فضیلت تسبیحات اربعه در روایات

تسبیحات اربعه، چهار ذکری است که در نمازهای روزانه سه یا چهار رکعتی و در برخی اذکار خوانده می‌شود.که می خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم.
جمعه، 24 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضیلت تسبیحات اربعه در روایات
فضیلت تسبیحات اربعه در روایات

تسبیحات اربعه یعنی: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر.

قال تعالی: والباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا.باقیات صالحات بهتر است نزد پروردگارت از حیث ثواب و بهره.در روایات مبارکات ((باقیات صالحات )) تفسیر شده به تسبیحات اربعه.

در کافی به سند صحیح از امام صادق (علیه السلام ) که در ضمن حدیثی فرمود: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کسی که صد مرتبه تکبیر بگوید، هست افضل از صد بنده آزاد کردن. کسی که تسبیح بگوید صد مرتبه، هست افضل از بردن صد بُدْنه (شتر یا گاو) به سوی قربانی مکه. و کسی که حمد کند خدا را صد مرتبه ((لا اله الا الله )) بگوید، افضل تمام مردم است از حیث عمل در آن روز مگر کسی که زیادتر بگوید. و همین خبر را صدوق در کتاب ثواب الاعمال و غیر آن نقل فرموده است.

و نیز در کتاب کافی به سند خود از امام باقر (علیه السلام ) نقل کرده که در ضمن حدیثی فرمود: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند به مردی: وقت صبح و شام بگو: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر که به هر تسبیحی که بگویی ده درخت در بهشت از انواع میوه برای تو است. و این کلمات ((باقیات صالحات )) است.

و در کافی به سند خود از امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده است که فرمود: امیرالمؤ منین صلوات الله علیه فرمودند: تسبیح نصف میزان است. و ((الحمد لله )) پر می کند میزان را. و ((الله اکبر)) پر می کند مابین آسمان و زمین را. و این روایت را در مستدرک از جعفریات و غیره نقل کرده است.

در کافی به سند خود از امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده است که فرمود: ثمن و قیمت بهشت ((لا اله الا الله و الله اکبر)) است.

در کتاب امالی صدوق به سند خود از امام حسن مجتبی صلوات الله علیه نقل کرده در روایات سوالات یهودی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که عرض کرد یهودی: یا محمد صلی الله علیه و آله و سلم خبر ده مرا از آن کلماتی که اختیار کرد خداوند آنها را برای حضرت ابراهیم (علیه السلام ) وقتی که بنا کرد خانه کعبه را. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن کلمات ((سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر)) است. یهودی عرض کرد: تفسیر آن چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:خداوند عزوجل دانست که اولاد آدم دروغ می بندند بر خدا، پس فرمود: ((سبحان الله )). یعنی مبرا و منزه می باشم از آنچه می گویند.

و اما ((الحمد لله )) پس خدا دانست که بندگان ادا نمی کنند شکر نعمتهای او را، پس حمد فرمود خودش را قبل از آن که حمد کنند او را. و آن است اول کلام. اگر این کلمه نبود، خدا نعمتی به کسی نمی داد.

و اما ((لا اله الا الله )) پس اقرار به وحدانیت است. قبول نمی کند خدا اعمال را مگر به برکت این کلمه. و آن است کلمه تقوا. سنگین می کند خدا به این کلمه میزان اعمال را در روز قیامت.

و اما ((الله اکبر)) پس این اعلی کلمات است و محبوبترین کلمات است به سوی خداوند. یعنی: نیست چیزی بزرگتر از خدا و افتتاح نمی شود نماز مگر به این کلمه، برای کرامت و بزرگواری این کلمه نزد خدا. و آن است اسم اکرم خدا.

یهودی عرض کرد: راست فرمودی ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم. ثواب این کلمات چیست؟ فرمود:وقتی که بنده گوید: ((سبحان الله )) تسبیح کند با او آن چه دون عرش است و عطا می شود به گوینده آن ده مقابل آنها.

و وقتی که بگوید ((الحمد لله )) خدا انعام می فرماید به او نعمتهای دنیا را در حالی که متصل باشد به نعمتهای آخرت. و این کلمه ای است که اهل بهشت می گویند وقتی که داخل بهشت شوند.

و اما ((لا اله الا الله )) پس بهشت ثواب اوست. . .

از کتاب امالی و ثواب الاعمال روایتی از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که آن حضرت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل فرمود که برای گوینده هر کلمه از این چهار کلمه یک درخت در بهشت می باشد.

از کتاب تفسیر قمی به دو سند صحیح و امالی شیخ به سند دیگر از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وقت معراج به بهشت وارد شدند، دیدند ملائکه مشغول بنایی می باشند، گاهی می ایستند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: چرا توقف می کنید؟ عرض کردند: تا آنکه مخارج ما برسد. فرمود: مخارج شما چیست؟ عرض کرند: مخارج ما گفتار مؤ من است در دنیا سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر. چون بگوید، مشغول شویم. و چون نگوید، ما متوقف می شویم.

از کتاب ثواب الاعمال روایتی نقل شده از امام صادق (علیه السلام ) از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: سپری برای آتش جهنم تهیه کنید به گفتن سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر و این روایات را در کتاب وسائل نقل کرده است.

منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.