سفارش به تسبیح و تنزیه خداوند در روایات

تَسْبیح یا سبحان الله، منزه دانستن خدا از آنچه شایسته او نیست، و همچنین یاد کردن خداوند به پاکی. بالاترین ذکر برای تسبیح خداوند، گفتن سبحان الله دانسته شده است.و بهترین زمان آن، هنگام طلوع و غروب خورشید است. که در اینجا به فضیلت تسبیح و تنزیه خدا در روایات می پردازیم.
يکشنبه، 26 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سفارش به تسبیح و تنزیه خداوند در روایات
سفارش به تسبیح و تنزیه خداوند در روایات

اما تسبیح، پس در آیات قرآن زیاد ترغیب شده و بیان شده که تمام اشیا تسبیح خداوند تبارک و تعالی می گویند: و معنی ((سبحان الله )) تنزیه خداوند است از آنچه لایق به او نیست. یعنی: خداوند منزه و مبراست از هر چه کفار و مشرکین و ظالمین بگویند. و در پنج نماز در رکوع و سجود 153 تسبیح است هر رکعتی نُه عدد.

از کتاب توحید و معانی الاخبار نقل شده که سوال کردند از امیرالمؤ منین (علیه السلام ): چیست تفسیر ((سبحان الله ))؟ فرمود: تعظیم جلال خدای عزوجل است. و تنزیه خداست از هر چه هر مشرکی بگوید. پس وقتی که آن را بنده بگوید، تمام ملائکه بر او صلوات می فرستند. یعنی طلب رحمت می کنند از خدا برای او. و این خبر را در مستدرک و بحار ج 19 در ابواب ذکر ص 7 و در ج 9 ص 455 از کتاب فضائل ثقه جلیل شاذان بن جبرئیل نقل کرده.

جناب برقی نقل کرده از امام باقر (علیه السلام ) که فرمود رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: وقتی که بنده بگوید: ((سبحان الله )) تنزیه کرده خدا را و حق است بر خدا که او را یاری فرماید.

و نیز از ابوبصیر نقل کرده که گفت: شنیدم او را (یعنی امام باقر یا صادق صلوات الله علیهما) که می فرمود: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کسی که بگوید: ((سبحان الله )) بدون تعجب، خداوند خلق فرماید از کلام او پرنده سبزی که در سایه عرش جای گیرد و تسبیح کند و نوشته شود ثواب آن برای او تا روز قیامت.

و در مستدرک و بحار ج 14/81، و ج 93/184 از عده الداعی نقل کرده که در ضمن حدیثی حضرت سلیمان (علیه السلام ) فرمود: یک ذکر تسبیح که خدا قبول فرماید، بهتر است از تمام آنچه به آل داود داده شده است.

و در حدیث دیگر فرمود: این ثواب برای این است که ثواب تسبیح باقی می ماند و ملک سلیمان فانی می شود.

و در حدیث دیگر در بحار ج 14/83 فرمود: یک تسبیح در نامه عمل مؤ من، بهتر است از آنچه به سلیمان داده شده. برای اینکه تسبیح باقی است و آن فانی است.

و در ص 72 نقل کرده از کتاب قصص الانبیا و تفسیر قمی که: ملکی از آسمان ندا کرد: ثواب یک تسبیح اعظم است از آنچه دیدید.

صدوق به سند صحیح نقل کرده از امام صادق (علیه السلام ) که فرمود: کسی که بگوید: سبحان الله و بحمده سبحان الله العظیم و بحمده بنویسد خدا برای او سه هزار حسنه، و محو کند از او سه هزار گناه، و بلند کند برای او سه هزار درجه، و خلق فرماید از آن کلام پرنده ای در بهشت که تسبیح کند خدا را و ثواب تسبیح او برای گوینده این کلام باشد.

در کتاب وسائل و بحار از معانی الاخبار به سند خود نقل کرده از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: کسی که بگوید: ((سبحان الله و بحمده )) بنویسد خدا برای او هزار هزار حسنه و محو کند از او هزار هزار گناه، و بلند کند برای او هزار هزار درجه. و اگر زیادتر گوید، خداوند زیادتر کند حسنات او را. و کسی که استغفار کند خدا را، بیامرزد او را.

در کتاب مستدرک از سید ابن طاووس در کتاب فلاح السائل از ربیع بن محمد المسلی در کتاب اصل خود به اسنادش از محمد بن طلحه از امام صادق (علیه السلام ) که فرمود: کسی که بگوید: ((سبحان الله و بحمده سبحان الله العظیم )) بدون تعجب، محو کند خدا از او هزار گناه، و ثابت کند برای او هزار حسنه، و بنویسد برای او هزار شفاعت، و بلند کند برای او هزار درجه، و خلق فرماید خدا از این کلمه پرنده سفیدی که بپرد و بگوید: سبحان الله و بحمده سبحان الله العظیم تا روز قیامت و نوشته شود برای گوینده این کلام.

و روایات دیگر در بحار و وسائل و مستدرک در فضیلت تسبیح نقل کرده اند، برای رعایت اختصار ترک شد.


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.