افسانه تحريف قرآن
تهیه کننده : احمدرضا داودی
منبع : راسخون
منبع : راسخون
تحريف قرآن از موضوعاتي است كه در قرن اخير مورد عنایت بسیاری از محافل علمي در دنیا قرار گرفته و محور كلام و گفتگو گرديده است.نشان این ادعا کتاب های فراوانی است که به زبانهای مختلف در نفی و یا اثبات تحریف قرآن نگاشته شده است.متأسفانه برخي از گروههاي مسلمان با متهم كردن ديگری آب به آسياب دشمن ريختند و بهانه به دست مغرضین داده اند.
در قرآن با انكار كنندگان تعامل منطقي صورت پذيرفته و از آنان خواسته شده كه اگر در دل ترديدي نسبت به آن دارند همتايي براي آن بياورند مانند آيه : (اگر نسبت به آنچه ما بر بنده مان نازل کردیم تردید دارید پس سوره ای مانند آن بیاورید.)
در آيه فوق از منكران قرآن خواسته شده يك سوره مانند سوره هاي آن بياورند و حال آنكه از زمان نزول قرآن تا به امروز کسی نتوانسته سوره ي حتی به اندازه سوره های کوچک قرآن بیاورد خود دلیل بر اعجاز و فوق بشري بودن قرآن مي كند .
تحريف قرآن در دو صورت قابل تصور است.زيرا تحريف يا با اضافه كردن به متن است يا با حذف مطلبی از متن قرآن.
تحريف از طریق اضافه كردن به متن قرآن را نمی توان پذیرفت.چون در برخي از آيات قرآن از كساني كه در حقيقت آن ترديد دارند خواسته است نظيري به اندازه سوره اي از سوره هاي قرآن را بياورند تا معجزه بودن قرآن زير سوال رود و با تلاش فراواني كه برخي از عرب زبانان بليغ از عصر نزول قرآن تا به امروز انجام داده اند موفق به چنين کاری نشدند.
به راستي اگر كسي مي توانست سوره اي، ولو به اندازه سوره هاي كوچك قرآن را بسازد ديگر نياز نبود آن را در قرآن جا سازي كند و از طريق تحريف بستر انحراف را فراهم نمايد و حجيت قرآن را از اين راه طولاني كنار زند او با در دست داشتن سورة ساخته شده قادر بود همه قرآن را زير تيغ تيز انتقاد قرار دهد.پس با این تحليل عقلي فرض امكان چنين نوع از تحريف خيالي خام و سرابي خشك است .
اما تحريف از طريق حذف را برخي باور دارند ودلیل باورشان پاره اي از روايات است که به معصومین نسبت داده اند.این روایات ساخته دست مغرضان است .و بررسی سند و محتواي آن مقاله مستقل دیگری را می طلبد.
مطالعات تاريخي نشان مي دهد حذف سوره و يا آیه از قرآن در عصري كه پيامبر(صلي اله عليه و آله ) می زیسته اند و پس از رحلت او امر غير قابل قبولي است.زيرا در عصر نزول قرآن خود پيامبر هنگام نزول آیات با اشتياق فراوان خواهان حفظ آن بوده، تا جايي كه خداوند حفظ قرآن را به او نويد بخشيد . در كنار پيامبر(صلي اله عليه و آله ) كه نخستين حافظ قرآن است ياراني بودند كه حافظ قرآن بودن براي آنها افتخار بود و كساني ديگركه با نگارش آن آرزوي بهشت را در دل مي پروراندند. نام پرارزش اين افراد پس از گذشت بيش از چهار ده قرن زيبنده مدارك و اسناد فرهنگ اسلامي است.گذشته از این گروه، در ميان مسلمانان آناني كه قدرت از بر كردن همه قرآن را نداشتند به سوره اي و گاهي چند آيه اكتفا مي كردند و در بين گفتگوهاي روزانه به آنهاتمسك مي جستند.در چنین شرایطی امكان حذف آيه هاي كوچك قرآن غير ممكن است .حال چگونه امكان دارد سوره ي حذف شود و كسي آگاه نشود.
پس از رحلت پيامبر(صلي اله عليه و آله ) نیز هنوز حافظان و نويسندگان هم عصر او زنده بودند و اگر به فرض، دشمنان حقيقت همه نگاشته هاي قرآني را جمع آوري مي نمودند و مي سوزاندند حافظان و نويسندگان و دلسوزان سكوت نمي كردند و در برابر اين عمل مخالفت خود را آشكار مي نمودند . واز طرفی قرآني كه در سينه ها محفوظ است قابل سوزاندن و تحريف نیست.قرینه دیگر که به ما یاری می رساند این است که در آن روزگار تعداد اندكي نوشتن مي دانستند و بيشتر مردم مطالب مورد علاقه خويش را حفظ مي كردند و چون قرآن براي همة مسلمانان آن زمان محبوب بود،آیات آن را از بر می کردند.
در قرآن با انكار كنندگان تعامل منطقي صورت پذيرفته و از آنان خواسته شده كه اگر در دل ترديدي نسبت به آن دارند همتايي براي آن بياورند مانند آيه : (اگر نسبت به آنچه ما بر بنده مان نازل کردیم تردید دارید پس سوره ای مانند آن بیاورید.)
در آيه فوق از منكران قرآن خواسته شده يك سوره مانند سوره هاي آن بياورند و حال آنكه از زمان نزول قرآن تا به امروز کسی نتوانسته سوره ي حتی به اندازه سوره های کوچک قرآن بیاورد خود دلیل بر اعجاز و فوق بشري بودن قرآن مي كند .
تحريف قرآن در دو صورت قابل تصور است.زيرا تحريف يا با اضافه كردن به متن است يا با حذف مطلبی از متن قرآن.
تحريف از طریق اضافه كردن به متن قرآن را نمی توان پذیرفت.چون در برخي از آيات قرآن از كساني كه در حقيقت آن ترديد دارند خواسته است نظيري به اندازه سوره اي از سوره هاي قرآن را بياورند تا معجزه بودن قرآن زير سوال رود و با تلاش فراواني كه برخي از عرب زبانان بليغ از عصر نزول قرآن تا به امروز انجام داده اند موفق به چنين کاری نشدند.
به راستي اگر كسي مي توانست سوره اي، ولو به اندازه سوره هاي كوچك قرآن را بسازد ديگر نياز نبود آن را در قرآن جا سازي كند و از طريق تحريف بستر انحراف را فراهم نمايد و حجيت قرآن را از اين راه طولاني كنار زند او با در دست داشتن سورة ساخته شده قادر بود همه قرآن را زير تيغ تيز انتقاد قرار دهد.پس با این تحليل عقلي فرض امكان چنين نوع از تحريف خيالي خام و سرابي خشك است .
اما تحريف از طريق حذف را برخي باور دارند ودلیل باورشان پاره اي از روايات است که به معصومین نسبت داده اند.این روایات ساخته دست مغرضان است .و بررسی سند و محتواي آن مقاله مستقل دیگری را می طلبد.
مطالعات تاريخي نشان مي دهد حذف سوره و يا آیه از قرآن در عصري كه پيامبر(صلي اله عليه و آله ) می زیسته اند و پس از رحلت او امر غير قابل قبولي است.زيرا در عصر نزول قرآن خود پيامبر هنگام نزول آیات با اشتياق فراوان خواهان حفظ آن بوده، تا جايي كه خداوند حفظ قرآن را به او نويد بخشيد . در كنار پيامبر(صلي اله عليه و آله ) كه نخستين حافظ قرآن است ياراني بودند كه حافظ قرآن بودن براي آنها افتخار بود و كساني ديگركه با نگارش آن آرزوي بهشت را در دل مي پروراندند. نام پرارزش اين افراد پس از گذشت بيش از چهار ده قرن زيبنده مدارك و اسناد فرهنگ اسلامي است.گذشته از این گروه، در ميان مسلمانان آناني كه قدرت از بر كردن همه قرآن را نداشتند به سوره اي و گاهي چند آيه اكتفا مي كردند و در بين گفتگوهاي روزانه به آنهاتمسك مي جستند.در چنین شرایطی امكان حذف آيه هاي كوچك قرآن غير ممكن است .حال چگونه امكان دارد سوره ي حذف شود و كسي آگاه نشود.
پس از رحلت پيامبر(صلي اله عليه و آله ) نیز هنوز حافظان و نويسندگان هم عصر او زنده بودند و اگر به فرض، دشمنان حقيقت همه نگاشته هاي قرآني را جمع آوري مي نمودند و مي سوزاندند حافظان و نويسندگان و دلسوزان سكوت نمي كردند و در برابر اين عمل مخالفت خود را آشكار مي نمودند . واز طرفی قرآني كه در سينه ها محفوظ است قابل سوزاندن و تحريف نیست.قرینه دیگر که به ما یاری می رساند این است که در آن روزگار تعداد اندكي نوشتن مي دانستند و بيشتر مردم مطالب مورد علاقه خويش را حفظ مي كردند و چون قرآن براي همة مسلمانان آن زمان محبوب بود،آیات آن را از بر می کردند.
پی نوشت ها :
1 - سوره بقره، آيه 23.