق می تواند به آنها دسترسی داشته باشد یا خیر؟ در این مقاله به شما در این باره توضیح خواهیم داد
پنجشنبه، 24 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
رمز گذاری اطلاعات در لپ تاپ یا گوشی
یک سارق به کدام یک از اطلاعات موجود در لپ تاپ یا گوشی سرقت شده دسترسی دارد؟
 
 چکیده
وقتی لپ تاپ شما به سرقت می رود یکی از مهمترین دغدغه های شما این است که چه بلایی بر سر اطلاعات شما خواهد آمد و آی سرق می تواند به آنها دسترسی داشته باشد یا خیر؟ در این مقاله به شما در این باره توضیح خواهیم داد.
 
تعداد کلمات : 1992 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
سی
 
نویسنده: chris hoffman
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
گم کردن یک سخت افزار به اندازه کافی موضوعی ناراحت کننده است ، اما چه اتفاقی برای اطلاعات شخصی شما می افتد ؟ آیا یک سارق میتواند به اطلاعات شخصی موجود در لپ تاپ ، تبلت یا گوشی شما دسترسی داشته باشد؟ این موضوع به دستگاهی که گم کرده اید بستگی دارد _ متأسفانه بسیاری از رایانه های شخصی رمزگذاری نمیشوند.

سارقان همواره میتوانند اطلاعات موجود در دستگاه شما را حذف کنند و از آن استفاده نمایند_ مگر اینکه قابلیت  Activation Lock که در iPhone و iPadهست را فعال کنید_ اما اگر حافظه خود را رمزگذاری کنید به هیچ وجه نمیتوانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند.
 
iPhones و iPads
 iPhone  و iPad های شرکت  Apple بصورت پیش فرض بطور ایمن رمزگذاری شده اند. در چنین حالتی سارق نمیتواند بدون وارد کردن رمز عبور به تلفن شما دسترسی داشته باشد. حتی اگر Touch IDیا Face ID خود را نیز فعال کرده باشید گوشی شما همچنان توسط  Passcode رمز گذاری شده است. البته اگر شما هیچگونه رمزی روی iPhone  یا Ipad خود نگذاشته باشید _ یا رمزهای شبیه 1234 و 0000  را انتخاب کرده باشید سارق به راحتی میتواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

با این حال ، حتی اگر دستگاه خود را با استفاده از یک  Passcode ایمن کرده باشید ، همچنان برخی از اطلاعات شما قابل روئیت میباشد.برای مثال ، سارق میتواند بدون باز کردن قفل گوشی تمام اعلان هایی که ظاهر میشود را ببیند. در تنظیمات پیش فرض انجام شده ، سارق میتواند پیام های متنی _ که شامل کد فعال سازی حساب شما است _ را ببیند . شما میتوانید اعلان های حساس ومهم را از روی صفحه نمایش زمانی که قفل است، مخفی کنید اما این اعلان ها بصورت پیش فرض روی صفحه نمایش زمانی که گوشی قفل است قابل مشاهده میباشند. سارق همچنین میتواند به تماس های شما پاسخ بدهد.

شما میتوانید به سایت  Apple Find My iPhone بروید و مکان iPhone گم شده خود را پیدا کنید. برای جلوگیری از سوء استفاده از گوشیتان حالت " Lost Mode " را فعال کنید. با این کار میتوانید تمام اعلان ها و هشدارها را از کار بیندازید. حالت “ Lost Mode” همچنین کمک میکند تا پیامی را روی گوشی یا تبلت خود ارسال کنید._ برای مثال میتوانید  شماره خود را بصورت یک پیام روی گوشی گم شده بفرستید واز یابنده تقاضا کنید تا آن را به دست شما برساند.

اگر زمانی حس کردید که دیگرنمیتوانید iPhone یا iPad  خود را پس بگیرید یا پیدا کنید حتما باید حافظه آن را از راه دور  (Remotely) پاک کنید. حتی اگر این گوشی در حالت  Offlineباشد زمانی که برای بار اول به حالت  Online درآید حافظه اش پاک میشود.

GrayKey به پلیس سایر ادارات دولتی اجازه میدهد تا رمز عبور شما را دور بزنند اما شرکت  Apple با استفاده از ویژگی  USB Restricted Mode مانع انجام این کار میشود.
 
گوشی های اندروید
 گوشی های اندوید جدید نیز به صورت پیش فرض رمزگذاری شده اند. رمزگذاری این گوشی ها در ابتدا از اندوید  Nougat 7.0 در آگوست 2016  آغاز شد. تا زمانی که گوشی مورد استفاده شده شما اصالتا از اندروید Nougat  یا نسخه جدیدتر استفاده میکند نگران نباشید ، چون بطور حتم رمزگذاری شده است.

اگر گوشی شما اصالتا از نسخه های قدیمی اندروید استفاده میکند و هرگز قابلیت رمزگذاری آن را فعال نکرده باشید ، حافظه دستگاه شما نیز رمزگذاری نشده است و ممکن است سارقان به راحتی بتوانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. حتی اگر گوشی شما دارای اندروید  Nougat 7.0  یا جدیدتر باشد اما اصالتا از نسخه های قدیمی اندروید استفاده کند ممکن است رمز گذاری نشده باشد. البته ، رمزگذاری تنها زمانی به شما کمک میکند که از یک PIN  یا عبارت رمز ایمنی استفاده کنید . اما اگر عبارتی که انتخاب میکنید را بشود به راحتی حدس زد _ مانند 1234_  سارق به راحتی میتواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

دقیقا مشابه گوشی های iPhone گوشی  Android نیز تمام اعلان های شما زمانی که گوشیتان قفل است  را در معرض دید قرار میدهد.ممکن است این اعلانها همان پیام های حساس شما باشد ، تنها کاری که باید انجام دهید حذف اعلان ها از صفحه گوشی زمانی که قفل است میباشد. شما همچنین میتوانید از سایت Google Find My Device استفاده کنید تا مکان گوشی گم شده خود را پیدا کنید. از این ابزار میتوانید برای حذف اعلان ها استفاده کنید و مانع روئیت آنها توسط سارق شوید همچنین میتوانید  از راه دور ( Remotely ) حافظه گوشی خود را پاک کنید.

کامپیوتر های شخصی که دارای سیستم عامل ویندوز میباشند
اغلب کامپیوترهای شخصی که دارای سیستم عامل ویندوز میباشند زمانی که دزدیده میشوند دردسرهای زیادی بوجود میآورند. ویندوز 10 همچنان تنها سیستم عامل مدرنی است که برای همه کاربران قابلیت رمزگذاری را انجام نداده است ، ویندوز 7 و 8 که از همه بدتر هستند. شانس خوبی برای هرکس که دستگاه ویندوزی شما را به سرقت ببرد وجود دارد ، زیرا به راحتی با استفاده از قابلیت Boot وارد سیستم شما شود و به همه اطلاعات شما دسترسی پیدا کند ، همچنین میتواند به راحتی با درآوردن هارد سیستم شما و جاگذاری آن روی یک سیستم دیگر این کار را انجام دهد.

اگر شما از نسخه های  Professional  یا  EnterPrise یا  Educationاستفاده میکنید ، میتوانید قابلیت  BitLocker را فعال و از سیستم خود محافظت کنید. اگر از این نسخه های گرانتر ویندوز استفاده میکنید قابلیت BitLocker را فعال کنید _ و با فرض اینکه یک رمز قوی استفاده میکنید _ میتوانید از همه داده های خود محافظت کنید. میتوانید از این طریق بفهمید که آیا سیستم شما BitLocker دارد یا نه ، به قسمت  Control Panel  بروید سپس وارد قسمت Security  شوید روی BitLocker  کلیک کنید ( اگر واژه BitLocker را پیدا نکردید بدین معناست در حال استفاده از نسخه  Home هستید. )
 
اگر از نسخه  Home ویندوز 7.8.9   ویندوز استفاده میکنید هیچ راه استانداردی برای استفاده از قابلیت  BitLocker  وجود ندارد. برخی از کامپیوترهای شخصی جدید که بنام های ویندوز 8.1 و 10  عرضه میشوند دارای نسخه ی محدود ومخصوصی از  BitLocker  میباشند که آن را در اصل  “ Device Encryption “ مینامند. این قابلیت بصورت خودکار حافظه آن دستگاه ها را رمز گذاری میکند _ فقط باید بجای استفاده از حساب های کاربر محلی از حسابهای رسمی شرکت  Microsoft استفاده کنید.

شما میتوانید ببینید Encryption سیستم شما فعا ل است یا نه ، به منظور انجام این کار به قسمت  Settings بروید ، بعد وارد System شوید روی گزینه  About کلیک کنید. به دنبال پیامی بنام  “ Device Encryption “  بگردید. اگر این گزینه را نمیبینید یعنی سیستم شما از این قابلیت پشتیبانی نمیکند.
 
اگر از نسخه Home ویندوز استفاده میکنید ، میتوانید از ابزارهای شخص ثالث مانند  VeraCrypt استفاده کنید ، همچنین میتوانید باپرداخت 100$ نسخه ویندوز خود را از  Home به حالت Professional تغییر دهید و صاحب یک  Bit Locker  شوید.

خبر بد این است، تنها زمانی میتوانید از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید که سیستم خود را مجهز به BitLokcer  کنید یا آن مدل از ویندوز 10 که بصورت پیش فرض دارای  BitLocker  است را خریداری کنید ، در غیر این صورت حافظه داخلی سیستم شما از ویژگی  Encryption برخوردار نخواهد بود و اطلاعات شما به راحتی در دست سارقان می افتد. اگر سیستم شما دارای ویندوز 10 باشد ، میتوانید از ابزار  Microsoft Find My Device  استفاده و سیستم خود را مکان یابی کنید _ با فرض اینکه قابلیت  Find My Device در ویندوز خود را فعال کرده باشید.اگر در سیستم خود قابلیت Find My Mac را فعال کرده باشید ، میتوانید از سایت Apple Find My iPhone ( بله اینجا نیز کاربرد دارد ) استفاده کنید تا از راه دور بتوانید حافظه  Mac خود را پاک کنید. رمز عبوری که تعیین نمودید Mac شما را قفل میکند و به سارقان اجازه نمیدهد تا از  Mac شما استفاده کنند.


به نظر ما شرکت  Microsoft باید قابلیت رمزگذاری را بصورت پیش فرض برای همه افراد اجرایی کند. متأسفانه تا کنون چنین اقدامی صورت نگرفته است  و از بین دستگاهای مدرن امروزی کامپیوترهایی که با ویندوز کار میکنند اگر قابلیت BitLocker روی آنها فعال نباشد ، شدیدا نسبت به سرقت اطلاعات آسیب پذیر میباشند.

Macbooks
شرکت  Apple  از زمان انتشار  OS X 10.10 که در سال 2014  انجام گرفت ، تا کنون در حال رمز گذاری حافظه های داخلی بصورت پیش فرض میباشد. حافظه داخلی  Mac شما معمولا با برنامه  FileVault  رمزگذاری شده است که به هیچکس بدون اینکه رمز  Mac شما را بداند اجازه نمیدهد تا به فایهایتان دسترسی داشته باشد.

میتوانید به روش زیر مظمئن شوید که آیا Mac شما رمز گذاری شده است یا نه ، به قسمت  Apple Menu بروید ، وارد قسمت  System Preferences  شوید روی گزینه  System & Privacy کلیک کنید و به دنبال عبارت  FileVault بگردید.

البته ما فرض را بر این گذاشتیم که شما توسط یک رمز قوی سیستم از سیستم خود محافظت کنید. اگر به هر دلیلی از رمزهای ضعیف ، قابل حدس یا ورود خودکار استفاده کنید ، سارق به راحتی میتواند وارد سیستم شما شود.

اگر در سیستم خود قابلیت Find My Mac را فعال کرده باشید ، میتوانید از سایت Apple Find My iPhone ( بله اینجا نیز کاربرد دارد ) استفاده کنید تا از راه دور بتوانید حافظه  Mac خود را پاک کنید. رمز عبوری که تعیین نمودید Mac شما را قفل میکند و به سارقان اجازه نمیدهد تا از  Mac شما استفاده کنند.

ChromeBooks
Chromebooks همواره دارای حافظه داخلی رمزگذاری شده میباشند ، در چنین حالتی سارقان نمیتوانند بدون داشتن رمز حساب Google  شما وارد سیستم شوند و از اطلاعات شما استفاده کنند.
سارقان همچنین میتوانند توسط یک حساب Googe  دیگر وارد حساب  Guest ( مهمان ) شوند و همه اطلاعات موجود در  Chromebook شما را حذف کنند _اما نمیتوانند به اطلاعت شخصی شما دسترسی پیدا کنند.
همه این موضوعات  تنها زمانی صحت دارند که شما رمز عبور قوی روی حساب  Google خود قرار داده باشید نه رمزهایی شبیه “letmein”
 
لپ تاپ های Linux
 
 شب
 

اگر کامپیوتر شما دارای سیستم عامل  Linux است ، رمزگذاری شدن یا نشدن آن بستگی به خودتان دارد ، زیرا زمانی که در حال نصب این سیستم عامل هستید انتخاب های زیادی دارید که  Encryption یکی از آنهاست.برخی از نسخه های  Linux دارای قابلیت  Ununtu میباشند که در طول نصب Linux به شما اجازه میدهد حافظه داخلی خود را رمزگذاری کنید. این رمز یا میتواند روی حساب کاربری شما قرار گیرد یا همانند یک عبارت زمانی که سیستم  Boot  میشود ظاهر شود.
 

بیشتر بخوانید : دزدی اطلاعات از طریق دسترسی به ایمیل


یا این حال ، این رمزگذاری اغلب  بصورت پیش فرض فعال نمیشود . اگر شما هم این قابلیت را فعال نکرده باشید سیستم عامل  Linux نمیتواند حافظه شما را رمزگذاری کند. با فرض اینکه در زمان نصب سیستم عامل  Linux Encryption را فعال کرده باشید اطلاعات شما کاملا ایمن است _ تا زمانی که از یک پسورد ایمن و غیر قابل حدس استفاده کرده باشید.
لپ تاپ ها زمانی که در حالت  Asleep هستند بیشتر آسیب پذیر میباشند.

ملاحظه دیگری در مورد لپ تاپ ها نیز وجود دارد : اگر لپ تاپ شما روشن است اما در حالت  Asleep میباشد ، رمز عبور شما روی حافظه آن قرار میگیرد. از نظر تئوری ، حمله کننده میتواند طی یک حمله گازانبری سیستم شما را توسط یک سیستم عامل دیگر  که روی  USBذخیره کرده است بوت کند و قبل از اینکه رمز حذف شود رمز عبور را بردارد.

اغلب سارقان حتی فکر چنین حمله ای به سرشان نمیزند زیرا واقعا موضوع پیچیده ای است. با این حال ، اگر شدیدا نگران جاسوسی های برنامه ریزی شده یا ارگان های دولتی هستید ، میتوانید زمانی که قصد استفاده از سیستم خود را ندارید  بجای اینکه آن را روی حالت  Asleep قرار دهید خاموشش کنید . شاید شما تنها زمانی بخواهید آن را خاموش کنید که در مکانهای عمومی عبور و مرور میکنید و نگران دزدیده شدن آن هستید. با این کار میتوانید مطمئن باشید که رمز  Encryption  شما روی حافظه قرار ندارد.

 

برگرفته از سایت: howtogeek.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما