آثار و فضیلت تلاوت قرآن

براى تلاوت قرآن کریم فضایل، آثار و فواید دنیایى و آخرتى فراوانى بیان شده است که در ادامه برخی از آنها را مطالعه می کنیم.
پنجشنبه، 23 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار و فضیلت تلاوت قرآن
آثار و فضیلت تلاوت قرآن


در وسائل به سند صحیح از امام صادق (علیه السلام ) در وصیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بهامیرالمؤ منین (علیه السلام ) است که فرمود: بر تو باد به تلاوت قرآن بر هر حالت که هستی.

شیخ کلینی و صدوق نقل کرده اند از امام باقر (علیه السلام ) که فرمود: کسی که قرائت قرآن کند در نماز ایستاده، خدا برای او به هر حرفی صد حسنه بنویسد. و اگر در نماز نشسته بخواند، به هر حرفی پنجاه حسنه. و اگر در غیر نماز بخواند، به هر حرفی ده حسنه برای او نوشته شود.

جناب کلینی نقل کرده از سیدالشهدا صلوات الله علیه که فرمود: کسی که یک آیه از کتاب خدا را در نماز ایستاده بخواند، خدا برای او به هر حرفی صد حسنه بنویسد. و اگر در غیر نماز بخواند، به هر حرفی ده حسنه. و اگر استماع قرآن کرد، به هر حرفی یک حسنه برای او نوشته شود. . .

شیخ کلینی نقل فرموده از امام سجاد (علیه السلام ) و از امام صادق (علیه السلام ) که فرمودند: کسی که حرفی از کتاب خدا را بدون آنکه قرائت کند گوش بدهد، خدا برای او حسنه ای بنویسد و از او گناهی محو فرماید و برای او درجه ای بلند فرماید. و اگر یک حرف ظاهری (یعنی از حفظ یاد بگیرد بدون تعلم خط) از او یاد گرفت، بنویسد خدا برای او ده حسنه، و محو کند از او ده گناه و بلند کند برای او ده درجه. بعد فرمودند: نمی گویم به هر آیه ولکن به هر حرفی ((با، یا، تا)) و مثل اینها.

و فرمودند: کسی که یک حرف در نماز نشسته بخواند، خدا برای او پنجاه حسنه بنویسد، و از او پنجاه گناه محو فرماید، و بلند فرماید برای او پنجاه درجه. و اگر در نماز ایستاده بخواند، خدا برای او به هر حرفی صد حسنه بنویسد، و از او صد گناه محو فرماید، و برای او صد درجه بلند نماید. . .

و مفاد این روایت را کسان دیگر نیز نقل کرده اند. و در کتاب وافی نقل شده است.

و به حسب روایات مستفیضه نظر کردن به قرآن شریف عبادت است، و وضو گرفتن برای قرائت قرآن مستحب است.

در کتاب وسائل و بحار از عدة الداعی نقل کرده اند که فرمود معصوم (علیه السلام ): برای قاری قرآن به هر حرفی در نماز ایستاده، صد حسنه است؛ و در نماز نشسته، پنجاه حسنه؛ و با وضو و طهارت در غیر نماز، بیست و پنج حسنه؛ و بدون طهارت، ده حسنه. آگاه باشید! نمی گویم ((المر)) یک حرف است، بلکه برای الف ده حسنه، و برای لام ده حسنه، و برای میم ده حسنه. . .

منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما